[WN] Arabieren in de westernsport?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Arabieren in de westernsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:14

Vandaag snuffelde ik wat rond op de website van de DAWRA, en vroeg me af of arabierenbezitters ook echt vaker naar dit soort aparte arabier-wedstrijden wedstrijden gaan dan naar de reguliere wedstrijden? Zijn er echt zoveel arabieren in de westernsport dat ze hun eigen organisatie nodig hebben (waarom haflingers bijvoorbeeld niet? daar zie je er toch ook een hoop van, had ik het idee), en waarom hebben zij eigen wedstrijden nodig, beoordelen jurieleden arabieren ook echt anders dan de quaters en paints? Ik vroeg het me gewoon af, en ben erg benieuwd naar de arabier-cowboys & girls en hun ervaringen op DAWRA en WRAN wedstrijden.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:49

ik heb tot nog toe een wedstrijd gestart bij de beginners en ja dat was een dawra
of er vaker op en dawra wedstrijd gestart wordt weet ik niet maar het is gewoon leuk al die arabjes bij elkaar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 08:33

Sinds wij een arabische volbloed hebben zijn we ook lid van de DAWRA en ik ben zeker van plan om vanaf dit jaar bij de DAWRA te gaan starten. Daarnaast ook gewoon bij de WRAN, maar voordeel van de DAWRA vind ik ook dat het een leuke club met goede activiteiten is. Zo ga ik bijvoorbeeld de Chris Knol-clinic in Bunschoten gebruiken om mijn jonge Arab voor het eerst mee te nemen naar een vreemde locatie.

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:32

Sonja schreef:
Zo ga ik bijvoorbeeld de Chris Knol-clinic in Bunschoten gebruiken om mijn jonge Arab voor het eerst mee te nemen naar een vreemde locatie.

Ik wil dit jaar ook lid gaan worden, en dus DAWRA wedstrijden gaan rijden met mijn Arabier.
Wanneer is de clinic van Chris Knol, ik kan het op de site niet vinden maar daar zou ik wel graag heen willen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:15

Staat in het DAWRA blaadje. Ik heb 'm nog niet in de agenda staan en zit nu op m'n werk.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:22

ik heb het even opgezocht, had er overheen gelezen
het is 22 april begint om 9 uur, wat het kost staat er helaas niet bij

lijkt mij ook leuk eens kijken of het te doen is met financiën, werk en overige zaken

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:26

Moet zelf eerlijk zeggen dat ik nu twee keer bij een DAWRA ben gaan kijken. Bij Tolboom en bij Wennekers.
Ik vind het niveau erg bedroevend vergeleken met de reguliere wedstrijden van de WRAN.

Wel vind ik het leuk dat de mensen goed met elkaar omgaan, het gezellig hebben en leuk met hun paard en sport bezig zijn.

Wat dat betreft kan de rest er nog wat van leren, en tja..... dat betere niveau komt vanzelf wel....

iski

Re: Arabieren in de westernsport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:34

Of er nu echt noodzaak is om Arabieren (paarden) apart hun eigen Western Vereniging (eigenaren) te laten hebben .... Ik denk het niet.

Dat het leuk is geloof ik wel. In 2002 had ik het genoegen en de eer om samen met mijn neef het Western gedeelte van het Europees Kampioenschap te mogen organiseren. En hoewel ik maar niet kon wennen aan al die strakke broekjes met hoge kuitlaarzen van het Engelse deel dat daar rondhobbelde vond ik het Western deel wel aangenaam om te zien en er was wel degelijk sprake van hoog niveau.

Ik heb ook gemerkt dat er gevoelens van verwantschap meespelen onder de Arabierenbezitters en ook dat kan ik begrijpen. Hetzelfde zien we immers bij andere rassen ook. En die hebben ook rasverenigingen binnen de westernsport.

En dan hebben we nog het aloude en bekende fenomeen: Zet 2 Nederlanders bij elkaar en in een mum van tijd heb je een vereniging

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:07

Paints en Quarters hebben zelfs aparte verenigingen terwijl er in karakter of bewegingspatroon helemaal geen verschil zit. Ze kunnen zonder probelemen tegen elkaar starten.

Voor Arabieren is dat anders. Vooral hun hoofdhouding is anders en ik kan mij voorstellen dat dat anders gejureerd wordt. Met een Arabier kun je moeilijk winnen van een goede Q(A)P, ookal heb je hem optimaal lopen.

Ik kan mij dus goed voorstellen dat er aparte wedstrijden voor Arabieren zijn en dat het niveau daar lager lijkt als je QAPs gewend bent; Hoe hoger het hoofd, hoe lager het niveau (lijkt). Ik weet niet of het zo is hoor, ik heb nog nooit een Arabierenwedstrijd gezien, hoewel ik vlakbij Bunschoten woon. *schaam*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:28

LindyH schreef:
Paints en Quarters hebben zelfs aparte verenigingen terwijl er in karakter of bewegingspatroon helemaal geen verschil zit. Ze kunnen zonder probelemen tegen elkaar starten.

Voor Arabieren is dat anders. Vooral hun hoofdhouding is anders en ik kan mij voorstellen dat dat anders gejureerd wordt. Met een Arabier kun je moeilijk winnen van een goede Q(A)P, ookal heb je hem optimaal lopen.

Ik kan mij dus goed voorstellen dat er aparte wedstrijden voor Arabieren zijn en dat het niveau daar lager lijkt als je QAPs gewend bent; Hoe hoger het hoofd, hoe lager het niveau (lijkt). Ik weet niet of het zo is hoor, ik heb nog nooit een Arabierenwedstrijd gezien, hoewel ik vlakbij Bunschoten woon. *schaam*

als jij nog nooit een arabierenwedstrijd hebt gezien, hoe kun je dan weten dat je met een arabier moeilijk kunt winnen van een Q(A)P?? (of hoe jij dat ook omschrijft). ik heb met mijn arabier ook wedstrijden gereden en een behoorlijk aantal quarters achter me gelaten..............

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:36

LindyH schreef:

Ik denk dat dit een beetje onzin is. Als er allerlei verschillende wedstrijden worden georganiseerd voor alle diverse rassen waarmee gereden wordt omdat ze een ander temperament of gangenwerk hebben dan is het einde zoek

Er zal ook bij bv wran of nrha wedstrijden echt niet gekeken worden onder het motto 'o dit is een quarter en o dit is een arabier of o dit is een haflinger nu moeten we niet te veel op xxx letten want daar heeft dit ras geen aanleg of bouw voor'. Dat zou me wat worden! Nee, alles wordt over een kam geschoren!

Arabieren kunnen naar mijn idee harstikke goed mee met de rest van de rassen waarmee western gereden worden.
Maar het valt inderdaad op dat je op wedstrijden buiten de DAWRA om maar weinig arabieren ziet. Best jammer imo.

Tot slot wat betreft het nivo van arabierenwedstrijden: als de DAWRA de punten bij de wedstrijd uitslagen zet op hun site kun men zien wat werkelijk het nivo is en dan zul je waarschijnlijk merken dat dit een normaal nivo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:25

LindyH schreef:

Die uitdaging ga ik aan.
Dat hebben ze me ook geprobeerd wijs te maken over Fjorden, en mijn meissie loopt toch heel aardig mee in de A en O klassen volgens mij. En dat gaat mijn Faizje ook voor me doen

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:03

Arabieren kunnen heel goed meekomen in de westernsport. Het is inderdaad zo dat ze vaak het onderspit delven bij Amerikaanse jury's, maar niet omdat de Arabs minder goed lopen, maar puur omdat Amerikaanse jury's liever een Quarter dan een Arabier zien lopen. Een goed voorbeeld daarvan was dit jaar te zien op het Federatie NK. Hadden ze het Federatie NK laten jureren door WRAN juryleden bijvoorbeeld, dan weet ik zeker dat de lijsten er heel anders uit hadden gezien.

Wat betreft het verschil in Quarters en Paints...ik vind dat er wel degelijk een verschil is, maar daar zijn al ellenlange discussies over geweest

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:22

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het hartstikke tof dat mensen er een sport in zien om met hun 'andere' ras de QAPs te verslaan. Maar het is toch leuk om je ook eens te meten met paarden en mensen met ongeveer dezelfde achtergrond? Ik begrijp daarom heel goed dat er aparte Arabierenwedstrijden zijn.

Bij mij op stal staat een halve arabier met stippen (Ik weiger het een App****** te noemen omdat de stippen uit Nederland komen). Er word engels mee gereden maar mijn handen jeuken om er eens een westernzadeltje op te gooien. Ze zou het vast heel goed doen en nog een bijzondere verschijning zijn ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:36

O maar dan snap je wat mij betreft nog meer niet
Ik rij niet met een ander ras OM QPA te verslaan hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:46

Sonja schreef:
O maar dan snap je wat mij betreft nog meer niet
Ik rij niet met een ander ras OM QPA te verslaan hoor

helemaal mee eens!
ik rijd de westernsport omdat ik de sport mooi vind en omdat ik het een goede training voor mijn paard vind, en niet om quarters ofzo te verslaan, ik rijd puur voor mezelf.

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:03

Als je het daar niet om doet is het toch helemaal leuk dat er aparte Arabierenwedstrijden zijn? Dan kun je eens kijken hoe goed je echt bent. En als je het echt alleen voor jezelf doet, dan rijd je geen wedstrijden en is dit dus helemaal niet aan de orde.

@Phannie
Zie ik dat nou goed? Heb jij een palomino arabier? Daar is mijn stalgenoot met die App arabier al tijden naar op zoek! Ruilen? :-D

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:07

LindyH schreef:
Als je het daar niet om doet is het toch helemaal leuk dat er aparte Arabierenwedstrijden zijn? Dan kun je eens kijken hoe goed je echt bent. En als je het echt alleen voor jezelf doet, dan rijd je geen wedstrijden en is dit dus helemaal niet aan de orde.

@Phannie
Zie ik dat nou goed? Heb jij een palomino arabier? Daar is mijn stalgenoot met die App arabier al tijden naar op zoek! Ruilen? :-D

ik heb idd een palomino-arabier, en die is niet te betalen! voor niemand! bovendien is ze mijn kind nooit zal ik haar wegdoen

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:19

Hoi,

alle reacties gingen zo snel (op stal heb ik helaas geen internet ), maar goed, ik heb nu alles eens doorgelezen en zal hier 1 voor 1 op reageren. Waarom ik zo graag ga reageren: ik ben zeer fanatiek liefhebster, berijdster en trainster van de Volbloed Arabier in de westernsport en behoor bij de DAWRA.

Eerst over de oefendag olv van Chris Knol in Bunschoten: een beproefd concept: super om allemaal eens te wennen aan wat er op zo'n wedstrijddag gaat gebeuren. Incl. theorie, stuk inrijden, nepwedstrijden rijden en 'een nep echte oefenwedstrijd' etc. Iedereen is welkom, beginners maar ook amateurs/pro's met 'groene' paarden. Daarnaast stellen wij deze dag ook op voor combinaties met andere rassen, uiteraard hebben DAWRA leden voorrang. Kosten: DAWRA leden 40,- niet DAWRA leden 50,-
We beginnen op 22 april om 09.00 uur, publiek is ook van harte welkom om mee te leren.

Er loopt een stuk 'discussie' of een niveau nou laag of hoog is t.o.v. WRAN, of een Arabier wel 'op kan' tegen de QAP etc. Ik denk dat je de rassen niet moet willen vergelijken met elkaar, maar ieder ras op zijn waarde en zijn manier van gaan, conformatie etc moet willen waarderen. Bij correcte jurering zou het niet moeten uitmaken welk ras er als eerste geplaatst moet worden, regels zijn nu eenmaal regels. Ons DAWRA reglement verschilt daarom ook nauwelijks van het WRAN reglement.
Een Arabier is nu eenmaal anders gebouwd, beweegt anders en moet je daarom ook niet willen rijden als een QAP, je blijft conform zijn bouw werken. Wel is het zo, dat een Arabier in bepaalde onderdelen beter uitblinkt dan wellicht andere. Hoewel ik in Scottsdale USA Arabieren heb gezien die menig QAP er uit kunnen lopen in de reining (en ja ook qua spinnen en stops, John Slack - toch een Quarter man - rijdt hier ook met een AV mee), betwijfel ik of dat is wat je moet willen, deze AV's zijn vrijwel Quarters aan het worden door de 'juiste' selectie methoden. Hierdoor zijn ze echter wel in staat om dat type werk te doen. Menig AV met een hogere, gehoekte achterhand moet je eigenlijk dat werk niet laten doen ivm slijtage.
Echter, een AV scoort meer dan gemiddeld in de Western Riding en Versatile Horse, toch niet de simpelste onderdelen!

Anagaska van Jose en Mirte Jansen behaalde in beide de NK titel, met mijn zwarte hengst Nagato werd ik zelf in 2002 Open Nederlands Kampioen Versatile Horse en 3e in de Open Westernriding.
Ibn Armani met Marcel Buchter en Arabah Barak met Johanna Vellinga reden toch niet onverdienstelijk mee in de reining (open en amateur bij de WRAN), Arabah Barak heeft daarin zelfs twee WRAN Highpoints reining behaald!
Penthor van Angela van Duyvenbode heeft toch al menig QAP verslagen in WRANshows.
Qua jurering op het afgelopen federatie NK hadden wij ook niet te klagen. Niet alleen hadden wij 10 combinaties met AV's in onze rassenrubrieken lopen - met de complimenten van de USA jury over het niveau! - daarnaast zijn alle vier de combinaties die WRAN NK onderdelen starten ook vrijwel overal geplaatst in de finales, met als resultaten:

Angela van Duyvenbode met Penthor: zilver Amateur Western Pleasure
en brons in de Amateur Trail
Brenda Hazewindus met Gizmo: zilver Amateur Western Horsemanship
Paulette Zorn met Rhodos HT: zilver in de Open Trail Senior
en ik zelf met Scorpio (net 3 maanden in mijn bezit): brons in de open Western Horsemanship (en deze AV werd in de voorronde als 1e geplaatst uit 22 combinaties, merendeel QAP)

Ik wil dus geen hetze QAP jegens AV maken, maar ik denk dat je ieder paard, of het nu een Haflinger (en ook hiervoor is geprobeerd een club op te richten), Quarter, KWPN, WWK (Jos! hihihi) of AV op zijn eigen manier moet waarderen.

Waarom dan toch een DAWRA? Omdat wij als AV liefhebbers toch wel een heel enthousiaste groep zijn, die met elkaar gaan voor die AV. Dit getuige ook wel het laatste NK: met elkaar accommodatie en stalling regelen, elkaar groomen, toejuichen, helpen etc, echt super! Wij vinden het leuk om inderdaad onderling AV's tegen elkaar te laten strijden, maar de DAWRA stimuleert ook het starten bij de WRAN - alleen moeten de mensen vaak eerst over een drempel heen voordat ze genoeg vertrouwen er in hebben, dat ze daar ook prima mee kunnen.
Daarnaast organiseert de DAWRA ook demo's, diverse clinics, voor volgend jaar een reis naar Scottsdale - het mekka van de USA Arabieren sport, informatievoorziening en een hart onder riem voor hen die weer eens tegen de vooroordelen jegens een AV aanlopen. Daarnaast trainen de amateur/pro combinaties met elkaar en helpen elkaar zo weer met diverse tips en tricks, ik denk dat meer mensen dat zouden moeten doen. Elkaar helpen ipv afbranden.

Enne die palominoarab en apparabier kunnen (mits min. 50% AV) ook bij ons starten in de mixklassen!

Ik hoop dat ik het e.e.a. duidelijk heb toegelicht zonder wie dan ook voor zijn hoofd te schoppen. En zo niet: stel de vragen, geef suggesties, tips, op- en aanmerkingen en wellicht ook complimenten: daar kunnen wij als DAWRA wat mee!

Groetjes,

Krista

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:28

Even over die 'andere' kenmerken van de Arabier ten opzichte van de QH: Het echte 'stofzuigeren' met de neus op de grond is dacht ik helemaal nog niet zo oud in de westernsport. Is dat er niet zo'n 30 jaar geleden pas echt in gekomen? Ik weet bijvoorbeeld dat bij de oudere Californische western rijstijl men toch met redelijk wat oprichting reed. Zou die manier van rijden dan niet beter geschikt zijn voor bijvoorbeeld de arabier, en wordt die houding tegenwoordig dan tegenwoordig echt afgestraft in de sport?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:56

Krista schreef:
Hoi,

alle reacties gingen zo snel (op stal heb ik helaas geen internet :D ), maar goed, ik heb nu alles eens doorgelezen en zal hier 1 voor 1 op reageren. Waarom ik zo graag ga reageren: ik ben zeer fanatiek liefhebster, berijdster en trainster van de Volbloed Arabier in de westernsport en behoor bij de DAWRA.

Eerst over de oefendag olv van Chris Knol in Bunschoten: een beproefd concept: super om allemaal eens te wennen aan wat er op zo'n wedstrijddag gaat gebeuren. Incl. theorie, stuk inrijden, nepwedstrijden rijden en 'een nep echte oefenwedstrijd' etc. Iedereen is welkom, beginners maar ook amateurs/pro's met 'groene' paarden. Daarnaast stellen wij deze dag ook op voor combinaties met andere rassen, uiteraard hebben DAWRA leden voorrang. Kosten: DAWRA leden 40,- niet DAWRA leden 50,-
We beginnen op 22 april om 09.00 uur, publiek is ook van harte welkom om mee te leren.

Er loopt een stuk 'discussie' of een niveau nou laag of hoog is t.o.v. WRAN, of een Arabier wel 'op kan' tegen de QAP etc. Ik denk dat je de rassen niet moet willen vergelijken met elkaar, maar ieder ras op zijn waarde en zijn manier van gaan, conformatie etc moet willen waarderen. Bij correcte jurering zou het niet moeten uitmaken welk ras er als eerste geplaatst moet worden, regels zijn nu eenmaal regels. Ons DAWRA reglement verschilt daarom ook nauwelijks van het WRAN reglement.
Een Arabier is nu eenmaal anders gebouwd, beweegt anders en moet je daarom ook niet willen rijden als een QAP, je blijft conform zijn bouw werken. Wel is het zo, dat een Arabier in bepaalde onderdelen beter uitblinkt dan wellicht andere. Hoewel ik in Scottsdale USA Arabieren heb gezien die menig QAP er uit kunnen lopen in de reining (en ja ook qua spinnen en stops, John Slack - toch een Quarter man - rijdt hier ook met een AV mee), betwijfel ik of dat is wat je moet willen, deze AV's zijn vrijwel Quarters aan het worden door de 'juiste' selectie methoden. Hierdoor zijn ze echter wel in staat om dat type werk te doen. Menig AV met een hogere, gehoekte achterhand moet je eigenlijk dat werk niet laten doen ivm slijtage.
Echter, een AV scoort meer dan gemiddeld in de Western Riding en Versatile Horse, toch niet de simpelste onderdelen!

Anagaska van Jose en Mirte Jansen behaalde in beide de NK titel, met mijn zwarte hengst Nagato werd ik zelf in 2002 Open Nederlands Kampioen Versatile Horse en 3e in de Open Westernriding.
Ibn Armani met Marcel Buchter en Arabah Barak met Johanna Vellinga reden toch niet onverdienstelijk mee in de reining (open en amateur bij de WRAN), Arabah Barak heeft daarin zelfs twee WRAN Highpoints reining behaald!
Penthor van Angela van Duyvenbode heeft toch al menig QAP verslagen in WRANshows.
Qua jurering op het afgelopen federatie NK hadden wij ook niet te klagen. Niet alleen hadden wij 10 combinaties met AV's in onze rassenrubrieken lopen - met de complimenten van de USA jury over het niveau! - daarnaast zijn alle vier de combinaties die WRAN NK onderdelen starten ook vrijwel overal geplaatst in de finales, met als resultaten:

Angela van Duyvenbode met Penthor: zilver Amateur Western Pleasure
en brons in de Amateur Trail
Brenda Hazewindus met Gizmo: zilver Amateur Western Horsemanship
Paulette Zorn met Rhodos HT: zilver in de Open Trail Senior
en ik zelf met Scorpio (net 3 maanden in mijn bezit): brons in de open Western Horsemanship (en deze AV werd in de voorronde als 1e geplaatst uit 22 combinaties, merendeel QAP)

Ik wil dus geen hetze QAP jegens AV maken, maar ik denk dat je ieder paard, of het nu een Haflinger (en ook hiervoor is geprobeerd een club op te richten), Quarter, KWPN, WWK (Jos! hihihi) of AV op zijn eigen manier moet waarderen.

Waarom dan toch een DAWRA? Omdat wij als AV liefhebbers toch wel een heel enthousiaste groep zijn, die met elkaar gaan voor die AV. Dit getuige ook wel het laatste NK: met elkaar accommodatie en stalling regelen, elkaar groomen, toejuichen, helpen etc, echt super! Wij vinden het leuk om inderdaad onderling AV's tegen elkaar te laten strijden, maar de DAWRA stimuleert ook het starten bij de WRAN - alleen moeten de mensen vaak eerst over een drempel heen voordat ze genoeg vertrouwen er in hebben, dat ze daar ook prima mee kunnen.
Daarnaast organiseert de DAWRA ook demo's, diverse clinics, voor volgend jaar een reis naar Scottsdale - het mekka van de USA Arabieren sport, informatievoorziening en een hart onder riem voor hen die weer eens tegen de vooroordelen jegens een AV aanlopen. Daarnaast trainen de amateur/pro combinaties met elkaar en helpen elkaar zo weer met diverse tips en tricks, ik denk dat meer mensen dat zouden moeten doen. Elkaar helpen ipv afbranden.

Enne die palominoarab en apparabier kunnen (mits min. 50% AV) ook bij ons starten in de mixklassen!

Ik hoop dat ik het e.e.a. duidelijk heb toegelicht zonder wie dan ook voor zijn hoofd te schoppen. En zo niet: stel de vragen, geef suggesties, tips, op- en aanmerkingen en wellicht ook complimenten: daar kunnen wij als DAWRA wat mee!

Groetjes,

Krista
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:20

xyzutu2 schreef:
Hoi,

Op het moment ben ik bezig met het redigeren van een artikel over de Arabier voor in Amazone
(www.amazonemagazine.nl). Zou jij het leuk vinden om een stukje te schrijven over jouw arabier, wat hem zo bijzonder maakt en zijn prestaties in de westernsport, en natuurlijk de reacties van de QH ruiters? En natuurlijk de reden waarom je hem passage en piaffe hebt aangeleerd, want dat vind ik toch wel bijzonder! We willen namelijk ook wat meer western meenemen in de Amazone, en ook de Arabier wordt voor die tak van sport gebruikt, dus zou het leuk zijn om daar een stukje over te kunnen plaatsen bij het rassenportret. Het hoeft niet erg lang te zijn, ik zal het waarschijnlijk zelfs moeten inkorten, maar ik zou het in elk geval erg leuk vinden, en ook weer eens iets anders. En zo niet, dan is dat natuurlijk ook prima!

Groetjes,
Miriam

Hoi Mirriam,

dat doe ik graag, stuur mij even je mailadres via pb - dan maak ik een verhaal.

Wat de oprichting betreft: het western pleasure wedstrijdcircuit in Amerika voor Arabieren laat zien dat de Arabieren daar ook duidelijk met meer oprichting gereden worden - hoewel de ideale, reglementaire lijn: oren-schoft behouden blijft. Dat beeld zal voor hier nog vreemd zijn, dus jury's zullen daaraan moeten 'wennen', maar ik weet zeker dat als zo'n paard hier goed loopt, en ook volgens de reglementen en dus het beste paard in de klasse is, dat de jury's hier ook niet bang zijn zo'n paard goed te plaatsen.
Persoonlijk kies ik er voor om mijn AV's wat klassiek dressuurmatiger te trainen, waardoor zij beter gaan bewegen, correcter door het lijf gaan lopen etc., het past ze beter. Dus ja, met meer oprichting. En tja, daaruit volgend kwam de passage/piaffe, maar met heeeeeeeele grote dank aan Scorpio's talent - zo'n werkwillig, getalenteerd en supergemotiveerde hengst vind je zelden. Waarom vind ik het tof dat hij dat kan: om weer een vooroordeel weg te halen: dat een westernpaard geen 'dressuur' zou kunnen.

Groetjes,

Krista

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:19

ja in de states moeten ze helemaal met oprichting rijden 1 omdat ze die stijl hebben genomen van als een hensgt zijn arabische krul laat zien dat het als shows gebruikt werd en er natuurlijk uitzag. 2 als arabs in amerika getraind worden rijden ze enorm dressuur in dus met opheffing zodat ze niet op de voorhand vallen, maar eenmaal ze de shows rijden heb ik al gemerkt dat ze vaak op voorhand vallen wat soms spijtig is.
geeft iets extra's als je de shows ziet. heb enorm veel linken maar http://www.sparagowskiphoto.com/04nats/
http://www.carolinefyffe.com/shows/04nats/
http://ferraraphoto.com/2004USNationals/index.htm

http://www.carolinefyffe.com/shows/195/index.htm bijvoorbeel foto 3 hier prachtig paard en vind ik ook niet lelijk deze loopt bijna vlak maar valt op zijn schouders en op de voorhand

en ook in amerika liggen er pakken dollars op die paarden aan materiaal bedolven met zilver, valse staarten, extensions enzo zodat ze nog meer opvallen, in amerika krijgen ze ook subsidies voor arabs te trainen en te fokken zou in europa ook geen slecht gedacht zijn

die stijl vind ik ook niet lelijk met opheffing zolang dat het niet te dressuur achtig is. zou graag naar scottsdale eens gaan zien maar ja

maar voor de reining lopen ze helemaal zoals quarters vlak, hoofd bijna in de grond met de stops dus ja vind ik

angelavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:15

He Krista lekker compleet verhaal, heb er eigenlijk niets meer aan toe te voegen.
De DAWRA is gewoon een gezellige club met mensen die allemaal een doel voor ogen hebben: Westernrijden met hun Arabier, en dit schitterende ras promoten. Samen hebben we een hoop lol, en leren we veel van elkaar.
Dat je niet veel arabieren tegen komt op de wran-wedstrijden komt misschien wel doordat de ruiters van de DAWRA verdeeld zitten over het hele land.?En het percentage arabieren in de western is nog altijd een stuk minder dan bv quarters, maar groeit ieder jaar! Leuk, hoe meer zielen hoe meer vreugd!

Groetjes Angela

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 22:39

Western rijden met Arabs is een vak apart,en vaak niet voor iedereen weg gelegd. 1 ze zijn vaak wat sensibeler als de doorsnee quarter(niet dat die niet sensibel kunnen zijn) en daarom
voor de gemiddelde ruiter niet zo interressant.2 Arabs kunnen in principe alles, ik zie niet in waarom ze niet diep en rond gereden ,
getraind dus ,op een lage halshouding zouden kunnen worden.
Ze kunnen in de wei ook zo lopen , dus waarom niet onder het zadel?Heb 5 jaar een A.V gehad, wel een performence gefokte
merrie,Zaire HT vader Pyrrus. die kon alles en met name reining!
Weleens van Yvonne Kneyber gehoord?met een Arab begonnen!
en zo zijn er nog veel meer, je moet er mee over weg kunnen,that'sall.En het is ook handig er een te zoeken die ook ge-
fokt is als rijpaard, en niet zo'n hysterisch showdier uitzoeken voor de reining b.v Keuze zat als je je er een beetje in verdiept.Good luck!

[edit Romkabouter]teskt stond er drie keer in, 1 keer is volgens mij wel genoeg [/edit]