[WN] zadel passen dmv talkproef

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cresentmoon

zadel passen dmv talkproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 09:04

Hi,

Aangezien mijn merrie wat last van de rug heeft kreeg ik het advies om een talkproef te doen.
Op dat moment ben ik er niet verder op in gegaan en was het advies compleet vergeten.

Nu schiet het weer in mijn gedachten en vraag ik mij af hoe dat precies in zijn werk gaat.
Ik kan mij indenken dat ik het hele zadel met talk in moet "smeren" het op haar rug leg en dan kijk waar het de rug raakt.

Maar hoe kan ik dan zien hoe het ligt na het rijden? Want ik neem aan dat je het zadel op de rug legt zonder pad?

Graag advies

groetjes,

mb

p.s het zadel heeft een equiflex boom dus het duurt ook even voordat de boom "warm genoeg" is om flexibel te worden.

iski

Re: zadel passen dmv talkproef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:48

Ik ken deze methode niet...maar het klinkt niet onlogisch. Maar wanneer je talkpoeder bedoeld hoef je niet te smeren maar dat strooi je. En misschien eerst gewoon rijden en wanneer je terugkomt van het rijden en het zadel is warm en onder de pad is de huid/vacht van het paard op z'n minst vochtig (dus plakkerig) dan het zadel na het opstrooien van talkpoeder zonder pad op de rug leggen, aansingelen, erop gaan zitten en een klein beetje stappen.... ?
Haal dan in één beweging het zadel eraf en.....op een donkere vacht moet de afdruk zichtbaar zijn......en weet je 'precies' waar het zadel de rug wel en waar het de rug niet raakt.

Maar waarschijnlijk heeft Sablou een betere methode of uitleg van deze methode.... Ere wie er toekomt.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:08

Nog simpeler is; je paard niet borstelen (en dan ga ik er van uit dat ie een beetje vies is), leg een schone doek van 70x70 op de rug, zadel er op een rijden.
Het zweet c.q. de viezigheid zal een mooie afdruk op de doek achterlaten van de druk van de zadel.

Die weten te interpreteren is een ander verhaal

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:46

iski schreef:
Ik ken deze methode niet........
Maar waarschijnlijk heeft Sablou een betere methode of uitleg van deze methode.... Ere wie er toekomt.

Daar gaat mijn eer.. .. Ik ken de methode niet.

Ik weet wel dat er wel eens wat gedaan wordt met "afdrukken" van de rug (in feite zoals Sugarmiss beschrijft) en dan de "kaart" "lezen". Dat zou je natuurlijk ook met talkpoeder kunnen doen.

ALLEEN : wat valt er te "lezen"? Hoe moet ik de "kaart" interpreteren? Ik weet het niet - dat wil natuurlijk niets zeggen, want wie ben ik.

MVG Louis

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:58

Sugarmiss schreef:
Nog simpeler is; je paard niet borstelen (en dan ga ik er van uit dat ie een beetje vies is), leg een schone doek van 70x70 op de rug, zadel er op een rijden.
Het zweet c.q. de viezigheid zal een mooie afdruk op de doek achterlaten van de druk van de zadel.

Die weten te interpreteren is een ander verhaal

Ik dacht meteen na het lezen van dit topic: hoe moet dat dan als je een wit paard hebt? Zoals ik? Talkpoeder is ook wit. De tip van SM lijkt me voor eigenaren van paarden met witte ruggen beter. Alleen nu nog de afdruk goed interpreteren....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:04

Hier een foto van mijn geldpad. Deze inlages zijn ongeveer ook de vorm van de bars van een westernzadel.
Als je zweetplek er dus zo uitziet; egaal zonder missende stukken heb je een goed passend zadel met gelijke druk en in balans gereden.

Afbeelding

Voor paarden met diepe kuilen achter hun schouders is het dus logisch dat daar een 'schoon' stuk zichtbaar is. Al mag je je dan wel afvragen hoe die kuil daar gekomen is

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:39

geldpad? doe mij ook zo'n ding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:50

Citaat:
Ik dacht meteen na het lezen van dit topic: hoe moet dat dan als je een wit paard hebt? Zoals ik? Talkpoeder is ook wit.

dan pak je toch gewoon make-up poeder? das een bruintint....

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:02

Citaat:
Ik dacht meteen na het lezen van dit topic: hoe moet dat dan als je een wit paard hebt? Zoals ik?

Wel....fijngemalen houtskool werk bij witte paarden weer enooooorm goed....

Oh ja...veel plezier bij het poetsen daarna

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:13

Daar worden ze juist toch mooi wit van, van houtskool??

cresentmoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:11

Hi,

Ik heb hartelijk gelachen om jullie opmerkingen !

Maar even terug, als ik na het rijden het neopreen pad van mijn paard afhaal zie ik links en rechts van de ruggegraat een afdruk van zweet en de ruggegraat zelf is droog.

Het talkpoeder verhaal is mij totaal onbekend. Ik kreeg het als advies in de kliniek in Utrecht.
Over een paar weken moet ik weer terug voor controle en zal dan vragen wat ze precies bedoelen.

groetjes,

MB

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:34

cacaopoeder voor op de witte paarden

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:55

Talk, houtskool, cacao... als je serieus wilt overwegen om dit op een wit paard te doen kun je eventueel een spuitbus 'kleurspray' kopen die in de hondenshow-wereld gebruikt worden om kleuren te accentueren... ik geloof zelfs dat ik ze voor paarden gezien heb in de Kebo-stand... allerlei 'paarden-kleurtjes' dus iets afstekekends is er wel te krijgen. Deze spray's zijn over het algemeen makkelijk uitborstelbaar...