[WN] Draagmerries quarter en paint horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Draagmerries quarter en paint horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 15:39

Deze advertentie zag ik op marktplaats:

Gezocht: Draagmerries quarter en paint horses
De 'industrie' gaat nu echt beginnen.

Misschien interessant voor sommigen onder ons die nog een Q/P 'over' hebben?

10y

Re: Draagmerries quarter en paint horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:55

Niet zo zeer de industrie, maar wel de baten en zeker niet: de kosten van de merrie, de zorgen, de tijd, de extra's, het waken, de geboorte, etc, etc. noem maar op. Dan vervolgens naar het motto: we plukken de baby wel weg als het zover is dat het kan. Voor de rest is het het probleem van de merrie eigenaar.
Nee, dank u.

Mag de plaatser m/v van deze advertentie op markplaats mij maar zien te overtuigen van het tegendeel.

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:04

Volgens mij vragen ze merries te koop die dan gewoon bij hun blijven. Dus zij worden merrie-eigenaar.
De paarden krijgen wel een prachtige omgeving overigens.... wauw!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:15

welke advertentie is dit?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:23

Oh, ik zie het al,even bij "paarden overige" zoeken op "quarters".
Dit is bij Cira Baeck op de Eifel Gold Ranch.Niks sielugh hoor!
Een prachtige plek voor een merrie om te wonen!
En een goed alternatief , als je niet weet wat je met je kreupele merrie moet.
Ook wij hebben zo'n embryo-tranfer programma met zo'n merrie's op stal.
De vorige eigenaren zijn zeer blij met deze optie en ik heb het idee, dat de merrie's zeer tevreden zijn.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:36

Ik vraag me af wat er met de merries gebeurt als alles niet volgens wens verloopt. Kan de vorige eigenaar haar dan terugkopen? Of is het richting Stegeman?

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:37

misschien een blonde vraag maar waarom moeten de draagmerries dan Q/P zijn? dat maakt toch niet uit? het ei komt dan uit een Q/P maar dan hoeft de draagmoeder toch geen raspaard te zijn?

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:39

ja je ontvangt voor je merrie max. € 1000,- maar dat hangt af van de conditie van je merrie, maar aan de andere kant mogen de merries van alles mankeren kreupel, spier en pees aandoeningen maakt niet uit er wordt toch niet meer mee gereden.
ik doe er niet aan mee, maar goed als je van een paard af wil en er toch nog iets voor wil vangen is dit misschien de oplossing

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:16

Dus als een paard erge spierpijn heeft heeft of zo willen ze wel hebben.
Arme paarden denk ik dan bij mij zelf

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:28

Nou zeg, zielig is het zeker niet hoor!

Ik heb gezien wat voor leventje dat soort merries hebben, een luizeleventje
De hele dag op het land staan met een hoop andere paarden, op tijd
gevoerd worden en er niets voor hoeven doen.

Weet heel zeker dat er heel wat paarden zijn die veel slechter terechtkomen

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:15

Margee schreef:
Ik vraag me af wat er met de merries gebeurt als alles niet volgens wens verloopt. Kan de vorige eigenaar haar dan terugkopen? Of is het richting Stegeman?

inderdaad, die 2 opties.
Veel paardeneigenaren krijgen het niet over hun hart om hun paard in te laten slapen, terwijl de kosten wel doorlopen!
Denk dan aan merrie's , die niet thuis, maar in pension staan, dus zelf veulentjes fokken is ook geen optie.
En geld; deze merrie's heb ik gratis gekregen, zo blij waren de vorige eigenaren, dat hun paard (kosteloos) een goede 2de kans kregen.
Laatst waren deze eigenaren eens even komen kijken, hoe het gaat met 1 van deze merrie's ;ze waren nog steeds heel blij!

cissy schreef:
misschien een blonde vraag maar waarom moeten de draagmerries dan Q/P zijn? dat maakt toch niet uit? het ei komt dan uit een Q/P maar dan hoeft de draagmoeder toch geen raspaard te zijn?
gezien de grote van de boxen, de hiearchie in de kudde en voor "het plaatje in de wei" is het mooier om alles Q of P te laten.
Ik zal nu overigens niet schromen om een kleinere warmbloed te gebruiken.
Maar het kan wel een kleiner ras in een groter of ander ras.

charita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:18

Nou als ik ergens mijn merrie heen zal brengen is het zeker de eifelgoldranch..
Ze hebben een eigen veearts die er dus altijd is en ik weet zeker dat er geen een paard rond loopt die onnodig ,voor het dragen van een veulen pijn moet lijden...

En die omgeving daar...ze hebben daar een paardenleven in een mega paardenomgeving , gewoon elke dag naar buiten, goed voer ....hele goede verzorging..en alleen maar blije paardjes...

Groetjes Charita

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:43

Wat gebeurt er met de merries die bejaard zijn, en niet meer drachtig kunnen worden? Ik kan me voorstellen dat een eigenaar geen oudje meer terugkoopt, een pensioenstal is ook niet goedkoop...Dan zitten ze evengoed met de kosten?
Een merrie in laten slapen omdat ze geen veulens meer kan geven is ook wel hard, of niet?

Of is er een oude-draagmerrie-opvang-stichting?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:02

Cer schreef:
Wat gebeurt er met de merries die bejaard zijn, en niet meer drachtig kunnen worden? Ik kan me voorstellen dat een eigenaar geen oudje meer terugkoopt, een pensioenstal is ook niet goedkoop...Dan zitten ze evengoed met de kosten?
Een merrie in laten slapen omdat ze geen veulens meer kan geven is ook wel hard, of niet?Of is er een oude-draagmerrie-opvang-stichting?

Ikzelf zal de merrie laten inslapen, gewoon hier op het terrein.
Naar de slacht brengen gaat mij ook te ver, net wat te oneervol, naar een lang dienstvol leven,....
Tja, en hard,..als je dieren neemt gaan ze een keer dood, of moet jij /ik die keuze voor ze maken, dat zou je moeten weten voordat je eraan begint.
De meeste dieren worden nu eenmaal niet zo oud als mensen.

Een goede draagmerrie gaat heus nog wel een tijd mee, voor mij zijn ze waardevol en daar verzorg ik ze naar.
Bij de gedachte, dat ze een keer niet "functie-vol" genoeg meer zijn, springen ook bij mij de tranen in de ogen.
Niet alleen de draagmerries, ook de oudere fokmerries staan me naar mijn hart.
Nee hoor, mensen die "wat professioneler" met paarden bezig zijn, zijn heus geen gevoelloze "butchers",
maar in het leven moet je soms keuzes maken, en dat is niet altijd even leuk.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:58

Sorry, maar onder draagmerrie versta ik iets heel anders. Een draagmerrie is vlgns. mij een merrie die je in eigendom hebt met ene goed papier erbij en ook leuke nakomelingen en waarvan iemand een veulen zou willen zonder de merrie of een merrie tewillen kopen.

Dat wat daar wordt gevraagd zijn dus fokmerries die iemand wil of moet afdanken om de een of andere redenen.

Zou er voor mij een reden bestaan om een paard te moeten afdanken wegens andere redenen dan i.v.m. kosten, wordt het paard ingeslapen.

Ik ga geen paard een dracht aandoen die pijn heeft in de spieren, in de rug of erge last van haar benen/voeten. Het paard heeft pijn en dan moeten ze ook nog een veulen dragen? Niet met die van mij, al is de opvang dan nog zo mooi. Zo heeft ieder zijn eigen ideeën hierover.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:12

Volgens mij gebruikt JJ de merries voor embryo transfers? Dan zijn het dus draagmerries... Fokmerries zijn merries die hun 'eigen' veulen krijgen... als ik het goed begrepen heb toch?

Het ligt een beetje aan de leeftijd van de groep. Mijn eigen merrie is 21, en nu een jaar leeg. Ik weet niet of ze opnieuw drachtig wordt, maar het zou wel zwaar worden. Toch kan ze 30 worden. Wat doe je die 9 jaar met zo'n paard? Daar dacht ik eigenlijk aan...

Als ze strakjes met pensioen gaat, is een dekking helemaal niet meer aan de orde, en paardjes op pensioen kunnen best een hele leeftijd bereiken. Dan hoeven ze niks te mankeren. Als je genoeg ruimte hebt, lijkt het me fair dat ze mogen blijven totdat het niet meer gaat, ze bouwen tenslotte mee aan het bedrijf?

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:17

Dance schreef:
Sorry, maar onder draagmerrie versta ik iets heel anders. Een draagmerrie is vlgns. mij een merrie die je in eigendom hebt met ene goed papier erbij en ook leuke nakomelingen en waarvan iemand een veulen zou willen zonder de merrie of een merrie tewillen kopen.

Dat wat daar wordt gevraagd zijn dus fokmerries die iemand wil of moet afdanken om de een of andere redenen.

Bij deze advertentie worden draagmerrie's gevraagd voor hun embryo-programma, dus merrie's die een veulen van een andere merrie uitdragen.
Draagmerrie is dus verwarrend,omdat dit woord ook wel eens wordt gebruikt voor een merrie waar je een veulentje mee wil fokken, haar genetisch eigen veulen dus, zonder de merrie te bezitten, zoals Dance zegt.
Maar wat ze dus willen is een "ontvangst-merrie" (voor hun donor-merrie's)

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 00:03

OK, ik snap het nu. Ik had die advertentie niet gelezen dus het was inderdaad verwarrend. Bedankt voor de uitleg. Jessiejanes en Cer.

Tja paarden met pensioen kunnen best behoorlijk oud worden en zolang ze verder geen problemen hebben, maar geen veulens meer kunnen of zouden moeten krijgen, kunnen ze misschien nog wel recreatief gereden worden of als maatje voor op het land dienen.

Moeilijk wordt het, als je daarvoor zelf niet de gelegenheid hebt i.v.m. ruimte. Ze moeten wel goed in beweging blijven willen ze dan gezond blijven. Wat is wijsheid in zo'n geval. Het paard is jarenlang je kameraad geweest. Ik vind het erg moeilijk om iemand daar een advies te moeten geven als ik er om gevraagd werd. Welke je beslissing je ook zult moeten nemen, het zal niet meevallen.

Wij hebben wel geen paardenbedrijf, maar voor een particulier wel een ongehoord aantal paardjes (kan geen afstand doen van mijn veulens en die worden ook wel weer eens volwassen.) waarvan er een nu ook 18 is en nog zo fit als een hoentje en eentje pas 7 en door omstandigheden alleen als weilanddecoratie dient. Zolang we zelf nog de zaken kunnen regelen hoeven we geen beslissingen te nemen. De ruimte is er gelukkig wel.

Ik denk dat wij eerder ergens eens een beslissing moeten nemen omdat we zelf achter de geraniums moeten noodgedrongen }>
Hoewel er zwaar aan me getrokken wordt tenminste nog twee merries te laten dekken, heb ik me er tot nu toe erg succesvol tegen geweerd. Tegen mezelf in bescherming genomen wel te verstaan.

Spikers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:52

Ik heb begin januari kontakt op genomen met deze dierenarts van de Eiffel Gold Ranch ( hij regelt en doet een check up bij de aangeboden paarden) we hebben n.l. een merrie staan die niet voor het rijden gebruikt kan worden.

Inmiddels is hij hier geweest heeft de merrie grondig onderzocht en vond haar wel geschikt voor hun projekt.

Hij is hier in N.L. 2 dagen geweest om een stuk of 5 merries te bezoeken voor hun projekt ze zoeken er een stuk of 20.

Wij zitten nu in afwachting van hun telefoontje of de koop doorgaat of niet maar hij zag er geen probleem in.

Ik heb wel op internet van alles uitgezocht over deze ranch en deze veearts en dat zit wel goed.
Ook hebben wij bij verkoop van deze merrie de eerst koop weer terug ja en als ze te oud zijn en geen veulens meer kunnen brengen dan houd het op ( zoals bij ieder paard komt er een keer een eind aan ) , maar ze hebben wel een mooi leven achter de rug.

Maar reken er maar op dat deze merries in een paradijs komen en
al met al kan ik zeggen dat als de koop doorgaat dat ik onze merrie met een gerust hart kan laten gaan ( ondanks dat ze goed terecht komt loop ik al een week met een knoop in mijn maag, maar ik kan niet alles aan houden ).

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:17

Spikers schreef:
.... als ze te oud zijn en geen veulens meer kunnen brengen dan houd het op ( zoals bij ieder paard komt er een keer een eind aan ) , maar ze hebben wel een mooi leven achter de rug.
...

Hier heb ik wel een beetje moeite mee hoor, dan zijn ze dus niet veel meer dan een broedkip.

Een merrie is misschien vanaf 25 niet meer vruchtbaar, maar kan wel 32 jaar worden in goede gezondheid. Wordt ze dan voor die resterende 7 jaar maar afgemaakt?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:52

En zou die merrie er zelf wel voor kiezen om tot haar 25e veulens te krijgen. En dan ook nog op deze manier, waarin er toch behoorlijk ingegrepen wordt in de natuur; dekken - eigen bevruchte ei spoelen - bevrucht ei van andere merrie plaatsen etc.

Spikers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:09

@ Cer

" Hier heb ik wel een beetje moeite mee hoor, dan zijn ze dus niet veel meer dan een broedkip."

Dat is ieder voor zich de een heeft er meer moeite mee dan de ander persoonlijk vind ik dit wel een goede oplossing voor paarden die niet meer voor het rijden gebruikt kunnen worden.

"Een merrie is misschien vanaf 25 niet meer vruchtbaar, maar kan wel 32 jaar worden in goede gezondheid. Wordt ze dan voor die resterende 7 jaar maar afgemaakt?[/quote]"

Het betreft hier paarden die iets mankeren bijna al deze paarden zullen nooit de hoge leeftijd bereiken van 32 jaar zo ook mijn merrie die misschien niet ouder dan 20 word.

En aan ieder paardenleven komt een eind ik heb hier persoonlijk niet zo'n problemen mee als ik het over een andere boeg zou gooien, kijk eens naar al die veulens en paarden die op een verschrikkelijk transport gaan naar zuid europa alleen voor consumptie hier heb ik pas echt moeite mee, deze draagmerries hebben een mooi leven achter de rug, lekker in het land en veulens brengen.
Laatst bijgewerkt door Spikers op 17-01-06 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Spikers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:12

@ Sugermiss en KI dan dat is toch ook behoorlijk ingrijpen in het natuurlijke proces van dekking en drachtig worden, tegenwoordig zijn er bijna geen Quarterhengsten die natuurlijk dekken.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:24

KI is misschien ook onnatuurlijk, maar is alleen een vervanging voor het natuurlijk dekken. In sommige gevallen waarin de merrie een zwakke rug heeft misschien nog wel aan raden ook. Al kun je je dan nog afvragen in hoeverre je zo'n merrie nog mag belasten met een dracht.

IMO is jouw stelling dus appels met peren vergelijken.

En om even te reageren op de ractie van Spikers nav de stelling van Cer; wie zegt dat al die merries na hun broedloopbaan niet alsnog op transport naar Italië gaan ??

Misschien moeten wij eens van het idee af dat we een paard kost-wat-kost in leven moeten houden.
Persoonlijk zou ik liever kiezen voor de zekerheid van een humane dood, dan de onzekerheid van een pijnlijk/onzeker leven.

Maw als ik om wat voor reden Missy niet meer zelf zou kunnen houden dan zie ik haar liever ingeslapen, dan dat ze ergens in de handel oid terecht komt waar het beest beslist niet beter van wordt.

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:32

Sugarmiss schreef:
Maw als ik om wat voor reden Missy niet meer zelf zou kunnen houden dan zie ik haar liever ingeslapen, dan dat ze ergens in de handel oid terecht komt waar het beest beslist niet beter van wordt.

Als Missy niets ernstigs mankeert en jij het om de een of andere manier niet meer kunt bolwerken, zou je haar dan óók laten inslapen?? Denk niet dat een dierenarts daar medewerking aan verleend.