Er is toch wel degelijk verschil in werking tussen een grof of fijn gebraide bosal. Over het algemeen is het zo dat een grof gebraide bosal een ruwer oppervlak heeft, helemaal als deze dan ook nog van rawhide (of nog goedkoper materiaal als van dat 'nepleer') is. En hoe ruwer het oppervlak, hoe gevoelliger het paard er op zal zijn. Met een goedkope bosal zul je dus ook eerder de kans lopen de neus van het paard stuk te rijden.
Ik heb zelf een foute gok genomen met een goedkope bosal van E-bay. Ik wilde er liefst een die half bruin half wit is (past zo leuk bij Dot
), zonder dat rode streepje wat er zo vaak ingevlochten zit en dit was een 16-braid (op't dikke deel) dus ik dacht dat ik wel redelijk goed zat qua kwaliteit... helaas bleek het materiaal waar deze bosal van gemaakt is (wat dus volgens mij niet eens echt leer is, zoals wel in de advertentie stond), van dusdanig droeve kwaliteit te zijn dat'ie ondanks het fijne braidwerk toch aanvoelt als een hoefrasp. Niet iets wat je om een gevoelige paardenneus wilt hangen.
Dus als je dan toch een bosal wilt kopen kun je beter even doorsparen voor iets binnen die €100 en €200, dan dat je voor een paar tientjes iets koopt wat je dan uiteindelijk, zoals ik, voor de sier aan de muur kunt hangen. Ook hier geldt toch weer...goedkoop is uiteindelijk duurkoop.
Dus Louis, we babbelen volgende keer even... mooi bosalletje gezien op je site, leuk voor mij m'n nieuwe zadel...