Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
gianlucka schreef:Oh dat geloof ik ook zeker, ik zal mensen die niet kunnen rijden zowiezo afraden om zelf hun paard in te rijden.... maar bij ons wordt niet lichtgereden bij het inrijden van een paard
.Wat denk je dat Anky doet tijdens warmlopen; lichtrijden dus en waarom niet tijdens een wedstrijd/proef; omdat het daar niet toegestaan is.Citaat:bij de dressuur uiteraard niet!
) De eerste stukjes stappen en sturen gingen ook zonder zadel, op het erf alleen dan wel met hoofdstel. Dit omdat ik vind dat je zonder zadel veel beter kan voelen wat het paard doet. En ik heb heel veel zonder zadel gereden, dus ik ben iemand die er niet zomaar afvalt als het paard een onverwachte beweging maakt.

Dinopino schreef:Het gevaar van een jong paard kopen is toch dat je er te jong mee begint.
Ook al heb je stallen zelf thuis, daarom blijft de verleiding toch groot om er vroeger mee te beginnen. En reken maar na wat een paard per jaar kost ook al heb je eigen stallen. Al die tijd betaal je voor een paard waar je niet volop kan rijden. En wat heet beginnen. Stel ik heb een zwakke enkel door iets. De dokter zegt langzaamaan beginnen. Ik heb nog nooit gehoord dat een dokter zei een maand voorzichtig beginnen en dan een paar maanden rust. Wat ik wil zeggen, wanneer je op een paard gaat zitten wat nog niet uitgegroeid is, ook al is het maar een kwartier. Wanneer die dat gewicht nog niet kan dragen, is het dan de bedoeling pocomiss dat ie het jaar daarna volledig herstelt op de wei. Een paard een paard laten is wel leuk en aardig maar je moet hem ook eerlijk voorbereiden zodat zijn rugspieren en pezen je ook goed kunnen dragen.
Anya schreef:Maar het is wel waar dat je jezelf een bepaalde datum hebt gesteld Klaas. Ik heb mezelf altijd voorgenomen om met Wiz te beginnen als hij drie is. Maar nu hij bijna drie is en zo ontzettend groot wordt en duidelijk nog heel slungelig is, denk ik dat hij in ieder geval de zomer en waarschijnlijk de winter ook nog wel als 'nietsnut' in de wei mag doorbrengen. En alhoewel ik best bereid ben te wachten, is dat toch een beetje een teleurstelling.
Volgens mij hebben jullie wel gewoon paarden om ernaast wel volop te rijden. Maar stel iemand die niet beschikt over eigen stallen en zijn eerste paard zelf wil beleren en die op een pensionstal staat waar de andere ruiters vrolijk naar wedstrijden gaan of aan gemeenschappelijke buitenritten deelnemen. Het lijkt me stug dat die vrolijk 4 of 5 jaar haar of zijn paardje op de pensionstal bezoekt en voorbereid om te gaan inrijden en daardoor toch echt wel 4 jaar rijplezier misloopt. Die zou dan het best voor die periode een paard kunnen huren of lenen dan zou het kunnen. Wanneer dat niet het geval is denk ik toch echt dat er een grote kans bestaat dat deze ruiter iets te vroeg met longeren en de rest zal beginnen.( ik heb het niet over rechtuit naast de fiets of naast een persoon
)