[WN] western rijden met een freestyle halster

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pirelli_girl

western rijden met een freestyle halster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 09:06

Hallo,

ik rijd mijn paardje al dik een jaar western en ben het dressuur matige eigenlijk aan het verwaardelozen. Dit komt o.a omdat mijn paard een hekel heeft aan dressuur (ik denk vanwege de gedwongen sfeer bij de vorige eigenaar) en ik geen bak tot mijn beschikking heb.

Ik rij bijna altijd in het bos of in de wei en de laatste tijd helemaal niet meer met dressuur spullen.
Nu willen mijn vriendin en ik in de wei een kleine los gooi bak maken om ook in te freestylen... (zie topic houtsnippers).
Ik heb nu laatst voor het eerst met mijn freestyle halster (zo'n geknoopt touw halster) gereden en western zadel.
Is dit een bestaande combinatie (heeft het een naam?) en heeft iemand tips voor het rijden met deze combinatie?

Ik ben trouwens aan het sparen voor een boomloos zadel, maar dat kan nog wel even duren voor dat ik dat geld bij elkaar heb...

Bedankt alvast

Groetjes Pirelli girl

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:04

Tja, ik heb het gewoon altijd paardrijden genoemd
Ik heb ook heel wat km gereden met westernzadel en touwhalster.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:09

nee het heeft geen naam, maar kan erg goed als je het paard goed ondercontrole hebt, vergeet niet het is wel vrijscherp als je er aan trekt dus rij er wel voorzichtig mee.
zolang je recreatief met je paard blijft rijden is het rijden met een freestyle halster en je gebruikt hem goed geen probleem, wil je ook nog wedstrijden gaan starten dan mag je nooit en te nimmer met zo'n halster in de bak verschijnen

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 10:12

Volgens mij heeft het geen naam. Maar het is leuk om te doen. En inderdaad die knoopjes van een freestyle halster kunnen stevig inwerken. En dan zijn ze niet meer zo paardvriendelijk.

Anoniem

Re: western rijden met een freestyle halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:07

pirelli_girl schreef:
Is dit een bestaande combinatie (heeft het een naam?) en heeft iemand tips voor het rijden met deze combinatie?

dat heet de "MilenaenSonjagaanlekkerkarren-optoming"
Heeft geen specifieke naam. Ik gebruik het persoonlijk alleen als ik niet 'serieus' ga werken, ook als teken naar mijn paard. Meestal laat ik m'n zadel dan ook achterwege en gaan we gewoon lekker een beetje spelen, lekker door de bak 'karren'...

Tja, wat voor tips wil je hieromtrent hebben?
Als je dat leuk vindt; gewoon doen. Als je wedstrijden wilt gaan rijden; niet doen, kan niet in de arena. Maar wel voor de speelmomentjes tussendoor (niet vergeten of afschaffen, veel te leuk!) en bv om te checken of je neckreining goed werkt.

pirelli_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 18:48

Bedankt voor de reacties...

ik ga zo goed als nooit meer wedstrijden rijden (misschien een onderlingen kur op muziek ofzo... maar thats it! ) dus die combinatie is blijvend.... Sorry dat ik zo'n domme vraag stelde i.v.m een naam voor de rijdstyle! Ik merk ook dat mijn paard het fijn vind zonder bit te rijden. Hij heeft meer aandacht voor mij! Dit lijkt mij een goed teken. Als ik met mijn western hoofdstel rijd, is dat zonder keel en neus riemen. Alleen een sperriempje voor het bit.
Hier loopt hij ook heel lekker onder, maar ik wil toch uiteindelijk 100 % bitloos rijden...

picachu

Re: western rijden met een freestyle halster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 21:23

hai,
ik rij heel vaak zo, in bak of buiten, zo kun je ook met een hoop trainen "dressuurmatig" rijden, veel buigingen vragen, en door minimale ophoudingen je paard verder onder laten stappen, lukt prima!!
groetjes

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 00:56

Ik rijd regelmatig met een touwhalster. Bonanza reageert er goed op en het is een goede en leuke afwisseling.

El_vis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 09:07

ik rijd altijd met touwhalster bij indy (parelli meid he ) dusja, kan heel makkelijk. Indy rijd er veel beter mee dan met bit aangezien daar nogal eens wat mee fout is gegaan bij vorigen.

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:15

haaj,

Ik ben dus die vriendin
En ik heb een maffe haf , ik rij eigenljik vaak gewoon met vzh zadel en hoofdstel, maar merk vaak dat hij hier gewoon heel erg tegenin gaat. Dat weet pirelli_girl ook wel, heeft ze zelf uitgeprobeerd, haha. Maarja, hij gaat dus erg op het bit hangen (vooral in draf en galop) behalve in stap gaat het wel lekker. Is het mij misschien aan te raden ook eens bitloos te gaan proberen? Ik was een tijdje geleden al van plan een hackemore aan te schaffen, alleen ik kreeg toen zoveel commentaar erop van mensen bij mij in de buurt, dat ik het toen niet heb gedaan. Ik heb liever dan wel een hackemore oid. jullie tips wat ik het best kan gebruiken. En wat nou eigenlijk de werkelijke feiten van een hackemore zijn, heb gehoord dat je z'n neus kan breken maar hoe vaak komt dit nou in praktijk voor?!

Groetjes sidneey

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:21

Ik heb ook een touwhalster hangen, maar eigenlijk doe ik er niet zoveel mee.

Ik vind het leuk voor op de foto, en om af en toe mee te tutten in de bak, maar om echt mee te rijden, vind ik het niet echt ideaal!