[WN] Western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jenbuc

Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 18:29

Ik heb een vraagje...

Ik reed voorheen altijd dresuurmatig maar sinds 2 jaar bijna verzorg ik een Quater horse,

nou zou ik graag overgaan op western met hem..
omdat me dat veel leuker lijkt dan engels.
Maar wat voor zadel zouden jullie dan nemen?

Ik heb nu qwa dresuurzadel een euroriding diamant.

ik wil graag een zachte zit reed somd op een appaloosa met westerzadel maar die zat heel hard.
zie ook:
viewtopic.php?f=13&t=508680&hilit=

Over nog meer vrage maar dat is wat algemener daarom die op vraag maar raak.

groetjes jennifer en waccabuc tomahawk.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:55

Ik heb net even een foto uit je profiel geplukt:
http://groups.msn.com/_Secure/0SgAAAGgU ... 1362469186
Maar als ik dit paard zijn rug zie vermoed ik dat je heel veel problemen gaat krijgen om daar nog een goed passend westernzadel voor te vinden (engels ook trouwens).
Alle zadels die een normale fabrieksmaat hebben kun je wel vergeten, die zijn niet berekend op deze kombi van hoge schoft en ingezakte rug.
Aan de witte plekken is te zien dat dit niet van de laatste tijd is

Nu is het paard al op leeftijd en is géén beweging waarschijnlijk nog slechter voor hem, maar persoonlijk zou ik niet meer op zo'n paard wíllen rijden.

Ga er mee fietsen of neem hem mee als handpaard als hij braaf is, maar bij mij zou er geen zadel meer opkomen.

GeertjeD

Re: Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 19:42

Ik zou iig wel naar een goede winkel gaan, of echt iemand vragen die er iets van weet ivm passen. Het is daarentegen ook weer niet onmogelijk om een zadel te vinden hoor. Ik heb op een paardje gereden met echt een hele hoge schoft, nog hoger dan jouw verzorgdpaard, en ze was heel smal enzo. Maar ik heb zadels laten passen en uiteindelijk is het een tweedehandse continental geworden met een extra gevulde pad. En dat paste wel, naja die vrouw weet er alles van dus ik veronderstel dat het goed paste .

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 19:45

na, sugarmissdat klopt ook weer niet...
Buc heeft nu een goed passend western zadle op liggen maar die is van de eigenaresse dus daarmag ik niet mee rijdenwant datwas een heel duur zadel,.
buc is zo fit alseen hoentje en mega druk, Pas controle van DA gehjad en zijn bloed was nog van een jong paard,
Verder ziet hij er op de foto;s heel erg ingezakt uit maar in het echt valt dat reuze mee.
Heb er nu een euroriding op liggenwat supper goed past en nog een goed zadel is ook.Fietsen gaat ook niet lukken daar is hij te druk voor en verder is buc echt nog best druk in de omgang echt geen oud beest zou je zeggen als je hemziet lopen..

Heb nogwel foto;s van toen hij 19 jaar was...
daar crost hij door de bak heen zonder zweep erachter en echt veulen sprongen maakt hij en dat doet hij nu nog soms

HCRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:02

het ligt er natuurlijk aan in hoeverre je western wil gaan rijden. Dan heb je natuurlijk wel een westernzadel nodig, maar als je alleen voor de fun doet dan kan een gewoon zadel natuurlijk ook.
Of een barebackpad?

kan me sugarmiss haar reactie wel voorstellen, het ziet er erg moeilijk uit op de foto. En die witte plekken tja dat zegt toch wat.

Succes met je verzorg paard en het vinden van een goed passend zadel.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 20:08

die witte plekken zijn niet van een zadel gekomen hoor...

Maar ik denk dat ik dan het beste gewoon me eigen zadel hou, en dan alleen een western hoofdstel vanwege de lengte van de teugels

Nog even om terug te komen t hele moeilijk kunnen vinden van een passend zadel... dit zij de ruitersportzaak ook want alle zadelszoude volgens hun achter over kiepen...

Afbeelding

Dit zadel heb ik nu en ligt gewoon goed op buc zowel qwa breedte van de boom als hoogte van de kamer hij klemt niet, hij is niet te wijd en hij kiept niet. en drukt overal even gelijkmatig zoals het hoort,als ik heb gereden is hij precies droog op de plkekken waar het hoort en dit zadel is ook gecontroleerd door een zadelmaker,
OF te wel supper.... maar denk dat sugarmiss een westernzadel bedoelde?

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:35

@janne8: Als je dressuurzadel goed past, zou ik daar lekker mee blijven rijden als ik jou was! Ik ben het met Sugarmiss eens dat een passend westernzadel vinden voor Buc niet eenvoudig zal zijn

Je bent niet van plan western wedstrijden met Buc te gaan rijden, toch?
Westernrijden zit 'm niet zozeer in het zadel dat je gebruikt, maar de hulpen die je geeft.
Ga je lekker westernrijden met een dressuurzadel, wat geeft het?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:43

janne8 schreef:
die witte plekken zijn niet van een zadel gekomen hoor...

Waar dan van?

Als het engelse zadel goed ligt, kan je idd het beste met dat zadel door blijven rijden. Hij zal geen lang zadel kunnen hebben, lijkt mij, op de andere foto's is hij ook wat hol, combi van schoft en overbouwd?

Het enige zal een zadel op maat zijn, maar dat is niet goedkoop. Voor zomaar erbij zou ik het niet doen....

Ik rij ook een westernpaardje, en daar heb ik nu ook een niet-westernzadel voor gekocht. Net wat WB al zegt, je hoeft niet perse op een westernzadel te zitten om de hulpen te gebruiken...

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 21:10

Komt van de antirol singel als ik het geod heb begrepen of vande longeersingel maar in iedergeval niet van t zadel.

Ik wil buc Recreatief western gaan rijden
Dus soms engels met losse teugels word het eigenlijk...
Maar ik dacht dus dat als buc een western zadel gewent is hij misschien metdat zadel nog fijner loopt dan dat hij nu doet..

Hier heb ik allefoto;s die ik heb van buc staan mocht iemand zin hebben om te kijken
http://waccabuc.shutterfly.com/action/

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:39

Als je een écht zacht zadel wil voor recreatief te rijden is een barefoot misschien wel iets, ik vind em heerlijk. Er zijn ook extra hoge steuntjes voor een hoge schoft, maar of het op de rug goed zou liggen weet ik niet, die is wel erg doorgezakt, al vind ik het bij die andere foto's wel weer iets minder lijken.
Misschien eens een testzadel proberen?
Maar idd zoals de andere al zeggen, als je zadel lekker zit en ook goed op je paard past, met losse teugels rijden kan met elk zadel

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:17

ik heb de foto`s eens bekeken,wat een leuk paardje!

en voor deze rug bestaat er heus wel een westernzadel hoor.

het ligt eraan wat je er voor uit wilt geven.
ik ken iemand die langkomt met 2 de hands zadels,haar kan je eerst een foto mailen van je paard.
dan weet ze wat er ongeveer voor zadel op kan.
en als ze wat heeft komt ze langs om te passen.

en je hoeft niet perse een westernzadel maar ik ben zo`n 8jr geleden over gestapt en wil niet anders meer.
en mijn draver liep met een westernzadel veel beter dan met een dressur.

het gewicht wordt anders verdeeld over de rug.

als je meer wilt weten pm je me maar.

HCRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:20

barefoot is inderdaad ook misschien een optie zit heerlijk zachte en je kan kiezen welk model, en past bijna op elke paard (uitzonderingen uiteraard daargelaten)

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 18:18

zou dat ook passen op een paard met hoge schoft?
heb diverse dresuurzadels en VZH zadels getest en alle paste niet behalve de euroriding diamant die past wel gelukkig

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 00:07

Een 2e hands passend voor dit paard met een hoge schoft en een door gezakte rug, ik weet niet of ze te vinden zijn

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 00:19

Ik vind het best meevallen met die doorgezakte rug hoor, zal
best iets voor te vinden zijn. (misschien barefoot inderdaad?)
Leuk paard is het

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 00:51

Barefoot is toch een boomloos zadel?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:13

BareFoot is idd een boomloos zadel, maar met een hoge schoft is het ook daar extra uitkijken. Met een goede pad die alleen het midden van de rug wat opvult (swayback-pad) zou het kunnen lukken.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 11:09

in het echt heeft buc een veel minder door gezakte rug..
Door dat zijn rug wat ingezakt is lijkt het alsof hij een hoge schoft heeft.
ik denk dat ik gewoon me eigen zadel hou.
en als ik echt weet wat ik wil dan denk ik dat het toch een nieuw zadel word