[WN] bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Avanti_haf

bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 18:58

hallo,

ik ben sinds vorige week over gestapt op western en nu wil ik natuurlijk ook zo'n hoofdstel, normaal gesproken reed ik met een enkel gebroken pelham aan een engels hoofdstel. mijn haf is erg hard in zijn mond en heel erg vervelend altijd dus ik wil er wel weer graag een scherp bit in hebben.. nu is mijn vraag als volgt:

kan ik een gewone pelham aan een westenhoofdstel doen, of weet iemand een scherp type westren bit??

groetjes Rianne

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:12

Neem een zacht bit en goede instructie, daar kom je veel verder mee

Maar, aangezien ik denk dat je liever wat ander leest. Ja, er zijn meer dan genoeg scherp inwerkende westernbitten, maar je eigen Pelham kun je er ook inhangen.

EDIT: een enkel gebroken Pelham is door de hefboomwerking wel erg scherp inwerkend...neem dan tenminste een ongebroken bit als je die hefboomwerking nodig hebt.

Authentic

Re: bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:15

Ik vrees dat het een heel goed idee is om een zacht bitje te nemen...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:20

flink trainen, ZONDER bit! dan wordt zijn mond vanzelf weer gevoeliger, en kan je dus met een zachter bit rijden. wel zo fijn voor je paard. plus dat hij door goede training een stuk beter zal luisteren!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 19:28

Ooit aan gedacht dat je paard wel eens verveldend zou kunnen zijn juist dóór het scherpe bit?
Veel mensen hebben als eerste reactie op verzet tegen een bit > niet luisteren? dan scherper bit... maar in 9 van de 10 gevallen verzet het paard zich tegen het bit, juist omdat het hem zeer doet, niet omdat'ie het niet zou voelen ofzo...
Dus ook ik ga mee met m'n voorgangers en zeg hierbij iets wat je misschien niet wilde horen.. probeer eens een wat zachter bitje...
Een enkel gebroken bit met scharen werkt als een notenkraker op de onderkaak van je paard... doe het bit maar eens om je onderarm (zo in de binnenkant van je elleboog zeg maar) en vraag een ander eens aan de scharen/teugels te trekken.. Dan voel je zo'n beetje wat je paard op z'n (nog gevoeliger) onderkaak voelt. Élk bit wat dubbel kan werkt zo als een notenkraker, scharen aan een bit versterken die kracht door de hefboomwerking.

Dus ik zou zeggen, overleg eens met je trainer en probeer eens wat zachtere bitjes uit (niet over 1 dag ijs gaan, een paard moet meestal wel minimaal een week aan een bit wennen). Meeste trainers hebben wel een leuke verzameling bitjes liggen...
In ieder geval succes!

Brendageene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 21:41

ik zou eerst een gewone snaffle proberen, westernbitten zijn veel dunner dan engelse, dus misschien dat je paardje er heel anders op reageert. Anders zou ik gewoon je pelhalm aan je westernhoofdstel doen, dat kan gewoon hoor. Als je zeg maar verders hetzelfde blijft rijden. Als je echt gaat westernrijden zou ik een goede instructrice zoeken, die kan je ook gelijk adviseren over je bit en hoe je die moet gebruiken bij jouw paard.
Als je hetzelfde blijft rijden maar alleen westerntuig op je paard wilt zou ik het bij het bit houden wat je nu gebruikt.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 00:20

of geen bit (wel eerst in manege proberen, liefst met begeleiding) maar een touwhalster, dit leert je om je gewichts- en beenhulpen te verfijnen uiteindelijk moet je het daarmee doen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 08:08

Francis schreef:
Ooit aan gedacht dat je paard wel eens vervelend zou kunnen zijn juist dóór het scherpe bit?
Veel mensen hebben als eerste reactie op verzet tegen een bit > niet luisteren? dan scherper bit... maar in 9 van de 10 gevallen verzet het paard zich tegen het bit, juist omdat het hem zeer doet, niet omdat'ie het niet zou voelen ofzo...

Mee eens

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 17:55

ik heb al alle bitten gebrobeerd.. ben begonnen met heel zacht d - trensje... helaas werkt gewoon niks.. hij loopt overal dwars doorheen! alleen deze pelham werkt eigenlijk super.

maar uit jullie verhaal kan ik opmaken dat deze dus ook aan een western hoofdstel kan hangen?

zonder bit rijden ben ik zeker niet van plan.. aan het halster dendert meneer al over me heen af en toe.. ga zo echt niet rijden..

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:33

Hmm, klinkt naar mijn mening meer als een trainings/respect probleempje dan een bitprobleem... Misschien is het verstandig eerst te werken aan meer respect door middel van grondwerk (bijv. met NH oefeningen), dan zal het rijden denk ik ook een stuk beter gaan.

Maar inderdaad kun je western rijden met elk soort optoming... je hebt ook echt geen speciaal westernhoofdsstel nodig... de optoming bepaalt niet of je western rijd, je manier van rijden bepaalt dat.
In ieder geval veel plezier en succes met je paardje.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:35

jouw probleem begint dus al op de grond en daar moet je het oplossen!
jouw paard is een onopgevoed beest wat totaal geen respect heeft voor jou
je paard hoort aan de kant te gaan voor jou en niet door je heen
maar dat betekent dat je dus moet beginnen met de basis beginselen van paardentaal

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:36

oh, dat is dubbel gezegd nu

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 09:40

Als mijn paard niet lekker wil lopen en tegen de hand is, dan gaat de stang met shanks eruit en rij ik verder op een zacht bitje of bitloos tot dat weer in orde is. Pas dan stap ik weer over naar de stang. Kortom: het advies is (net als van de anderen) kies voor een zacht bitje.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:23

Ik sluit me volledig aan bij de antwoorden van Spatter en Francis.

Zo te lezen is jouw probleem meer een opvoedingsprobleem in de eerste plaats.

Doe je aan grondwerk, om de omgangsregels zo af en toe weer eens duidelijk te maken? Want uit jouw reactie begrijp ik dat je paard dominant en/of gewoon lomp is.

Bij 'bitproblemen' handel ik hetzelfde als Anya hierboven beschrijft; JUIST een stap terug ipv een bit scherper. Alleen op een show heb ik 1x een correctional gebruikt omdat ik het idee had in de maling genomen te worden op het moment dat de class closed was maar ook dat bleek aan MIJN EIGEN instelling op wedstrijd te liggen (niet bereid een wedstrijd op te offeren ten gunste van de opvoeding van mijn paard). Toen ik dat knopje bij mezelf (met dank aan de instructeur!!!) gevonden had en om kon zetten, was mijn 'bitprobleem' opgelost....

marchien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:20

gewoon een tijdje met bosal rijden dat is beter voor de mond en die wordt dan ook weer zachter en dan gewoon weer met een zacht bitje verder rijden.
dat is veel beter voor je paard dan overal mee expirimenteren.
hebbben wij gedaan met een fjord was ook hard in de mond en diegen heeft plus/minus eerst een jaar met een bosal gereden en toen ging het met een bitje perfect.
succes

Avanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 13:13

bedankt voor alle goede bedoelingen maar wat jullie zeggen heb ik allemaal al uitgeprobeerd... op de grond eraan werken. zachter bit geprobeerd enzovoort.... en het is ook niet zo dat ik daar snel mee ben opgehouden.. heb t zeker een 1 1/2 jaar geprobeerd... meneertje is erg sterk en heeft typisch haflinger karakter.. als ik met ham aan de hand wandel en hij ziet gras..... dan heb ik in de meeste gevallen gewoon pech.... ik heb ook zeker wel geprobeerd om dat gedrag af te leren, maar helaas..

en dus ga ik met rijden nu echt niet meer proberen af te bouwen het is gewoon gevaarlijk... dit werkt prima en gaat al jaren goed

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:13

En wat als hij straks met dit bit niet meer te houden is?

Sorry ik blijf bij mijn mening, er zit iets niet goed als je je paard alleen kan rijden met een scherp bit. En daar is aan te werken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:26

Avanti_haf schreef:
en heeft typisch haflinger karakter..

Vraag me toch af wat dat inhoud... ken genoeg haflingers en geen van allen zijn het paarden die door je heen lopen of alleen maar met shanks gereden kunnen worden. Ze worden allemaal op normale snaffels gereden en er zitten er zelfs een paar tussen die op hoog niveau western gereden worden. Ken er in ieder geval al 1 die zelfs helemaal zonder hoofdstel gereden kan worden...

Ook ik blijf bij m'n standpunt dat je een 'opvoedings'probleem hebt, geen bit probleem. En als je't al 1½ jaar geprobeert hebt, heb je misschien niet de juiste methode gebruikt die voor jouw paardje werkt en moet je verder zoeken naar een methode/trainer die wel werkt.
En dan dus ook onder begeleiding van een trainer die weet waar'ie 't over heeft, niet zelf maar wat 'uitproberen' want juist door al die mislukte 'opvoedings-oefeningen' wordt je paard alleen maar gesterkt in z'n dominant zijn... hij wint het keer op keer van je...

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:15

Avanti_haf schreef:
1 1/2 jaar geprobeerd... meneertje is erg sterk en heeft typisch haflinger karakter..

ik sluit me toch ook bij de rest aan. En 1.5 jaar proberen is te lang je moet eerder resultaat hebben.

En wat is inderdaad een typisch haflinger karakter? ik ken ook iemand ie een "tank"van een haflinger heeft en denkt dat hij maatje Shire is, maar hij is wel bitloos te rijden ondanks dat.

we bedoelen het het opbouwende kritiek hoor, hoop niet dat je je aangevallen voelt, maar er moet toch een oplossing voor te vinden zijn?

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:47

Komt dat gras willen eten niet omdat hij niet op de wei komt? Misschien dat dat de reden is van het doortrekken op het moment dat hij gras ziet. Als ik mijn paard geen weidegang geef doe ik hem echt geen plezier. Wellicht staat hij wel op het land maar het kan een reden zijn. Daarnaast heeft trekken toch wel met opvoeding te maken. Ben je gelukkig niet snel te laat mee, het is alleen wat rotter voor het paard dat het inene heel anders zal gaan voor hem.
Met kracht hoef je niet te gaan meten en zijn eigenwijsheid ken ik ook wel met mijn koudbloed. Wie niet sterk is moet slim zijn maar niet met een scherp bitje vind ik. Vraag anders eens advies van iemand met een hengst en vraag naar diens grenzen bij het paard. Van anderen kan je nog een hoop leren en soms gaan echt je ogen open en vallen kwartjes op de plek.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 03:07

Als je alles al hebt geprobeert wat moet je nou doen dan?