[WN] dringend advies hoofdstel/bit nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

dringend advies hoofdstel/bit nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 18:21

Ik ga a.s. dinsdag bij de Oregon Trail Tack store in Westerbork een hoofdstel met bit kopen voor mijn appie Ginny.
Ik ben niet zo gek op frutsels en friemels, ga eerder voor praktisch en comfortabel, maar ben echter stiekem wel 'weg' van de double-ear hoofdstellen.

Graag advies van jullie, de profs...wat kan ik het best aanschaffen ?

Is het nou zo dat als je een hoofdstel zonder frontriem kiest, je minder 'grip' hebt op je paard ? Moet het paard dan meer ervaren zijn ?

Ik wil nog niet met 'scharen' rijden, waarom weet ik eigenlijk niet zo, 't ziet er een beetje 'eng' uit, maar wil zo'n Myler comfort bit met wide barrel. Advies ???

Alle tips zijn welkom...
o ja...belangrijk om te weten...zowel Gin als ik zijn (nog) onervaren in het westernrijden, a.s. zaterdag krijgen we onze eerste les van Aad vd Voorde.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:26

ik zou me gewoon laten adviseren door de mensen van de tack store, ze geven goed advies en hebben veel ervaring

marjet22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:26

Ik ben geen prof, maar wil je wel mijn mening geven. Ik zou absoluut voor een myler kiezen. Rij zelf al jaren met een myler (type weet ik zo niet) maar het is een enkel gebroken trens in speciale vorm meer rond zodat je de tong niet knijpt als het bit "schaart". Ik heb hem bij meerde paarden gebruikt en ze lopen er allemaal super op. Maar ik zou ook advies vragen bij de winkel, daar weten ze er het meest van denk ik.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 18:40

mylers zijn fijne bitjes. Je mist de frontriem niet echt, het hoofdstel blijf om de oren zitten. Het staat (vind ik) alleen niet ieder paard, dus kijk eerst even of het staat. Mijn paard krijgt er een blote konten gezicht van.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 19:33

Het is niet de frontriem of oortjes waar het om gaat, maar het feit dat je dan geen keelriem hebt.
Als je rijdt zonder keelriem bestaat de kans dat je paard zijn hoofdstel af kan doen.
Een meer ervaren paard zal zonder hoofdstel makkelijker te kontroleren zijn als een jonkie

Overigens zijn er ook 'oortjes' hoofdstellen mét keelriem, maar die zie je een stuk minder vaak.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 20:09

mijn mening is dat je beter een gewoon hoofdstel kan kopen als je met een snavel gaat rijden.
de one and dubbel ear hoofdstellen zijn gemaakt voor scharen bitten, maar monique kan je daar alles over vertellen.
als het al een paard is met veel ervaring in het rijden zal je niet zoveel problemen krijgen met een hoofdstel met ears en een snavelbit, maar is het nog een jong en onervaren paard dan zou ik het persoonlijk niet doen.
en nog een probleem die zich voor kan doen niet elk paard vind een oor hoofdstel prettig dus zou ik eerst maar eens kijken of jou paard wel zo'n hoofdstel omwil
ga af op het advies dat ze je dinsdag geven, en koop dan wat ze advieseren en wat je mooi vind uit de geadviseerde spullen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 21:13

Geen P hier maar een one-ear-minded A ook goed?
Ik rij alles en iedereen met een oneear zonder keelriem en heb daar nog nooit last mee gehad. Milena rij ik met een shanks en m'n jonkie gewoon met een snaffletje en ik heb ze nog nooit horen klagen en ik ben happy want het ziet er cool uit. Iedereen blij

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 03:16

Is een myler voor een onervaren iemand wel geschikt? want je moet er echt me leren omgaan omdat hij echt anders en scherper reageert als een gewoon bit.

Jos

Re: dringend advies hoofdstel/bit nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 09:14

met een snaffle bit gaan de bakstukken van het hoofdstel iets omhoog als je inwerkt met je teugel.
daarom heb ik liever met een snaffle bit een hoofdstel met een keelriem en een frontriem
dat blijft iniedergeval goed zitten.

bij een shank is de werking juist dat als je de teugels aanneemt , het hoofdstel druk geeft achter de oren, de bakstukken trekken dus strak.

myler bitten zijn goed en je hebt ze in alle soorten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 10:32

MSQuincyTE schreef:
Is een myler voor een onervaren iemand wel geschikt? want je moet er echt me leren omgaan omdat hij echt anders en scherper reageert als een gewoon bit.

Mylers heb je in alle soorten en maten, van zeer vriendelijke africhtingstrensjes tot stevige correctionals.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 13:54

Ik weet dat ze in alle soorten en maten zijn,want ik rij zelf ook met een myler maar ook wel met een gewoon bit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:46

Waarom zou een Myler dan scherper zijn dan een gewoon bit? Die snap ik niet?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:51

Omdat er ook redelijk onaardige mylerbits zijn zoals

Afbeelding

of

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 15:53

Dat zijn niet de vriendelijke africhtingstrensjes waar ik het eerder over had....
Zo lust ik er nog wel eentje; dan hebben alle westernbitten zeker een scherpere inwerking omdat de meeste merken OOK dit soort bitten maken...