Ik wil alleen nog maar een op maat gemaakt zadel, opgebouwd vanaf kale boom, opgemeten op de rug van m'n paard... Ik heb bij m'n eigen paard gezien hoe ongelofelijk slecht een zadel kan passen zonder dat je dat zelf óf zelfs ervaren zadelverkopers dat in de gaten hebben. ik heb een zeer goed bekendstaand zadelverkoper naar m'n paard en zadel laten kijken en 't oordeel was dat het zadel in ieder geval nog wel te gebruiken was voor het inrijden van het paard. 'k Zou met een klein jaar wel wat anders moeten, maar nu kon het nog wel...
Nou, na een week inrijden (en dat waren dus sessies van hoogstens 15 minuten ofzo) begon m'n paard al te staken en een paar dagen later wilde ze al helemaal niks meer. Pijnlijke rug, bult op de ruggegraat, dus gelijk weer gestopt met rijden en een zadelbouwer laten komen (ik was zowiezo al van plan om na een tijdje een zadel op maat te laten maken. Pas toen de kale boom, zoals die in mijn oude zadel zat op de rug van m'n paard gelegd werd zag ik hoe hopeloos slecht het zadel paste, ik schrok er van.
Op dit moment is mijn nieuwe zadel in de maak. Je kunt het qua uiterlijk net zo krijgen als je't hebben wilt en je weet gewoon zéker dat je paard er ook blij mee is. En de prijs... ach, dat valt reuze mee... 't is natuurlijk maar net hoeveel 'poespas' je er op wilt, maar ik krijg een behoorlijk 'showzadel' en de kosten daarvan zijn vergelijkbaar met de kosten van een kant en klaar showzadel van een degelijk merk. Maar dan heb je wel een zadel voor het leven waarmee je terug kunt naar de maker en dat zelfs enigzins aan te passen is, mocht je paard in de loop der jaren nog iets veranderen (ja, dat kan...)
Ik zou zeggen, bel of mail eens met bijv. Louis (Sablou hier op Bokt, van Vaquero Westernzadels, zie de western links), die kan je nog véél meer vertellen...