[WN] Leeftijd inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Leeftijd inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 11:40

In navolging op al die topics over hoe oud is je paard nu n hoe oud was hij toen hij afgemaakt werd wil een vraag in de groep gooien eigenlijk meer om de discussie te verbreden:

Ik las in het blad In de Strengen (als ik me niet vergis want er liggen meerdere tijdschriften op stal) een artikel over het keuren van de nieuwe generatie wpn-ers. In het artikel wordt een beeld gegeven van de kwaliteit van het paard door voor zowel dressuur als springen op een stuk of 5 onderdelen een cijfer te geven (dus totaal iets van 10 punten).
Bovendien wordt per paard beschreven hoe het dier is, wat is zijn karakter, uiterlijke kenmerken, hoe is hij onder het zadel, wat vind de ruiter ervan enz.
Ik keek toen eens naar de leeftijden van die paarden en zag tot mijn enorm grote verbazing dat ze allemaal waren geboren tussen maart 2002 en mei 2002, of te wel 3 jaar oud en dan al ver genoeg om aan een dergelijke keuring waarin zowel dressuur als springen van ze gevraagd wordt?
Dat geeft me te raden op welke leeftijd ze met deze paarden begonnen zijn, maar dat zal vast niet een maand geleden zijn.

Wat is naar jullie idee het verschil met het inrijden van een jong paard in de western in vergelijk met de dressuur/springen.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:01

Eeueh, volgens mij is dit al jaaaaren zo en heet dat de IBOP-proef (misschien heet het tegenwoordig anders hoor )
Maar voor zover ik weet zijn deze paarden (althans vroeger) gewoon op hun derde ingereden.
Er wordt lang niet zoveel van ze gevraagd als in de westernsport hoor. Ze doen stap, draf en galop en een sprongetje. Verder worden ze los beoordeeld met ee ook een hindernis.
Die paarden die ik de IBOP heb zien lopen deden nog vrolijk een bok hier en daar en waren echt nog niet doorgereden, zeg maar.
Heeel anders dan bij de westernsport waar ze al volledige oefeningen beheersen.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:10

Idd die hengsten zijn maar net ingereden als ze naar station gaan voor het hengsten test. en hegene wat ze moeten laten zien is een stap, draf en galop en dus bijlange na geen keertwendingen passage of piaffe's. de beweging van het paard zelf word beoordeelt (naast karaker) niet dat wat hij al kent. Daarbij worden ze op station gereden onder toezicht van een instructeur die oplet dat zon paard niet overvraagd word.
Ik denk dus niet dat je dit als een vergelijking naar de westernsport kunt trekken.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:16

Ik heb verscheidene paarden helpen klaarmaken voor de IBOP. Die paarden worden niet voor hun derde ingereden. Er worden basisgangen gevraagd en beoordeeld. Springen is ook vrijspringen deels. Karakter wordt beoordeeld en het gangenwerk.

Dus bijvoorbeeld op het paard mooi ruim loopt, voldoende afdruk heeft. Vanuit de achterhand vertrekt e.d.

edit aanvulling ibop a-programma
Merrietesten (IBOP en EPTM)
Net als bij hengsten zijn er ook voor merries binnen het KWPN prestatie-aanlegtesten. Er is een ééndaagse test, de IBOP genaamd, waarbij een merrie door een eigen ruiter voorgereden kan worden. Een tweemansjury beoordeelt de merries op stap, draf, galop en de geschiktheid als dressuurpaard. Bij het springen kijkt de jury naar de afdruk, de techniek, het vermogen en de aanleg als springpaard. De dressuuronderdelen zijn: stap, draf, galop en aanleg als dressuurpaard.Tuigpaardmerries worden uiteraard in tuig beoordeeld. De IBOP-proef voor de tuigpaarden bestaat uit een menproef en een showproef.De menproef wordt beoordeeld op de kenmerken:
1) stap 2) draf 3) wendbaarheid 4) gehoorzaamheid. Het resultaat dient als toelatingscriterium voor de showproef en dient gemiddeld 6 te zijn. De showproef wordt beoordeeld op de kenmerken: 1) houding 2) zweefmoment 3) aktie van het voorbeen 4) gebruik achterbeen 5) looplust 6) algehele beeld als tuigpaard.
IBOP-proeven hebben in het najaar plaats in bijna elke KWPN-afdeling. De EPTM (Eigen Prestatie Toets Merries) duurt vijf weken, of voor merries die al langer zijn gereden twee weken. Er zijn twee testcentra voor de EPTM, het Hippisch Centrum Exloo en het Hippisch Centrum in Deurne. De merries worden tijdens de test meerdere keren beoordeeld door dezelfde jury op dezelfde kenmerken als bij de IBOP.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:19

Kijk. Kennelijk hebben ze dat goed begrepen in de KWPN wereld! Hier om me heen zitten meerdere trainingsstallen en zie ik ook alleen maar driejarigen waar ze mee beginnen. De overgang van "jeugd" naar "rijpaard" vind ik wel vaak heel abrupt. Het lijkt alsof dé opfokmanier is om een paard geboren te laten worden, drie jaar alleen maar op de wei te hebben staan om 'm vervolgens daar uit te trekken, op stal te zetten en te beleren. Gedurende de eerste maanden wordt er dan gekeken in welke prijsklassen dit paard gaat vallen. Qua stress denk ik dus dat die paarden ook wel eea voor hun kiezen krijgen.

LindyH

Re: Leeftijd inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:35

Volgens mij is de Pleasure Futurity in feite ook zo bedoeld zoals de IBOP. Ik vat het iig zo op. Stap, draf en galop, paar pasjes achterwaarts, waarbij gelet wordt op de beweging en het gedrag naar andere paarden toe, verder niet. De Nederlandse Futurity is goed te doen op die manier. Daarvoor hoeft je paard echt niet voor zijn 3e beleerd te zijn. Helaas geldt dat voor andere landen niet...

Even voor de duidelijkheid: Dit geldt naar mijn mening niet voor bijvoorbeeld de Reinig Futurity. Die vraagt veel meer training.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:36

@Mac. Daar ben ik het mee eens. Dat is de gangbare manier. Paard zo uit de opfok inrijden (zijn ze mooi overdonderd ???). Ik ben daar zelf geen voorstander van. Maar ze wachten doorgaans wel tot ze drie zijn.