[WN] western en engels combineren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djodjodjo

western en engels combineren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:48

Hallo,

Ik vraag me al een poosje af of western en engels ook gecombineerd kan worden. Ik heb namelijk een paardje samen met een vriendin. Het lijkt mij veel leuker om western dan engels te rijden. Maar zij is meer het 'engelse typje'. Ik weet verder niks van western en áls het door zou gaan, moet ik zeker les gaan nemen en mijn paardje proffecioneel western gaan laten beleren. Maar dat is dus mijn vraag.

Groetjes Joëlle

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:01

De meningen daarover zijn verdeeld. Sommigen vinden dat het prima kan. Anderen vinden dat dat absoluut niet mogelijk is.

Ik vind dat het kan. In ieder geval tot een zeker niveau. Als je meer oprichting gaat vragen bij dressuur kom je wat in de knoei met gewenste hals/hoofdhoudingen. Er zijn al veel topics over geweest op bokt. Gewoon een stuk of wat pagina's terugbladeren op WN, dan kom je ze vanzelf wel tegen.

Krista

Re: western en engels combineren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 07:53

Hoi,

wat voor soort paardje hebben jullie? Ik rijd zelf mijn Volbloed Arabieren ook vrij dressuurmatig, maar start ook zonder problemen in de westernsport. Persoonlijk vind ik zeker bij de Volbloed Arabieren de dressuurmatige benadering geen probleem.

Groetjes,

Krista

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:29

ik vind het puur recreatief wel mogelijk. Dan zijn er geen problemen met houding, teugelvoering etc etc.
Wanneer je wel degelijk de sport in wilt zal het uiteindelijk niet te combineren zijn denk ik.

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:27

het is maar net wat jullie allebei willen met het paard en wat voor een paard het is.
kijk als jullie allebei ook wedstrijden met het paard zouden willen gaan rijden zou ik het niet doen dan wordt het een beslissing van of het een of het ander.
jij zelf weet nog niets van westren rijden dus zou ik eerst eens les nemen bij een western manege en daar op een paard te rijden om de basis begrippen te leren en te voelen, want eigenlijk zijn jullie nu allebei ( jij en je paard) groen op dat gebied, dan kan je je paard wel door een ander laten omscholen naar het western, maar daarna kom jij er op en moet je paard jou gaan leren wat western rijden is, en vervolgens gaat je vriendin hem weer "straffen"omdat je paard het even niet snapt en iets westerns doet op het moment dat er engels gevraagd wordt.
heb je nu een makkelijk paard die zal het allemaal een zorg zijn en die gaat uiteindelijk wel begrijpen wat een van jullie wil, maar heb je een paard met een kop er op dan kan je paard weleens gaan zeggen "wij gaan doen wat ik wil"en dan is hij voor jullie allebei niet meer te rijden.
dus mijn advies is ga eerst eens op een ander paard wat western lessen nemen om te kijken of je het echt zo leuk vind, en ga dan met je vriendin praten over het hoe of wat en leg haar uit wat je in het western rijden moet doen wat anders is dan in het engels, zodat zij het paard niet straft om de verkeerde dingen, en bespreek wat jullie in de toekomst zelf willen met het paard.
want het moet voor jullie alle drie wel leuk blijven en ik ben bang dat of jullie of het paard anders een trauma gaat op lopen

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:37

Bij ons op stal staan twee manegepaarden die in de dressuurles worden gebruikt maar ook wel in de westernles. Het is te combineren maar waarschijnlijk niet op hoger niveau. Die dressuurpaarden die in de les lopen kunnen de globale dingen zoals stap, draf en galop prima, maar zodra je andere dingen gaat vragen zoals spinnen, rolbacks en dat soort dingen dan raken ze wel eens in de war......
Maar als het puur recreatief is moet dat lukken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:49

Ik ben er op een gegeven moment (helaas) toch tegenaan gelopen dat het niet meer te combineren was.
Ik ben in mijn eigen rijden heel dressuurmatig bezig, maar kwam in de problemen met de aanleuning op zowel bit als been.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 13:25

Eén paard met één ruiter zou het kunnen combineren, omdat je zelf met je hulpen kan stoeien...
Maar één paard met een western en een engelse ruiter, nou, dat wordt wel heeeel ingewikkeld denk ik. Je kan je hulpen niet goed afstemmen..

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 19:02

Bedankt voor de reacties!
piggeljay, ik ben het zeker met je eens dat ik eerst les moet nemen(staat ook bovenaan )
En, als het door zou gaan ik ga zeker eerst met de mede-eigenaar praten!
We rijden trouwens alleen puur recreatief!!

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 07:41

Sonja schreef:
Ik ben er op een gegeven moment (helaas) toch tegenaan gelopen dat het niet meer te combineren was.
Ik ben in mijn eigen rijden heel dressuurmatig bezig, maar kwam in de problemen met de aanleuning op zowel bit als been.

Hoi Sonja,

Ik ben erg benieuwd tegen welke problemen je dan aan liep. Zoals je weet ben ik er ook een groot voorstander van om een westernpaard dressuurmatig te trainen.

met vr.gr. johanna vellinga

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 08:56

Ik ken ook een paard dat door de eigenaar western en door de bijrijdster dressuur gereden werd. Het werd gewoon steeds meer een groot gevecht, dat paard begreep het gewoon niet meer en werd steeds dwarser. Verschillende hulpen, verschillende dingen die gevraagd werden (hoofdhouding) kortom, te verwarrend voor het paard. Dit was overigens niet eens op een hoger nivo. Toen het paard een nieuwe eigenaar kreeg die puur dressuur er mee ging rijden waren die problemen opgelost.
Ik zou het dus afraden.

@johanna29: even nog een vraag: waarom zou je een westernpaard dressuurmatig willen trainen? Dan rij je dus geen western, maar dressuur met een ander zadel. Of je moet met dressuurmatig niet 'de engelse dressuur' bedoelen maar gewoon het trainen van je paard in nageeflijkheid, flexabiliteit enz. Maar als je dingen als aanleuning bedoeld, dan vind ik het vreemd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:13

Jolande schreef:
Ik ken ook een paard dat door de eigenaar western en door de bijrijdster dressuur gereden werd. Het werd gewoon steeds meer een groot gevecht, dat paard begreep het gewoon niet meer en werd steeds dwarser. Verschillende hulpen, verschillende dingen die gevraagd werden (hoofdhouding) kortom, te verwarrend voor het paard. Dit was overigens niet eens op een hoger nivo. Toen het paard een nieuwe eigenaar kreeg die puur dressuur er mee ging rijden waren die problemen opgelost.
Ik zou het dus afraden.

Ik ken twee paarden die er geen moeite mee hebben, er ook niet vervelend van worden of zo. Wel is het zo dat die paarden door dezelfde ruiter(s) gereden worden. Dus de hulpen zijn daarop aangepast. Het wordt pas moeilijker als je verder komt in de dressuur en meer oprichting moet gaan vragen. En voor sommige dingen moet je een extra hulp verzinnen. Bijvoorbeeld keertwending vs spin.

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 13:57

@johanna29: even nog een vraag: waarom zou je een westernpaard dressuurmatig willen trainen? Dan rij je dus geen western, maar dressuur met een ander zadel. Of je moet met dressuurmatig niet 'de engelse dressuur' bedoelen maar gewoon het trainen van je paard in nageeflijkheid, flexabiliteit enz. Maar als je dingen als aanleuning bedoeld, dan vind ik het vreemd.[/quote]

Hoi,

Ik rijd mijn paarden dressuurmatig, dit houd voor mij in dat ik de dressuuroefening gebruik om mijn paard rechter, nageeflijker en meer verzamelind te krijgen. De dressuuroefeningen zijn niet het doel maar het middel om mijn doel te bereiken. Ik streef er na in mijn training het paard geestelijk en lichamelijk zo sterk te maken dat hij aan een redelijke losse teugel volkomen in balans alle oefeningen uit de westerndiciplines kan uitvoeren.

Ik heb een keertje een demo van Oliver Stein gezien, een zeer succesvol reining ruiter, die midden in een reiningproef moeiteloos overschakeld naar oefeinigen uit een ZZ dressuurproef !!

Ik vind het heel jammer dat veel westernruiters zich hier op bokt zo negatief uitlaten over dressuur. Ik denk dat we nog veel vanelkaar zouden kunnen leren. Maar goed wie ben ik om dat te zeggen.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:02

johanna29 schreef:
Ik vind het heel jammer dat veel westernruiters zich hier op bokt zo negatief uitlaten over dressuur. Ik denk dat we nog veel vanelkaar zouden kunnen leren. Maar goed wie ben ik om dat te zeggen.

Ik ben het hier helemaal mee eens
Mij is ook wel eens verteld dat dressuur de basis is voor welke tak van de paardensport dan ook.......
Of dat helemaal zo is weet ik niet, maar dressuur en westernruiters kunnen zeker heel veel van elkaar leren.
Een jongen bij ons op stal (vorig jaar europees kampioen in reining) zat scheef op zijn paard. Hij krijgt nu een keer in de week les van een dressuur instructrice om zijn zit te verbeteren en dat werkt hardstikke goed
Ik denk dat heel veel dingen qua houding enzo heel erg met elkaar overeenkomen

marquez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:10

In amerika waar ik een half jaar heb gewerkt (onder andere paardrijles gegeven) werd mij verteld dat alle paarden daar standaard western werden ingereden, en dat later de engelse stijl soms werd aangeleerd. Zo was dat daar met veel paarden het geval. Zij wisten zich zowel in het western (reining vooral) en dressuur goed te redden. En deze omschakelingen vonden vaak een aantal keer per dag plaats.
Ze konden zich dus heel goed redden met de verschillende hulpen, maar ik moet er wel bij vermelden dat het bij beide rijstijlen niet tot een super hoog niveau kwam. Ik denk dat als je echt verder wil komen, en dus heel specifieke western/dressuur oefeningen gaat doen, er wel problemen van gaan komen, dan wordt het denk ik te verwarrend.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:14

Johanna heeft prachtig verwoord wat ik ook vind

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:31

ik denk dat het echte probleem de 2 verschillende ruiters zijn met waarschijnlijk ook ieder zijn instructeur

dressuur oefeningen doen als westernpaard vind ik heel goed kunnen, daarbij wel de opmerking dat een quarter hier meer moeite, vanwege zijn bouw, mee zal hebben als een ander paard op hoger niveau
ben het dus ook eens met johanna

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:01

Ik heb niks te doen op mijn werk dus ik ga hier ook maar eens op reageren.

Volgens mij zijn er twee verschillende betekenissen van Dressuur die hier een beetje door elkaar worden gehaald.

1) Oorspronkelijk betekent Dressuur het dresseren, oftewel africhten van een paard. Dat houdt i.m.o in: nageeflijk maken, verzamelen enz.

2) En dan heb je nog de Dressuur als in figuurtjes rijden, passages, piaffes, "daarbij lichtrijden" enz.

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:05

Spatter, ben ik helemaal met je eens dat een QH meer moeite heeft met dressuurmatige oefeningen dan een AV. Ik ben van meening dat een QH het wel degelijk in zich heeft om het te leren alleen nemen de meeste westernruiters hier geen tijd voor omdat het paard in de Futurity gehowd moet worden !!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:19

Aanvulling op LindyH:
ZELFS als je deze 2 definities van dressuur gebruikt, is een westernpaard nog prima dressuurmatig te trainen. Oefeningen als Piaffe en Passage zijn slechts voor weinigen weggelegd. Alleen de aanleuning past niet. verder alles.

Ik rij gewoon Engelse figuren tijdens de training. Enerzijds omdat mijn mederuiters anders geen flauw idee hebben welke kant ik opga, anderzijds omdat achter "Engelse" figuren een goede gedachtegang zit.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een simpel figuur als een gebroken lijn. Projecteer 'm even voor jezelf op de linkerhand.
Daarin zitten achtereenvolgens:
Eerste hoek ( balans, wending waarbij binnenachterbeen mooi onder moet treden, schouder niet laten vallen, stelling naar links en dito lengtebuiging, nageeflijkheid)
Dan gaan we rechtrichten richting X. Lastig, in 20 meter.
Vervolgens weer een wending naar rechts met dezelfde criteria als in de eerste hoek.
Dan weer rechtrichten
En dan de 2e hoek nog.

O ja en dan liefst ook nog lekker precies op de letter. Uitstekende oefening voor je horsemanship
O ja en dan gaan we ook nog op een regelmatig tempo letten
En op de houding van de ruiter

Geloof het of niet, maar ik denk dat nog aardig wat mensen hun kiezen kapot kunnen bijten op deze supersimpele dressuuroefening.

Andere favoriet van me: Slangevoltes! Zit ALLES in! Zeker als je ze ook nog eens met tempowisselingen erin gaat rijden. Heerlijk! Als variatie ook nog pasjes wijken erin, danwel travers of renvers inzetten in de buiging-stukjes

I love dressuur

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:21

Maak het niet te moeilijk Sonja; begin eerst eens met een fatsoenlijke ronde cirkel oftewel een volte

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:25

ik denk dat een quarter met een horizontale halsaanzet niet echt een mooi front kan maken maar dat hebben lang niet alle quarters

sonja alles wat jij opnoemt doe ik dus ook met mijn western reining paard
schouderbinnenwaarts, traver en appyeren niet vergeten, in stap draf en galop als ze wat ouder zijn
en dat allemaal zonder overdreven aan de teugel te komen maar door de achterhand eronder te zetten en de benen te gebruiken

en ik denk dat menig westernruiter op niveau dat stillekes thuis ook doet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:26

Iewwwwwwwwwwwwww breek me de bek niet los over voltes/circels want dan krijgen we discussies over of een westernpaard een volte niet als 'rechtuit' moet beschouwen. Oftewel : je hersenspoelt je knol dusdanig dat hij denkt dat als jij niet stuurt, hij automatisch op een circel moet gaan lopen... Aaaaaarchhhhhhh! Sorry reiners.....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:31

@spatter: Ik krijg ook regelmatig verbaasde reacties dat mijn paarden dat gewoon aan een losse teugel doen

Ik denk idd dat er best wat ruiters zijn die dit doen, maar zonder het te weten. En wat ik helaas toch best regelmatig merk, ook zonder te weten WAAROM ze bepaalde oefeningen doen, en HOE je ze uitvoert met maximaal (trainingstechnisch) resultaat.
en DAT mis ik nou net zo vaak. Ook bij de tegenwoordige dressuurruiter trouwens hoor, die hebben er regelmatig ook geen flauw idee meer van waarom je eigenlijk bv Schoudervoor zou gaan rijden.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:32

wat een rare gedachte, nog nooit gehoord en ik ben nog wel een reiner

op de cirkel ben je zelf ook iets ingebogen, anders kijk je niet waar je heen gaat, en dus heb je wat druk aan de buitenkant(been) en minder aan de binnenkant(been), dat is clou genoeg voor een paard