[WN] Engels opgeleerd paar omturnen naar western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kris_

Engels opgeleerd paar omturnen naar western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 20:38

Zelf heb ik een kleine basis Engels rijden (stelt niet veel voor, kan stappen, draven, galopperen en wenden, genoeg voor recreatieve buitenritjes).
Mijn Haflinger is Engels ingereden maar vertoond nogal wat kuren (niet alleen bij mij maar ook bij mensen die al 20 jaar Engels rijden).
Van in begin had ik ze graag Western willen berijden omdat dit veel meer ontspannen rijdt.
Kan dit nu nog? Kan dit indien ze op de Engelse manier ook kuren vertoond (ervandoor gaan, een bokje, ....)? Heb ze eens zonder neusriem gereden maar dan speelde ze met het bit zodat ik er geen vat meer op had (tussen tanden nemen)
Als dit alsnog kan, hoe pak ik dat dan best aan?
Volg ik best zelf eerst westernlessen op een paard dat western kent en probeer ik het haar aan te leren? Laat ik haar inrijden door een instructeur?
Of leer ik best zelf eerst goed Engels rijden en ze zo op die manuer eerst leren beheersen?

alvast bedankt voor advies

spiritoes

Re: Engels opgeleerd paar omturnen naar western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:27

Goeiemorgen Ik zou opzoek gaan naar een instructeur of instrutrice die jou en je paard samen verder kan helpen in het western rijden. En tuurlijk kan je je paard gewoon omscholen naar western daar hoeft hij/zij geen engels verleden voor te hebben en hoeft geen nadelige gevolgen te hebben voor je paard.

Ik heb zelf paarden omgeschoold die met dressuur echt niet te handelen waren en nu heel erg braaf zijn en het super naar hun zin hebben

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:49

Mijn paard was engels gereden en is 10 jaar geleden omgeschoold naar Western. Binnen een half jaar kon hij alles en hebben we hem uitgebracht op shows. Dat kan dus prima met je Haf !!

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 12:49

Ben ik het ook mee eens! Kan makkelijk nog! Zelfs een ouder paard is prima om te scholen. Of je zelf kundig genoeg bent kunnen wij niet beoordelen. Ook niet na een paar westernlessen. Het zelf onder de knie krijgen van bepaalde dingen in het hele paardrijden duurt jaren. Bijna niemand is na een paar lessen (wat, sommige zelfs niet na jaren les) kundig genoeg om een paard om te kunnen scholen. Ik zou gewoon met je paardje les nemen bij een goede instructeur en die kan wel bepalen of jij het onder begeleiding zelf kunt doen of dat het verstandig is om je paardje een poosje in training te zetten.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:27

Kan makkelijk hoor. Wel zou ik er niet aan beginnen zonder goede instructie. En wellicht is het voor jezelf fijn zijn om eerst zelf les te nemen op een western gereden paard. Zodat je kunt aanvoelen wat het effect van je hulpen zou moeten zijn. Dan kun je later onder begeleiding best zelf je paard 'omtrainen'.

Vippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:22

tsja omscholen is geen probleem, ik zit alleen ene beetje met dat bit vastpakken en er vandoorgaan in mn maag. Want dit zal niet veranderen als je western rijdt.
Zorg iig voor goede begleiding zodat je ook meteen dit probleem aan kunt pakken.

belgikske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 11:18

we rijden al achtien jaar engels en aangespannen. afgelopenjaar omgeschoold naar western geen probleem,iets nieuw aanleren gaat sneller dan iets afleren. dus de kuren die je paard heeft zul je ook in het western tegenkomen. in ieder geval veel plezier {zoek wel een goede instrukteur}......