[WN] Oranjehal wedstrijd: MIJN logo op een auto gezien !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Oranjehal wedstrijd: MIJN logo op een auto gezien !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 16:33

Zondag op de wedstrijd bij de Oranjehal zag ik een patrol staan, groen met een goeden barrelracer op het reserve-wiel.
Dit is mijn ontwerp en heb ik bij een beletteringsbedrijf laten maken.
Ik wil graag weten hoe degene eraan komt, het is nl een foto die ik heb laten inscannen en een sticker van heb laten maken op mijn trailer.
Graag wil ik weten van wie deze auto is !!

Als iemand iets weet.

Gaarne niet verplaatsen indien het niet hier thuishoort, anders heb ik geen idee hoe ik erachter kom aangezien hier de western ruiters zitten.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:30

goeden is zeker gouden?
Kun je het je beletteringsbedrijf niet vragen (of heb je dat al gedaan)?
Zal even voor je op gaan letten op komende wedstrijden.
Heb je een voorbeeld van je logo?

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:39

Yep, heb die auto ook zien staan. Zou niet weten van wie hij is. Mooi logo.....
Je beletteringsbedrijf heeft je logo dus in de computer staan en biedt 'm blijkbaar voor iedereen te koop aan? Dan is de kans groot dat er meerdere cutter-fans je logo op trailer of auto zitten.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:52

cutter fans met een barrelracer op de auto/trailer?? leg dat eens uit (heb geen idee hoe dat logo er uit ziet dus vergeef me als ik blond ben en het niet gelijk snap)

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:22

cissy schreef:
cutter fans met een barrelracer op de auto/trailer?? leg dat eens uit (heb geen idee hoe dat logo er uit ziet dus vergeef me als ik blond ben en het niet gelijk snap)

Woeps.........over blond gesproken, hahahaha, ik bedoel barrelracer inderdaad, .

Tja, ik heb trouwens ook een reiner op mijn trailer en ben een echte pleasure/halter muts.......... .

REGINA76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:55

welk barrelrace logo heb jij dan? heb ook wel kleine stickers van barrelracers enz.

ElCamino

Re: Oranjehal wedstrijd: MIJN logo op een auto gezien !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 09:57

Dit is een foto van de trailer,

Afbeelding

Helaas kan ik er niets meer aan doen.
Had ik maar Copyright moeten aanvragen.... tja.. daar heb ik nooit bij stilgestaan.
Eerlijkheid gebied me ook te zeggen dat ik de foto uit een boek heb gehaald, iets aangepast heb en toen heb laten inscannen bij een beletteringsbedrijf.(ben dus ook fout)

Vind het alleen een beetje jammer, denk je een originele sticker te hebben.... rijdt exact dezelfde rond, grrrrrr

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:26

heb je die sticker zelf ontworpen? dan zit er automatisch copy recht op hoor.
ik heb het via W. gevraagd omdat hij vaak met dat soort dingen te maken had als fotograaf en volgens hem kan je het beletterings bedrijf er op aan spreken dat ze jou ontwerp hebben gebruikt voor een ander.
bel W. anders even hij kan je alles er over vertellen

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:40

ik zie alleen een kruisje..... ??

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 16:41

een kruisje....hmmmm dan morgen nog maar eens proberen, ga nu weg , naar mijn knolletje... zal eens een goede foto ervan maken.

en piggeljay.... ik schiet hem wel even aan zondag of anders bel ik hem eventjes op...

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:06

Volgens mij is niet het beletteringsbedrijf aansprakelijk, maar degene die de opdracht gegeven heeft, toch?

Zou wat wezen als ik een artikel plaats in de WHW met foto's van een ander, dat de WHW dan aansprakelijk wordt gesteld.

Aan de andere kant zou dat echt weer wat zijn voor dit kromme kikkerlandje

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:07

je mag wel een foto van een ander ruiter of paard plaatsen zolang je die zelf hebt gemaakt of waneer je toestemming hebt van de maker om hem te plaatsen.
plaats je een foto die gemaakt is door een ander of die je van een foto site hebt gehaald van internet loop de de kans om een fikse rekening te krijgen van de maker van de foto omdat je zijn of haar foto gebruikt zonder toestemming voor commercele doeleinde.
als je een foto afleverd bij een drukker mag hij die foto ook alleen maar gebruiken voor dat artikel en mag hij ook niet zonder toestemming de zelfde foto gebruiken voor een ander artikel.
een belettering bedrijf krijgt de opdracht om iets op een auto of trailer te zetten, dan mag hij niet zomaar het zelfde op een andere trailer zetten, of hij moet toestemming hebben van de eerste opdracht gever.
het ontwerp is en blijft ten alle tijden jou eigendom.

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:10

En wat als iemand nou met het ontwerp van iemand andrs (ElCamino in dit geval) naar een beletteringsbedrijf gaat (en dan niet zozeer dezelfde als die waar in dit geval ElCamino heen is gegaan) en het dan op zijn of haar auto laat zetten? Wie is er dan fout? Het beletteringsbedrijf of degene die het ontwerp aangeleverd heeft?

flashyjac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:19

XoNo schreef:
Volgens mij is niet het beletteringsbedrijf aansprakelijk, maar degene die de opdracht gegeven heeft, toch?

Zou wat wezen als ik een artikel plaats in de WHW met foto's van een ander, dat de WHW dan aansprakelijk wordt gesteld.

Nope, wanneer jij een foto aanlevert aan een, in jouw casus, magazine, waarvan jij geen rechten hebt en die je wettelijk gezien niet zou mogen plaatsen, dan wordt het magazine er op aangesproken wanneer hij deze plaatst. Tenminste, dat is wat ik heb geleerd uit allerlei wetten. Een instantie die beeldmateriaal van anderen gebruikt, heeft namelijk de plicht om de copyrights op het beeldmateriaal te checken. Dit is natuurlijk in veel gevallen een onmogelijke opgave, maar zo is het wel vastgelegd en zo moet het ook worden gehandhaafd.

Natuurlijk kan een magazine wanneer hij op onrechtmatig gebruik aangesproken wordt de aanleveraar van het beeld weer aansprakelijk stellen, maar dat is dan iets wat het magazine met deze persoon moet regelen. De eigenaar van het beeldmateriaal zal namelijk in de eerste plaats degene die publiceert aanspreken, vanwege de plicht om de copyrights e.d. na te checken.

In ElCamino haar geval kan zij het bedrukkingsbedrijf erop aanspreken. Zij heeft een eigen ontwerp aangeleverd, waarop sowieso copyright zit. Copyrights hoeven niet expliciet aan te worden gevraagd, op ieder eigen ontwerp zit copyright. Jij bent rechtmatig eigenaar als je dat aan kunt tonen (In ElCamino haar geval waarschijnlijk de opbouw en creatie van het logo in een computerporgramma, in het geval van een fotograaf de fotosessie en de 'scratch' foto die op de geheugenkaart/film staat). Hoe het dan precies zit met de foto die zij als voorbeeld heeft gebruik voor dit ontwerp, dat weet ik ook niet exact, maar degene die heeft 'gepubliceerd' -in dit geval het beletteringsbedrijf- is verantwoordelijk voor het handhaven van de copyrights. Het zou niet best zijn als je een eigen design aanlevert bij een drukkerij en de drukkerij hiermee aan de haal kan gaan!

Het punt is dat het beletteringsbedrijf geld heeft gegenereerd uit een ontwerp van een ander. ElCamino haar design is waarschijnlijk aangevoerd als eigen design, en zij zou hier dus geld voor moeten krijgen, omdat het beletteringsbedrijf dit waarschijnlijk ook heeft ontvangen voor het beeld.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 08:28

Jeetje wat ingewikkeld allemaal zeg.
Heb maar gewoon de moed verzameld en ben bij die meneer op zijn kantoor binnengelopen engevraagd hoe het zat.
Helaas zat er iemand die er niks vanaf wist maar het na zou vragen... ik weer afgedropen, ben daar nooit zo'n held in.
Ga er ook geen ruzie om maken maar vind het gewoon jammer dat ik niet meer de enige ben met zo'n sticker op de trailer...en dan ook juist weer iemand die ook op shows rondloopt....kom je het steeds weer tegen.

Misschien ga ik van de week er nog eens heen...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:31

Is het een foto van jezelf die hebt laten inscannen? Dus echt jijzelf of heb je een foto uit een blad of van internet genomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:37

ElCamino schreef:
Eerlijkheid gebied me ook te zeggen dat ik de foto uit een boek heb gehaald, iets aangepast heb en toen heb laten inscannen bij een beletteringsbedrijf.(ben dus ook fout)

whoopylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:41

Ik zie ook alleen een kruisje.
Ik denk dat je met de drukker moet gaan praten om dit "op te lossen"