XoNo schreef:Volgens mij is niet het beletteringsbedrijf aansprakelijk, maar degene die de opdracht gegeven heeft, toch?
Zou wat wezen als ik een artikel plaats in de WHW met foto's van een ander, dat de WHW dan aansprakelijk wordt gesteld.
Nope, wanneer jij een foto aanlevert aan een, in jouw casus, magazine, waarvan jij geen rechten hebt en die je wettelijk gezien niet zou mogen plaatsen, dan wordt het magazine er op aangesproken wanneer hij deze plaatst. Tenminste, dat is wat ik heb geleerd uit allerlei wetten. Een instantie die beeldmateriaal van anderen gebruikt, heeft namelijk de plicht om de copyrights op het beeldmateriaal te checken. Dit is natuurlijk in veel gevallen een onmogelijke opgave, maar zo is het wel vastgelegd en zo moet het ook worden gehandhaafd.
Natuurlijk kan een magazine wanneer hij op onrechtmatig gebruik aangesproken wordt de aanleveraar van het beeld weer aansprakelijk stellen, maar dat is dan iets wat het magazine met deze persoon moet regelen. De eigenaar van het beeldmateriaal zal namelijk in de eerste plaats degene die publiceert aanspreken, vanwege de plicht om de copyrights e.d. na te checken.
In ElCamino haar geval kan zij het bedrukkingsbedrijf erop aanspreken. Zij heeft een eigen ontwerp aangeleverd, waarop sowieso copyright zit. Copyrights hoeven niet expliciet aan te worden gevraagd, op ieder eigen ontwerp zit copyright. Jij bent rechtmatig eigenaar als je dat aan kunt tonen (In ElCamino haar geval waarschijnlijk de opbouw en creatie van het logo in een computerporgramma, in het geval van een fotograaf de fotosessie en de 'scratch' foto die op de geheugenkaart/film staat). Hoe het dan precies zit met de foto die zij als voorbeeld heeft gebruik voor dit ontwerp, dat weet ik ook niet exact, maar degene die heeft 'gepubliceerd' -in dit geval het beletteringsbedrijf- is verantwoordelijk voor het handhaven van de copyrights. Het zou niet best zijn als je een eigen design aanlevert bij een drukkerij en de drukkerij hiermee aan de haal kan gaan!
Het punt is dat het beletteringsbedrijf geld heeft gegenereerd uit een ontwerp van een ander. ElCamino haar design is waarschijnlijk aangevoerd als eigen design, en zij zou hier dus geld voor moeten krijgen, omdat het beletteringsbedrijf dit waarschijnlijk ook heeft ontvangen voor het beeld.