[WN] help, de bekende bomen en het bos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ryan

help, de bekende bomen en het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 21:26

Hallo allemaal,

Aangezien ik pas zeer kort in het western gebeuren zit heb ik jullie hulp een beetje nodig.
Mijn jonge tinker hengst wordt momenteel (door wendy van oss) beleert en ze is met de stops ed bezig.
Hij vind dit erg leuk en eerlijk gezegt ik ook.
Ik wil me dus wat meer verdiepen in het westernriding.

Kan iemand me misschien uitleggen wat de verschillende richtingen allemaal zijn en hoedat deze in elkaar zitten.

Ik heb uiteraard aleen flink aantal uur hier zitten snuffelen maar met al die "vak"termen kom ik er niet aan uit.

Bedankt!!!!!!!
Sas en Ryan

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:56

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 10:50

Je kan het ook aan Wendy vragen lijkt mij

ryan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 17:32

Sugermiss, bedankt voor de links, vooral die van de whoa is erg duidelijk Super!!!!!!.

Romkabouter, dat kan en heb ik ook wel gedaan,Wendy help inderdaad graag.
Maar het is toch makkelijker om op m'n gemakkie alles uit te snuffelen en na te lezen.

Groetjes, Sas en Ryan

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:42

Mag ik vragen hoe je tot de beslissing bent gekomen om je paard western te laten beleren als je niet weet wat het allemaal inhoudt?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:12

Nadat je wat theorie tot je genomen hebt (waarbij dezelfde vraag me door het hoofd schiet als Cassidy hierboven stelt) zou ik je vooral adviseren om ook samen met je paard lekker nog een tijdje door te lessen bij Wendy. Anders krijg je 'm straks misschien thuis en kom je d'r achter dat jullie voor geen drie stuivers samen communiceren.
Welke richting wil je met je hengst op? Een tinker door een pro reininggericht laten inrijden is op z'n minst apart te noemen, dus ik ben erg nieuwsgierig naar je toekomstplannen en beweegredenen!

Veel succes, en oh ja, welkom hier!

Sonja

Margee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:45

Cassidy schreef:
Mag ik vragen hoe je tot de beslissing bent gekomen om je paard western te laten beleren als je niet weet wat het allemaal inhoudt?

Dan komt bij mij automatisch de vraag op of je weet wat dressuur allemaal inhoud als je aan paardrijden begint. Dat is meestal het begin, helaas, vanwege het gebrek aan een westernmanege vlakbij......
Door de wedstrijd in Oklahoma heb ik er bv weer wat nieuwe onderdelen bijgeleerd!

ryan

Re: help, de bekende bomen en het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 19:50

Wat mijn beweegreden zijn????
Ik wil gewoon lekker met m'n paard bezig zijn en open staan voor andere rijtechnieken dan het bekende engels.
Moet ik dan voordat ik western wil gaan rijden met m'n paard al een eewigheid hebben rondgelopen op een westernmanege??

Daar komt bij dat dit paard zeker niet mijn eerste is.
en rij al jaren paarden (in) , engels en veel volgens de freestymetode wel is waar maar goed ik weet inmiddels wel hoe je enigsinds met paarden om moet gaan. het enigste wat ik samen met hem wil is gewoon lekker samen andere dingen doen.

Uiteraard is het niet zo dat ik hem daar neerplant en vervolgens na 2 maanden weer op haal zonder zelf begeleid te worden.
Ik krijg (ook weer uiteraard) momenteel les van wendy zodat we wel goed kunnen communiseren thuis.

Dat ik hem bij wendy heb neer gezet is simpelweg dat ik het beste voor mijn paard wil (Tinker of geen Tinker) en ze ook nog eens dicht in de buurt zit. Ik ben er erg tevrede over. Hij vind het leuk en ik vind het leuk....daar gaat het toch om?

Groetjes terug, Sas en Ryan

ps margee...een sterke opmerking!

vigel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:40

Groot gelijk ryan
heelveel succes!!!!!!!!!!
ik ben trouwens wel benieuwd hoe je tinker er uit ziet in een stop

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:43

Ehhhh Ryan, misschien lees ik je antwoord verkeerd, maar het 'klinkt' me in de ogen alsof je in de verdediging schiet of in je wiek geschoten bent. Volgens mij was er slechts interesse hoor...

@vigel1: er hebben hier een hele tijd geleden al eens foto's gestaan van een tinker die vreselijk diep kon stoppen. Was absoluut om te zien!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:47

Ik heb je tinker dan bij Wendy zien staan Ryan, echt een super gaaf beest om te zien! Leuk dat je er zo serieus mee bezig wilt zijn. Veel plezier in elk geval, maar dat gaat vast goedkomen!

Chippewa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:51

Sonja schreef:
Welke richting wil je met je hengst op? Een tinker door een pro reininggericht laten inrijden is op z'n minst apart te noemen, dus ik ben erg nieuwsgierig naar je toekomstplannen en beweegredenen!

Sonja

Waarom is dat apart ?
Ik had om te beginnen een fjord en ook die is reining getraind door Wendy en Rieky...niet iedereen heefty geld voor een quarter of paint, en willen toch graag de westernsport in....

Groetjes Jennifer

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:52

@chippewa... Daar weet Sonja alles van...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:58

Het kwam bij mij ook zo over Sonja en Cassidy. Er wordt zo vaak gevraagd waarom je juist voor western hebt gekozen, alsof je daar een hele verklaring voor wilt hebben. Als je op een engelse manege begint, vragen ze je nooit waarom je voor hun kiest.

En zeg nou zelf, heb je eenmaal met een westernzadel gereden, wil je toch nooit meer iets anders?

p.s. ik vraag me trouwens wel vaak af waarom iemand nou in hemelsnaam voor bv. hockey kiest, of waterpolo om maar wat te noemen......

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:00

Ik kan me wel een klein beetje voorstellen dat TS zo reageert hoor. Ze is nieuw op bokt en komt met deze vraag.
Het valt me op dat in dit soort gevallen vaker gereageerd wordt alsof het iemand is die van niks weet enz.

Succes in ieder geval!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:04

Margee schreef:
p.s. ik vraag me trouwens wel vaak af waarom iemand nou in hemelsnaam voor bv. hockey kiest, of waterpolo om maar wat te noemen......

Vooral dat waterpolo..... vrijwillig verzuipen noem ik dat...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:11

Chippewa schreef:
Sonja schreef:

Sonja

Waarom is dat apart ?
Ik had om te beginnen een fjord en ook die is reining getraind door Wendy en Rieky...niet iedereen heefty geld voor een quarter of paint, en willen toch graag de westernsport in....

Groetjes Jennifer

Tja je kan er lang of kort moeilijk over doen, maar een Tinker in de reining is gewoon APART. Waarom zouden we daar doekjes om winden? Waarom denk je dat mijn naam zo ondertussen wat minder onbekend begint te worden in westernland? Komt echt niet omdat ik nou zo'n sterruiter ben hoor, was het maar waar. Komt stomweg omdat ik allround lekker mee kan rijden met m'n, jawel, FJORD....
Als je voor reining kiest, is een Tinker gewoon niet de meest voor de hand liggende reden. Ook niet als je het op het financiele plaatje gooit, want een leuke tinker kost ook nog een aardige duit.

Waarom zijn mensen meteen zo in hun wiek geschoten als je het beestje gewoon bij z'n naam noemt? Ik vind het hartstikke leuk dat mensen voor een niet-standaard-westernpaard kiezen, maar ben dan gewoon lekker gezond nieuwsgierig waarom ze die keuze maken. In plaats van dan meteen daarover te gaan miepen, zou je ook kunnen denken 'Goh wat leuk, iemand met ECHT interesse in me, die verder wil kijken dan alleen het standaard eerste praatje'....

Misschien een leukere manier van de wereld benaderen?

ryan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 09:18

Hallootjes,

Ik ben niet echt in m'n wiek geschoten hoor (kende deze uitdrukking nog niet , maar snap wat 'm wel) al moet ik wel eerlijk toegeven een klein beetje dan.
Net als wat sflj al aangeeft ik ben nieuw hier en misschien heb ik het wel verkeert op gepakt (gebeurt me wel meer, alleen tekst is toch anders als dat je er uitdukkingen bij kan zien).

Waarschijnlijk is het bij elk ras paard ,maar ook ik met m;n Tinker moet regelmatig uitleggen dat hij geen lompe knol is en dat tinkers wel heel veelzijdig zijn.
Ik heb ook niet echt ambities om echt de westernsport in te gaan en uiteraard verwacht ik ook niet van hem dat hij op een hoog niveua kan lopen. maar laten we eerlijk zijn dat ook niet iedereen die engels rijd een anky en bonfire is en dat ze toch wel lekker bezig zijn met hun paard.
(Ik neem maar weer de vergelijking met het engels)

Dat ik voor een Tinker heb gekozen is destijds een hele bewuste keuze geweest en ik moet eerlijk zeggen dat ik nog steeds geen ander ras zou willen hebben. IK VIND ZE GEWELDIGGGGG

Jolanda,
Leuk dat jij mijn paardje hebt gezien. les jij ook bij wendy of staat je paard er ook gestalt?? jaja ook ik ben erugggg nieuwsgierig

Groetjes Ryan

ryan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 09:21

Oh ja, het financiele plaatje heeft er zowiezo helemaal niets mee van doen hoor.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:41

ryan schreef:
Jolanda,
Leuk dat jij mijn paardje hebt gezien. les jij ook bij wendy of staat je paard er ook gestalt?? jaja ook ik ben erugggg nieuwsgierig

Jazeker, ik les al een tijdje bij haar, bevalt me prima! Ze legt dingen goed en eenvoudig uit. Mijn paard staat dus niet bij Wendy, maar als ik in Venhorst ga lessen, neem ik Holly gewoon mee.
Ik organiseer ook regelmatig een clinic bij de pensionstal waar ik sta en dat is altijd erg gezellig en er wordt veel geleerd.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:53

Het ging mij bij deze vraag beslist niet om het feit dat je met een Tinker de westernsport ingaat, want ik ben van mening dat je met ieder ras een heel eind kunt komen.

En ik ben het helemaal met degenen eens die beweren dat een westernzadel zo lekker zit dat je nooit meer wat anders wilt. En ja, de eerste stap om te gaan rijden is in Nederland via een Engelse Manege. Maar waar ik me over verwonder is het overstappen naar een andere discipline zonder dat je weet wat het inhoudt. Je kunt ook dressuurmatig gaan rijden op een westernzadel, en het zal gerust wel voorkomen dat iemand bijv. een ruiter ziet die volgens de Spaanse rijwijze rijdt, maar het zal weinig voorkomen dat iemand direct die kant uitgaat zonder zich op zijn minst een beetje vertrouwd te maken wat de Spaanse rijwijze inhoudt. (Als je begrijpt wat ik bedoel.)

Ik ga er sowieso van uit dat iedereen die met paarden bezig is dat doet om gewoon lekker met zijn paard bezig te zijn, ongeacht de rijwijze....