[WN] wedstrijd rijden of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mistique_

wedstrijd rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 15:31

Het zit zo ik rij nu 8 jaar waarvan 1,5 jaar western.
Opzich kan ik de basis dingen.
Slidingstops,spinnen,halthouden vanuit alle gangen.
Paard omkeren via de muur en dan weer in galop andere kant op.
M'n verzorgpaard heeft vaak wedstrijden gelopen en deed het erg goed.
Ben haar nu weer een beetje aan het trainen want der conditie is achteruit gegaan.

Zijn er ook beginners wedstrijden?
En op welk niveau moet ik beginnen?
Moet ik al wedstrijd kleding dragen of is mn spijkerbroek met mn westernlaarzen en westernsporen ook goed?

Hebben jullie wat informatie voor mij en misschien tips?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Mariëlle
Laatst bijgewerkt door _mistique_ op 12-11-05 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:34

begin idd bij het begin... De beginnersklasse is er niet voor niets. Als je goed genoeg bent haal je snel genoeg punten om over te moeten naar de amateurs, en anders heb je lekker de tijd om samen met je paard ervaring op te doen.
Verder zijn er op WRAN-D wedstrijden nog wel eens beginnende beginners of groene beginners klasses. Daar kan je inschrijven als je nog helemaal geen wedstrijd ervaring hebt.

_mistique_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 15:37

crazycactus schreef:
begin idd bij het begin... De beginnersklasse is er niet voor niets. Als je goed genoeg bent haal je snel genoeg punten om over te moeten naar de amateurs, en anders heb je lekker de tijd om samen met je paard ervaring op te doen.
Verder zijn er op WRAN-D wedstrijden nog wel eens beginnende beginners of groene beginners klasses. Daar kan je inschrijven als je nog helemaal geen wedstrijd ervaring hebt.

En waar kan ik opzoeken waar en wanneer een wedstrijd is ?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:37

Rob_H

Re: wedstrijd rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:42

_mistique_ schreef:
Opzich kan ik de basis dingen.
Slidingstops,spinnen,halthouden vanuit alle gangen.
Paard omkeren via de muur en dan weer in galop andere kant op.

Ben blijkbaar een erg langzame leerling De basis zoals je beschrijft begin ik nu pas door te krijgen

Catmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:53

Blaze schreef:
Ben blijkbaar een erg langzame leerling De basis zoals je beschrijft begin ik nu pas door te krijgen

Hihi......je bent niet de enige hoor!!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:06

Verzorgpaard... heeft wedstrijden gelopen... beginners starten...
Lijkt me er een voor het regelboekje

_mistique_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 18:19

@Blaze & Catmax: ik speel misschien beetje vals de paarden waar ik het op heb geleerd doen het uitzich zelf.
Ik kan de basis wel maar als ik een paard heb die echt zwaar tegenwerkt weet ik het denk ook niet meer

@ sugarmiss:En wat bedoeld je daarmee sugarmiss ??

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 18:27

Denk dat ze bedoelt als je v'paard wedstrijden heeft gelopen, of je dan nog wel Beginners mag starten. In welke klasse is het paard uitgebracht?

Catmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 20:09

_mistique_ schreef:
@Blaze & Catmax: ik speel misschien beetje vals de paarden waar ik het op heb geleerd doen het uitzich zelf.
Ik kan de basis wel maar als ik een paard heb die echt zwaar tegenwerkt weet ik het denk ook niet meer

Ooo gelukkig!! Dat verklaard een heleboel!

Maar houden ze waar je rijdt misschien geen onderlinge wedstrijdjes? Dat zijn ook altijd erg leuke wedstrijdjes om mee te beginnen en ook nog lekker op vertrouwd terrein.

En qua wedstrijdkleding; een spijkerbroek en westernlaarzen is juist goed!! Met daarop bijvoorbeeld een blouse met lange mouwen of een slinky (soort kolletje) met eventueel daar overheen een vestje.

PlauGenGuy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:31

Zeker niet onbelangrijk is de hoed. Je moet een hoed of cap op.
Cap mag alleen bij de beginners dacht ik, maar start je amateur of open dan moet je een cojboj hoed op. Voor de rest vind ik het wel mooi als alles wat bij elkaar past (geen bonte mixen oid) en netjes verzorgd is.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:20

Er zijn regels voor het starten bij de beginners. Wat belangrijk is is jouw status (jij heb geen westernwedstrijden gereden dus zou beginners mogen starten), je verzorgpaard heeft wel wedstrijden gelopen. Dan is het belangrijk in welke klasse en hoe lang geleden dat is. Heeft je verzorgpaard de afgelopen periode (twee jaar dacht ik) geen plaatsingen gehaald, dan mag jij beginners starten. Anders (als je verzorgpaard onlangs geplaatst is geweest) zijn er twee opties voor jou om op dat paard toch beginners te starten:

1. een leasecontract waarbij jij degene bent die dat paard rijdt en verantwoordelijk bent voor dat paard.
2. een aanvraag bij het wran-bestuur voorzien van een handtekening van jezelf, de eigenaar en twee andere beginners waarin je verzoekt om toestemming om met dat paard bij de beginners te mogen starten.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:55

maar je kan ook starten op onderlinge wedstrijdjes zoals in Vorstenbosch dan maakt die beginnersstatus of eigen paard regel niet uit. Maar dan moet je wel een stukkie rijden naar Brabo land...

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 09:50

Catmax schreef:
_mistique_ schreef:

Ooo gelukkig!! Dat verklaard een heleboel!

Maar houden ze waar je rijdt misschien geen onderlinge wedstrijdjes? Dat zijn ook altijd erg leuke wedstrijdjes om mee te beginnen en ook nog lekker op vertrouwd terrein.

En qua wedstrijdkleding; een spijkerbroek en westernlaarzen is juist goed!! Met daarop bijvoorbeeld een blouse met lange mouwen of een slinky (soort kolletje) met eventueel daar overheen een vestje.

Onderlingen wedstrijden doen ze wel maar dat heeft dus ECHT geen zin voor mij
Jurgen Nederlands kampioen doet dan ook mee
En mn lerares enzo daar kan ik dus never nooit tegen op

_mistique_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 09:56

Anya schreef:
Er zijn regels voor het starten bij de beginners. Wat belangrijk is is jouw status (jij heb geen westernwedstrijden gereden dus zou beginners mogen starten), je verzorgpaard heeft wel wedstrijden gelopen. Dan is het belangrijk in welke klasse en hoe lang geleden dat is. Heeft je verzorgpaard de afgelopen periode (twee jaar dacht ik) geen plaatsingen gehaald, dan mag jij beginners starten. Anders (als je verzorgpaard onlangs geplaatst is geweest) zijn er twee opties voor jou om op dat paard toch beginners te starten:

1. een leasecontract waarbij jij degene bent die dat paard rijdt en verantwoordelijk bent voor dat paard.
2. een aanvraag bij het wran-bestuur voorzien van een handtekening van jezelf, de eigenaar en twee andere beginners waarin je verzoekt om toestemming om met dat paard bij de beginners te mogen starten.

Ik weet niet op wel niveau mn verzorgpaardje heeft gelopen...
Maar de eigenaresse rijd al zeker 2 jaar geen wedstrijden met haar (ze rijd nu helemaal niet meer aan het zadel te zien )

Wat bedoel je trouwens met :
een handtekening van jezelf, de eigenaar en twee andere beginners

waarom 2 andere beginners?

Ik heb trouwens een email gestuurd van de week naar het wran bestuur en ze zeiden dat ik het moest overleggen met mn trainer en dat die me gaat begleiden tijdens wedstrijden (want vroeg voor welk onderdeel ik me moest inschrijven reining,plessure etc.)

Bedankt voor de informatie iig!

Groetjes,
Mariëlle
[b]

_mistique_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 10:00

PlauGenGuy schreef:
Zeker niet onbelangrijk is de hoed. Je moet een hoed of cap op.
Cap mag alleen bij de beginners dacht ik, maar start je amateur of open dan moet je een cojboj hoed op. Voor de rest vind ik het wel mooi als alles wat bij elkaar past (geen bonte mixen oid) en netjes verzorgd is.

En wat is de prijsklasse van een mooie blouse en hoed ongeveer? (start eerst nog bij de beginners hoor met mn cap )

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:02

Dat antwoord van het bestuur kwam ook van mij. Meestal is het zo dat je trainer je begeleid bij wedstrijden, zeker in het begin. Maar niet alle trainers doen dat. Wel kun je daar terecht voor vragen.

Als je verzorgpaard al heel lang niet is gestart, dan kun je gewoon beginners starten. Pas als je naar de amateurklasse gaat heb je dan een leasecontract of toestemming van het bestuur (verzoek met twee handtekeningen) nodig.

Dat met die handtekeningen is om te voorkomen dat jij op een superpaard start van iemand en even alle prijzen ophaalt. Vandaar dat je een verklaring van geen bezwaar moet hebben van mensen uit de klasse waarin jij ook start.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 12:21

Citaat:
Onderlingen wedstrijden doen ze wel maar dat heeft dus ECHT geen zin voor mij. Jurgen Nederlands kampioen doet dan ook mee

huh? verwacht je gelijk 1e te worden dan?
gaat het je niet om de wedstrijdervaring maar om de linten? als 3e (1e jurgen 2e je instructrice) krijg je ook een lintje hoor
Neem aan dat ze daar ook verschillende klassen hebben en niet je instructrice in de beginners laten starten, zou wel heel krom zijn en ook niet echt sportief van je instructrice als ze dat zou doen...

PlauGenGuy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:10

Tja, wat kost een blouse ??? Je kunt natuurlijk een hoop centjes uitgeven aan een "echte" westernblouse. Je kunt ook een mooie blouse kopen bij de Bentex, Hans Textiel, Snuffel of een andere kleding zaak. Zorg er wel voor dat de blouse tot bovenaan dicht kan, lange mouwen heeft en wel in je broek zit want dat is wel gewenst. (of het een echte regel is weet ik niet, maar jury's zien het graag) Ik heb mijn hoed volgens mij voor een €60 gekocht. Geen Stetson, maar ander merk, weet zo niet welke.

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 08:51

cissy schreef:
Citaat:
Onderlingen wedstrijden doen ze wel maar dat heeft dus ECHT geen zin voor mij. Jurgen Nederlands kampioen doet dan ook mee

huh? verwacht je gelijk 1e te worden dan?
gaat het je niet om de wedstrijdervaring maar om de linten? als 3e (1e jurgen 2e je instructrice) krijg je ook een lintje hoor
Neem aan dat ze daar ook verschillende klassen hebben en niet je instructrice in de beginners laten starten, zou wel heel krom zijn en ook niet echt sportief van je instructrice als ze dat zou doen...

Nee, tuurlijk verwacht ik niet meteen om eerste te worden derde ook zeker niet!
Ik zal het eens navragen op de trainingsstal