[WN] zadel aan laten passen, iemand met ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

allegro

zadel aan laten passen, iemand met ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 17:50

Hoi,
Ik heb een heel fijn crates zadel maar helaas is mijn haflinger er uit gegroeid. Ik zit nu heel erg te twijfelen of ik mijn zadel aan moet laten passen of dat ik toch echt een andere moet. Heeft iemand hier ervaring met het breder maken (bij de schouders) van een westernzadel?
groetjes
Sandra

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 18:25

Niemand?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:34

Volgens mij is dat gewoon niet mogelijk. De boom is 1 geheel en dat kan je niet breder laten maken.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:34

Ik denk dat het bijna niet mogelijk is. En anders gaat het waarschijnklijk zoveel kosten dat je met inruil+nieuwprijs(c.q. andere 2e hands) net zoveel kwijt bent (met een beetje geluk) .

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:40

Ik heb een adres gevonden op internet en voor een bedrag van ongeveer 200 euro schijnt het mogelijk te zijn. Ik ben alleen zo benieuwd of iemand ervaring ermee heeft....

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:44

Pb sablou is, hij is zadelmaker.

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:46

OKe, bedankt voor de tip. Heet hij op bokt ook Sablou?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:46

Ja, zijn echte naam is Louis.

Papaya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:38

Op stal hebben we een aantal goede ervaringen met Erik Wijnmaalen O.a. bestaand zadel uit elkaar gehaald, aangepast en weer opgebouwd voor redelijke prijs. Degelijk werk.
Op http://www.saddlemaker.nl vind je informatie over hem

DubbelFun

Re: zadel aan laten passen, iemand met ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:41

Die uit Apeldoorn.

Citaat:
Nieuws
Op zondag 20 november a.s. staat EW Saddlemaker met een stand op de NQHA Show
in de Oranjehal te Wenum Wiesel (Apeldoorn).
Naast het aanbod van producten in de stand is er ook de mogelijkheid kleine reparaties ter plekke te laten uitvoeren

Leuk kan ik daar eens gaan kijken als het er van komt.

sablou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:31

crazycactus schreef:
Pb sablou is, hij is zadelmaker.
.....
Ja, zijn echte naam is Louis.

Ik doe mijn best om westernzadels te maken; de echte zadelmaker heet Skyhorse.
En ik zal je ook maar niet vertellen wat mijn echte (doop) naam is....

Goed, gekheid terzijde.
Een zadel breder maken betekent: de boom breder maken...En dat is naar mijn mening een vrijwel onmogelijke opgave. Ik zal je de details maar besparen. "Smaller" maken gaat wel (binnen bepaalde tolleranties) want daartoe kun je onder de boom "opvul leer" monteren.

MVG Louis

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 02:19

Van breeder maken van een bestaand zadel wordt het zadel toch ook niet beter van?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:27

Als je een zadel(boom) breder gaat maken, dan past het leer ook niet meer.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:37

Kan je net zo goed een heel nieuw zadel laten maken...

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:55

Sugarmiss schreef:
Als je een zadel(boom) breder gaat maken, dan past het leer ook niet meer.

Toch even enige details....

Theoretisch (maar dan ook puur theoretisch) zou een zadel breder gemaakt kunnen worden zonder dat het leer hier iets van mee krijgt. Niets is onmogelijk. Het grootste probeem zijn de bars.

Een zadel met hout/rawhide boom:
De bars moeten achter (seat) in de stand blijven zoals ze zijn, maar voor "vlakker" worden. Dat betekent over de lengte buigen (minder torderen). Daartoe moet eerst het halve zadel uit elkaar om de rawhide open te kunnen maken, om de bars van de fork los te kunnen maken. Dan de bars buigen. Dan aan iedere zijde een wig tussen fork en bars en dan weer vast zetten (of dat zo stevig blijft waag ik te betwijfelen). Daarna het rawhide weer sluiten (dat gaat dus nooit meer lukken) en de zaak weer in elkaar zetten.
Mission Impossible, zou ik zeggen......

Een zadel met een Ralide boom:
Hier zou je - mits je niet te veel moet bijstellen - de bars kunnen bewerken. Het is kunststof en daar kun je een paar graden hoek van wegwerken. Ook hiertoe moet het halve zadel uit elkaar en al naar produktie methode kan dat al problemen opleveren. Als die bars eenmaal "naakt" liggen kunnen ze afgevijld worden. Daar is natuurlijk de vraag hoeveel en vanaf welk punt moeten de bars al bewerkt worden (onder de seat zijn de bars relatief dun, dus daar valt weinig aan weg te halen zonder dat je stabiliteit in gevaar brengt). Je zou er ook weer kunststof tegen aan kunnen zetten (in hoeverre dat stevig genoeg is weet ik niet; ik begin er in ieder geval niet aan).
Risky Business, zou ik zeggen...

Ieder zadel zal - iets - breder gemaakt kunnen worden, door "contra" wiggen onder de bars te monteren (meestal leer). Dat lukt m.i. alleen bij kleine aanpassingen. Het zadel komt namelijk voor hoger op het paard, waardoor het zadel in het midden gaat zweven (bridging). Dan moet je daar dus ook gaan opvullen. En in hoeverre de hele zaak nog degelijk en goed passend is, mag je je afvragen. Verder heb ik grote bedenkingen bij "contra wiggen" omdat ze in feite niet dragen.

Ik ben overigens wel benieuwd wat het resultaat is van een eventuele aanpassing (graag weer een topic dus).

Success. Louis

allegro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 16:35

mijn zadel heeft een equifit boom is dat hetzelfde als ralide?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:27

Beide zijn merknamen. Steele tree's zijn er in hout en kunststof (o.a. equi-fit).
Ralide heeft volgens mij alleen maar kunststof.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:25

Equi-Fit is een merknaam van de firma Steele en omvat zowel houten als kunststof bomen. Ze hadden een tijdlang ook houten bomen die "bekleed" waren met een kunststof, zeg maar een vervanger van rawhide. Ze hebben ook de merknaam Equi-Flex en als ik het goed heb zijn dat de flexibele bomen die o.a. in Continental en Crates zadels worden (werden) gebruikt.

Ralide is een bedrijf dat kunststof bomen maakt. Ralide is een onderdeel van PTI Holdings, die zo'n beetje alles maken wat je met kunststof gietwerk kunt maken. Ralide was het bedrijf dat zo'n 15 jaar terug de 1e kunststof bomen op de markt bracht. Hun achtergrond ligt meer in de kunststof spuitgieterij, maar hun vinding was een revolutie, waarmee ze (naar eigen opgave) zo'n 60% van de kunststof zadelbomen markt in handen hebben. Ze maken ook softtree's (lijkt wel op flexibel, maar het principe is anders), maar zijn daar buiten de Barrelrace zadelmarkt niet zo succesvol mee.

Ralide bomen zijn van een polyethylene; ik denk dat de kunststof Equi-Fit's ook van dit materiaal zijn gemaakt. Ralide bomen zijn approved door het amerikaanse instituut voor industrie normen (een soort DIN); van Equi-Fit heb ik daar nog niets over kunnen vinden.