[WN] snaffel scherper dan trens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blon_D

snaffel scherper dan trens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 21:14

Ik had een kleine discussie met mijn instructeur!
Hij vind dat snaffels te scherp inwerken vergeleken met een gewoon trens bitje.
Ik vind dat dit aan de manier van rijden licht. western heeft minder druk op de teugels..
hij vind van niet.
Nu ben ik benieuw wie er gelijk heeft?!
Ik rijd nu op een dubbelgebroken trensje en wonde bover wonder is dit het eerste bitje waar mijn fjordebeest zonder enige koppigheid op reageert! Dus nu moesten van hem alle paarden maar op dat bit gereden worden waar ik het dus niet mee eens was/ben.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:22

Hoe bedoelt hij dat??? een snaffle is een trens. Bedoel je een shank snaffle?
Tuurlijk is een shank scherper, daarom kan je daar alleen een getraind paard mee rijden als voorbereiding op het rijden met 1 hand.

JollyGood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:42

misschien bedoelde hij dat de meeste western trensen wat dunner zijn dan de normale standaard bustrens in de engelse sport?

Of het is een westernhater...... hihi die zijn al tegen iets voor dat ze er over nadenken, en als ze weten dat ze ongelijk hebben houden ze nog vol dat ze gelijk hebben.....

Brendageene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:03

een bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Als jij hard gaat rukken aan een bustrens werkt dat scherper in dan wanneer je met een dunne snaffle met een licht contact rijdt.

Ik heb liever niet teveel ijzer in de mond van mn paard, lijkt me niet zo lekker zitten. En het hangt zeker wel van het paard af, voor een heel gevoelig paard gebruik je een wat zachter bit (kan ook het soort metaal zijn, niet perse de dikte) Ik heb een vrij dunne snaffle en daar loopt mijn paard goed op. En zolang hij goed loopt heb ik helemaal geen contact met de mond.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:19

Brendageene schreef:
Als jij hard gaat rukken aan een bustrens werkt dat scherper in dan wanneer je met een dunne snaffle met een licht contact rijdt..
Als je deze 2 wilt gaan vergelijken moet je wel dezelfde vergelijking gebruiken en dan is een snaffle scherper als een engelse trens. Hij is dunner dus de druk is groter bij gelijke kracht-uitoefening.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:45

Los daarvan is dikker niet altijd beter. Er worden niet voor niets hele boeken volgeschreven over bitten.

Het ene paard reageert goed op een gebroken of dubbelgebroken bitje, het andere heeft er een hekel aan, bijvoorbeeld vanwege het knijpeffect. Het een drukt meer op de lagen dan het ander. En paarden met realatief weinig ruimte in de mond of met een (tijdelijk) hangend rooster, doe je weer geen plezier met een dik bit. Dat kunnen ze niet kwijt.

En dit nog allemaal los van de hand van de ruiter.

Kortom: het is niet zo dat wat voor het ene paard goed is, ook voor het andere paard werkt.

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:50

Sugarmiss schreef:
Brendageene schreef:
Als jij hard gaat rukken aan een bustrens werkt dat scherper in dan wanneer je met een dunne snaffle met een licht contact rijdt..
Als je deze 2 wilt gaan vergelijken moet je wel dezelfde vergelijking gebruiken en dan is een snaffle scherper als een engelse trens. Hij is dunner dus de druk is groter bij gelijke kracht-uitoefening.

Volgens mij was dit bedoeld ter illustratie voor de eerste zin...

Ik ben het wel met Brendageene eens. Maar inderdaad, het verschilt ook enorm per paard. Ik heb er één die idioot heftig reageert op een Billy Allen en heel relaxed loopt op een correctional.......

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 12:12

Lorie, volgens mij heb jij een neus voor rare instructeurs.... Eerst pik je d'r een muts uit die vindt dat fjorden niet nagefelijk kunnen lopen en dat dat zielig is, en nu heb je d'r weer eentje gevonden die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt.
Hoe doe je dat toch?

Overigens was er met het bit waar je op reed toen je bij mij was ook niets mis en reageerde het paardje daar prima op. Het was de hand en zit van de ruiter waardoor het mis ging. Niet het bit...

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 17:36

@Sonja ja dat weet ik. maar nu sinds een tijdje liep ze niet zo lekker meer...
en we hebben haar gebit etc na laten kijken nu rijd ik met een dubbelgebroken bitje en ze loopt er wel erg lekker mee!

en tja.. de instructie die ik nu heb is engels.. maar is zeker geen western hater hoor! hihi
ik zal hem eens vragen of hij dat bedoelde in de eerlijke vergelijking. dus: dat snaffel over het algemeen met meer contact scherper is..
Ik rijd niet met shank hoor!

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 18:30

Niet waar.

En (te) dik bit is voor een paard een stuk minder prettig dan een dun bit. Vergelijk het maar eens met een dikke tak of een stokje dwars in je eigen mond. Die dikke tak is geen pretje.
(Die dunne tak ook niet, maar dit terzijde )
Engelse trensen hebben vaak bij de ringen een dikker stuk. En juist dat is snel te dik en daarmee onprettig.

Als ze een shank bedoelt: Waar.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 18:41

Romkabouter schreef:
Als ze een shank bedoelt: Waar.

het is een HIJ
maar goed de trensjes die jij bedoeld zijn bustrensen de persoon in kwestie rijd thuis alleen met watertrens
en ik ben het volkomen eens met het stokken idee!
geef mij maar een dunne