[SGW] Springen voor de cross, verbetering?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

viefdepief

Springen voor de cross, verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 20:33

Nou brand maar los
Ben er zelf nog steeds niet helemaal uit.
Vond het springen na de cross in ieder geval wel een stuk spannender!!
Vandaag ook weer iemand gezien die niet eens mocht crossen omdat ze teveel balken had, aan de ene kant misschien wel zo veilig dat zo'n iemand niet gaat crossen, maar aan de andere kant...

Nou wat vinden jullie ervan?

Jiska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:09

voor ice is het wel fijner dat het springen ervoor is. dan is hij nog niet zo heet en springt hij wat safer... maar het is idd minder spannend zo. en sommigen krijgen te veel balken en dan mogen ze niet eens crossen terwijl dat helemaal geen paard is dat totaal niet onder controle is. voorbeeld: chantal heeft volgens mij al dit jaar drie keer niet de cross in gemogen, maar die gaat toch echt niet gevaarlijk door de cross heen... Blijft een beetje een moeilijk punt, ben iig wel blij dat het wegparcours eruit is!!!!

AntheaV

Re: Springen voor de cross, verbetering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 16:44

Aan de ene kant vind ik het wel fijn, want Yentil is na de cross altijd super opgefokt en als hjet voor de cross is dan is je paard ook al goed losgesprongen zeg maar voor de cros

nadeel is idd dat je de kans loopt de cross niet in te mogen. Heb het zelf ook gehad 1 x (parcour stond ong op B hoogte en Yentil is Z springen maar dit was toch echt te moeilijk en das nie leuk.....

of het spannender word weet ik niet, het ene paard spring beter voor de cross de ander beter erna maakt dus niet zoveel uit denk ik

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:36

Ik vind het een verbetering, ook voor de veiligheid. Ik heb een keer in Roden iemand zien springen en dat paard was gewoon nog echt niet toe aan wedstrijden en al helemaal niet aan crossen. Die kwam het springparcours rond met weet ik hoeveel balken, terecht dat die niet mocht crossen. Er zijn natuurlijk ook paarden die laks zijn met springen maar in de cross wel hartstikke safe zijn, dat is dan weer een minpunt aan die regel.

Verder vind ik het hartstikke fijn om eerst te springen, zo heb je hem alvast lekker los voor de cross.

Rosalie123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:40

Ik vind het ook wel een goede regel om eerst te moeten springen. Bij mijn eerste cross wou ik echt zó graag rond komen want ik zou het zo verschrikkelijk zonde vinden om niet in die superleuke cross te kunnen rijden. En óf dat spannend was! Pff was echt zo blij dat ik foutloos was en in de cross te mogen starten!
maar aan de andere kant, stel je voor dat je in de andere kant van het land een SGW rijdt, ben je dus 3 uur onderweg ofzo, en dan niet te kunnen starten in de cross Dan is je humeur ook wel ff verpest..!

Hilde_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 21:40

Ik vind het wel fijn om eerst te springen, hij is meestal nog heel erg relaxt dan, en na de cross is hij ook wel moe denk ik, dan word hij dus wat lakser..

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:16

Ik ben pas gaan crossen toen het springen sowieso al voor de cross was, dus ik kan geen mening geven uit de praktijk. Ik vind wel: liever enkele mensen die (mss onterecht) niet in de cross mogen starten en minder ongelukken, dan de grens niet stellen en toch die ongelukken. Het is vervelend voor mensen als Chantal, maar ik snap dat deze grens gesteld is.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:32

En ik denk er precies zo over als missmuts. Natuurlijk is het verschrikkelijk K* als je niet mag starten in de cross, maar eigenlijk vind ik een eis van minder dan 24 strafpunten nog vrij licht.

Ik heb heel lang geleden nog gecrosst toen je eerst moest crossen, maar aangezien ik maar een keer een cross heb uitgereden destijds, kan ik daar weinig zinnigs over zeggen. Voor de spanning is het natuurlijk wel leuker

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 11:13

Eigenlijk ging het erom dat je je paard nadat hij in de cross hard en meestal flink uit elkaar heeft mogen galopperen weer in het gareel krijgt voor een springparcours. Juist om de veelzijdigheid van de paarden te testen.

Ik vond het wegparcours wel fijn, even lekker een eind draven/galopperen en jezelf zenuwachtig maken

Ik heb ook niet de indruk dat het crossen veiliger wordt doordat je paarden die de beentjes laten hangen niet laat starten, al zijn er gevallen denkbaar waarbij de controle zo slecht is dat ze inderdaad niet zouden moeten starten.

Ik vond het vroegah dus leuker, maar heb er verder geen problemen mee zoals het nu is hoor..

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 11:49

Ik vond ook dat je vroeger meer moeite had met het springparcours
Je moest jezelf en je paardje er echt even voor oppeppen!

Scum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:24

Alleen wel heel knullig als je per ongeluk een verkeerd parcours rijdt, of niet goed door de start rijdt.
Ik weet het, dat is natuurlijk altijd je eigen verantwoordelijkheid om goed te rijden. Maar echt heel sneu als dat zou gebeuren.

andrea16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 13:41

Scum schreef:
Alleen wel heel knullig als je per ongeluk een verkeerd parcours rijdt, of niet goed door de start rijdt.
Ik weet het, dat is natuurlijk altijd je eigen verantwoordelijkheid om goed te rijden. Maar echt heel sneu als dat zou gebeuren.

Ja, dat is dan inderdaad wel een nadeel. Misschien zouden ze daar iets soepeler in mogen zijn.

kimdepim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:28

Ik heb nooit na de cross hoeven springen maar ik geloof dat ik het dan nog liever voor de cross zou willen,,
Ik vind het wel goed hoe het nu gaat

_lautje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 19:31

Ik vond het eigenlij kwel fijn dat het springen er na was. Het is toch een soort van controle of je paard nog fit genoeg is om te springen en ook de spanning werd groteer. Dat geeft toch weer iets extra's.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 20:54

Ik vond het springen na de cross ook wel fijner.
Nu zie ik mensen soms zo jakkeren met hun paarden omdat ze toch niet meer hoeven te springen.
Daarnaast hoef je bij de 2de keuring niet altijd te draven en kan je dus met een kreupel paard ook nog winnen terwijl dat anders niet mogelijk is.

Ook zie ik het nut niet zo van de veiligheid, er zijn een hoop paarden die de baas door het parcours helpen. Waardoor er alsnog gevaarlijke situaties in de cross ontstaan.
Het was de bedoeling dat de jury dit soort mensen ook uit de wedstrijd haalt. Ik heb het nog geen 1 keer zien gebeuren.

Ik denk dat er geen een maatregel 100% werkt. Ik weet wel dat er iets moest gebeuren omdat het anders in nederland over zou zijn met de SGW wat de KNHS betreft.
Ik vind het alleen wel zuur dat degene die destijds in Ede een ongeluk kreeg, waardoor deze regel is ingesteld, nog met regelmaat behoorlijk van de paarden klapt en er van de bond uit niets tegen ondernomen wordt.

tenemieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:10

ik vind het leuker om na de cross te springen. dan is men paardje een beetje rustiger ...
voor de cross heeft het ook wel zijn voordelen. dan ben je al goed ingesprongen voor je aan de cross begint...

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:54

ik vond het vroeger leuker, maar dat zal ook wel zo zijn omdat ik kind was

de wegparcoursen hadden wel wat, een goede warming up en idd...super zenuwachtig
het springen erna is wel spannender, en idd wat hierboven al wordt gezegd, een soort van controle. veelzijdigheid van je paard. ik denk dat er nu genoeg combinaties zijn die na de cross geen parcours meer kunnen springen omdat ze echt het uiterste van een paard vragen, en soms TE ver gaan met het afjakkeren van hun paard.

maar ik kan niet echt zeggen wat nu beter zou zijn voor het paard.

Sjaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 07:52

Met Cheval ben ik helemaal tegen het springparcours voor de cross, maar dat zullen jullie vast wel begrijpen...

Nu even denkend zonder Cheval:
Vooral in de B en L denk ik dat het heel zinnig is dat het springparcours voor de cross is. De mensen die hun paard niet onder controle hebben krijgen zo echt wel meer dan 24 strafpnt en daarvoor vind ik het terecht dat ze niet mogen starten in de cross.

Vanaf de M vind ik het een ander verhaal worden. Deze mensen hebben in de (B en) L al bewezen hun paard aan te kunnente. In deze klasses vind ik juist dat het springparcours na de cross moet gereden worden. Dit om te zien of ruiter en paard nog fit genoeg zijn om nog een springparcours (onder controle!!) af te leggen.

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 09:15

Ik was ook altijd hartstikke zenuwachtig met die wegparcoursen..
Eerst nog rustig stappen maar dan toch maar draven en dan later galopperen.. Stel dat je niet binnen de tijd zou zijn

Ook van die kinderen die je gingen inhalen enzo..
En natuurlijk was je altijd ruim binnen de tijd

Sjaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:02

Vief, dat kan ik me ook nog herinneren ja! haha
De eerste wegparcoursen heb ik zonder stopwatch, damn wat een zenuwen kwamen er dan boven!

andrea16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:15

Haha, ik heb nooit wegparcoursen gereden dus daar kan ik niet over meepraten

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:35

ik heb maar 1x een wegparcours gereden, maar dat was nie zo'n succes. Yentil ging toen veel te hard en toen had ik het bordje waar je om moest draaien nie gezien......
maar ik mis die wegparcours niet denk ik.

MJ_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:22

chantal_cs schreef:
Met Cheval ben ik helemaal tegen het springparcours voor de cross, maar dat zullen jullie vast wel begrijpen...

Nu even denkend zonder Cheval:
Vooral in de B en L denk ik dat het heel zinnig is dat het springparcours voor de cross is. De mensen die hun paard niet onder controle hebben krijgen zo echt wel meer dan 24 strafpnt en daarvoor vind ik het terecht dat ze niet mogen starten in de cross.

Vanaf de M vind ik het een ander verhaal worden. Deze mensen hebben in de (B en) L al bewezen hun paard aan te kunnente. In deze klasses vind ik juist dat het springparcours na de cross moet gereden worden. Dit om te zien of ruiter en paard nog fit genoeg zijn om nog een springparcours (onder controle!!) af te leggen.

Daar ben ik het niet mee eens eigenlijk, ik vind niet dat de regels ineens moeten veranderen vanaf het M! Dat is verwarrend, overstap L naar M is al groot genoeg.

En verder vind ik dat als in het B en L 24 strafpunten betekent dat de controle niet oke is, dit in het M nog steeds hetzelfde betekent. Daar zit niet opeens een verschil in!!

Of het echt beter is met het springen voor de cross vind ik een lastige vraag. Ik vind het wel goed dta zo naar het hoogtepunt toegewerkt wordt. Sprringen wordt nu ook serieus genomen, en terecht, het is tenslotte een Samengestelde wedstrijd, je moet op alle 3 de onderdelen een voldoende kunnen halen. Een minpunt in de dressuur betekent ook dat je niet verder mag.

Voor mij werkt het wel goed, maar ik kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen zo is.

Liezjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 22:01

ik heb ook nooit hoeven springen na de cross.. het maakt me eigenlijk niet zoveel uit..ik vind het wel een beetje raar om zo even los te rijden en dan direct een cross.. het springparcours is een beetje een warming-up.. maah al sik denk aan een E pony die ik gehad heb.. (M) had ik het leiver NA de cross gehad...want daar heb ik vaak niet me emogen crossen
tsjaah..verder weet ik dus eigenlijk niet wat nou fijner is..
ik bedoel..als je mee doet aan een SGW vind ik dat je zowieso zelf wel moet weten of het verantwoordelijk is dat je gaat crossen... en dan kun je toch niet aan het springparcours beoordelen of diegen kan crossen of niet.. ik bedoel die pony van mij die kon super crossen en daar raakte hij niks aan! terwijl hij het springparcours helemaal plat liep altijd..
dus ik dnek niet dat je dat echt goed kunt beoordelen..