[WN] westernzadel passen dmv handje tussen zadel en paard doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole85

westernzadel passen dmv handje tussen zadel en paard doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 17:33

Afgelopen week kwam er een instructrise op stal voor het eerst om les te geven aan een stalgenote van mij. Ik noem geen namen.

Zij constateerde bij een stalgenote van mij dat haar zadel niet goed ligt.
Maar op de manier waarop ze dit constateerde, dit bevalt mij niet...

Nu ben ik geen expert daarin, maar zij beweerde dat je een zadel kaal op de rug van een paard moet leggen (ok ben ik mee eens) en --nu komt het-- dan met je hand TUSSEN je paard en je zadel moet kunnen (niet op de schoft, maar gewoon heel het zadeloppervlakte)... Anders ligt het zadel niet goed.. Dit zadel lag dus niet goed volgens haar.

Mijn stalgenote vertelde dit vandaag tegen mij, ik heb het verhaal aangehoord, haar verteld dat ze nu nog geen overhaaste beslissingen moet nemen met betrekking tot een ander zadel kopen. Ik heb haar een 2nd opinion geadviseerd, want ik heb zelf niet de kennis om te zeggen hoe het wel moet.. Het enigste wat ik weet is dat het niet goed is hoe die mevrouw het heeft gedaan, dat de diagnose misschien goed is, maar zeker niet door middel van dat handje ertussen doen..

Dus mijn vraag: hoe zie je dat een westernzadel goed ligt? Wat zijn dingen die thuis kan doen om zelf te checken of het goed ligt totdat de 2nd opinion is geweest...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:22

Leg het zadel op het paard met een dunne lichtgekleurde doek. Zorg dat het paard niet al te goed geborsteld is
Rij nu een kwartiertje in alle gangen, links en rechts en kijk dan aan de onderkant van die doek hoe de plekken (zweet of viezigheid) eruit zien. Zijn ze mooi egaal van vorm aan beide kanten gelijk. Of zitten er plekken tussen waar de doek nog schoon is. Hier raakt het zadel het paard dus niet en dan heb je een niet goed passend zadel.

Verder moet je op het zadel zittend (aangesingeld) minimaal 2 vingers hoogte tussen schoft en onderkant fork kunnen krijgen.

Het handje is een methode die veel wordt toegepast en ook al is het geen 100% methode het geeft je wel een indruk of een zadel ongeveer goed ligt of helemaal niet goed ligt.
Stoot je met je vingertoppen onderaan overal tegen de bars dan ligt het zadel daar iig goed aan. De bovenkant van de bars (dus op de rug) kun je op deze manier nooit kontroleren.
Stoten je vingertoppen aan de voor- en achterkant tegen de bar maar in het midden schieten ze er onderdoor. Dan past het zadel iig niet. Je hebt dan 'bridging', oftewel het zadel rust aan de voor- en achterkant wel op het paard maar in het midden van de rug niet.
Hiervan krijg je dus zadeldrukkingen, met alle gevolgen van dien.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 17:30

ook ik voel met mijn hand tussen zadel en paard of dat er niet ergens meer of minder druk is
zalig makend is het niet maar wel een extra controlle als die op het oog goed lijkt te liggen
idd de bovenzijde kun je zo niet checken

EeCee

Re: westernzadel passen dmv handje tussen zadel en paard doe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:53

Ik ben al een aantal weken op zoek naar een goed westernzadel voor mijn nogal hoge dravermerrie (1.65m). Ik heb er nu verscheidene zadels opgehad. Het handje eronder door is toch mijn eerst 'check'. Als ik dan al teveel drukpunten voel, hoef ik er echt niet op om het even te proberen met een lichtgekleurde doek. Of er moet iemand zijn om de brandweer te bellen om me uit een boom te halen
Dat handje geeft al heel goed weer hoe een zadel zal liggen, als je erop zit zullen deze punten nl. nog meer drukken. En als je dan een gevoelig paard heb... Prettige wedstrijd...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 18:58

En als een zadel goed door jouw 'handjes-methode' heen komt, hoe check je dan vervolgens of het wel 100% past ??

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:41

Door er daarna op te gaan zitten en te gaan rijden, met een dikke pad. Na een kwartierje eraf halen en kijken of ze gelijkmatig zweet. Tenzij het voor mij voor geen meter zit, dan gaan we naar de volgende...

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:38

Equinecoach schreef:
....... Het handje eronder door is toch mijn eerst 'check'. Als ik dan al teveel drukpunten voel, hoef ik er echt niet op om het even te proberen met een lichtgekleurde doek......

.....Dat handje geeft al heel goed weer hoe een zadel zal liggen, als je erop zit zullen deze punten nl. nog meer drukken......

Equinecoach je brengt me helemaal van mijn stuk. Ik heb nu het gevoel dat er iets mis moet zijn met mijn handen en mijn inbeelding. Ik heb vele keren getracht te voelen wat er nou eigenlijk mis was met die zadels die men als niet passend kenmerkt. En laat ik (en heel veel mensen met mij) nou tot op de dag van vandaag niet begrepen hebben wat er nou eigenlijk te voelen is.

Leg me eens uit wat je nou precies voelt als de bars voor te stijl staan. Wat je voelt als de bars te recht staan. En wat je voelt als het zadel "briged"...

Of is het gevoel van een niet passend zadel een gevoel dat je voelt, als je voelt dat je iets voelt, wat je nog nooit eerder gevoeld hebt?

Sorry en met alle respect, maar ik voel na vele zadels nog altijd niet wat er nu past of niet. Ik meet het liever na of controleer met een naakte boom.

MVG Louis

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:01

Tjongejonge, wijsneuzen.

Ik heb het over een 1e check! Ik ben niet in het bezit van lasermeetapparatuur, kalebomen en whatever.... Voor mij is eerdergenoemde manier een prima methode.

Je 'weet' toch wel dat als een zadel op de schouders gigantisch drukt je er ook niet op hoef te stappen om een paard die druk extra te laten voelen?

Dus... Jij (Louis) als expert, voed ons met informatie!

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:21

Wat offtopic misschien maar wat is 'kale boom' in het engels? Is daar nog een speciale naam voor of is het gewoon bold tree oid ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:11

Ik zou eerder aan Bare Tree denken

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:54

Equinecoach schreef:
.....Dus... Jij (Louis) als expert, voed ons met informatie!

Beste Equinecoach,

Ik heb in het verleden meer dan genoeg keren geschreven wat de enige juiste manier is om een (traditioneel) westernzadel te passen.

Voor diegenen die dat gemist hebben, verwijs ik naar onze website, waar EN informatie over zadel passen te vinden is EN waar een artikel te downloaden is, waarin beschreven staat waarom het "met de handjes" niet kan (overigens zeker geen uitvinding van mij).

Dus verwijs ik je naar die informatie.

ps.
Ik ben bezig met een nieuw artikel, dat de komende dagen zal verschijnen - ook hier - , maar de foto's zijn nog niet klaar.

MVG Louis