[WN] Trainingsmolen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Trainingsmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 22:05

Hallo!

Wij hebben op stal een trainingsmolen. Dat is zo'n molen waar de paarden los ingaan en waar ze ook in kunnen draven. Ik had mijn paard daar nog nooit in gedaan maar nu hij vakantie heeft maar toch aan zijn beweging moet komen leek het me wel handig.

Ze lopen er ca 3 kwartier in. Er zijn twee draftempo's; arbeidsdraf en gestrekte draf. Ze stappen ook nog een tijdje.

Hij is er maandag voor het eerst in gegaan en donderdag nog een keer. dinsdag heb ik hem nog gereden en toen was er nog niks aan de hand , maar nu ging ik hem vandaag weer rijden en het leek wel of hij niet meer kon joggen! Pas na een uur rijden kwam het weer terug, terwijl hij eerder na een paar drafpassen al in de jog 'viel'. Maar ik moet zeggen: Hij strekt prachtig uit!

Is het nou slecht voor zijn training dat hij in de molen loopt? Heeft iemand daar ervaring mee?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:26

Afhankelijk van de grootte van de molen (doorsnee) en de ondergrond hoeft het niet slecht te zijn.

Vroeger zijn ik altijd ' trainingsmolens zijn voor luie mensen', waar heb je anders een paard voor. Maar voor proffesionele stallen met tig paarden die allemaal hun meters moeten maken en na training drooggestapt moeten worden is het een uitkomst.
Ook voor paarden die wel stapbeweging moeten hebben maar qua gezondheidsredenen niet uit hun dak mogen gaan is het een goede optie.

Je paard heeft nu waarschijnlijk 'ontdekt' dat ie schouders heeft die verder kunnen bewegen als jij graag ziet. Op zich is daar niets mis mee, het komt zijn gehele bewegingsapparaat alleen maar ten goede.

In de training (onder het zadel) zul je hem na warmrijden (en dat mag best in een normale arbeidsdraf kompleet met lichtrijden) wat meer terug moeten rijden zodat hij kan schakelen naar een mooie vanuit de achterhand gedragen jog.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:23

Nou ik zou zeggen: wees blij
In mijn opinie zijn paarden die alleen in de jogje vallen niet zo voorwaarts meer en al zeker niet op de achterhand. Schakelen in draf is goed voor de achterhand. Dus vooruit rijden, wat meer verruimen en langzaam terug rijden naar de jog. Zo komen ze steeds meer op de achterhand.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:43

Ik denk dat ik me eens kritisch over m'n training zou beraden als een paar keer in de molen zo'n verschil in beweging veroorzaakt...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:39

Een vast zittend paard los maken is een groot probleem.
Een los en soepel paard in de jog te houden moet toch geen probleem zijn? Als je daar wel problemen mee hebt zou ik idd bij mezelf te rade gaan.