[WN] wat is verstandig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:44

hoi, ik rijd nu een tijdje western ik denk een halfjaar. Maar dit doe ik met mijn tinker nu wil ik ook wel reining gaan rijden (over een paar jaar dan) maar dat lukt niet met een dikke,lompe tinker, daarvoor wil ik graag een quarter/paint maar wat is dan het beste een veulen dan kan ik nog 3 jaar met mijn tink of juist een oud paard. ik zit trouwens nog niet te gek lang in de 'paardenwereld' maar heb ondertussen wel een tink,haflinger, shet en ezel wat kan ik het beste doen???

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:49

Tja.... Ik zou toch eerder een ervaren paard kopen. Vooral omdat je nu geen paard hebt om het echt goed op te leren (als jou tinker echt zo dik en lomp is want er zijn best Tinkers die leuk kunnen reinen). Is je tinker minder lomp en zou je er in de beginners leuk mee uit de voeten kunnen, kun je misschien overwegen om een reininggefokt (!!!!!) veulen te kopen.
Heb je een trainer die je hierover zou kunnen informeren? Een goede trainer ziet gauw genoeg wat je paard aankan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:51

ja dat is het probleem met de trainers, ik ken meerdere mensen en de ene helft zegt oud en de andere jong maar mijn tinker is gewoon normaal (voor een tinker dan)

piggeljay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:59

alles verkopen en een goede Quarter of paint terug kopen?
ja wat is wijsheid, moeten wij voor jou gaan beslissen wat je moet doen?
eigenlijk heb je zelf het antwoordt al gegeven, je zit nog niet zolang in de paardenwereld maar je heb al wel van alles. maar je hebt je nog steeds niet afgevraagd wat je nu eigenlijk wil.
dus mijn antwoordt is een keuze maken wat je in de toekomst wil en geloof me een half jaar western rijden is geen tijdje maar nog maar even.
tel de uren dat je hebt gereden eens bij elkaar op en dan weet je hoeveel dagen je western rijdt ( ervan uitgaan dat een gemiddelde werkdag 8 uur heeft en een dag 24 uur dus kies maar).
in jou geval zou ik een ouder ervaren paard kopen, die is ervaren en kan jou een heleboel leren.
en ik zou les nemen van een ervaren western trainer die je ook iets kan leren want een goede trainer zal jou geen jong paard aanpraten want groen en groen wordt blauw.
maar goed het is en blijft jou keus, die kunnen wij niet voor je maken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:03

ik weet dat het mijn keus is , ik vraag alleen maar advies, en die shet en ezle zijn bedoeld als grasmaaier en de vriendin van mijn pa rijd op de haf

anika

Re: wat is verstandig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:18

Wat verstandig is? Kan je alleen mijn ervaring vertellen en dat is zorg dat je een ervaren paint/quarter koopt vanaf een jaar of 6. Die alles goed kan en dus jou heel veel kan leren. Die niet te vroeg al veel heeft gedaan. (dat is mijn ervaring) En geen jong paard die niet basis vast is. En neem de tijd. Er is genoeg oliebol te koop als ik het zo mag zeggen. Als je wil kan ik infomeren via mijn contacten. Wil ik graag weten wat voor prijs klasse je zoekt? Want ze kunnen een leuk prijsje hebben. Stuur het even via PB-tje en wat je precies wil.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 08:28

Nu ken ik jouw tinker toevallig. En dat is zeker geen dikke en lompe tinker. Dat is een behoorlijk slanke en rijtypische tinker die ook al heel aardig aan de hulpen staat. Het verschil met begin dit jaar was heel duidelijk te voelen toen ik op Gipsy stapte. Nee ik denk niet dat Gipsy een goede reiner wordt, maar pleasure, horsemanship of trail behoort zeker tot de mogelijkheden. Bovendien kun je nog heel veel van Gipsy leren en ben jij qua rijden ook nog niet toe aan slidingstops en galopswissels.

Een ouder paard kan je zeker heel veel leren, maar ook van Gipsy met een goede instructeur (en die heb je, want je rijdt al veel beter) kun je veel leren. Je hebt ook nog wel wat jaartjes de tijd. Dus ik zou zeggen: gebruik die jaren om kilometers te maken. Op Gipsy, op de haf, op paarden van een ander (zodat je blijft voelen hoe een ander paard voelt). Succes!

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:52

Ik zou eerst eens een periode lessen op een reining getraind paard bij goede reiningtrainer zodat je gaat leren voelen wat een reining paard eigenlijk allemaal nodig heeft van zijn ruiter ondertussen kun je dan mooi kilometers maken met je tinker en wedstrijd ervaring op gaan doen, misschien is het zelfs dan wel zo dat je tinker kan uitgroeien tot leuke reiner die je dan ook nog eens zelf geschoold hebt! Als het dan zo mocht zijn dat je definitief naar een reiner oid gaat uitkijken heb je ondertussen ook een leuk lopende tinker in de aanbieding. win win situatie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:41

bedankt voor alle reactie's maar we hebben een paint jaarling gekocht, die we laten beleren door iemand als ie uit genoeg is, tegen die tijd kan ik wel een beetje met reining beginnen, en de rest doe ik op mijn tinker

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:33

Snelle beslissing genomen. Succes met je paint, Ik rijd lekker door op mijn haf, trouwens al bijna 11 jaar. Wil met de tijd wel een quarter gaan kopen, maar niet de eerste de beste die ik tegenkom.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 13:51

nielsd schreef:
bedankt voor alle reactie's maar we hebben een paint jaarling gekocht, die we laten beleren door iemand als ie uit genoeg is, tegen die tijd kan ik wel een beetje met reining beginnen, en de rest doe ik op mijn tinker

Wat leuk!! Paints zijn gaaf! Vertel meer over je Paint! (en neem een kijkje bij www.dutchpainthorseclub.com )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:16

smax schreef:
Snelle beslissing genomen. Succes met je paint, Ik rijd lekker door op mijn haf, trouwens al bijna 11 jaar. Wil met de tijd wel een quarter gaan kopen, maar niet de eerste de beste die ik tegenkom.

we zaten al een tijdje langer te kijken hoor

en het nieuwe paardje heet JJ Impress me Hint,
Bay Paint Horse BS Merrie veulen
Geboren op 20 januari 2005.
dochter van de hengst A hint of te en de moeder is 'Cindy Solo Jess'

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:13

BS is toch breedingstock?

calemity_jane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 15:41

mooi een breeding stock!!!!!!!!!!!!!!!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:12

Volgens mij heb ik die wel eens in de kraamstal zien staan....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:18

sorry maar bs hoort er niet bij

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:22

Jawel Niels want jou veulen is een ongevlekte paint en die noemen ze breeding stock

Hier staat ze:
http://www.double-j-paints.com/homened.htm

Ze ziet er heel snoezig uit, maar waarom heb je een halter paard gekocht als je wil gaan reinen??????

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:24

Jaa!! Dat dacht ik al!! Dat is een 3/4 zus van mijn Paint, Senna (zie profiel) Gefeliciteerd met haar! Daar ga je een geweldig paard aan hebben!
Ze is ook een half zus van Simply, die is van Catmax.

@CC, de moeder is geheel Reining/cowhorse gefokt... Ik denk dat het een heel atletisch dier zal zijn, als ze ook maar een beetje op haar zussen lijkt!

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:26

Oke.. wist ik niet. Had ook niet echt verder gekeken. Maar ze is idd echt heel gespiert.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:28

oh ja foutje, het is volgens de verkoper een all-rounder (ik wil ook wel andere onderdelen gaan rijden in de toekomst.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:29

Ze zal als ze op haar pa en zus lijkt ook een prima Trail paard moeten worden, en Hint heeft een SUPER jog, dus als dat er ook nog op zit....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:30

jeddah schreef:
Jaa!! Dat dacht ik al!! Dat is een 3/4 zus van mijn Paint, Senna (zie profiel) Gefeliciteerd met haar! Daar ga je een geweldig paard aan hebben!

is het paardje van jou een beetje lief??

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:38

Een beetje...? Heeeeel lief! Wel erg ondeugend en ik moet wel heel erg concequent met haar zijn. Vreemden wil ze nog wel eens in de maling nemen en hier en daar een "hapje" nemen . Maar zolang ik streng en rechtvaardig met haar ben krijg ik alles voor elkaar. Ze zijn super slim die Hint veulens!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:59