[WN] Hallo, ik kom er nog even op terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Hallo, ik kom er nog even op terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 13:47

Ik kom even terug op wat interessante weggezakte topics, die betrekking hadden op echten voor uit gang binnen de sport. Ik merk aan mijn pb,s en mail box dan wel niet de telefoon, dat er een steeds groter draagvlak komt dat verenigingen zich moeten organiseren zodat de sport pas echt de groei kan maken die deze verdient.

Ook merk ik, dat vele er erg veel moeite mee hebben, om überhaupt maar een beetje tegen gas te geven, tegen hun zittende bestuurders.
Hier zal is een topic over moeten verschijnen.
Niet dat ik verwacht dat iedereen zich nu meteen zal uitspreken op dit gebied, want stel je voor, de zittende bestuurders zouden je is bij naam en toenaam kennen.
Maar toch verwacht ik wel een paar antwoorden, die zullen bijdragen tot een minder taboe op het bovengenoemde feit.

Waarom volgen leden bestuurders, die van vooruitgang niet willen weten, zodat de sport die wij samen delen, niet dat zetje in de rug krijgt, waar andere paarden sporten al baat bij hebben.

Bedenk, dat als wij aansluiting zouden hebben, bij de grootste paarden sport bond, dat er vele deuren open gaan, waardoor er een doorontwikkeling zal gaan plaats vinden op belangrijke punten, zodat onze sport pas echt volwassen kan gaan worden.

Of zijn wij bang voor die groei? Of zijn wij verslaaft aan het jij en hij bakken? Zijn wij niet in voor die ontwikkelingen die voor het grijpen liggen? Blijven wij het wegstoppen tegen beter weten in. Aan de ene zijde willen wij dit en dat, maar aan de andere zijde blijven wij ook de kneuterige gedachten gangen steunen, of laten deze ons opleggen, en is er van enige contestatie geen sprake hier tegen. Of zijn dit soort van onderwerpen, niet echt aan een forum als bokt besteed? Mijn inziens geeft een forum als deze, juist de gelegenheid voor een kweek van saamhorigheid onder leden van verschillende verenigingen, met een raak vlak hebbende sport.

Wij zouden ook een topic kunnen starten wat het oplevert als wij alles zo bij het oude laten.
Het maakt mij eigelijk niks uit, als wij er maar blijven over communiceren in wat voor een vorm dan ook. Wij hebben het hier over de toekomst van onze sport, die nog steeds groeiende is. Wij moeten in mijn beleving ernaar toe, daar waar andere raakvlak hebbende sporten ook eens de omslag gemaakt hebben. Aansluiting betekend dan, dat ook wij zouden kunnen mee profiteren van de belastingcenten die wij allemaal betalen. Zodat er ook voor onze sport een breed beleid kan opgezet worden, zodat het gezicht daarvan, die volwassen uitstraling gaat krijgen, waar wij het regelmatig over hebben op dit forum.
Hoe stom of dom kun je wezen, als je hier geen gebruik van maakt.
Als wij willen dat het western rijden in het Nederlandse wat wordt, mogen wij verwachten, dat de bestuurders van verenigingen, er alles aan doen, en ook als zodanig alle middelen aangrijpen om de raakvlak hebben sport met elkaar naar een hoger niveau te tillen. Als daar samenwerking voor nodig is, dan moeten wij deze bestuurders laten samenwerken, dat wel niet er toe dwingen om er uit te halen wat er in zit. Het is zuur dat ik als lid van diverse verenigingen moet waarnemen, wat voor gevoelens er in het spel zijn, die samenwerking tegenhouden, zodat wij niet mee profiteren van onze duur betaalde belasting centen waar gratis en voor niets onze sport zijn voordeel mee kan doen.

Dus beste leden van welke vereniging dan ook, zet even gevoelens aan de kant, die niks te maken hebben met voor uit gang binnen de sport, en geef duidelijk aan, waar jij van vind dat het heen moet gaan in Nederland met het western rijden.

Vr Gr Peter Vet

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:10

Ik neem aan dat je de NQHA bedoeld?

PeterV

Re: Hallo, ik kom er nog even op terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 14:47

In het geval van dit bedoelde topic, maakt het helemaal niet uit, of ik een bepaalde vereniging nou wel of niet bedoel, ook al ligt het voor de hand.

Dit topic is voor ons leden onder elkaar, wat wij willen met een sport die wij delen.

Willen wij dat er een goed beleid komt voor activiteiten, evenementen, opleidingen, jeugd enz,enz.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:55

PeterV schreef:

Willen wij dat er een goed beleid komt voor activiteiten, evenementen, opleidingen, jeugd enz,enz.

Ja dat willen wij,maar zolang er verhalen te vertellen zijn over bestuursleden die puur uit eigenbelang of egoisme zaken tegen houden door leden te manipuleren en zelfs niet terug schrikken voor een scheldpartij,en zolang dit resulteerd in het zich terug trekken in hun schulp door de leden ipv het aanhangig te maken bij de rest van de leden,zolang zullen het verhalen blijven.
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 27-10-05 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:57

Maar sommige (de meeste dacht ik toch?) verenigingen zijn prima bezig en willen ook aansluiting bij de KNHS, en dan roep jij ze op om tegengas te geven?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 15:13

Jeddah
ik heb het over leden die bestuurders volgen die geen vooruitgang willen.
Dus bestuurders die al wel willen, die hebben het gaspedaal al ingetrapt.
Dus willen wel vooruit.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:22

Oh, dus je hebt het over de NQHA?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 15:34

Nee hoor, die niet alleen, er is ook een andere vereniging waar best meer inzet van verwacht mag worden. Ik heb al eens geschreven, wordt het western rijden, of wordt het reining.
Vele begrepen mijn toen ook al niet, en gezien de antwoorden in dit topic, tegen over de leesmeter die door telt, zal het nou ook wel niet begrepen worden.

Ondanks wij ook tot de reiners behoren, vind ik dat voor het western rijden in zijn geheel, een goed georganiseerd beleid moet komen. De startende intredende ruiter die aan show man ship at halter meedoet, kan een ruiter voor de reining in de toekomst zijn.
Ik wouw dat ik het verzonnen had.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:34

mooi , dat je dit topic begint,maar je zal toch wat concreter moeten zijn en desnoods het "beestje bij zijn naam noemen"!
Misschien ook aangeven,om welke knelpunten het precies gaat,misschien zijn de leden van desbetreffende vereniging niet op de hoogte?!

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:41

Ah, de DRHA! Noem ze toch gewoon bij hun naam. Ik vind het anders elke keer zo'n verwarrende geheimzinnig gedoe.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:59

OK, we hebben dus de NQHA en de DRHA waar de knelpunten zitten.

Aangezien ik geen lid ben van welke vereniging dan ook heb ik in deze geen inbreng, behalve dan duidelijk krijgen waar het precies aan schort

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 16:29

Oeps, ik dacht toch dat ik de laatste tijd behoorlijk concreet geweest ben, waarbij de namen van de beestjes genoemd zijn.
Dus ik dacht, ik ga het is een keer over een andere boeg gooien, in het western land, dat ook wel bekend staat als volgelingen land.
Ik weet zelf heb jij ook kinderen, en vraag je, hoe zie jij die later als deze het ruiterschap ambiëren het liefst geschoold worden.
Ik weet, jullie zijn ook heel actief binnen deze sport, dus weet je ook hoe je, je eigen een weg hebt moeten banen tussen alle verenigingen die wij rijk zijn.
Ik zie nu ook, gezien vanuit een andere paarde sport discipline, want voor een kracht er uit van gaat, als beleid goed gecoördineerd wordt en breed gedragen wordt, en wat dat dan ook betekend voor de instroom van die sport.
Hierbij zie ik ook, wat er met subsidie gelden bereikt kan worden, en dan doel ik met name op de jeugd die spelende wijs, groeien kan in die sport.
Sorry dat ik het misschien een beetje cru stel, maar binnen de western sport, is nog steeds het grootste deel wat instroomt, dat deel wat vaak mislukt is, in andere paarden sport disciplines.
Even voor de goed orde, de goede daar gelaten natuurlijk hè.

Dus het knelpunt wat ik in dit topic nu bespreken wil, is hoe wij leden hier tegen aan kijken.
Wat willen wij nu wel, of wat willen wij niet.

Ik zal nog een heel mooi voorbeeld geven, als wij breed en georganiseerd te werk zullen gaan binnen deze mooie tak van sport. Natuurlijk willen wij allemaal dat deze sport schoon blijft, maar door de versnippering die er is, en BV een controle op doping een zeer dure aangelegenheid is, zal het er daar ook niet van komen, mits wij de koppen bij elkaar steken, en dit georganiseerd gaan ondernemen. Aansluiting bij de grootste vereniging voor paarden behartiging, zal voor dit probleem, ook de oplossing wezen, en is mijn inziens ook hard nodig.

Vanessa, ik wil alleen maar dat leden van de verenigingen die wij rijk zijn, allemaal nu is zelf goed gaan nadenken, welke kant het op moet, met de westernsport die breed beoefend wordt.
Slapende leden wil ik als het ware een beetje wakker schudden, daar waarvan ik vind, dat een deel daarvan, natuurlijk in goed vertrouwen, bestuurders volgen, die uit andere overwegingen dan het belang van de sport in zijn geheel, denken.
Wij zijn geen Amerika, wij zijn geen Duitsland, met al zijn deelstaten, wij leven hier in Nederland, het land waar je motor net warm is gereden, en voor je het weet al de grens over bent. Het is ook het land waar het paard rijden duur betaald wordt, omdat wij na zoveel jaren sport beoefenen, nog steeds niet in staat geweest zijn, om georganiseerd ruiters te trekken, die uiteindelijk toekomst bepalend zijn. Gelukkig heeft een groot deel van bestuurlijk western rijden Nederland het wel door, en duidelijk is dat ik gelukkig ben dat ik daarbij hoor.

Vr Gr Peter Vet

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:06

Ik ben nog maar kort lid van de NQHA en van de DRHA weet ik al helemaal niks, maar ik heb wel een vaag idee van de KNHS versus Western.

Ik heb het idee dat wanneer we meer met de KNHS te maken krijgen, de western meer en meer verengelst. We zullen ons toch aan moeten passen aan de bestaande regels van de KNHS. Ik zie het wel gebeuren dat we dan verplicht met cap moeten gaan rijden, ook tijdens wedstrijden. Alle westernorganisaties zullen zich aan moeten passen aan de KNHS-structuur en dat kan ten koste gaan van onze identiteit.

Ik zie het een beetje als immigranten die naar Nederland komen. Ze hebben de voordelen van een goed georganiseerd land, maar moeten daar een deel van hun eigen cultuur voor opgeven. Veel mensen realiseren zich dat niet voor ze naar Nederland komen.

Maar het is denk ik ook een kip-ei kwestie. Zolang we onszelf niet goed organiseren zal de KNHS ons niet echt serieus nemen en zolang de KNHS ons niet serieus neemt willen we ons niet bij hen aansluiten.

Misschien komt het ook door mijn persoonlijke frustraties van een westernruiter op een dressuurstal:

"Ik ken iemand met een goedgekeurde Quarter-dekhengst"

"Wie gaat je reining-proef voorlezen?"

"Waarom heb je geen eigendomsregistratie in het paspoort?"

"Waarom hoeft jouw paard minder ingeent?"

"Als je stapt of zo langzaam draaft moet je binnenhoefslag houden!"

"Welke premie heeft je Paint-merrie?"

"Doe dat hek even open vanaf je paard."

Dit was ff een snelle reactie. Ben benieuwd wat anderen ervan vinden.

hobbelheks

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:44

jee dacht in je eerste bericht dat je de KNHS bedoelde om als westernsport bij aan te sluiten en dat wilde ik al gaan afraden (kijk naar de endurance en mensport is niet echt een succes)
tja verder heb ik er niet veel kaas van gegeten ben niet nekend met de verschillende clubs enz

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:21

@Peter: organiseer eens een tripje 'de hei op' met alle mensen/organisties die het betreft. En kom er niet eerder af vóór al het oude zeer uitgesproken is en er duidelijke afspraken gemaakt zijn hoe eea voor de toekomst beter zou moeten gaan.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:31

Survival weekend voor westernbobo's

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:40

Weer een paar lekker lezende stukken Peter! Eén stukje snap ik niet helemaal:
Citaat:
Sorry dat ik het misschien een beetje cru stel, maar binnen de western sport, is nog steeds het grootste deel wat instroomt, dat deel wat vaak mislukt is, in andere paarden sport disciplines.
Waar is die stelling in 's hemelsnaam op gebaseerd?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:54

En vooral wat heeft het te maken met het feit dat de NQHA en de DRHA blijkbaar niet bij 'de' club willen aansluiten ??

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:37

LindyH schreef:
Ik ben nog maar kort lid van de NQHA en van de DRHA weet ik al helemaal niks, maar ik heb wel een vaag idee van de KNHS versus Western.

Zo kort lid en nu weet je al waar het met de KNHS versus western naar toe gaat. Wie heeft je daar dan over geïnformeerd?

Ik heb het idee dat wanneer we meer met de KNHS te maken krijgen, de western meer en meer verengelst.

Geef even een voorbeeld aub.

We zullen ons toch aan moeten passen aan de bestaande regels van de KNHS.

Nee, er zijn geldende overeenkomsten gesloten dat de westernverenigingen gewoon hun eigen identiteit en hun eigen regelgeving behouden. Daar zal de KNHS niks aan kunnen veranderen. Zker niet aan de de regelgeving en identiteit van Amerikaanse rasverenigingen.

Ik zie het wel gebeuren dat we dan verplicht met cap moeten gaan rijden, ook tijdens wedstrijden.

Sorry, maar dit geldt dus voor lessen op maneges, voor bepaalde onderdelen en leeftijden en is niet door de KNHS opgelegd maar door de verzekeringen

Alle westernorganisaties zullen zich aan moeten passen aan de KNHS-structuur en dat kan ten koste gaan van onze identiteit.

Ook hiervan graag een voorbeeld.

Ik zie het een beetje als immigranten die naar Nederland komen. Ze hebben de voordelen van een goed georganiseerd land, maar moeten daar een deel van hun eigen cultuur voor opgeven. Veel mensen realiseren zich dat niet voor ze naar Nederland komen.

Interessant vergelijk, maar het hinkt wel of eigenlijk vind ik het geen passend vergelijk.

Maar het is denk ik ook een kip-ei kwestie. Zolang we onszelf niet goed organiseren zal de KNHS ons niet echt serieus nemen en zolang de KNHS ons niet serieus neemt willen we ons niet bij hen aansluiten.

Dikwijls kunnen we zelf de westernverenigingen niet eens serieus nemen, laat staan dat anderen dat doen.

Misschien komt het ook door mijn persoonlijke frustraties van een westernruiter op een dressuurstal:

Goed informatief gesprek lost veel op. Op onderstaande vragen of opmerkingen zou je toch wel een goed antwoord hebben. Deze opmerkingen getuigen van onkennis van het westerngebeuren. Er valt inderdaad en telkens weer veel uit te leggen. Dat zie ik zelfs in de loop der tijd op bokt. Van tijd tot tijd duiken steeds weer dezelfde vragen op, waar bijna iedereen de moeite neemt deze keer op keer te beantwoorden.

"Ik ken iemand met een goedgekeurde Quarter-dekhengst"

En overigens ken ik ook veel mensen met goed gekeurde Quarter dekhengsten. In Duitsland moeten de hengsten namelijk ook worden gekeurd voordat ze mogen dekken. Imo een goede zaak, die je later veel ellende kan besparen als je wilt fokken.

"Wie gaat je reining-proef voorlezen?"

Antw:. Wie leest jouw Prix St. Georg voor als je die moet rijden? Die moet je ook uit je hoofd kunnen rijden.

"Waarom heb je geen eigendomsregistratie in het paspoort?"

Antw.: het paspoort is geen bewijs van eigendom, maar een identificatiebewijs voor je paard. Voor ieder paard ongeacht welk ras.

"Waarom hoeft jouw paard minder ingeent?"

Antw.: Is dat werkelijk zo?

"Als je stapt of zo langzaam draaft moet je binnenhoefslag houden!"

Ant.: nu van mijn kant: dit is de normaal geldende baketikette waar het vooral in NL en vooral door de westernruiters de hand mee wordt gelicht. Leuke uitzondering was het warmrijden in de arena in Zeyen.

"Welke premie heeft je Paint-merrie?"

Antw.: Jammer onze merries worden nog niet op deze wijze gekeurd, maar wij hebben wel een puntenstelsel met ...., en dan noem je alles op wat je bij zoveel punten kunt behalen.

"Doe dat hek even open vanaf je paard."

Antw.: Ik ben geen trailruiter, dat heb ik mijn paard niet geleerd (imo is het best wel handig als ieder paard dat kent.)
Die mensen willen gewoon een staaltje van je kunnen zien, zeg dan dat je andere discipline rijdt.

Dit was ff een snelle reactie. Ben benieuwd wat anderen ervan vinden.

Zie boven.

@PeterV: dat idee met een survivaltochtje ergens in verschrikkelijk onherbergzaam gebied met diverse westernbobo's is beslist geen slecht idee. Maar die mogen dan niet eerder terug komen voordat ze een samenwerkingsverband uitgewerkt hebben.

Het schijnt dat diverse van deze mensen een bestuurspostje zien als een promotie naar nog meer een erg belangrijk persoon te zijn. Hoewel het allemaal een functie is die niet betaald wordt, klinkt het toch bijzonder goed om te kunnen verkondigen: ik ben lid van het bestuur of zelfs ik ben de voorzitter (nog veel belangrijker ). Men wordt dan uitgenodigd voor belangrijke zaken zoals een borrel met de burgemeester of zo, mag dan ook naar de Convention en belangrijke meetings in de VS. Kan nog een hele rits zaken opnoemen.

Stel je dan voor we vormen een samenwerkingsverband, stel je voor dat ik dan niet meer zo belangrijk of de belangrijkste persoon ben.

Vergeten wordt simpelweg, hoewel men zich zelf waarschijnlijk heeft aangemeld om een dergelijke bestuurspost te accepteren, dat de leden van de vereniging juist die persoon als bestuurder hebben gekozen ( de groupies zoals eens omschreven door ene Norman in de Quarter daargelaten. Wat voor sommige trainers geldt, geldt ook voor bestuurders van verenigingen) omdat ze er iets van verwachten en in je geloven. Namelijk dat je weet wat een goed bestuurder is en er ook naar handelt. (Een definitie van een goed bestuurder kun je in ieder geval overal wel vinden). Dat je dat doet wat in de statuten staat geschreven, dat je de vereniging verder tot bloei brengt en in het bijzonder, dat je daar zit voor de leden en niet in eerste instantie voor je eigen zieleheil (of is het tegenwoordig zielenheil).

En ook is het al eerder tot uitdrukking gebracht hier op het forum, dat de voorzitter van een vereniging gewoon voorzitter van die vereniging is, die door de leden van diezelfse vereniging kan worden herkozen als hij/zij zich na de voorgeschreven periode beschikbaar stelt, of ook nier herkozen.

De Federatie is een samenwerkingsverband van alle (zou het moeten zijn) westernverenigingen in Nederland om met één gelijke stem zijn voordeel te kunnen halen bij de KNHS. Zelfs iedere westernvereniging voor zich behoudt zijn eigen identiteit en treft zijn eigen beslissingen volgens zijn eigen regels.

De Federatie kan niet alleen beslissen voor de verenigingen, maar moet met de voorstellen die vanuit de KNHS komen, waar dus het samenwerkingsverband van (bijna) alle westernverenigingen, kortweg hier genoemd de Federatie een zetel heeft. Omgekeerd gaat het dezelfde weg. Willen we echter werkelijk iets bereiken, willen we werkelijk profiteren van de voordelen die dit ons biedt, Peter noemde het al o.a. belastingcentjes = subsidies en nog veel dingen meer, zullen de slapende leden inderdaad eens wakker moeten worden en niet alleen hier op het forum mopperen en zullen de bestuurders zich moeten herinneren waarom ze zich eigenlijk hebben laten kiezen.

Niet serieus genomen wordt westernrijdend Nederland namelijk in eerste instantie door ruziende bestuurders.

Bij de KNHS heeft zich ook al veel verbeterd ten opzichte van de westernsport. Zij moeten namelijk ook heel erg wennen aan het vaststaande feit dat er nog iets anders besaat als de sinds eeuwen ingevoerde engelse paardensport. Ook de KNHS moet daravoor de kans krijgen. Het zal nog tijden duren, maar het begin is er in ieder geval.

Op naar de ALV's mensen en doe je mond open, stel vragen en doe voorstellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:16

Citaat:
En ook is het al eerder tot uitdrukking gebracht hier op het forum, dat de voorzitter van een vereniging gewoon voorzitter van die vereniging is, die door de leden van diezelfse vereniging kan worden herkozen als hij/zij zich na de voorgeschreven periode beschikbaar stelt, of ook nier herkozen
Al is het uit 1 persoon wel moeilijk kiezen. En als je die dan niet kiest zit je zonder, ook weer niet zo best voor een vereniging.
Eigenlijk geen keuze dus.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:06

@Sugarmiss: je hebt absoluut gelijk.

Nu moeten we ook eigenlijk eens een onderzoek gaan instellen of beter gezegd brainstormen hoe dat dan wel komt.

alvast een paar voorzetjes:

- vergt veel van je vrije tijd (die we hebben toch al zo weinig )
- de aansprakelijkheids kwestie
- kan een behoorlijk ondankbare taak zijn soms
- wordt niet betaald
- het hele bestuursorgaan kunnen het niet met elkaar vinden

wie bedenkt er nog wat of geeft aan waarom men géén voorzitter cq bestuurslid wil worden

of moeten we daar een ander topic van maken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:19

Dance schreef:
LindyH schreef:
Ik ben nog maar kort lid van de NQHA en van de DRHA weet ik al helemaal niks, maar ik heb wel een
vaag
idee van de KNHS versus Western.

Zo kort lid en nu weet je al waar het met de KNHS versus western naar toe gaat. Wie heeft je daar dan over geïnformeerd?

Ik ben altijd lid geweest van de DPHC en WRAN. Ik weet absoluut niks van de Western versus KNHS op bestuurlijk niveau, maar wel van de dagelijkse praktijk. Vandaar ook mijn quotes van stalgenoten. Daar heb ik natuurlijk mijn pasklare antwoorden op, maar het toont aan hoe ver de regelgevingen van elkaar af kunnen liggen en hoeveel onwetendheid er nog is.

Natuurlijk mag de Federatie voorlopig haar eigen regelingen houden, maar als er straks nieuwe beslissingen worden genomen binnen de KNHS lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er voor de Federatie een uitzondering wordt gemaakt. Of zijn daar afspraken over gemaakt bij toetreding?

Nu ik toch bezig ben met vergelijken met politieke issues: De situatie is denk ik ook vergelijkbaar met Europa. Een kleine lidstaat heeft weinig in te brengen. Aanvankelijk verklaarde iedereen die eigenwijze zwitsers voor gek dat ze niet bij de EU wilden, maar nu na het gedoe met o.a. de Euro geven veel mensen ze toch gelijk.

Ik weet wel dat mijn vergelijking niet 100% waterdicht is, maar dat is een vergelijking nooit, behalve bij wiskunde.

Het gaat erom dat een grote club zowel voordelen als nadelen heeft voor een lid met een kleine stem. De tijd zal uit moeten wijzen of het verstandig is geweest om je bij de grote club aan te sluiten of juist niet.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:23

1 ding scheelt bij de rassenorganisaties Lindy, als er "regels" komen waar wij niet aan mee mogen doen of die tegen de regels van de Amerikaanse Assosiations gaan, dan houdt het gewoon op.

De DPHC ziet ook graag dat er aansluiting is. Juist omdat je dan inderdaad meer kan doen voor de jeugd, subsidies kan krijgen, doping controles enzovoorts. Maar de DPHC blijft een rassenclub die te maken heeft met de regels van de APHA en daar zullen we nooit van af kunnen wijken. Dus geheel "verengelsen" kan gewoon weg niet. Dan zouden we er net zo hard weer uit (moeten) stappen.

wimvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:45

Sinds wanneer is de DRHA geen lid meer van de FNW. Bij mijn weten is er tijdens de laatste alv tegen het startnummer registratie en de kosten gestemd. Maar wellicht dat ik wat gemist heb.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:09

LindyH schreef:

Ik ben altijd lid geweest van de DPHC en WRAN. Ik weet absoluut niks van de Western versus KNHS op bestuurlijk niveau, maar wel van de dagelijkse praktijk.

De tijd zal uit moeten wijzen of het verstandig is geweest om je bij de grote club aan te sluiten of juist niet.

Dit is natuurlijk wel een tip voor het bestuur, de bestuurlijke zaken Western versus KNHS eens aan de orde te laten komen op bijv. een ALV of alles eens precies beschrijven in de WHW. De leden zouden daarover geïnformeerd moeten zijn. Dit zijn dingen die behoren nu eenmaal bij de bestuurlijke taken: namelijk de leden informeren. Het zijn tenslotte de leden die moeten stemmen over voorstellen in die richting.

De Federatie bestaat bij de gratie van de aangesloten verenigingen. Zonder deze aangesloten vereniging bestond er helemaal geen Federatie. Als ik het zo mag zeggen.

De Federatie heeft statuten opgesteld waar de rechten en de plichten zijn vastgelegd. Deze statuten (regelsgeving) is ook bindend voor de KNHS. Daar je als lid van een aangesloten vereniging de DPHC ook eigenlijk lid bent van de Federatie kun je om opheldering vragen. Ieder lid van een vereniging zou die statuten moeten hebben en zeker op aanvraag kunnen verkrijgen.

Als de Federatie op een zeker ogenblik niet meer de eigen regelgeving kan of zou mogen behouden van de KNHS, wordt ook ingegrepen in de regelgeving van zeker de rasverenigingen. Daar de rasverenigingen dit niet kunnen accepteren, daar zij ten alle tijden aan de regeltjes van de moederstamboeken zijn verbonden, zouden zij uit de Federatie uittreden. Jeddah heeft dat net al aangegeven. De Federatie is dus niet zomaar een klein radertje in de KNHS.

Jesses dames en heren bestuursleden van de Federatie, meldt jullie eens met de uitleg. Deze of gene is toch ook wel eens hier op bokt te vinden met een post.

Zwitserland was wel gek zich aan te sluiten bij de EU de Franc staat er altijd nog beter voor dan de Euro. Buiten dat hebben ze een goede economie een ietwat vreemde manier om wetten aan te nemen( in onze ogen dan) daar gaat het in de kantons nog veel per volksraadpleging (zondags verzamelen op het marktplein). Maar je hebt gelijk dat de kleine landen worden ondergesneeuwd. Je kunt echter het ook zo stellen. De KNHS is het allergrootste land en de diverse westernverenigingen zijn de kleine landjes. Zo hebben ze niks in te brengen in een alliantie of de federatie zijn ze samen groter en sterker en hebben wel wat in de melk te brokkelen.

Het wordt al eeuwen lang gesteld dat de vergelijkingen in de wiskunde de enig juiste zijn Niemand heeft nog het tegendeel bewezen.

Of de beslissingen die men, jij of ik of wie dan ook, hebben genomen, daarvan kan men na verloop van tijd of achteraf pas zeggen of ze juist waren of niet. Men zegt toch achteraf is men altijd wijzer. Gelukkig leven we, nog wel, in een democratie waar genomen beslissingen die niet juist waren bijgesteld of teruggedraaid kunnen worden.