Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
PeterV schreef:
Willen wij dat er een goed beleid komt voor activiteiten, evenementen, opleidingen, jeugd enz,enz.
Waar is die stelling in 's hemelsnaam op gebaseerd?Citaat:Sorry dat ik het misschien een beetje cru stel, maar binnen de western sport, is nog steeds het grootste deel wat instroomt, dat deel wat vaak mislukt is, in andere paarden sport disciplines.
LindyH schreef:Ik ben nog maar kort lid van de NQHA en van de DRHA weet ik al helemaal niks, maar ik heb wel een vaag idee van de KNHS versus Western.
Zo kort lid en nu weet je al waar het met de KNHS versus western naar toe gaat. Wie heeft je daar dan over geïnformeerd?
Ik heb het idee dat wanneer we meer met de KNHS te maken krijgen, de western meer en meer verengelst.
Geef even een voorbeeld aub.
We zullen ons toch aan moeten passen aan de bestaande regels van de KNHS.
Nee, er zijn geldende overeenkomsten gesloten dat de westernverenigingen gewoon hun eigen identiteit en hun eigen regelgeving behouden. Daar zal de KNHS niks aan kunnen veranderen. Zker niet aan de de regelgeving en identiteit van Amerikaanse rasverenigingen.
Ik zie het wel gebeuren dat we dan verplicht met cap moeten gaan rijden, ook tijdens wedstrijden.
Sorry, maar dit geldt dus voor lessen op maneges, voor bepaalde onderdelen en leeftijden en is niet door de KNHS opgelegd maar door de verzekeringen
Alle westernorganisaties zullen zich aan moeten passen aan de KNHS-structuur en dat kan ten koste gaan van onze identiteit.
Ook hiervan graag een voorbeeld.
Ik zie het een beetje als immigranten die naar Nederland komen. Ze hebben de voordelen van een goed georganiseerd land, maar moeten daar een deel van hun eigen cultuur voor opgeven. Veel mensen realiseren zich dat niet voor ze naar Nederland komen.
Interessant vergelijk, maar het hinkt wel of eigenlijk vind ik het geen passend vergelijk.
Maar het is denk ik ook een kip-ei kwestie. Zolang we onszelf niet goed organiseren zal de KNHS ons niet echt serieus nemen en zolang de KNHS ons niet serieus neemt willen we ons niet bij hen aansluiten.
Dikwijls kunnen we zelf de westernverenigingen niet eens serieus nemen, laat staan dat anderen dat doen.
Misschien komt het ook door mijn persoonlijke frustraties van een westernruiter op een dressuurstal:
Goed informatief gesprek lost veel op. Op onderstaande vragen of opmerkingen zou je toch wel een goed antwoord hebben. Deze opmerkingen getuigen van onkennis van het westerngebeuren. Er valt inderdaad en telkens weer veel uit te leggen. Dat zie ik zelfs in de loop der tijd op bokt. Van tijd tot tijd duiken steeds weer dezelfde vragen op, waar bijna iedereen de moeite neemt deze keer op keer te beantwoorden.
"Ik ken iemand met een goedgekeurde Quarter-dekhengst"
En overigens ken ik ook veel mensen met goed gekeurde Quarter dekhengsten. In Duitsland moeten de hengsten namelijk ook worden gekeurd voordat ze mogen dekken. Imo een goede zaak, die je later veel ellende kan besparen als je wilt fokken.
"Wie gaat je reining-proef voorlezen?"
Antw:. Wie leest jouw Prix St. Georg voor als je die moet rijden? Die moet je ook uit je hoofd kunnen rijden.
"Waarom heb je geen eigendomsregistratie in het paspoort?"
Antw.: het paspoort is geen bewijs van eigendom, maar een identificatiebewijs voor je paard. Voor ieder paard ongeacht welk ras.
"Waarom hoeft jouw paard minder ingeent?"
Antw.: Is dat werkelijk zo?
"Als je stapt of zo langzaam draaft moet je binnenhoefslag houden!"
Ant.: nu van mijn kant: dit is de normaal geldende baketikette waar het vooral in NL en vooral door de westernruiters de hand mee wordt gelicht. Leuke uitzondering was het warmrijden in de arena in Zeyen.
"Welke premie heeft je Paint-merrie?"
Antw.: Jammer onze merries worden nog niet op deze wijze gekeurd, maar wij hebben wel een puntenstelsel met ...., en dan noem je alles op wat je bij zoveel punten kunt behalen.
"Doe dat hek even open vanaf je paard."
Antw.: Ik ben geen trailruiter, dat heb ik mijn paard niet geleerd (imo is het best wel handig als ieder paard dat kent.)
Die mensen willen gewoon een staaltje van je kunnen zien, zeg dan dat je andere discipline rijdt.
Dit was ff een snelle reactie. Ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
). Men wordt dan uitgenodigd voor belangrijke zaken zoals een borrel met de burgemeester of zo, mag dan ook naar de Convention en belangrijke meetings in de VS. Kan nog een hele rits zaken opnoemen.Al is het uit 1 persoon wel moeilijk kiezen. En als je die dan niet kiest zit je zonder, ook weer niet zo best voor een vereniging.Citaat:En ook is het al eerder tot uitdrukking gebracht hier op het forum, dat de voorzitter van een vereniging gewoon voorzitter van die vereniging is, die door de leden van diezelfse vereniging kan worden herkozen als hij/zij zich na de voorgeschreven periode beschikbaar stelt, of ook nier herkozen
)Dance schreef:LindyH schreef:
Ik ben nog maar kort lid van de NQHA en van de DRHA weet ik al helemaal niks, maar ik heb wel een
vaag idee van de KNHS versus Western.
Zo kort lid en nu weet je al waar het met de KNHS versus western naar toe gaat. Wie heeft je daar dan over geïnformeerd?
LindyH schreef:
Ik ben altijd lid geweest van de DPHC en WRAN. Ik weet absoluut niks van de Western versus KNHS op bestuurlijk niveau, maar wel van de dagelijkse praktijk.
De tijd zal uit moeten wijzen of het verstandig is geweest om je bij de grote club aan te sluiten of juist niet.
de Franc staat er altijd nog beter voor dan de Euro. Buiten dat hebben ze een goede economie een ietwat vreemde manier om wetten aan te nemen( in onze ogen dan) daar gaat het in de kantons nog veel per volksraadpleging (zondags verzamelen op het marktplein). Maar je hebt gelijk dat de kleine landen worden ondergesneeuwd. Je kunt echter het ook zo stellen. De KNHS is het allergrootste land en de diverse westernverenigingen zijn de kleine landjes. Zo hebben ze niks in te brengen in een alliantie of de federatie zijn ze samen groter en sterker en hebben wel wat in de melk te brokkelen.
Niemand heeft nog het tegendeel bewezen.