[WN] Startrekk vs Bob Marshall

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Startrekk vs Bob Marshall

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 12:57

Wie weet meer? Ik wil graag het verschil tussen de twee, het enige wat ik weet is dat de ene kussens heeft en de andere niet...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:21

De BM heeft ook kussens; 1 hele grote
Ik ken de Star Trekk niet, maar vind het concept wel interessant. Mits die losse kussen van enige stevigte zijn en niet flinterdun worden als er druk op komt.
Verder ben ik er nog niet uit hoe de gullet nou in elkaar zit. Er zijn 2 breedtes, die dus 'vast' zijn, waardoor het hele concept IMO minder 'boomloos' is.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 13:28

Ik wist niet dat de BM 1 grote kussen had? Hoe zit dat dan? De Startrekk heeft dressuurzadel achtige kussens als ik het goed begrepen heb.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 13:44

De BM is nl eigenlijk een groot dik kussen waar de cantle en swell op zijn gebouwd en nog wat verdere frutsels als bewerkt leer e.d.

Afbeelding

Hier zie je een foto van de onderkant van de StarTrekk

Afbeelding

Je ziet duidelijk de kussens die jij bedoeld, maar ook dat er 'deuken' in zitten waar hij op de zadelbok heeft gelegen.
Nu vraag ik me dus af of dat materiaal van de kussen zo makkelijk indrukt als je hier zit en dus op een paard niet te dun wordt.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:05

Het blijft interessant...... Ik heb gezien dat mijn mailtje gelezen is bij buitenzinnig dus ik wacht af.....

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 14:08

Hmm, die onderkant met die deuken bevalt me weer niet zo... Bedankt voor de foto's en uitleg Sugarmiss!

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:26

Maar die Startrek (wie heeft die naam bedacht zeg?!) lijkt wel ruggegraat-vrijheid te hebben i.t.t. de BM?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:52

Klopt, maar ook hierbij wordt toch een speciale pad aangeraden, dus trek ik de werkbaarheid van die panelen in twijfel.
Een BM (en BareFoot en Torsion) moet je niet zien als een zadel op zich. De pad met ruggegraatvrijheid hoort daar gewoon bij, als een twee-eenheid.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 20:34

Hmm, dus de Startrekk heeft die pad, als het ware, er al aan vast en bij de andere moet je die er los onderleggen en kan je daar dus ook meer mee "spelen". Zo zie ik het, klopt toch?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 20:38

Klopt, ik hoor dat de StarTrekk dus ook losse panelen heeft die in verschillende diktes te verkrijgen zijn en ook nog eens in samenstelling (stugger) verschillen.
Blijft wel het feit dat je wel heeft goed moet weten hoe je ze er onder moet doen. Als ze scheef zitten krijg je natuurlijk wel een ongelijke belasting.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 07:38

Ik kreeg vandaag een mailtje dat ik op de wachtllijst sta voor een startrekk westernzadel..... ben benieuwd.......

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:07

Dat is mooi, werd je nog gevraagd welke gulletbreedte je hebben moest ?? Want er schijnen er 2 te zijn.
Of krijg je ze er allebei bij zodat je ze zelfs kunt aanpassen. En werd er nog gevraagd naar de rug van je paard om te weten welke kussens (hardheid) je hebben moest ??

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:09

Ze hebben momenteel maar 1 maat als testzadel. Hij zei er gelijk bij dat het misschien niet zou passen, maar ja omdat ik 3 paarden heb met alle drie een andere rug zal er best wel 1 zijn die hem past... En anders staan er bij Ab nog 3 waarop ik hem kan proberen (wat een luxe he....)

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:09

Het systeem met de kussens op zich van de StarTrekk vind ik mooi. Inderdaad omdat je de ruggegraatvrijheid wel garandeert. De zachtheid van de kussens vind ik dan weer minder, plus het feit dat je ze kunt vervangen. Ben huiverig voor alles wat kan schuiven/los kan zitten/scheef kan zitten aan een zadel.

Wat ik me wel afvraag: die panelen liggen zo langs de ruggegraat, dat ik bang ben dat ze te veel op de spieren gaan drukken. Dat is ook de reden waarom ik de Cush N Air pad minder vond. Maar misschien is dat gewoon idee van mij hoor ...

Een irritatiefactor die ik aan mijn BM heb ondervonden is dat bij het opzadelen die flappen onder de fenders dubbel gaan zitten. Daar moet je dan heel moeilijk mee gaan doen om ze er weer onderuit te frutten. Met Lee niet zo'n probleem, maar met de jonkies straks misschien niet zo handig ... ben ik de enige met dat probleem?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:15

Nee bij mij zitten de onderste flappen ook wel eens dubbel, maar als je het zadel een beetje optilt haal je ze er zo onder uit. Soms bij het opstijgen wil er ook wel eens een boven-flapje dubbel zitten.

Die panelen op de spieren zie ik niet zo. Als de ruggegraatvrijheid maar breed genoeg is (en niet te breed) is juist die verstelbaarheid een mooi systeem. Dat eea losraakt c.q. gaat schuiven denk ik niet, want met dat brede klitteband is dat uitgesloten. Wel moet je er redelijk kundig mee om gaan, zodat alles op de juiste maat zit en vooral recht.

Het deel van de panelen wat op de rug ligt zal idd een beetje zacht moeten zijn en afgerond, want dan krijg je geen scherpe randen. en dat ziet er juist heel mooi uit.

Ik gebruik mijn Cush graag onder zowel mijn OF als BM. Hij moet alleen nodig schoon gemaakt worden onderhand

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 08:35

Mac schreef:

Wat ik me wel afvraag: die panelen liggen zo langs de ruggegraat, dat ik bang ben dat ze te veel op de spieren gaan drukken. Dat is ook de reden waarom ik de Cush N Air pad minder vond. Maar misschien is dat gewoon idee van mij hoor ...

Nou, dat vroeg ik me dus ook al af. Het lijkt ook zo'n verschil in waar de pad beginnen en ophouden. Ik vroeg me ook af of je dat zelf niet zo voelen met rijden, onder je benen.

Wat bedoel je met die onderste flappen?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:05

Afbeelding

Het bruine is het onderste flapje (beschermt de singelophanging tegen de paardenbuik) Het hele lichte flapje is het bovenste flapje waar je been overheen ligt (onderdeel van de fender)

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 09:14

Thanks Sugarmiss!! Nu snap ik em!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:18

Dat flapje is bij mij dus veel groter! Nieuw model, misschien?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:20

Nee geen nieuw model, maar een Trail-model flap

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:22

Afbeelding

Ik denk dat die bredere flap op aanvraag is en op een Traimodel 'standaard' .

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 16:23

Ah! Ja, dat verklaart een hoop! De verschillende modellen zijn er nl. uit bij BM en alles wordt nu standaard opgebouwd vanuit het trailmodel. Je zult het er nu dus bij moeten vermelden als je die flap NIET wilt.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:59

Sugarmiss schreef:
Klopt, maar ook hierbij wordt toch een speciale pad aangeraden, dus trek ik de werkbaarheid van die panelen in twijfel.
Een BM (en BareFoot en Torsion) moet je niet zien als een zadel op zich. De pad met ruggegraatvrijheid hoort daar gewoon bij, als een twee-eenheid.

ik rij mijn Circle Y Bob Marshall altijd met een gewone dikke pad (toklat ofzo).
de dag na de vorige 4uurs buitenrit had ik toevallig een afspraak met Steffi v.d. Laarse voor controle. Het paard dat met de Bob Marshall gereden was had geen last van zijn rug. zegt wat mij betreft genoeg.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:44

Het zal voor een aantal zeker goed werken, maar op de site van BM wordt er niets voor niets veel aandacht aan besteed.
Ik neem dan maar liever het zekere voor het onzekere