[WN] round pen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roelensteijn

round pen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 08:51

Wie heeft er handige tips voor het maken van een round pen. Ik heb eerst natuurlijk al naar een bestaand topic hierover gezocht op bokt maar de zoekfunctie wilde mij niet helpen
Ik ga binnenkort naast mijn rijbak nog een stuk grond om laten keren door het loonbedrijf (Ik zit gelukkig op zandgrond ) En wil daar een vaste round pen op maken. Ik zit nog een beetje met de maat, ik kan het makkelijkste een doorsnede van 16 meter maken. Wie heeft ervaring met deze grootte. Ik wil hem voornamelijk voor grondwerk gebruiken en licht longeerwerk gebruiken.

sultje

Re: round pen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:31

hoi ik heb ook een roundpen een grote en die heb ik omheind met grote riggelpalen die houten met elke keer twee meter er tussen en daarom heen heb ik wit lint gespannen waar ik eventueel stroom op kan zetten de poortgrepen heb ik van die veren die je kunt uittrekken drie laagen lint zit er om.mijn round pen is ook dikke 16 meter doorsnee maar goed dan heb je de ruimte en niet te groot dat je je paard niet meer kan vinden haha oja je krijgt hem moooi rond als je in het midden een paal plaats en daar aan een touw en dan kan je rond lopen en hem zo mooi rond krijgen heel veel succes en plezier er van

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:36

om je eerlijk de waarheid te zeggen is dat een beetje aan de krappe kant bete is een round pen van 18 meter.
hoe duur wil je de roundpen maken?
wij zelf zijn begonnen met een roundpen van lint.
een lijn trekken in een cirkel van 18 meter, palen in de grond om de twee meter van 1,50m. hoog en dan 5 linten spannen en je hebt goedkoop een roung pen.
later hebben wij er hekken omheen gezet die speciaal voor een roundpen geschikt zijn
zo'n roundpen kost ong. €3500,- wil je dat dan kan je me een p.b. sturen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:39

Niet alleen het materiaal is belangrijk maar ook de veiligheid.
Ik ben er een voorstander van om de onderste 50 cm dicht te maken. Voordeel is dat een paard dan niet met zijn benen achter een paal kan blijven haken als hij er eens goed de snelheid in heeft en het zand 'loopt' niet je paddock uit.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:49

De onderkant dicht is veel veiliger idd... Vooral jonge paarden willen zich nog wel eens afzetten en als ze dan met hun benen erdoor kunnen krijg je natuurlijk hele gevaarlijke situaties.
De roundpenn die ik tot mijn beschikking heb is helemaal van hout en als ik op mijn 3-jarige zat kwam ik net niet boven de omheining uit met mijn hoofd (ik ben 1,70) dus hij is behoorlijk hoog. Heel prettig om in te werken, alleen werd ik in het begin een beetje duizelig

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:57

Ik heb gewoon een roundpenn met prikpalen en lint. Meest goedkope oplossing. Kan mijn niet herinneren dat paarden ooit door het lint zijn gelopen o.id.

Wel is het belangrijk de 'hoefslag' dan iets verder te leggen dan de prikpaaltjes (gewoon hogere wal op de plek van de prikpaaltjes maken met wat meer kruiwagens zand). Dan wordt dat risico aanmerkelijk kleiner.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:05

Op zich zal er met prikpaaltjes niet zo snel iets gebeuren Anya. Het wordt natuurlijk anders als daar houten palen staan, met planken waar een been tussen kan. De prikpaaltjes gaan wel opzij, maar de houten planken geven niet echt mee...

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:09

Dit onderwerp hadden we al eens, maar graag nog een keer mijn recept.

MEN NEME:

12 - 20 palen van doorsnee +/- 8 cm en lengte 2.60 cm (het aantal hangt af van de doorsnee van de round penn; ik zou voor 18 meter gaan), dus even tellen - iedere 2 meter 1 paal.
12 - 20 meter winddoek. Dit is - groen - doek, dat kwekers van struiken en heester gebruiken om hun planten tegen de wind en zon te beschermen. Verkrijgbaar bij iedere goede boerenbond.
Dit doek is 2 meter breed en heeft iedere 2 meter een gestikte zoom, die je over een paal kun schuiven (de tuinders zetten er zo "wandjes" mee).

Men werkt:

Sla een paaltje in het miden van je round penn en gebruik een 9 meter lange (longeer) lijn om de cirkel uit te zetten (18 meter).
Zet op de plaats waar je de ingang wil hebben de eerste paal. Boor daartoe met een grondboor (tuincentrum € 10) een gat van 60 cm diep. Zet de paal er in en schuif de eerste zoom van het winddoek er over.
Meet vervolgens op de cirkel de plaats van de 2e paal. Etc. Etc. Etc.
Bij de voorlaatste paal zul je niet goed uitkomen (tenzij je meer geluk dan wiskunde hebt). Dat is niet erg, want dat stuk (dat dan overlapt met het bestaande deel) gebruik je als deur. Aan de 1e paal maak je met twee open lussen van ijzerdraad een sluiting (zoals boeren hun koeien poort maken in het prikkeldraad); dat is dan je deur.

Voila: Een round penn. Door de wanden kun je heenkijken, paarden iets minder goed. Ze gaan er niet doorheen, niet overheen (= 2 meter hoog) en ze kunnen er niet onderdoor.

Ik heb zelf deze round penn en dat werkt perfect.

Succes. Louis

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:15

Klink goed, maar heb je er een foto van Louis?
De door jou beschreven sluiting van de poort snap ik namelijk niet helemaal

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:31

Goh, wat een geweldig gedetailleerde omschrijving . Ik zou ook heel graag een round pen hebben, maar mij ontbreekt eenvoudigweg de ruimte ervoor. Of ik moet hem heel klein maken, maar dat is niet goed voor de paarden. Idd is 16 meter wel de min. afmeting hoor. Veel groter dan 18 is ook niet handig; dan is het weer moeilijker contact maken met het paard.

Roelensteijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 14:03

Dank je wel voor de tips! Zetten jullie de palen echt rechtop of net als bij een rijbak een klein beetje schuin?

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:49

schuin... dat scheelt knieën....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:02

Schuin geeft eerder een probleem dat ze er achter blijven hangen als de onderkant niet dicht is.
Recht is bouwkundig ook makkelijker en als je 30 cm verder uit de kant blijft heb je ook geen knieën probleem
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 25-10-05 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:03

Dan wel.. maar ja "mijn" roundpenn is dicht... en gelukkig schuin... Wel handig hoor zo'n buurman

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:26

Met winddoek kan het niet schuin (onderkant heeft dan een kleinere diameter dan bovenkant).

Recht is ook beter (zeker met doek), want het paardenhoofd is dan eerder bij het doek, dan de paardenbenen (in het algemeen).
Verder zal een paard in de ronding zowiezo met zijn lichaam naar binnen lopen, dus heeft schuin naar buiten alleen zin bij de stap of langzaam grondwerk.

We hadden vroeger ook een grote "zware" round penn (spoorbielzen als palen en rubber matten als - iets schuine- wand. Maar helaas vond B&W dat dat "zwarte gebouw" niet in de omgeving paste. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de "light" versie veel handiger vind EN geen vergunning nodig (is makkelijk verplaatsbaar en is bovendien een afzetting en dat mag in ieder landschap).

MVG Louis