[SGW] Je eigen cross-parcour maken voor de pensiongasten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjoert

Je eigen cross-parcour maken voor de pensiongasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:08

Jaja, afgelopen zondag ben ik bij SGW Bathmen geweest.
Ik had eens even handig mijn vader meegenomen om eens te kijken wat we er van zouden vinden.

Nou speelde bij ons het idee om zelf in ons eigen stukje bos+ buitengebied + maisland van onze buren (dat meoten we eerst overleggen, maar gaat vast lukken) een crossstukje te maken waar de, voornamelijk, dames eens een, niet te veel voorstellend, crossje kunnen doorlopen.

Nu is mijn vraag.
Waar moet je hierbij aan denken/absoluut niet vergeten? Wat zijn leuke hindernissen om te maken?

Liselot

Re: Je eigen cross-parcour maken voor de pensiongasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:10

een wal, waterbak, boomstammen met verschillende hoogtes, een dubbel ook niet vergeten, ehmm... een heg
dat soort dingetjes, ik ga nog wel ff wat zoeken, heb toch niets te doen

[edit]
misschien is het ook wel leuk om 1 keer per 2 weken een "oefenparcours" te houden voor mensen van buitenaf. daar is heel veel vraag naar!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:56

Let goed op de afstanden als je een dubbel maakt. Het tempo in de cross is hoger dan een normaal parcours, dus de afstand mag wat ruim staan.
Zorg ook dat je mooie en duidelijke grondlijnen hebt. Kun je maken met van alles en nog wat: kalebassen, bloempotten een simpele balk etc.

soorten hindernissen:

Strobalen; kun je diverse leuke dingen mee doen en in 1 sprong diverse hoogten bouwen.

Puntje

Greppel graven (zorg wel dat de kanten stevig zijn door het gebruik van ingegraven bielzen ofzo.

Denk nog wel even verder. Mijn inspiratie houd nu effe op.

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:59

waar woon je sjoert, dan kom ik gauw langs als het af is
BOKTMEETING BIJ SJOERT ?????

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 16:13

Nee geen boktmeeting bij Sjoert

Simmie wat bedoel je met een "puntje"?

Buitenaf is ook niet helemaal de bedoeling Lissy. Mochten wij afspraken maken met de buren dan zal het aan ons zijn om de pensiongasten daar ook aan te houden.
Maar ik kan het er natuurlijk eens met met vader over hebben.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:38

een punt is een hindernis die van breed naar smal gaat. Je hebt dus 1 korte zijde van ongeveer 80 cm lang en twee lange zijden van ongeveer 1,5 meter. Die lange zijden lopen naar elkaar toe, waardoor zich een punt vormt. Dit is een technisch best moeilijke hindernis. Paarden zoeken het smalle gedeelte graag op, waardoor je zo een langsloper hebt.
Deze punt kun je eventueel maken van balken of van houten latjes. Zal eens kijken of ik ergens een foto van een puntje heb.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:54

[img]http://archief.paardenfoto.nl/boek05/thumbnails/20051008_01%20(146).jpg[/img]

[img]http://archief.paardenfoto.nl/boek05/thumbnails/20051008_01%20(148).jpg[/img]

fotos van een punt gemaakt van balken. Ik hoop dat het een beetje duidelijk voor je is hoe zo'n punt in elkaar zit.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:02

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:46

Offe, een Trakhener. Niet zo moeilijk te maken..

Bijv, de sloot licht horizontaal. Daar leg je verticaal 2 blak/boomstam overheen, meter of 3, 4 uit elkaar. Daarover leg je weer horizontaal een balk/boomstam. En nog een afzet balkje
Kun je dus zo zwaar maken als je wilt, met een hele brede sloot, of juist een smalle sloot.

Of gewoon zonder boomstammen, gewoon alleen een sloot.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 08:55

Simmy, ik denk dat ik snap wat je bedoeld, maar de foto's zijn erg klein om er een duidelijk beeld van te krijgen.
Maartjuh, een sloot hebben we wel. Dat moet lukken

Bedankt voor de tips tot nu toe!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:19

Kijk anders eens op de sites van diverse wedstrijden (te vinden op www.sgw-eventing.nl) onder het kopje "links" en dan "wedstrijden binnenland". Op 9 van de 10 sites vind je foto's/tekeningen van de meest diverse hindernissen.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:15

Ik ben vandaag ook (Stiekem) in het crossbos bij ons geweest, allemaal erg simpel, maar toch werkt het prima Boomstammetjes bij elkaar gebonden, dikke takken, enz.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 11:00

Simmie schreef:
Kijk anders eens op de sites van diverse wedstrijden (te vinden op www.sgw-eventing.nl) onder het kopje "links" en dan "wedstrijden binnenland". Op 9 van de 10 sites vind je foto's/tekeningen van de meest diverse hindernissen.

Ga ik zeker doen!
Wederom bedankt voor je tip!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 14:02

Simmie schreef:

Idd,daar staan een hoop hindernissen op! Daarvan kun je idd een hoop ideeen ophalen

skara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:54

Ik heb thuis ook een paar zelfgemaakte hindernissen staan.

Een boomstam: Die hebben we gemaakt door 2 blokjes van boomstammen uit elkaar te leggen met dwars daar over de boomstam. Op de bovenkant in het midden van die blokjes hebben we een klein kuiltje gemaakt zodat de boomstam er vast in blijft liggen.
Je kan zelf kiezen hoe hoog je deze hindernis maakt door de hoogte van die blokjes.

De hindernis hierboven beschreven kun je ook breder maken door er 2 boomstamen dwars op te leggen met nog een boomstam op die 2 booomstammen.

Dan heb ik nog een soort van schuine hindernis door een brede plank tegen 2 houtblokken te bevestigen. Hierma kan je qua breedte en hoogte veel variëren door de plank schuiner te leggen of de houtblokken hoger of korter te maken.

Dit is een (onscherpe) foto van de eerste hindernis.
Afbeelding

Hier zie je nog een stukje van de eerste hindernis en de 2de hindernis.
Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 13:40

Autobanden aan een paal rijgen en deze ergens op leggen (bijv. twee boomstammen) De grote van de banden bepaalt de hoogte.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 12:00

een bezembak kun je goed maken als er gesnoeid is. Takken verzamelen, open krat maken van oude planken, takken erin et voila.