[WN] stamboekopname westernpaard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

stamboekopname westernpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 22:39

Dit paardje is geboren uit een paint merrie en een schimmel, beide western van origine maar met KNHS papieren.
Zij is zelf een schimmel, met fantastische kwaliteiten.

Is er een mogelijkheid om haar ergens voor een keuring kan brengen en zo alsnog kan inschrijven in een stamboek?

Ze wordt in januari 2 jaar.

Afbeelding

crazycactus

Re: stamboekopname westernpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:57

Heeft haar moeder APHA papieren?

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 23:08

nee, hebben er mischien wel bij gezeten maar zijn verloren gegaan bij verkoop.
Misschien kan er nog iets gedaan worden met DNA?
Ik heb de ouders niet in mijn bezit, maar weet ze wel te staan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 07:35

Dat wordt denk ik wel een kostbare zaak. Ik ben geen expert wat Paints aangaat, maar met die one parent rule zou ze misschien als BS geregistreerd kunnen worden, wat is de vader voor ras? Want alleen omdat een paard voor de westernsport gebruikt wordt is geen criteria.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 08:39

Voor de Paints moet 1 ouder een geregistreerde Paint zijn. De andere mag een Paint, Quarter of Engels Volbloed zijn, maar niets anders dan dat. Je zult dus van beide ouders moeten aantonen dat ze geregistreerd staan.

Er is bij de Paints verder geen keuring of iets dergelijks waar je een paard voor het stamboek aan kan bieden. Het gaat puur op afstamming.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 08:48

dat zal dan lastig worden aangezien d epapieren van de ouders verloren zijn gegaan.
Is er een andere mogelijkheid, bv. bij het stamboek voor quarters?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:03

Nee bij de Quarters kunnen alleen paarden geregistreerd worden die 2 geregistreerde Quarter ouders hebben of een bij de Jockey Club geregistreerde volbloed.

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:04

Je kunt ze inschrijven bij het NRPS.
Dan moet je wel met DNA aantonen dat de vader en moeder die je nu kent, ook echt de vader en moeder zijn middels een DNA onderzoek.
Als dat allemaal klopt kun je met een beetje geluk zelfs de hele afstamming op papier krijgen bij het NRPS.
Ik heb dat Nl. ook gedaan met 2 van mijn paarden.
Als je meer info wil kun je me PBen

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:15

Vraagje.... waarom wil je je paardje in een stamboek hebben staan?? Je kunt bij de knhs gewoon een sportpaspoort aanvragen dan staat ie ook geregistreerd.
Een goed paard hoeft geen papier te hebben hoor..... enne een veulenstamboek papier of blauw papier geeft vaak geen meerwaarde voor de handel......

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 12:08

@linda. doen ze tegenwoordig niet meer zo moeilijk over, dat het te registreren paard ouder is dan 6 maand???

ik heb zelf ooit eens een poging gedaan voor daisy, ja die nu 19 jaar oud is, en toendertijd deden ze erg moeilijk omdat ze 1 jaar oud was. en wilde het wel aantonen maar gaven geen papieren omdat het veulen ouder was dan die 6 maand.
het is wel al jaren geleden hoor, maar ik baalde toen wel heel verschrikkelijk.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 15:49

wingpearl schreef:
Vraagje.... waarom wil je je paardje in een stamboek hebben staan?? Je kunt bij de knhs gewoon een sportpaspoort aanvragen dan staat ie ook geregistreerd.
Een goed paard hoeft geen papier te hebben hoor..... enne een veulenstamboek papier of blauw papier geeft vaak geen meerwaarde voor de handel......

Ze is absoluut niet voor de handel of voor de verkoop, maar in de toekomst leek het me wel wijs om een papier erbij te hebben, voor het geval we een veulen met haar willen fokken.
We fokken kleinschalig, maar wel zoveel mogelijk kwalitatief en met papier.
Omdat deze merrie veel beloofd wil ik toch proberen om haar in een stamboek onder te brengen en haar op een keuring voor te brengen om te kijken of anderen mijn mening delen.