[WN] Maten zadel....?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Maten zadel....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 22:41

Ik heb vanavond wat maten opgenomen van de nieuwe Barefoot Arizona.

En vraag me af of deze maten een beetje "normaal" zijn ten opzichte van de normale westernzadels ?

Is die lange singelstoot altijd zo idioot lang met die gaatjes zo ver weg , bijvoorbeeld ?

Dan moet je dat ding toch wel erg vaak door je D-ring gaan halen voordat je een keer een gaatje te pakken hebt....lijkt me niet echt praktisch zo'n dikke prop als het dan wordt ?

Hier wat foto's met maten :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

crazycactus

Re: Maten zadel....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 06:46

Nou er zitten idd wel erg weinig gaatjes in de tei strap. Daar mogen er nog wel een heleboel bij. Maar de lengte is normaal hoor.
De off billet is ook een gewone zoals de meeste westernruiters gewend zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:10

Je hebt de zittingmaat iets verkeerd gemeten. Je moet nl meten tot het begin van de 'rugleuning' door de lucht, dus niet op het zitvlak. Dus de bovenkant van het boogje niet de onderkant. Als ik dan de maten bekijk voor de bovenbeenruimte en de zittingmaat die nu (verkeerd gemeten) als 16" is, dan kom je op een 17" westernmaat uit. Natuurlijk is dit zonder seatsaver, maar zo dik zal die niet zijn.

Die tiestrap mogen idd wel wat gaatjes bij, wat altijd waardeloos is bij een kunststof strap.
Nu ben je dus het beste af met een niet al te lange singel die je er dan maar 2x door kunt halen. Op die manier krijg je iig geen 'klomp' materiaal onder je been.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 16:43

Ja weet ik dat hij niet tot het eind is gemeten , maar dit is omdat we de standaard modellen ook op deze manier meten dus anders kun je het niet goed vergelijken. Je zitruimte is toch eigenlijk beperkt tot dat punt , niet de bedoeling dat je met je billen op dat boogje gaat zitten , dat is de insteek , puur de effectieve zitting.

Wordt zo'n lange tie-strap nu überhaupt gebruikt vraag ik me af ???

Het lijkt mij toch altijd het fijnste om de singel zo hoog mogelijk aansluitend te hebben.... mocht je dan met een stropdasknoop die riem willen vastzetten dan heeft toch geen enkele zot anderhalve meter van die rommel nodig ...? Op zich brand je er met een oude schroevendraaier ofzo makkelijk een nieuw gaatje in en met een heet aardappelschilmesje snij je het overtollige deel van de tie-strap weg , maar is nogal kneuzig.....

Bestaat er een standaard wat fijn is als totale lengte tie-strap , en de afstand van de D-ring tot het eerste gaatje...?

Dan kan ik Barefoot vragen of ze dat ding aan willen passen.

Ik zou hem voor mezelf gewoon losmaken en zo aanpassen dat hij aan die kant hetzelfde wordt als die korte aan de andere kant , geen gedoe , gewoon gespen met die handel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 17:06

pmarena schreef:
Ja weet ik dat hij niet tot het eind is gemeten , maar dit is omdat we de standaard modellen ook op deze manier meten dus anders kun je het niet goed vergelijken. Je zitruimte is toch eigenlijk beperkt tot dat punt , niet de bedoeling dat je met je billen op dat boogje gaat zitten , dat is de insteek , puur de effectieve zitting.
Klinkt logisch jouw meetwijze, maar dit is gewoon niet de manier waarop 'men' westernzittingen meet. En het is een westernzadel tenslotte.

Nu is er sowieso al geen standaardisatie op westerngebied, maar als je als klant uitgaat van een foutieve zitopgave kun je lelijk in een te groot zadel terecht komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-05 17:11

Daarom heb ik het ook op de foto ingetekend

Sowieso hebben we weinig keus natuurlijk : maat 1 of maat 2.

Krijg je de vraag : maar wat is dan het verschil met de zitting van de Standaard maat 1 van mijn stalgenoot ? Die wordt gemeten volgens bovenstaand principe , vandaar deze ook.

Maar ik merkte het ook al op inderdaad dat ik die afmeting nog in moet tekenen , is beter als die er ook bij staat.

Bedankt voor het meedenken

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 21:38

He Bianca, ik vind hem toch echter western dan die nevada...maar ik wacht nog op je antwoord inzake aankoop. De zitmaat bevalt me wel beter (dit is een maat2? op de foto?) dan die van de nevada's voorzover je dat op een foto kunt beoordelen. Waarom zit er geen leren tie strap bij eigenlijk?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 18:09

Eeehm welk antwoord.... ?

Tja waarom geen leer...gewoon een kwestie van een keuze maken denk ik door Barefoot , en dat ze gekozen hebben voor nylon

Als men nou massaal aangeeft dat ze liever leer hebben dan zal dat wel verandert worden in de toekomst.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:07

En anders koop je gewoon zelf een leren