[WN] manen voor pleasure, horsemanship en hunter??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kdora

manen voor pleasure, horsemanship en hunter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 11:49

Hallo!
ten eerste wil k even zeggen wat een geweldige site/forum dit is! lees al een tijdje mee maar nu heb k even een vraagje...

De manen van mn paard moeten in kleine "halter" plukjes... lengte is al redelijk in orde...
maar hoe maak ik die kleine plukjes? hoe breed mogen deze zijn en hoe zorg ik dat de manen netjes naar beneden blijven hangen. (sleezy aan?)
moeten ze perse naar links of juist naar rechts hangen?
is het voor alle onderdelen het zelfde? (pleasure, horsemanship, halter, hunter)
mag k nadat alles in plukjes zit de "uitstekende" plukken gewoon afknippen of wordt dat een zooitje?

ppfff wat een vragen ....

groetjes D

crazycactus

Re: manen voor pleasure, horsemanship en hunter??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 11:56

Idd voor die 4 onderdelen zijn korte manen wenselijk.
Misschien is het handig om eens een toiletteercursus te volgen.

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:39

Ja, dat is misschien wel de beste oplossing.
En anders hulp vragen van je iemand die je kent die wedstrijden rijdt, bv je instructeur/instructrice of westernmanege. Doe ik ook. Heb maandag een halterlesje geboekt en krijg meteen wat tips en trucs om te toiletteren. Want een cursus is leuk, maar zal niet meer lukken voor Zeijen.

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:45

Volgens mij doen de foto's het niet meer, wie weet dat ik daar nog wat aan kan doen, maar hier is nog een link van een topic over de toiletteerclinic van Francis (= goeroe op dat gebied)
viewtopic.php?p=4675923

PlauGenGuy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 12:50

Jammer dat de foto's het niet doen...Was wel ff interessant geweest.

kdora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 14:56

ja cursus zou inderdaad wel goed zijn...alleen...moet volgende week al rijden! en iedereen om me heen zijn reining ruiters....

echt super jammer dat die foto's het niet doen want volgens mij hadden die wel een heel goed beeld gegeven!

maar weet iemand of de manen perse naar links moeten? (heb k ooit eens gehoord)

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 15:25

Ik heb een prachtig halterpaard (hihihihi hoezo trots op mijn beesie ....!) en heb ook al eens een haltershow met haar gedaan. Een vriendin van mij heeft toen vlechtjes gemaakt en daar mooie rondjes van gemaakt, heel chic. Maar zijn er hier nog mensen die een halter-paard hebben maar korte manen lelijk en truttig vinden en toch de maantjes lang laten en daar leuke dingen mee doen, puur omdat ze uit principe de manen lang willen laten. Mijn paard is 100 x mooier en stoerder met langere manen, veel puurder en veel meer paard. En ik wil haar zo houden. Graag even ideeen en reacties.
Grts. Irene

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 16:54

kdora schreef:
maar weet iemand of de manen perse naar links moeten? (heb k ooit eens gehoord)

Voor zover ik weet niet. Mijn paard heeft zijn manen naar links en ik dacht eerst dat dat een 'probleem' zou zijn voor de halter. Naar links is wél gewenst, dat is namelijk de kant waar de jury voornamelijk tegenaan kijkt, maar het heeft natuurlijk geen zin om de manen een paar dagen voor de wedstrijd de andere kant op proberen te laten hangen. Vooral wanneer je de manen kort knipt, krijg je dan het probleem dat ze rechtop gaan staan (maar daar zijn natuurlijk wel weer sleazies en speciale gel voor).

Tijdens de clinic knipte Francis de manen van haar merrie Dot op een lengte van twee vingers. Voor mijn paard en mijn eigen 'rust' (ik vond het namelijk wat rigoureus) ben ik voor een handlengte gegaan. Korter is, vind ik persoonlijk, wel mooier. Je zult het niet snel uit mijn mond horen, want ik ben een groot liefhebber van lange manen, maar ALS je ze kort maakt, dan moeten ze mooi verzorgd lekker kort zijn. Wanneer je ze op één lengte hebt geknipt, kan je de kleine manenelastiekjes in de manen doen, zodat er de zogenaamde 'potloodjes' ontstaan. Maak de plukjes niet te dik, hoe meer plukjes en hoe beter de elastiekjes op één lijn zitten hoe beter. Volgens mij verkoopt EuroHorse overigens een speciale groomingkam, waarmee je die plukjes erg mooi, makkelijk en regelmatig kunt maken.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:17

gera schreef:
Volgens mij verkoopt EuroHorse overigens een speciale groomingkam, waarmee je die plukjes erg mooi, makkelijk en regelmatig kunt maken.
Ik heb die groomingkam geprobeerd, en ik kreeg de manen er niet netjes mee. Het probleem is dat het plastic dik is, en dat de elastiekjes wel strak tegen de kam liggen, maar als je de kam er uit haalt niet strak tegen de hals. Dan moet je de stiekjes naar boven duwen en dat resulteerde niet in zo'n strak resultaat als de bedoeling was Maar het kan zijn dat ik er gewoon niet mee om kan gaan (ik kan het uit de losse pols netter, maar ik heb dan ook prive-les van Francis gehad )

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:56

kijk eens bij pretty paints of jeddah van bokt zij organiseren wel vaak van die cursussen over halter, en bijv karin van bekkum...kan je ook gelijk een halterlesje er bij nemen..

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 00:08

kdora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 15:43

hey bedankt! ben al even aan de slag gegaan en t gaat redelijk...dus met een beetje oefening komt t (hoop ik)goed!

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 17:14

Ik houd zelf voor de afstand tussen de staartjes de achterkant van een simpele wasknijper aan.