[SGW] Indeling, tijdsplanning

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whaho

Indeling, tijdsplanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 06:18

Hallo, Ik ben nog nooit op dit subforum geweest, maar hierbij .

Ik heb een vraag, wij willen van de club een soort onderlinge sgw organiseren. Voor de manegeruiters en voor de ruiters uit de kring. Dus eerst gewoon dressuur, dan springen en dan de cross. Nu zijn we voorzichting wat begonnen met plannen.

Hoeveel tijd is gemiddeld tussen dressuur en springen?
Hoeveel tijd kost het lopen van een cross met een gemiddeld wandeltempo?
En als laatste hoelang doet een gemiddelde ruiter ongeveer over een B cross?

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen

Lielle

Re: Indeling, tijdsplanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 06:52

dat is een heftig plan! Zijn er mensen bij met sgw ervaring? Dat lijkt me wel nodig, mn ook voor het ontwerp van de hindernissen. Een cross op B niveau staat op 80 cm, daar wil je geen fout ontworpen sprongen in hebben.

Je vragen:
- dat kan varieren van een half uur tot 5 uur. Valt dus niets over te zeggen, een half uur is iig wel te kort.
- ik loop op een B/L cross ongeveer een uur (die zijn 2-3 km lang)
- uiteraard afhnakelijk van de afstand, maar de gevraagde snelheid is 460 meter/minuut, dus je kunt het uitrekenen. Als je uitgaat van 6 minuten zit je redelijk. Er wordt meestal gestart met 2 minuten ertussen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 14:06

Ik denk dat Lielle al aardig je vragen beantwoord heeft.

Denk je er wel aan dat je, als je ruiters van buiten je rijvereniging of club mee wilt laten doen, toestemming nodig hebt van de KNHS!!! anders organiseer je een zgn "wilde wedstrijd" en dat mag niet.

Als je echt puur en alleen ruiters van de eigen club laat rijden, dan is toestemming van de KNHS niet nodig!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:39

wij hebben zondag zelf een onderlinge cross bij ons op het ronostrand ( roden). ik zit zelf in de commisie en ben er al een paar week mee bezig!

wij beginnen om 9 uur met de dressuur, hebben we 2 ringen de paarden en pony's apart gedaan. er gaan 8 mensen ongeveer in 1 uur.
om 10 uur beginnen we met springen. Met de startlijst maken goed onthouden dat je als ze dressuur en springen dat ze te dicht achter mekaar moeten ( ze moeten ook kunnen inspringen) het springen duurt ongeveer 2 min.

wij gaan dan om 12 uur gezamelijk ( iedereen die de cross doet) de cross lopen. we starten dan om half 2 met de cross. elke 2 min. start er 1.

bij ons hoeven ze niet te springen ze kunnen er omheen. 1 hindernis is verplicht en dat is zowat een balkje op de grond. wij hebben gewoon bij elke hindernis vrijwillegers staan voor de zekerheid.

onze crossbouwer helpt ook altijd mee met de officieele cross, die rekent uit wat de ideale tijd is.
de mensen die mee doen hoeven niet alle 3 te doen. ze mogen kiezen of alle 3 of 1 of 2 wat ze zelf willen. we hebben ook aparte prijzen daarvoor. gewoon dressuur prijsuitreiking en daarna springen en de cross, wie het dichts bij de ideale tijd zit.
En dan hebben we nog de beste van de dag.
dit is weer de eerste onderlinge na 3 jaar en bij ons is het altijd best wel druk. we hebben bixie tot z laat maar zeggen en de cross is verschillende hindernissen van een balk op de grond tot 70 cm. echt oefenen dus! maar zeer gezellig!

voor vragen hoe en wat pm me daar maar

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 06:20

klinkt leuk ladyzwien. In stompwijk is ook net een oefencross geweest, daar bouwden de crossbouwers van SGW Vlietland. Het is wel heel verstandig om er een paar ervaren bouwers bij te hebben, ook al zijn de hindernissen laag.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 06:25

Whaho schreef:
Hallo, Ik ben nog nooit op dit subforum geweest, maar hierbij .

Ik heb een vraag, wij willen van de club een soort onderlinge sgw organiseren. Voor de manegeruiters en voor de ruiters uit de kring. Dus eerst gewoon dressuur, dan springen en dan de cross. Nu zijn we voorzichting wat begonnen met plannen.

Hoeveel tijd is gemiddeld tussen dressuur en springen?
Hoeveel tijd kost het lopen van een cross met een gemiddeld wandeltempo?
En als laatste hoelang doet een gemiddelde ruiter ongeveer over een B cross?

Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen

Voor een onderlinge SGW zou ik nog niet het niveau van een B cross gaan bouwen. Dat zal toch veel mensen gaan afschrikken. Haar er iemand bij met ervaring. Misschien ook niet de tijd opnemen, of een hele ruime tijd neerzetten. Sommige onervaren crossruiters denken dat je loeihard met je paard moet racen als je een cross doet.
In Huissen hadden ze de ideale tijd toen op 10 minuten gezet. Je kon dus het hele parcours in draf doen en nog op tijd zijn als je dat wilde.

Bouw de cross ook niet te lang. Als het voor een onderline wedstrijd is dan is een crosje van 1.5 km ook al voldoende om de ruiters eraan te laten proeven.
Misschien ook een idee om voor de onervaren crossers de cross te verkennen met een ervaren iemand die dan tips kan geven over het aanrijden van de hindernissen.

Bij mijn oude club was een paar jaar geleden ook elk jaar een oefen cross. Daar werd geen tijd opgenomen, maar ook geen weigeringen. Er zaten wel op 3 plaatsen jury's die elk 3 punten gaven voor de stijl (het aanrijden naar de hindernis, houding & zit, en de sprong zelf). Degene met de meeste punten was de winnaar.

Leuk dat jullie zo'n initiatief willen ondernemen. Maar haal er wel iemand met ervaring bij.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 10:08

ja klopt scum, ervaren mensen er bij is wel heel verstandig. wij hebben 13 hindernissen met 1 dubbel, wij hebben dan wel een ideale tijd maar wel ruim gerekend hoor! het wordt hier al een paar jaar georganiseert, maar de laatste was 2 jaar geleden en toen was het een andere organisatie.

miss_jumpy ja het is ook heel erg leuk en gezellig, en je stimuleert zo de paardensport wel want ze krijgen met alle 3 de dingen te maken.
er zou eerst ook een marathon komen , maar door te weinig deelname ging die niet meer door