[WN] Schande aan de (ten) TOP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Schande aan de (ten) TOP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:25

**Het FNW kampioenschap zou een Nederlandse Americana moeten worden**

**Het moet een echt spectakel zijn waar punten en geld zijn te verdienen**

**De doorgewinterde ruiter zoekt het al langere tijd in het buitenland,omdat daar meer kans is op meer punten en prijzengeld**

**je kunt nu eenmaal niet alles meedoen,dan gaat je paard letterlijk kapot**

Dit zijn de woorden van een prof in de laatste WHW.
Wat zegt ze hiermee!!!!!!
Het NK is alleen interresant als er geld te verdienen is.??
Als er geld te verdienen is dan gaan de paarden niet kapot??

Mijn mening is dat je als Nederlander op het NK start om de prestige en de eer.Een sportieve krachtmeting puur alleen om de sport en niet om het geld.

Ik vind het zeer slecht voor de sport en zeer nadelig voor de vooruitgang van western in het algemeen als ik lees hoe bepaalde profs blijkbaar denken.

Dit topic is niet zozeer bedoeld om een discussie te starten,ik wilde het gewoon ff kwijt

_Vanes_

Re: Schande aan de (ten) TOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 21:28

Ik ga eens effe in m'n brievenbus kijken,........

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:07

Ik heb geen WHW, als de prof met naam in de WHW genoemd staat mag hij hier ook vast wel neergezet worden

Overigens heeft hij (of zij) net zoveel recht op een eigen mening als iedere ander. Of het een mening is die de meerderheid ook heeft betwijfel ik.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 22:13

Natuurlijk heeft Karin van Bekkum recht op haar mening.
maar ook ik heb dat recht en vind dat deze beredenering de geest van het NK geen recht doet

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 22:13

mmm,..ik vind het niet echt een "fout" stuk.
Karin legt vanaf het midden van de tweede alinea uit waarom bepaalde trainers en leerlingen niet aanwezig waren op het federatie-NK.Weer andere redenen ,dan wat al eerder is genoemt in alle NK-topics.Volgens haar dus foute planning mbt andere grote shows en de klasses zijn niet aantrekkelijk genoeg,.....tja,best begrijpelijk vanuit haar positie.

Semmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 06:58

Ja, ik ben het helemaal een met JessieJanes.
Blaze, je trekt het stuk wel erg uit z'n verband!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:11

Dat prof ruiters niet aan alles meedoen, valt te begrijpen. Dat ze dan kiezen voor Europese grote wedstrijden valt ook te begrijpen.

Waar ik wel in met Blaze mee kan gaan is dat het niet om het prijzengeld zou moeten gaan maar om de eer. Het advies het prijzen geld maar te verhogen, terwijl toch de afweging al wordt gemaakt of wel of niet op Wran-onderdelen te starten....

Dan starten ze dus in die Derby, en helemaal niet meer bij de WRAN-onderdelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 07:55

Voor de eer hoeft KarinvB het niet te doen, die is al zo vaak NL-kamp geweest. Ik kan me indenken dat die voor de eer naar het buitenland gaat.
Als er dan ook geen geld te verdienen is, dan is de keuze snel gemaakt.

Het maakt maar weer eens pijnlijk duidelijk waar het staat met Nederland.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:03

hoog prijzengeld,betekend ook vaak hoog inschrijfgeld,........daarmee bereik je dat je een deelnemersveld van hoge kwaliteit krijgt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 08:05

Is dat zo???
Je krijgt een deelnemersveld wat geld heeft om het te betalen, of de kwaliteit daarmee gewaarborgd is betwijfel ik.
Wat je er wel mee bereikt is dat je er een elite-sport van maakt voor the happy few.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 08:54

Semmie schreef:
Ja, ik ben het helemaal een met JessieJanes.
Blaze, je trekt het stuk wel erg uit z'n verband!

Nee hoor, ik trek niets uit zijn verband,er staat wat er staat.
Ja ik kan heel goed begrijpen dat profs het in het buitenland gaan zoeken als ze te goed worden voor Nederland
Ja ik ben het met ze eens dat het goed zou zijn als er in Nederland sponsors gevonden worden om shows te organiseren waar de *echte* profs op af komen.

NEE ik ben het er niet mee eens dat het NK zo een show moet worden.
NEE ben het er niet mee eens dat tijdens het NK onderdelen moeten worden verreden om geld(dan wordt inderdaad gekozen om dan maar niet op het NK te starten).
Misschien komt het omdat ik maar met een Tinker start(dus europees starten niet reeel zou zijn) maar ik vind een NK starten niet iets wat je puur commercieel moet gaan benaderen.

Misschien zou ik er anders over denken als ik een echt paard zou hebben en ook nog de capaciteit om dat echte paard te rijden
Ach misschien ben ik gewoon ouderwets
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 13-10-05 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:03

Misschien niet geheel van toepassing maar ter vergelijking:
Bij het NK dressuur en NK springen gaat het ook geheel en alleen om de eer.... Prijzengeld is daar eveneens 'not done'.
Bij het springen heeft men te kampen met een soortgelijke tendens als bij het NK westernrijden; veel 'groten' laten het NK links liggen en gaan voor het grote geld op concoursen in het buitenland.
Bij het NK dressuur is wél steevast de gehele NL top aanwezig.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:08

jessiejanes schreef:
hoog prijzengeld,betekend ook vaak hoog inschrijfgeld,........daarmee bereik je dat je een deelnemersveld van hoge kwaliteit krijgt!

Daar ben ik het ook niet mee eens hoor.. Wie zegt dat mensen met veel centen ook automatisch beter zijn??

Enne..
Citaat:
Misschien zou ik er anders over denken als ik een echt paard zou hebben en ook nog de capaciteit om dat echte paard te rijden

Dat vind ik nou zo niet aardig om over Sam te zeggen... Volgens mij heeft hij menig zgn 'echt' paard achter zich gelaten... en terecht

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:13

Het FNW kampioenschap zou een Nederlandse Americana moet worden?

Hummm, dus moeten wij voor dat handje vol door gewinterde, grens overschrijdende, voor de eer afwezige (professionals) een Americana op poten gaan zetten, waar het commerciële aspect, hoogtij viert?

Volgens mijn heeft dat een ene Bob al is geprobeerd! Alleen de linedancers zijn hem daarvoor nu nog dankbaar geloof ik, deze hadden wel de juiste bodem.

Maar goed, droom maar lekker verder zou ik zeggen, het is in mijn beleving een illusie, omdat Nederland logistiek gezien gewoon weg, op de verkeerd plek in Europa ligt, om überhaupt aan een dergelijke show te denken.

Ja, ook ik heb met enige verbazing het stuk van Karin gelezen, omdat tijdens het Federatie NK, een soort gelijk signaal werd afgegeven door een andere pro.
Deze gaf ook aan, volgend jaar niet meer te komen, omdat er niks te verdienen viel.
Ook tijdens dit NK, schitterde er nog een paar pro’s van afwezigheid, waardoor ik mijn begin af te vragen, hoe professioneel zijn nou sommige professionals.

Wat nou punten, wat nou geld, is mijn mening. Het gaat hier om een titel waar de nu anders denkende pro’s, vroeger maar al te graag aan mee deden, voor dat deze het naar mijn mening te hoog in de bol hebben gekregen.
Respect heb ik voor de doorgewinterde pro’s die wel op het NK, hun kunstje komen laten zien voor de eer. Deze begrijpen volgens mijn maar al te goed, dat een NK in deze vorm, onze sport het aanzien zal geven, daar waar het eigelijk in de sport om te doen is.
Ook wij hebben een keuze moeten maken, omdat je inderdaad niet overal aan mee kan doen, maar het NK laten vallen, is geen optie voor ons.
Of er nou wel of niet punten te verdienen zijn, of er nou wel of geen geld prijzen zijn te behalen, uiteindelijk is dit een tornooi dat onze sport nog kan sieren, omdat er voor de eer gestreden moet worden.
Of de ene nou het stuk uit zijn verband trekt, en de ander het anders interpreteert, laat één ding duidelijk zijn, het Federatie NK, was een spektakel, waar de ruiters voor de eer gingen.

Of deze ruiters nou wel of niet doorgewinterd waren of zijn, deze hebben allen laten zien, hoe professioneel onze sport kan zijn.

Vr Gr Peter Vet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:15

Citaat:
Volgens mijn heeft dat een ene Bob al is geprobeerd! Alleen de linedancers zijn hem daarvoor nu nog dankbaar geloof ik, deze hadden wel de juiste bodem.

ROFLMAO
Peter you made my day

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:27

Ik heb het stuk niet gelezen dus of het uit verband is gehaald daar wil ik mij niet over uitlaten.

Wel heb ik een reactie op bepaalde dingen.........

Nee, het is niet handig om wedstrijden tegelijkertijd te plannen, dat heb ik weleens eerder geroepen en dat blijf ik ook zeggen. Je mist gewoon ruiters en dat is jammer.
Als de westrijden tegelijkertijd zijn of met een week tussenliggend bijvoorbeeld, dan zullen ruiters keuzes moeten maken wat op dat moment belangrijk is voor het paard c.q. eigenaar. Wil de eigenaar geld of punten op zijn paard gereden hebben, wat is belangrijk om aan de prestaties van het paard toe te voegen.

En nee, je kunt dus niet overal showen met bijvoorbeeld slechts 1 week ertussen. Het paard heeft tijd nodig om te herstellen, je wilt ze niet ´kapot´ maken, niet lichamelijk maar ook niet tussen de oren.

Het Nederlands Kampioenschap moet een kwestie zijn van eer, hoe belangrijk dat voor iemand is, ligt geheel aan een ieder persoonlijk.
Aan de andere kant, als er tegelijkertijd of met pauze van 1 week ook een Europees Kampioenschap wordt gehouden, kan ik me voorstellen dat de persoon in kwestie kiest voor het EK voor nog meer eer, als ze denken daar hoge ogen te kunnen gooien.

En ten aanzien van de heer Bob de Jong, kan ik 1 ding zeggen.
Ja, misschien dat hij er in de ogen van de western ruiters er een te groot feest van maakte MAAR
ik vind ook dat er een gemiste kans is geweest door deze man zo rigoreus aan de kant te zetten.
Hij had ook een heleboel goede dingen voor de sport kunnen doen, in de zin van promotie, sponsors, zendtijd tv, bekendheid aan de sport, etc.etc.

Groetjes, Gisela

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:30

Blaze schreef:
[
Ach misschien ben ik gewoon ouderwets
[/quote]

Wat is Sam dan Blaze???? Een barbiepaard met batterijen????? Ik vind hem een superecht paard hoor.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 09:54

Gisela schreef:
En ten aanzien van de heer Bob de Jong, kan ik 1 ding zeggen.
Ja, misschien dat hij er in de ogen van de western ruiters er een te groot feest van maakte MAAR
ik vind ook dat er een gemiste kans is geweest door deze man zo rigoreus aan de kant te zetten.
Hij had ook een heleboel goede dingen voor de sport kunnen doen, in de zin van promotie, sponsors, zendtijd tv, bekendheid aan de sport, etc.etc.

Groetjes, Gisela

Gisela, volgens mijn is deze man niet aan de kant gezet hoor, sterker nog, hij is nou niet een bepaald persoon dat zich aan de kant laat zetten. Wat hij wel door heeft gehad, en daar doel ik een beetje op, dat als je het goed wilt doen, dat de exploitatie van het geheel, er niet meer zal uit komen. Ik deel je mening, dat juist hij in vele opzichten voor onze sport veel had kunnen betekenen, maar zakelijk gezien moet het ook allemaal haalbaar zijn.
Logistiek ligt Nederland voor een evenement, als de Americana niet gunstig. Maar goed wie weet, komen wij hier in Nederland er nog is achter, door te praten met andere hippische sporten, dat je een bepaalde hal, BV na jumping Amsterdam, ik noem maar wat, een week langer zou kunnen aanhouden, zodat je deze kosten vervolgens weer zou kunnen delen.
Maar ja, overleggen daar zijn wij niet zo strek in, terwijl de landen om ons heen, toch laten zien, dat het een oplossing zou kunnen zijn.

Vr Gr Peter

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:01

ik denk dat het komt omdat nederland nog veels te weinig ruiters heeft die mee kunnen doen aan een NK

ik neem maar even de dressuur weer als voorbeeld

de landelijke ruiters, het gross, heeft een eigen NK
dat zijn bij ons de meeste NK gangers

de proffs hebben ook een NK , daar rijdt anky enz
daar zouden bij ons dan de open ruiters tegen elkaar moeten rijden
maar we hebben veels te weinig ruiters om dit op te spitsen

eigenlijk zou het NK een plaats moeten zijn waar trainers hun kunnen laten zien aan toekomstige nieuwe ruiters of paardeigenaren
om zo te zorgen voor hun boterham
maar blijkbaar hebben ze daar geen NK voor nodig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:02

Ik kan me een aantal shows en TV-programma's van Bob de Jong nog heel goed herinneren. Qua TV-programma's gaf dat niet het beeld wat 'wij als serieuse wedstrijdruiters' graag op de buis zien en qua shows liet hij er zelf geen misverstanden over bestaan dat de aanwezigheid van bijv. publiek niet zijn voorkeur had.

Eén show kan ik me nog zeer goed herinneren, die in het Autotron.
Bij de ingang bleek dat je verplicht was een toegangskaartje te kopen voor het Autotron (waar we niet voor kwamen) en op de show zelf waren geloof ik 5 deelnemers, die ongeveer verplicht werden om dan maar in alle onderdelen mee te doen, wat ook bepaald geen beelden opleverde waar je een eind voor zou willen rijden.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:05

Ik bedoelde aan de kant gezet ook niet door personen of organisaties specifiek. Maar wel dat je door overleg met zo´n persoon, misschien toch iets had kunnen regelen. Nu ben je zo´n persoon kwijt en dat is toch jammer.

Groetjes, Gisela

P.S. Dit geldt niet alleen voor deze meneer maar ook om andere sponsors die in het verleden hebben bijgedragen.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:34

Ik heb het stukje van Karin nog niet gelezen, maar ik wik even reageren op de reacties in dit topic.

Het is heel moeilijk om een datum te vinden die niet gelijk valt met een show in het buitenland. In het verleden hebben we dat wel geprobeerd maar de buitenlandse organisaties zijn wat dat betreft niet zo betrouwbaar, of liever gezegd ze veranderen nogal makkelijk van datum. Het is meerdere malen voorgekomen dat we dachten dat we een goede datum uitgekozen hadden en dan kwam er weer een EK oid van de een of andere rassenorganisatie in het zelfde weekend.
Daarom hebben we enige jaren gelden gekozen voor een vaste datum, het laatste weekend in september.

Wat betreft het niet starten op het NK van sommige profs: ik begrijp wel dat er soms tegenstrijdige belangen zijn, een eigenaar wil dat zijn paard op een buitenlandse show wordt geshowd dus het NK wordt overgeslagen.
Aan de andere kant komen op het NK de potentiele klanten van de Profs en is het dus een reclame om daar te starten, tenzij je er niets van bakt natuurlijk.

Een Nederlandse Americana, hoog prijzengeld, aantrekkelijk maken voor de profs om te starten?????
We zitten in Nederland in de lift, als we kijken naar het NK en we vergelijken dat met 6 jaar gelden, dan is er wel iets gebeurd!!
Dat is tot stand gekomen door de inspanning van organisaties, deelnemers en standhouders. Meer dan 1000 starts op het afgelopen NK, enkele duizenden belangstellenden!!
Laten die paar profs nou maar lekker hun gang gaan, dan doen wij dat ook. Laten we respect hebben voor die vele profs die wel komen.
Nee, laten we respect hebben voor ALLE deelnemers die meedoen aan het NK en veel geld moeten betalen om hun kunde aan ons te showen.

Het NK is geen Americana, maar het is wel de belangrijkste westernshow van Nederland, waar duizende mensen op af komen, waar vakanties naar gepland worden, waar mensen voor sparen om naar toe te kunnen gaan. Een eer voor de deelnemers en een eer voor de organisatie.
En wie te goed is om zich op dit niveau te manifisteren moet zeker zijn heil gaan zoeken in het buitenland.
Maar ik weet niet of dat de reden is waarom sommige prof's niet geweest zijn, misschien kwam het ze gewoon niet uit.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:07

daarbij komt dat er dit weekend weer een NK is.
misschien dat deze profs wel starten op het rassen NK

rede te meer om alles in 1 week te krijgen.

JanT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:28

Over een NK wordt al jaren gsproken.
Jaren geleden was er een NK, door onderlinge strijd tussen de verenigingen is dat gespiltst.
Gelukkig zijn de besturen van de verenigingen heden ten dagen zich er van bewust dat onderlinge strijd niemand ten goede komt.

De wens van een gezamelijk NK leeft onder alle verenigingen.
De NQHA heeft vorig jaar nog te kennen gegeven open staan voor een gezamelijk NK.
Het probleem is dan ook eerder organisatorisch. Hoe zoveel rubrieken in zo'n korte tijd afwerken.
En wat te denken van de vrijwilligers die al een week vrij moeten nemen voor het NK en de fisieke en geestelijke belasting van de organisatie. Wat te denken van de all rounders die keuzes moeten maken om hun paard niet te veel te belasten.

Natuurlijk worden al weer plannen besproken om volgend jaar weer een grotere en betere show neer te zetten, natuurlijk hebben we weer geleerd van dit jaar en weten we dat we de inrij faciliteiten moeten verbeteren en de informatie naar de deelnemers tijdens de show moeten verbeteren. En natuurlijk gaan we weer onderzoeken of we ook voor de quarterhorseklassen een waardig NK kunnen organiseren.
Een NK waarin de NQHA zich ook kan vinden, een NK waaraan onze "top"ruiters graag meedoen.
Maar sommige dingen in het leven blijven een utophie.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:34

Maar Jan er was nu toch ook een quarterhorse show...... Maakt dat dan zoveel verschil?