[WN] wie kan me wat vertellen over een stockzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gentille

wie kan me wat vertellen over een stockzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 10:43

hey!!! ik ben nieuwsgierig naar deze zadels, wie heeft er ervaringen mee of kan me er wat meer over vertellen?

waar moet je op letten met passen, passen de zadels op een breed paard (tinker) wat zijn de voordelen en nadelen van de zadels, en waar kan je ze weghalen (ik weet dat ze ze bij zadelmarkt hebben, maar ik weet niet hoe de kwaliteit daarvan is)

ik hoop dat er mensen zijn die er ervaring mee hebben. ben niet van plan wedstrijden te gaan rijden en wil vooral buitenritten maken, daarom zit ik erover te denken om zo'n zadel te kopen in plaats van een westernzadel, maar kan je er wel western mee rijden? of is het alleen geschikt voor engels. je hebt ze namelijk met en zonder knop

Afbeelding
http://www.zadelmarkt.nl/stock%20zadel% ... singel.jpg

Wranglerbutt

Re: wie kan me wat vertellen over een stockzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:01

Waarom zou je liever een stockzadel hebben dan een westernzadel?

Mijn ervaring met stocksaddles heeft me geleerd dat ze juist voor recreatieruiters minder geschikt zijn, omdat de plaats van de horn en de aan voorzijde van het zadel aangebrachte steunen het lichtrijden vrijwel onmogelijk maken.
Als je heerlijk kunt doorzitten op je Tinker, dan zou je het nog kunnen overwegen.
Wat comfort betreft is het IMO prettiger buitenrijden met een goed western-, dressuur- of endurancezadel.
Ik raad je sowieso af om een zadel bij ZM te kopen. De kwaliteit [of liever het gebrek aan kwaliteit] van de door hen verkochte zadels [engels, western & stock] is ondertussen bijna legendarisch....
Ik weet niet waar je elders een stocksaddle kan aanschaffen, maar je zou het eens bij de Horseman Outfitter [adres & website te vinden in sticky op deze pagina] kunnen proberen.
Westernrijden kan je met een stocksaddle, maar dat kan evengoed met een engels zadel of - what the heck - zonder zadel.

Heb je een boomloos zadel al eens overwogen? Er zijn momenteel diverse topics gaande over Bob Marshall [BM] en Barefoot [BF] boomloze zadels.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:17

Ik heb 1 keer op een stocksaddle gereden, en op zich zit het wel lekker maar ik moest er wel aan wennen (lag ook nog op een voor mij qua rijden onbekend paard) .
Omdat ik een close contactzadel gewend ben vond ik die dikke kussens niet zo fijn, want ik kon zo veel minder goed voelen waar het paard zijn benen liet.
Een boomloos zadel kan ik je ook zeker aanraden!!!! Zit lekker zacht, en de BF is niet eens zo duur.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:27

ik heb er ook heen en ook al meerdere gehad.
je kan ze onder andere bij horseman outfitter vinden in groessen en ja bij zadelmarkt.
en het schijnt dat de kwaliteit bij zadelmarkt voor de stockzadels meevalt als je er goed op let dat ze wel recht zijn.
dezelfde zadels worden overigens ook bij meerdere zaken verkocht die niet bij zadelmarkt aangesloten zijn.
het zijn dan dezelfde zadels alleen een stuk duurder.
horseman heeft andere zadels.
maar goed je hebt ze dus in een brede uitvoering zoals voor tinkers,haflingers enz dit is eigenlijk de meest voorkomende boommaat.
maar je hebt ze ook in medium voor de meeste rijpaarden.
ik heb er dus zelf oo keen en ik vind ze geweldig.
dat lichtrijden valt overigens erg mee hoor.
maar dat zal waarschijnlijk oo kaan het type ruiter liggen.
ik heb bij ons op stal er een z dressuurruiter opgezet en die kon er prima mee rijden.
heerlijk vond ze het.
ik persoonlijk heb moeite met de galop met een stockzadel maar dat kan ook aan mijn paard hebben gelegen omdat hij achteraf ene ernstig been probleem bleek te hebben waardoor hij moeite had met doorgalloperen.
dus dat houd ik even in het midden.
ik kan met draven absoluut niet doorzitten vanwege rug/bekken probleem dus met draven doe ik altijd lichtrijden en dat gaat goed.
ik heb er 1 met knop omdat ik dat fijner vind
maar dat is helemaal persoonlijk.
nou als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.
groetjes

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 12:58

hey!
ik weet niet of ik liever met een stock zadel dan met een westernzadel rijd. ik ben er alleen erg nieuwsgierig naar daarom vraag ik het. ik wil een fijn zadel voor de buitenritten. en ik vroeg me af wat de voordelen en de nadelen van zo'n zadel waren

ik ben ook wel een beetje aan het uitkijken naar een westernzadel, maar ik vind ze heel erg duur en als ik er eentje neem wil ik wel een van goede kwaliteit (het zadel wat ik nu heb ligt niet helemaal optimaal, is een beetje te smal)

over boomloze zadels heb ik echt geen verstand! zal eens kijken of ik er wat over kan vinden

ben gewoon een beetje aan t orienteren
als ik wel zo'n zadel zou willen hebben, zou ik sowiezo eerst een keertje ermee willen rijden voor ik hem koop. misschien is het even wennen, maar dat was het ook toen ik voor het eerst op een westernzadel reed
X shannon

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 12:59

Kijk gewoon maar eens op www.boomloosrijden.nl daar kun je een testzadel aanvragen. Ik heb er nu 1 thuis, en hij bevalt goed. En lichtrijden gaat ook goed.

gentille

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 13:27

hey! ik heb net gebeld met die mensen van dat boomloosrijden, krijg over twee weken een testzadel. ideaal! kan ik het eerst een weekje uit proberen, en dan kijken of het bevalt. ben wel benieuwd hoe het rijd, lijkt me heel vreemd
X shannon

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:23

als je het voor je paard ook comfortabel wilt maken dan zou ik kiezen voor een western of boomloos ipv een stocksaddle, de druk wordt nl beter verdeeld en dat is fijner voor je paard.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:36

Dit zei een zadelmaker tegen mij over boomloos:
De druk ligt op 1 punt (je zitknobbels) en dat kan op de duur erg slecht zijn voor de rug van je paard.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:38

mmmm dan heeft hij mijn "zitbeenknobbels" nooit gezien...... Trouwens en zit zo'n dikke pad onder.
En dan zou zonder zadel rijden ook slecht zijn voor je paard zeker?