[WN] ervaring met western barefoot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa0304

ervaring met western barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 16:25

Ik zit te denken over de western uitvoering van de barefoot, heeft iemand er ervaring mee?

crazycactus

Re: ervaring met western barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:08

Ik heb 'm vandaag binnen gekregen en ga hem straks uittesten.... Doet de zoekfunctie het weer eens niet????

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:08

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:33

Nou mijn eerste ritje met de BF zit erop. Op mijn 3-jarige vond ik het geen succes, ik had geen balans want de beugels liggen verder naar achteren dan ik gewend ben. Maar op mijn ruin vond ik het heerlijk zitten. Zacht, veel gevoel onder mijn kont, en gewoon lekker zitten. Jae changereerde zo mooi dat ik hem niet eens voelde. Zondag gaan we buiten rijden en dan gaat zeker de BF erop. Ik denk dat ie voor buitenritten echt ideaal is.

Omegamedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:17

Ik leende hem altijd van mijn vriendin en was er helemaal weg van !!
Helaas heeft zij hem voor een ander westernzadel geruild.
Als ik eens genoeg geld heb....dan koop ik er zelf een !!

indra2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 23:15

Heb hem net gehad, en ben helemaal om! Het gaat er wel een worden, weet alleen nog niet precies welke! maar het zat heerlijk en ik moest helemaal weer wennen aan m ijn eigen zadel (die ik altijd heerlijk zacht vond, maar ineens knetterhard!verwende billen na een week testen?)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:01

crazycactus schreef:
Nou mijn eerste ritje met de BF zit erop. Op mijn 3-jarige vond ik het geen succes, ik had geen balans want de beugels liggen verder naar achteren dan ik gewend ben. Maar op mijn ruin vond ik het heerlijk zitten. Zacht, veel gevoel onder mijn kont, en gewoon lekker zitten. Jae changereerde zo mooi dat ik hem niet eens voelde. Zondag gaan we buiten rijden en dan gaat zeker de BF erop. Ik denk dat ie voor buitenritten echt ideaal is.

Op Jae liggen je beugels toch hetzelfde?? En daar heb je geen balans problemen gehad ??

Is het niet zo dat je eerste ritje gewoon nog even wennen was aan het 'andere' zitten. Misschien dat het nu op je jonge paard ook al beter aanvoelt.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 11:23

bedankt voor de reacties

@crazycactus de zoekfunctie doet het geloof ik bijna nooit

klopt het dat de barefoot ook korter is dan een westernzadel met boom of valt dat wel mee?
aangezien die van mij ook heel kort gebouwd is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:37

Volgens mij is de WN-Barefoot 59/60 cm. Dat is redelijk kort voor een westernzadel.
Je kunt geen vergelijking maken met een boomloos zadel en een boomzadel qua lengte, want je zit in feite op een pad en dan maakt de lengte minder uit als een stugge boom.

Voor het oog staat het beter als er nog een beetje paard zichtbaar blijft onder het zadel

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:45

De western barefoot is mooi en zit heerlijk.
Het is even wennen om je balans te vinden, maar het zit heerlijk zacht en paard vind hem ook zeer fijn. Lees gaat ruimer lopen en is blijer.

Annebell_001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:44

En hoe is jullie ervaring met spinnen, stoppen ed. met een western-barefoot zadel?
Ik ben erg benieuwd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:39

Wat zou het probleem er mee zijn ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:59

ik heb het testzadel 2 weken geleden gehad en ik was zo enthousiast dat ik na 3 dagen al het westernzadel heb besteld, hij is nu binnen en heb er nu al een paar keer mee gereden, geweldig! wat zit dat heerlijk! ook mijn paard loopt ruimer en zelfs mijn houding is beter! (ik heb 9 rugoperaties gehad ). ik heb ook al wat gespind en beetje gestopt, geen probleem bij mij, ook wat ik wel eens lees over schuiven, heb ik geen last van. ala met al, voor mij en mijn ruggetje, een TOPZADEL!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:19

@Phannie: welke uitvoering heb jij besteld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:22

in de western heb je maar 1 maat, ik heb de bruine western (squareskirt), dat bedoel je toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:23

Volgens mij is er maar 1, alhoewel er tegenwoordig ook een roundskirt is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:25

Op de site van boomloos rijden heb je de Arizona en de Nevada. Ik vind de Arizona me net iets meer aanspreken. Je hebt ook nog een westernuitvoering zonder horn (de trail rider).

Je hebt maat 1, 1,5 en 2 en dan heb je ook nog bruine of zwarte..

Sja, als je er maar 1 had, was het makkelijker kiezen natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:35

ik heb dus de nevada, het schijnt dat het singelsysteem van de nevada toch beter is dan de arizona, meer verdeeld. (heb ik gelezen). maar wat de maat van mijn nevada betreft, ik heb een klein kontje (maat 36) en mijn vriendin heeeeeeel wat meer hahaha, we zitten er alebei heerlijk op

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:37

De Square skirt is er alleen in maat 2, maar heeft wel een engels singelsysteem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:42

Sugarmiss schreef:
De Square skirt is er alleen in maat 2, maar heeft wel een engels singelsysteem.

dat bedoelde ik

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:47

Hier staat dat die vierkante maat 1,5 is, en ik lees verder op de site dat mensen met een dikke kont (althans, dat maak ik er even van ) zoals ik misschien lekkerder zitten op een maatje groter. Maar okee, dat is even een kwestie van proberen natuurlijk!

De nevada heeft idd dat andere singelstysteem en het lijkt alsof de druk beter verdeelt wordt. Dat ligt bij de roundskirt eigenlijk helemaal aan hoe de singel verder aan het zadel bevestigd is, dacht ik? Dat kan ik niet goed zien op de foto...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:51

Je hebt gelijk de square is maat 1,5 en geschikt tot kledingmaat 44.

Qua drukverdeling denk ik niet dat het veel uitmaakt. Het systeem tussen de Round en Square is niet zo heel veel anders.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:03

Kijk Cer heeft zich goed ingelezen

De Nevada (vierkante Western) is er in maat 1,5.
De Arizona (rounded Western) in maat 1 en 2. Maat 2 is echt groot.

Rond 20 oktober komt de maat 2 voor de 2e keer binnen en de maat 1 voor de eerste keer.

Barefoot vindt de ligging / aansingeling van de Nevada beter.
Daarom kozen ze toen de eerste Western ontwikkeld werd oo voor het Engelse singelsysteem ipv de Western variant.

Ik zie het dat singel"probleem" niet zo .... de Nevada zal op sommige paarden wel wat stabieler liggen doordat hij meer raakvlak heeft met het paard door de diepere skirts.

De Nevada zal vanaf nu dan ook geleverd worden met een wat breder voorboogje , die wordt echt aangeraden voor de rondere paarden vanwege de stabielere ligging.

Op zich is dan wel jammer dat de rondere paarden ook vaak de kortere paarden zijn

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:12

Nu zit ik een ander topic te lezen over boomloos (een oud topic) en vooral in de laatste paar pagina's lijkt naar voren te komen dat een boomloze niet geschikt is voor zware mensen.... hm... aangezien ik in de categorie zware mensen val, is het misschien dus geen goed idee...

De maten van de Arizona zou ik gewoon es moeten proberen... mijn eigen zadeltje is ook krap qua zitting, maar ja, dat heb ik dan ook al vanaf mn 16e

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:21

Hoeveel inch is je oude zadel dan ??
En wat is 'zwaar'

Bij een ruiter die in balans rijdt met een technisch juist gereden paard, kan het paard meer hebben (boomloos) dan een ruiter die uit balans zit te bonken op een onbespierd paard.

Probeer het een week uit. Je paard vertelt je wel wat ie er van vind