[WN] Jeugdruiters, jeugdbeleid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: + en - van het NK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 12:30

Als je dit soort zaken vanuit alle verenigingen kunt combineren, kun je wellicht ook tot een gezamenlijke aanpak komen waar het instroom en doorstroom naar een nederlands kader betreft. Of iets als een gericht jeugdbeleid (hard nodig gezien de vergrijzing die op aan het treden is).

Ik verheug me al op het eerste western-naam van een bank-talentenplan. Maar dan moeten de handen wel ineen geslagen worden.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:32

@Anya: de KNHS heeft een afdeling voor "jeugdwerk" en verstrekt daar ook subsidies voor.

Bank, groot automerk, alles is welkom, toch?

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:20

Anya schreef:
Als je dit soort zaken vanuit alle verenigingen kunt combineren, kun je wellicht ook tot een gezamenlijke aanpak komen waar het instroom en doorstroom naar een nederlands kader betreft. Of iets als een gericht jeugdbeleid (hard nodig gezien de vergrijzing die op aan het treden is).

Ik verheug me al op het eerste western-naam van een bank-talentenplan. Maar dan moeten de handen wel ineen geslagen worden.

ALS m'n Quarter er klaar voor is bied ik me aan ! Haha..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 13:41

Klaas, we houden jullie in gedachten
Je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 13:45

Dance schreef:
@Anya: de KNHS heeft een afdeling voor "jeugdwerk" en verstrekt daar ook subsidies voor.

Bank, groot automerk, alles is welkom, toch?

Voor mij part verkopen ze dropjes, whatever

Ja dat weet ik.
De KNHS heeft ook een nota jeugdbeleid gemaakt onlangs.
Sterker: ze hebben de jeugd gevraagd wat ze wilden

Maar de KNHS heeft ook heel veel jeugd.
Die stromen via de bixie-proeven op shetjes en a-pony's zo hup de sport in.

Maar western heeft geen bixie-proeven. En de D-westrijden (zijn er niet veel van) zijn ook niet toegerust op jeugd.

De Wran heeft een commissie jeugdzaken, die als het goed is dingen aan het verzinnen zijn.

Hoe het met de andere verenigingen zit op dit terrein weet ik niet. En dat is wel weer exemplarisch. Waarom geen gezamenlijk jeugdbeleid. Waarom pakweg de Wran niet als doorstoom/kweekvijver voor het talent dat dan doorgaat naar bijvoorbeeld de rassenverenigingen?

Want je leert gigantisch veel van zo'n klein wwk-ponytje, die haf of die pony van onbekend merk

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:05

Wat ik niet snap, is waarom er vrij weinig jeugd is bij het western rijden, en het bomvol zit in de dressuur, springen en mennen??

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:08

JollyGood schreef:
Wat ik niet snap, is waarom er vrij weinig jeugd is bij het western rijden, en het bomvol zit in de dressuur, springen en mennen??

Bij het mennen is het niet alleen jeugd hoor wat de klok slaat.

sorry on topic

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:09

JollyGood schreef:

Onbekendheid (te weinig WN-maneges), te weinig wedstrijden in de buurt en te duur.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:13

JollyGood schreef:

wie heeft er een trainer om de hoek wonen waar je na school naar toe kan?
wij dus niet maar in ieder gehucht hier is een ponyklub en paardenvereniging

mijn dochter is net begonnen maar ik moet nog zoeken naar iemand die haar les kan geven en dus doe ik het nu nog zelf
ben heel druk op zoek geweest naar western ponykampen zodat ze week heel duidelijk met de sport bezig kon zijn
ook een clinic op kinderen afgestemd is er volgens mij niet, in ieder geval niet hier in de buurt

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:25

Citaat:
wie heeft er een trainer om de hoek wonen waar je na school naar toe kan?
wij dus niet maar in ieder gehucht hier is een ponyklub en paardenvereniging

Ik denk dat als er 1 NK komt , dat je van dit probleem uiteindelijk dan ook af bent, Het wordt interessanter voor sponsors,en zodoende komt er meer bekendheid van de westernsport.

[quote]de KNHS heeft een afdeling voor "jeugdwerk" en verstrekt daar ook subsidies voor.Bank, groot automerk, alles is welkom, toch[quote]

Wel denk ik als je de KNHS erbij gaat betrekken, dat er dan veel te veel regels bij komen, die uiteindelijk niets met western rijden te maken hebben, en waar menig westernruiter het niet dus mee eens is.

Ik ben altijd nog blij (en ik weet vele anderen) dat de KNHS zich nog niet met de westernsport bemoeit.
Laatst bijgewerkt door JollyGood op 03-10-05 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

10y

Jeugdruiters, jeugdbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:37

Naar aanleiding van de opmerkingen die geplaatst werden in het topic over de +/- van het afgelopen NK in Marienheem.

Er werd gesteld dat er zo weinig jeugdruiters in de westernonderdelen rijden in vergelijk met dressuur, springen en mennen.
Sommige dingen zijn in eerdere topics al aan de orde geweest.
Ik mag er hier een paar van opnoemen.
Ruitersport is een dure sport en er zijn meerdere kinderen in één huishouding die aan verschillende sporten doen.
Voetballen is goedkoper dan paardrijden en voetbal staat in de meeste huishoudens hoger op het lijstje
Voor westernrijden vind je niet vaak dicht bij huis een manege waar je kunt lessen op manegepaarden.
De lijst zou nog langer kunnen worden.

Dan het jeugdbeleid van de westernverenigingen.
De verenigingen en met name de Federatie is er zich van bewust dat er nog veel gedaan moet worden in die richting. Ze hebben dan ook een commissie jeugdbeleid die erg veel moeite doet de zaken in het juiste perspectief te brengen.

Tevens heeft de KNHS waarbij de Federatie is aangesloten, zoals ook al genoemd in het topic een nieuwe nota jeugdbeleid opgesteld.

Met de komende nota van de commissie jeugdbeleid van de Federatie en de nota van de KNHS zouden er mogelijkheden zijn het westernrijden van de jeugd te stimuleren, de mogelijkheden voor de jeugd te bevorderen, zodat meer jeugdruiters kansen kunnen krijgen.

Dit vergt veel inzet, niet alleen van de verenigingen, maar zeker ook van de ouders, maar zeer zeker ook van de jeugd zelf. Bovendien heeft het geheel een niet onaanzienlijk kostenplaatje.

Het is dus heel handig als men weet wat er leeft onder de westerrijdende of graag beginnende met westenrrijden jeugd en hun ouders.
Op- en aanmerkingen, voor en tegens, ideeën, zeg het maar.

Misschien kan de moderator de postjes uit het +/- NK naar hier verplaatsen als mogelijk. Romkabouter?

PeterV

Re: Jeugdruiters, jeugdbeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:00

Tal van initiatieven zijn er geweest om wat met de jeugd te doen, maar uiteindelijk is er tot heden nog nooit een goed beleid voor gemaakt. Ik zelf ben bang dat dit ook nog wel even zal duren, voor zoals het gaat in BV het dressuur, via de FRNS, dat je bij maneges F proeven kan rijden, waar voor namelijk jeugdige ruiters aan mee doen.
Ik zelf wordt nu ook geconfronteerd met dit systeem, 18 okt 05 wordt er bij ons zo’n wedstrijd gehouden, waar ook jeugdige ruiters aan meedoen die inmiddels al een eigen paard hebben aan geschaft.
Een heel net werk ligt er als het ware door Nederland, en vele maneges werken mee aan deze opzet, die zijn vruchten afwerpt, omdat je niveau gewijs kan groeien.

De afstanden voor het western, zijn zoveel malen groter dan voor het dressuur of springen, dat er inderdaad een vrij zware tijdsdruk op ouders komt te liggen, als wij dit systeem ook zouden hebben.

Buiten het feit dat dit natuurlijk meespeelt, hebben wij ook nog een heel ander probleem binnen het western gebeuren. Omdat het nog klein is, en wij voornamelijk te maken hebben met stallen die ontstaan zijn uit, ik begin een eigen stal want ik kan zo lekker rijden, is het vaak zeer, maar dan ook zeer persoonlijk waar of bij wie je hoort.

Als wij alle western instructeur nu is op één rij zouden zetten, en laten de echten naar voren stappen, blijven er uiteindelijk maar weinig echten over, waar er vervolgen ook weer een aantal van zullen afvallen, omdat die gewoon weg niet met kinderen kunnen omgaan.
Deze hebben het al veel te moeilijk met hun zelf, laat staan dat deze begrepen worden door kinderen.

Als vader van kinderen die lekker kunnen rijden, loop ik al behoorlijk lang tegen dit probleem aan, en los dit ook op door vele kilometers af te leggen, onder het mom van wat goed is haal je van ver. Natuurlijk besef ik maar al te goed, dat dit niet voor iedereen te doen is.

Toch heb ik hoop, mede doordat verenigingen die wij rijk zijn zich aansluiten bij een ontstane federatie, dat er verbetering komt, met name op dit gebied.
Dus ook hiervoor zou ik haast zeggen, moeten alle verenigingen er aan toe geven, dat het instant houden van hokjes denken, geen bedrage levert aan dit in mijn ogen onprofessioneel handelen voor de sport.

Daarna zal de federatie dus selectief stallen, maneges, trainers kunnen gaan scholen, hoe jeugdige van punt A naar BV punt F kunnen toe groeien. Dit beleid komt dan vast te leggen, zodat je meteen af bent van de uit één lopende meningen van met name trainers.
Ouders van kinderen worden vaak maximaal gemanipuleerd bij het inwinnen van informatie, over wat nou het beste zou zijn voor hun kroost. De aanhang, de bekende meelopers, de clan gezinde van een stal, kunnen vaak maar één verwijzing maken, tja, en dat is naar hun eigen afgod, die er weer vervolgens zijn of haar eigen beleid op na houd, waar vaak inzicht dan wel niet enige visie totaal in ontbreekt.

Ik kan over dit onderwerp wel een boek schrijven, hoe droevig het momenteel gesteld is in Nederland op dit gebeid, en hoop ook met de komst van de federatie, dat er een beleid voor gemaakt kan worden, dus er een leidraad is, zoals het ook bij de FRNS gaat.

Op de federatie side staat duidelijke taal, om dit te verwezenlijken. Dus daarom vind ik het juist in en in triest, dat verdeeldheid door welke oorzaken dan ook tussen de verenigingen die wij rijk zijn, uiteindelijk vooruitgang tegen houden.

Ook hier, Nederland, wordt wakker, als wij echt willen dat de westernsport serieus genomen gaat worden, kunnen de huidige leden van de verenigingen die wij rijk zijn, daar een steentje toe bedragen, door je vereniging door een andere bril te laten kijken.

Het westernsport belang moet voor op komen te staan, en laat iedereen zijn persoonlijke gevoelens, belangen, of ander niet te maken hebbende problemen die er zijn binnen de sport, nou is opzij zetten, zodat onze sport echt volwassen kan worden.

Groeten Peter Vet

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:27

PeterV schreef:
Ik zelf ben bang dat dit ook nog wel even zal duren, voor zoals het gaat in BV het dressuur, via de FRNS, dat je bij maneges F proeven kan rijden, waar voor namelijk jeugdige ruiters aan mee doen.
Ik zelf wordt nu ook geconfronteerd met dit systeem, 18 okt 05 wordt er bij ons zo’n wedstrijd gehouden, waar ook jeugdige ruiters aan meedoen die inmiddels al een eigen paard hebben aan geschaft.
Een heel net werk ligt er als het ware door Nederland, en vele maneges werken mee aan deze opzet, die zijn vruchten afwerpt, omdat je niveau gewijs kan groeien.

Even een stukje uitlichten:
De FNRS heeft in dit systeem ook een westerngedeelte opgenomen in de vorm van een aantal proefjes en ik meen ook een blokje theorie. De proefjes zijn leuk, echt gericht op de (groei van de) vaardigheid van de ruiter en niet specifiek gericht op 1 onderdeel.
Alleen vraag ik me af in hoeverre daar tot nu toe ergens iets mee is gedaan.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 08:38

Met de rest eens.

Ik zit op het AOC Friesland, VMBO-Groen, en gaan ze binnenkort met de leerlingen mee naar een (western)stal, om de verschillen tussen " engels " rijden en " westenrijden " is, een lerares van ons rijdt Western, en wil die verschillen graag laten zien!

Zo wordt het toch weer gepromoot, vind het ook een leuk idee, dat een school dat doet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 08:52

Wat leuk Klaas. De zoon van mijn pensionhouder heeft het een beetje het zelfde gedaan. Hij rijdt western (krijg les en tussendoor onbetaalde begeleding van mij om kilometers te maken) en hij heeft zijn spreekbeurt over westernrijden gedaan. De hele klas is langs geweest. Daarvan zijn er twee die eigenlijk ook wel western willen leren rijden.

Het probleem is om het leuk te houden voor kinderen. Er is hier geen westernmanege. Geen FNRS-manege en kinderen gaan in het dorp eigenlijk standaard engels rijden. Dat is een heel stuk makkelijker.

Ik heb me wel eens zitten afvragen of een westernkinderkamp waar ze ook echt goed les krijgen niet een optie is voor deze kinderen. Dan kom je tenminste leeftijdsgenoten tegen en het is niet raggen op een pony, maar je leert ook nog wel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:08

Is een van de problemen iet ook dat er weinig jeugd zadels in de "omloop" zijn? Toen ik nog lesgaf op een vereniging was dat de reden dat er geen jeugd in de lessen kon rijden. Het gebrek aan zadels, en natuurlijk, het gebrek aan $$$ om die nieuw te kopen. Tweedehands liggen ze niet voor het oprapen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:50

Goeie opmerking Jeddah. Misschien iets om te sponsoren door de Federatie oid.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:12

ik denk niet dat de jeugd zadels het probleem zijn.

ik denk eerder dat de instructie een probleem is, de aanschaf en het inrijden van de pony's, en ook wel de aanschaf van de zadels
die zijn er wel. maar ze kosten vaak iets meer dan een engels zadel

een engelse manege die westernlessen wil gaan geven. zal als die dat goed wil doen , daar voor moeten investeren.

de lessen zullen wat duurder moeten zijn dan de andere lessen, ik zie het temisnte niet zitten om met 11 kinderen in een rijtje westernles te geven.
dus de lessen zijn kleiner.
western instructie is ,mede daardoor, vaak duurder
dus tel uit je winst

bestaande westernstallen, zijn denk ik eerder bereid om kinder- westernlessen te gaan geven.
maar veel instructeurs zien (kleine) kinderen niet zo zitten.
en ook voor westernmanege is een lespony een hele aanschaf.(spreekr uit ervaring )

en dan heb je natuurlijk de ouders
zijn die bereid om met hun kind iets verder te rijden dan de manege om die hoek?
of past dat ook niet in hun tijdspalnning met andere kinderen en alle andere clubjes waar de kindere ook op zitten.

maar ja
ik ga het in iedergeval proberen

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:17

Ik heb twee kinderen die best graag op Digger zouden willen lessen, maar er mist nogal wat voordat je dit leuk kunt doen;

Een vereniging!
Alle kinderen die bij hun in de buurt een eigen pony hebben rijden bij de Zaanse Ruiters (een grote landelijke rijvereniging met twee binnenbakken).
Niets is stimulerender dan een omgeving waarin veel kinderen hetzelfde doen. Aangezien onze paarden aan huis staan is er voor kinderen weinig vertier en is les van mama zo'n beetje het stomste wat er is

Ik heb al eens geprobeerd om een tijdblok te krijgen binnen deze drukke vereniging en daar een soort westernafdeling op te zetten.
Hiervoor heb ik backup gevraagd van de jeugd-WRAN afdeling( ben even de juiste naam kwijt) welke onlangs in het leven is geroepen.
Helaas is de aanloop voor het opzetten van een gedegen plan van deze afdeling iets wat een hele lange tijd in beslag ging nemen. ..

Te lang in iedergeval om de kinderen die ik had weten te interesseren aan te houden.
Kinderen denken nl. niet in maanden en zeker niet in jaren....

Zodra er hier meer duidelijkheid in komt, een plan wordt gepresenteerd aan mensen die die zich hiervoor in willen zetten, kan er eindelijk ook eens wat gebeuren!

Nu maar hopen dat de kinderen er nog in geloven......

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:19

Sinds een tijdje rijden er bij Ab ook een aantal kindertjes (2 van 8, 1 van 10 en 1 van 11) De jongsten rijden op mijn shetties, met westernzadeltjes en - hoofdstellen. Het is wel lastiger dan bij oudere kinderen want echt begrijpen doen ze het niet. Wat is er met dat westernrijden dat kinderen er veel meer moeite mee hebben. Er moet natuurlijk veel tegelijk, teugels los, en wij rijden niet met de neus van het paard in de kont van de voorganger. Dat maakt het allemaal wel wat lastiger dan op een gewone manege denk ik. Toch denken de ouders er geen van allen aan om hun kinderen naar de plaatselijke manege te laten gaan omdat ze daar gewoon niet goed les krijgen.... Dat zegt toch ook wel wat over het niveau van de manege's.

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:25

Mijn buurmeisje is de dressuur eigenlijk een beetje zat, ze wil wel gaan western rijden. Samen met haar moeder is ze wezen kijken en ze vonden het leuk.
Ze heeft een eigen pony dus die zou omgeschoold moeten worden, ze zou een westernzadel moeten en een hoofdstel. De lessen zijn duurder. Wat ze nu bij een engelse rijverening hier in het dorp betaald, is ze bij een westernmanege in een kwartaal kwijt. Dus voor de westernlessen in 1 jaar 4 keer zoveel.
En dit is dan met eigen pony. Zou ze op een lespony gaan lessen, dan wordt het nog weer duurder.
Dus ouders hebben gezegd, dit doen we maar niet, dat wordt te duur!
Ik kan me hier wel iets bij voorstellen, ik had eigenlijk geen idee dat het zoveel duurder was.
En als straks de vriendjes leuker zijn dan de pony, tja, dan heb je wel al een heleboel geld uitgegeven! (ook met engels rijden, maar dat is dan toch weer minder)

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:34

nog een probleem er bij,

een vereniging, zoals waar Vera het over heeft.
zijn vaak verplicht om gediplomeerde instructie te hebben voor de lessen.

ik heb begrepen dat er weer 3 western instructrices bij zijn gekomen dit jaar die Deurne hebben gedaan

dus ik neem dat deze personen in aanmerking komen om les te mogen geven bij een vereniging.
maar ja , willen deze personen dat? , waar wonen ze?. enz................

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:41

Ik vraag me dus af als dit onder de WRAN valt, die regel ook van kracht is?

Kun jij aangeven in wel statium jullie momenteel zijn met de opzet?? Het is zo stil rond dit proces......

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:50

Vera,
Zolang er nog een verdeeldheid is tussen de verenigingen zal een echten oplossing voor het jeugd gebeuren nog wel uit blijven. Ik ben het met je eens dat het snel iets moet gebeuren, maar mijn inziens kan je nu gewoon weg niet iets concreet afspreken hierover.
Aansluiting bij de Federatie, hier ligt de sleutel om iets moois op poten te zetten. Beleid kan dan op elkaar afgestemd gaan worden, waarna samengestelde commissies inbreng kunnen hebben zodat alle wensen die er zijn per vereniging, er in verweven kunnen worden.

Ik meen mijn zelf te herinneren, dat het de KNHS geweest is, die heeft aangegeven om alle verenigingen die er zijn, te bundelen in een federatie, zodat er inderdaad te praten is, over eventuele subsidie gelden die er te krijgen zijn.

Dus zijn wij met deze discussie weer terug bij af, en nogmaals, wij leden kunnen hier wat aan doen. Het probleem bij de kop pakken, anders komen wij er nooit.

Elke avond doe ik een klein schietgebedje, dat alle verenigingen dit nou is goed gaan inzien, anders blijft het paard achter de wagen gespannen staan, terwijl er open deuren liggen, om vooruit te gaan.

Vr Gr Peter Vet

Azhari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:50

Schijnbaar is het niet bij alle verenigingen zo. Wij lessen al jaren met alle plezier bij een engels gerelateerde vereniging, maar dan met onze eigen westerngroep. Wij zijn met 11 ruiters en dragen voor de verzekering braaf een deel van de contributie af aan de knhs, ook dragen wij allemaal een veiligheidscap. Zolang wij een veiligheidscap dragen en de vereniging ook een deel van het lesgeld afdraagt aan de knhs, was er niets aan de hand heb ik altijd begrepen.
Deze lessen zijn zo ie zo geodkoper dan de dure manegelessen, misschien dat hier toch een toekomst ligt om meer jeugdruiters te krijgen.