[WN] gaat dat zadeltje de eerste keer altijd zo makkelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

gaat dat zadeltje de eerste keer altijd zo makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 11:52

Ik heb een nieuwtje. Wiz is zadelmak. Niet ruitermak, dat mag pas over een half jaar, maar wel zadelmak.

Dat ging ongeveer zo. Hij heeft het zadel bekeken. Daarna ging het op zijn rug. Aansingelen leverde nog een keer kijken op en toen was het goed. Eerste paar pasjes waren raar maar ook al snel goed. Ik heb foto's die moet ik nog even bewerken (het was donker). Ik heb zelfs een paar filmpjes.

Ik ben zo trots op mijn kleine ventje
(want hoe groot hij ook is, zeker voor westernbegrippen, het is echt nog een baby-paard af en toe).

Foto's zet ik straks op ITP.

spatter

Re: gaat dat zadeltje de eerste keer altijd zo makkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:07

gefeliciteerd!
weer een stapje verder, is hij nu 2.5jaar?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 12:11

ja hij is ruim 2,5
dus het duurt nog wel even voor er een ruiter bij komt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:26

Bij die van mij ging het ook zo snel Toen ze 3 was, legde ik het zadel er op, nadat ze hem goed bekeken had. Paar weken daarna zat er ik er voor het eerst op en 3 dagen daarna reed ik echt

Gefeliciteerd met je mannetje, zal vast wel een tof gevoel geven, dat hij het zo goed doet

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:50

Tja, hij krijgt de 'westernaanpak' he, dus dan moet je je toch ook een beetje als westernpaard gedragen!
Blijkbaar heb jij hem het volste vertrouwen kunnen geven dat alles wat jij doet wel goed is/komt... en zo hoort het!
Bij Dot ging het ook zo hoor... had als jaarling voor de grap al es een shetzadeltje op d'r rug en ging gewoon staan grazen...
Met een jaar of drie 'echt' zadelmak gemaakt en ook longeren met het zadel op en ook toen liep ze rond alsof dat dagelijkse kost was...
En ja...dan voel je je als 'mama' zo trots op je 'kind'!

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:33

wat fijn anya! hij is echt zoo gaaf! ben helemaal fan van hem. veel suc6 verder! als hij zich zo super gedraagt mag je wel hopen dat inrijden etc ook zo lekker verloopt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 16:04

Heb de foto's gezien op quarterhorses... Toppie!!!! Want als die grote reus aan de haal gaat dan is er geen houwen meer aan natuurlijk. Ach volgend jaar stap je er zo op en rijd je er op weg...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 19:24

@Lorie: als Wiz echt ruitermak is, ben je uitgenodigd hem te proberen hoor. Ben alleen bang dat hij geen pleasure-drafje gaat leveren. Meer een buikspieren-aantrekken-en-zitten drafje

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:28

Dubbelzijdig plakband nodig An???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 19:31

Haha ja dat is ook wel een plan. Lan heeft een stevige draf, maar Wiz komt echt van de grond met de hoeven. Toen ik daar vanmorgen naar keek, vroeg ik me echt af of ik dat ging uitzitten.

Ach wie weet wordt het nog wel een pleasurepaard. Maar stiekem hoop ik dat hij wel geschikt is voor reining. Hij is loeisterk, mooi compact en hij wisselt in de wei heel makkelijk van galop. Hij heeft ook een mooie compacte galop. Maar eens kijken hoe dat zich ontwikkelt.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:09

Ik heb dit weekend bij Rick ook voor het eerst zijn zadel opgedaan. Hij is nu ook 2,5.
Hij heeft 1 hele bok gegeven. Daarna gedroeg hij zich als volleerd "zadeldrager" .

Ik zie hem maar 1x per maand dus hij heeft nu even de tijd om er goed over na te denken. Volgende maand mag hij hem weer een paar minuutjes op.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:13

he wat leuk dat jullie er ook al mee begonnen zijn, ik ben dan wel geen westernruiter, maar heb wel een 2 jarige die nu 2 jaar en 2 mnd is en volgende maand naar huis komt

ze kent een deken en een dekje etc al, als ze weer gewend is om in de hand te zijn na halfjaar opfok, gaat er singeltje om en als dat goed gaat zadeltje erop

ben benieuwd want het is soms toch zo'n kreng
maar dekjes gaf ze niets om en deken was ff sprintje naar voren ivm het gevoel bij dr achterbenen en toen was het goed

zit er ook aan te denken om een hoofdstel in te doen en vast verkeersmak te maken, is altijd fijn als ze dat al zijn voor je erop gaat en over de weg moet

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:18

Rick staat al 2 jaar in de opfok en je kan er een bom naast laten ontploffen. Hij vind alles prima.
Het komt vast helemaal goed Renske.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:26

Heey heb die van mij ook zadelmak gemaakt van de week! Doe er verder nog nix mee maar een zadel interesseerde hem echt niet! Hoop dat wij net zo makkelijk blijven zitten als dat zadel (jaja over een tijdje).

Renske20
Citaat:
zit er ook aan te denken om een hoofdstel in te doen en vast verkeersmak te maken, is altijd fijn als ze dat al zijn voor je erop gaat en over de weg moet

Ik loop ook vaak met hem te wandelen, soms met een bitje in (halstertouw gewoon aan het halster want we willen niet nu al een stugge bek). Zo leer je toch ook een beetje je paardje kennen in andere situaties en leert hij je te vertrouwen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:41

Welkom Anya bij de club der mensen die hun paard op 2,5 jarige leeftijd zadelmak hebben gemaakt.
Ik hoop alleen voor je dat je nu niet heel bokt over je heenkrijgt omdat je met een 2,5 jarige al "aan het werk" bent gegaan...

(Ging bij mijn paard ook zonder problemen hoor, alsof ze nooit anders had gedaan...)
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 01-10-05 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:44

aan het haster ben ik 2x stukje over straat gegaan met haar, achter mn bomrpoof paard aan, alleen krijgt ze iets te veel praatjes om aan een halstertje over straat te gaan, vind dat een beetje link, vooral ook omdat ze hier soms als gekken rijden, en oke er zit wel een fietspad+berm tussen ons en de auto's maar toch..
maar wandel je met een bitje en ze gaat er flink inhangen dan heb je dat al verpest voor je er op zit
denk dat ik voor de zekerheid voor in geval van 'nood' een longeerlijn aan t bit doe, en die dus losjes vastheb, en probeer om alleen het halstertouw wat aan het halster zit te gebruiken, en mocht er iets fout gaan dan heb je als reserve nog de longeerlijn aan het bit

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:52

Cassidy schreef:
Welkom Anya bij de club der mensen die hun paard op 2,5 jarige leeftijd zadelmak hebben gemaakt.
Ik hoop alleen voor je dat je nu niet heel bokt over je heenkrijgt omdat je met een 2,5 jarige al "aan het werk" bent gegaan...
Ik geloof niet dat hier op Bokt ooit moeilijk gedaan is over het zadelmak maken van een 2,5 jarige.
Wél over mensen die het daar niet bij laten en het beessie gelijk ook maar inrijden. Als je toch bezig bent....
Ik denk dat iedereen hier Anya voldoende 'kent' om te weten dat Whiz niet voor 2006 iemand op zijn rug te dragen zal krijgen [please correct me if I'm wrong!]

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:54

Zelfs dat zadelmak maken zorgt voor de nodige discussies hoor....lees de topics er maar over na (op western, en op de andere fora) .

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:07

Nou voortaan niet meer erbij zeggen hoe oud je paard is als je iets leuks wil vertellen. Ik zit zo een beetje rond te lezen en elke keer als er terloops een leeftijd wordt genoemd breekt de hel los. Is toch eigenlijk ook een beetje offtopic?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 22:07

Cassidy schreef:

(Ging bij mijn paard ook zonder problemen hoor, alsof ze nooit anders had gedaan...)

Huh?
Ik zit er toch niet op?
Ga ik ook nog heel lang niet doen. Wiz is van 1 mei. Dus voor 1 mei gaat er niemand op zijn rug. En als het nodig is, wacht ik desnoods nog langer als hij nog te slungelig is dan.

Bovendien was dit alles bij elkaar een kwartiertje. En kleine werkjes doet hij al vanaf zijn geboorte. Dat wil zeggen: netjes meelopen, of op een zeiltje staan of dat soort dingen.

Zadelmak maken in de zin van erop gaan zitten zou ik nooit doen. Ik heb het plaatje van Sugarmiss wel heel goed voor ogen hoor.

Ik doe het juist op deze manier zodat hij niet in enen alle stress krijgt over een poosje. Nu gaat hij weer een maand of zo de wei in. Dan doe ik het nog een keertje. Daarna mag hij de hele winter weer spelen en begin ik rond maart weer met een zadeltje en wat werkjes. Als aanloop voor het daadwerkelijke opstappen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:47

Van het dragen van een zadel wordt je paard echt niet minder. zeker niet als ze al 2,5 zijn. Spelenderwijs leert hij zo een zadel te accepteren en zal het straks veel minder stress opleveren voor Wiz.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:02

Onze jongkies op stal zijn nu 4 maar nog steeds veel te klein zeg maar.. Nu wachten we tot volgend jaar voordat ze ingereden worden ook die jongkies zijn al op hun plusminus 2,5 jarige tijd zadelmak gemaakt. Nu staan ze dus al 2 jaar weer gewoon in de weide.
Alleen hebben we op stal besloten om de tweeling dus door een prof te laten inrijden we zijn nu eenmaal nog niet zo ver om ze zonder enige begeeiding in te rijden!
@Anya ik weet niet of ik uberhaupt wel op hem zou komen! Laukje is tenslotte maar 1.32 ik rijd trouwens wel eens western op een gribaldi merrie bij ons op stal gooit ook hoog op.. ag buikspiertjes trainen kan ook geen kwaad:D

pacster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:42

hoi hoi..

gefeliciteerd.. ik hoop dat die van mij zich ook zo gedraagt als ik er over een half jaartje een x een zadeltje op wil gaan leggen.. hij is nu wel hartstikke braaf.. maar toch.. het blijft wel een echt kearltje, die steeds meer zijn eigen willetje krijgt.. heb er wel zin in..

groetjes..