[WN] Hoefkatrol bij western getrainde paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

djmaris

Hoefkatrol bij western getrainde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 11:23

Ik heb de laatste tijd me verdiept in het ontstaan van hoefkatrol. Het vermoeden bestaat dat er een verband is met de houding en balans van de ruiter.

Wij westernruiters zijn erg bezig met onze gewichts/balans hulpen en het los van het bit rijden.

Dus ik vroeg me af; hoe zit het met hoefkatrol en westernpaarden? Zijn er western getrainde paarden bekend met hoefkatrol?

Ina

Cassidy

Re: Hoefkatrol bij western getrainde paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:34

Ja, bij westernpaarden komt ook HKO voor. De verhalen gaan dat de hoeven van veel westernpaarden te klein voor het gewicht dat erdoor gedragen moet worden. Maar of het ontstaan van de HKO dat nu een probleem is van exterieur of manier van rijden, of de manier van opfok of het houden van de dieren blijft een punt van discussie.

Nu is de vraag natuurlijk: wat is HKO. Veranderingen in het straalbeentje? Een kreupel paard? Of combinatie van beiden?
Mijn merrie heeft veranderingen in haar straalbeentje (een voet, LV). Ze heeft er nog geen dag kreupel op gelopen. Heeft mijn merrie HKO? In mijn ogen niet.
Op het moment dat ze kreupel gaat lopen, heeft ze dan HKO? Ligt eraan waar de blessure zit. Kans is groot dat de diagnose heel snel op HKO uitkomt, juist en vanwege de veranderingen in het straalbeen.

Ik weet van paarden (western gereden en niet western gereden) die wel kreupel lopen en geen veranderingen in het straalbeen hebben. Is dat dan HKO? Of klinische HKO, zoals de medici beweren, omdat ze het verder niet kunnen vinden? Of niet toch simpelweg een rugprobleem door verkeerde manier van rijden?

Ik heb weleens een clinic van Antoine de Bodt gevolgd, en wat hij verteld is zeer zeker iets om over na te denken. Het is niet de houding en de balans van de ruiter die het probleem zijn, en ook niet het eventueel van het bit afrijden bij de western, maar het feit dat mensen niet weten hoe ze hun paard recht moeten richten en daardoor eenzijdig overbelasten.
Antoine de Bodt geeft tegenwoordig ook les aan westernruiters, en boekt daar resultaten mee. Het heeft allemaal te maken met het verzamelen van het paard en het oprichten/gewicht op de achterhand brengen. Op welke manier je dat bereikt, dressuurmatig met aanleuning, of het van het bit afrijden, maakt dan verder helemaal niet uit.

savathJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:37

ik ken er zelfs een quarter,van 3 jaar,nog nooit gereden of belast en ze heeft hoefkatrol.fokken werd afgeraden vermits de moeder dit aan haar veulen gegeven heeft.
ze hebben zeer smalle voetjes en zoals gezegt/te smal om het gewicht te dragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 11:44

De kwaliteit van het beenwerk is zeer zeker genetisch bepaald. Probleem is dat er geen keuring is voor de QPA hengsten die ter dekking aangeboden worden, en dat er eigenaren zijn die hun paard met erfelijke gebreken op de benen ter dekking aanbieden.

Maar ook de opfok, de beweging en de voeding van een jong paard kan zeer zeker bijdragen aan problemen zoals HKO, of zoals bij de warmbloedpaarden vaker voorkomt, OC of OCD.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:54

denk op westerngebied net wat cassidy al om schrijft deze hengsten mogen gewoon wild west dekken zonder keuringen etc...dus fokkerij speelt zeer grote kans op fokken bij quarters en paints op erfelijke gebreken...het beste is om je eigwen paard rontgenlogisch te laten keuren en bij een hengstenhouder erop aan te spreken of hij zn hengst rongtenlogisch gekeurd heeft op erfelijke gebreken...als hij dat heeft gedaan en jij ook bij jouw paard is de kans veel minder op zulke nare gebreken op een paard...

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 16:07

Helaas komt HKO net zo goed voor bij de westernpaarden als bij de engels gereden... Het is niet het einde van de wereld, maar vraagt wel enige aanpassingen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:32

Ik heb een fjord,hij is nu 17. Sinds hij 9 is rij ik western met hem en hij heeft ook hoefkatrol. Er waren ook veranderingen in het sraalbeen te zien, links meer dan rechts. Hij heeft eigenlijk nooit kreupel gelopen, alleen tijdens kreupelheidsonderzoek na de buigproef.
Na eerste verdoving in straalbeen liep hij nog kreupel, na tweede verdoving hoger in de hoef liep hij niet meer kreupel.
Dus of het nu echt HKO is vraag ik mij af.
De oorzaak kon zijn dat hij ongelijke hoeven heeft. De DA is ook bezig met onderzoek naar het "mooie paarden syndroom", dit heeft te maken met het fokken van mooie paarden, maar die daardoor geen natuurlijke proporties hebben (zoals te lange benen dat ze niet meer bij de grond kunnen komen om te grazen en dan een onnatuurlijke houding aannemen, en daardoor benen enzo overbelasten.).

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:55

cynthiar schreef:
De DA is ook bezig met onderzoek naar het "mooie paarden syndroom", dit heeft te maken met het fokken van mooie paarden, maar die daardoor geen natuurlijke proporties hebben (zoals te lange benen dat ze niet meer bij de grond kunnen komen om te grazen en dan een onnatuurlijke houding aannemen, en daardoor benen enzo overbelasten.).
Interessant! Werkt hij aan een proefschrift o.i.d. of is dit een privé-onderzoekje?

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 23:02

ja dat vraag ik mij ook af laat maar weten

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:54

Ik weet niet of het voor een proefschrift is, maar hij vertelde dat hij het er ook met andere dierenartsen over heeft gehad en heeft geprobeerd het uit te leggen, maar die snapten het nog niet zo. Ik vroeg namelijk wat het precies inhield en toen zei hij dat het te ingewikkeld was om uitteleggen want collega artsen snapten het niet eens. Ik weet niet bij wat voor gelegenheden dit was maar ik denk bij congressen.
Mijn Da is al heel lang Da, zeker 20 jaar, dus hij moet wel ervaring ermee hebben, maar het fijne weet ik er jammer genoeg niet van.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:39

djmaris schreef:
Ik heb de laatste tijd me verdiept in het ontstaan van hoefkatrol. Het vermoeden bestaat dat er een verband is met de houding en balans van de ruiter.

Wij westernruiters zijn erg bezig met onze gewichts/balans hulpen en het los van het bit rijden.

Dus ik vroeg me af; hoe zit het met hoefkatrol en westernpaarden? Zijn er western getrainde paarden bekend met hoefkatrol?

Ina

HKO kwam in de zelfde rongenologische vorm ook al bij het paard van 20.000 jaar geleden voor dus de kans dat het iets met rijden te maken heeft is klein!

De kans dat het erfelijk is is daar door ook al zo goed als uit te sluiten, gezien in de natuur het recht van de sterksten geld.

Of het moet kloppen wat de onderzoekster van die fosielen zeg dat HKO en veranderingen in het bot en kreupel gaan niks met elkaar te maken hebben.
Ze gaf nl aan dat de kartol beentjes van die "prehistorische "paarden gevonden werden bij paarden die een natuurlijke dood waren gestorven en dus niet paarden waren die ten prooi gevallen zijn. Deze dieren gingen dus blijkbaar niet kreupel met de afwijking in hun bot.

Al met al weet de wetenschap nog weinig tot niks van het fenomeen HKO. Ze krijgen er geen vinger achter. Houden vast aan zeer wankele aannames en gradaties. Vooral omdat foto´s en kreupelheids onderzoek niet met elkaar overeen stemmen is geen enkele diagnose waterdicht.

Nog even iets anders ter info.
Over het algemeen wordt hier altijd geoppert dat Quarters kleine voeten hebben. Klopt, maar kijk eens naar de maat voeten van een pony met de zelfde stokmaat!!! Ook die hebben geen grote schuivers.

Of die maat voeten iets met het fenomeen HKO te maken hebben betwijfel ik zeer.
Vooral omdat ik vanuit de VS van een kennis van mij die in HKO onderzoek zit telkens weer de vraag krijg of ik zeker weet dat warmbloed paarden niet extra gevoelig zijn voor katrol, OC(D) en arthose want ze krijgen er daar naar verhouding zo veel van voor hun kiezen!
Snapt U het snap ik het ? Deze paarden worden toch "gekeurd" en selektief gefokt? Dus weer een aanwijzing dat erfelijkheid niet echt een faktor is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:53

Uit info van de warmbloedfokkerij kun je lezen dat men daar nu heel sterk bezig is om HKO weer uit het paard te fokken dmv hengstenkeuringen en merrie's PROKken.
Bij warmbloeden werd er gezegd dat er veel voetproblemen ontstonden doordat de paarden o.a. veel te groot gefokt werden.

Juist doordat er paarden in de sport gebruikt werden die blijkbaar geen last hadden van de OC/HKO (ik gooi het maar even op 1 hoop) is men zolang door blijven fokken met deze produkten.
Het is dus IMO wel degelijk deels erfelijk bepaald en de rijstijl c.q. belasting kan eea verergeren.

Citaat:
Over het algemeen wordt hier altijd geoppert dat Quarters kleine voeten hebben. Klopt, maar kijk eens naar de maat voeten van een pony met de zelfde stokmaat!!! Ook die hebben geen grote schuivers.
Als je uit gaat van een vergelijkbaar gewicht niet, dat klopt. Maar waar de normale gemiddelde pony 400 kilo weegt, zal een worldshow halterkanon al snel het dubbele wegen. En dat is dus niet gezond te noemen en zal zeker zijn weerslag op de voeten hebben.

Verder is het ook zo dat Quarter al op vrij jonge leeftijd ijzers krijgen vanwege het werk. De hoeven krijgen hierdoor dus niet de kans om volledig uit te groeien. Hierdoor groeien de steunsels niet genoeg naar buiten en krijg je dus een te smalle straal, wat ook weer een ongezonde inwerking in de hoef heeft.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:14

mijn quarter had op 3 jarige leeftijd maatje 5x0 achter en 4x0 voor, nu heeft ze 2x0 achter en 0 voor dus drie maten gegroeid , en altijd op ijzers gelopen (en nooit kreupel )
Als je een goede smid hebt kun je een hoop ellende voorkomen. Behalve een goede smid moet je ook zelf in de gaten houden dat je op tijd bent, dat scheelt ook een hoop sores.
Af en toe zie je toch paarden lopen met slecht beslag! Vraag me af of dat ook niet bijdraagt tot allerlei narigheid....

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:21

Met belangstelling volg ik dit topic.
Ik heb mijn paard begin dit jaar moeten wegbrengen - zeer ernstige HKO.
Ik heb hem vanaf veulen gehad - hij heeft altijd goede voeding gehad en is met regelmaat door een zeer goede hoefsmid bekapt/beslagen.
Rijtechnisch is hij altijd goed gereden en er is geen reining met hem gereden.

Daarentegen weet ik dat zijn vader opeens uit de wedstrijden is teruggetrokken. Via-via hoorde ik dat het HKO was.
Of dit helemaal waar was weet ik niet zeker.
Maar hoezo - niet erfelijk?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:15

silvester schreef:
Rijtechnisch is hij altijd goed gereden en er is geen reining met hem gereden.

Waar slaat die opmerking op? HKO heeft niks met wel of niet Reining rijden te maken.

Ik wil even wat kwijt over dat PROK bij warmbloed merries. Naar mijn idee is dat weg gegooit geld.
De merrie wordt in haar leven 1 keer getest en dat moet een garantie zijn voor geen problemen.
Nou laat ik idereen die dat gelooft even uit de droom helpen. HKO kan bv binnen een tijds span van 6 maanden ontstaan dus dat certifikaat is na 6 maanden al niets meer waard!

Als men echt iets wil doen dan zul je elke hengst en merrie voor het begin van een dekseizoen PROK moeten keuren. Dan geeft dat nog geen garanties, gezien de twijfelachtigheid van de erfelijkheid, maar alleen dan ben je naar mijn idee goed bezig.
Al het andere heeft gewoon geen waarde!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:20

De bedoeling van PROKken is dat een merrie op 2,5 jarige leeftijd nog niet bereden wordt (bij WPN'ers dus) en als dan geen HKO aantoonbaar is dat ze het dus niet ge-erfd heeft en dus als fokmerrie ook niet kan doorgeven.
HKO opgedaan onder belasting is nooit erfelijk natuurlijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 21:14

Het gaat inderdaad om de erfelijkheidsfactor Adrienne. Het heeft als zodanig wel degelijk waarde. Zeker omdat op zeker moment bleek dat afstammelingen van een bepaalde tak een groter risico hadden om als enter of twenter al HKO of OC te hebben, zonder dat sprake was van enige belasting. Daar is die PROK voor en de behoorlijk zware keuring voor de hengsten. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld het draversstamboek dat vooral prestatiegericht is. Geldt eigenlijk ook voor quarters. De best presterende hengsten kosten het meest aan dekgeld. Maar je mág met alles dekken als er maar quarter op staat. Toch?

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:44

Het zou van belang zijn als HKO bewezen erfelijk was maar dat is niet het geval en dan nog is die test waardeloos.

Gezien mijn werk veld genetica is kijk ik er misschien net wat anders tegen aan als de gemiddelde leek.

Maar goed laat ik even aan nemen dat ooit bewezen wordt dat een ontsteking erfelijk is. Er wordt nl geen eens serieus werk verricht om de marker er voor te vinden maar goed. Dan nog is die Prok op die jonge leeftijd een wasse neus.

Even een voorbeeld. Er zijn vormen van borstkanker bekend die erfelijk zijn. Als je nu zou gaan redeneren als met die Prok keuring wordt gedaan doe je het volgende, je maakt foto's van een 10 a 12 jarig meisjes borsten en als je dan niks vindt concludeer je dat ze geen erfelijke vorm van borst kanker heeft.

Zou iemand hier dit voor een valide test aan zien???????? Nee toch mag ik hopen. Iedereen kan dan toch wel beoordelen dat je dan een hoop ellende veroorzaakt ipv voorkomt.
Borst kanker en ook de erfelijke vorm laat zich niet aan een leeftijd koppelen.

Terug naar de paarden.
De meeste paarden krijgen HKO problemen tussen hun 5de en 10de levens jaar. Dan is het toch op zijn minst erg naief te noemen (lees enorm stom) om aan te nemen dat, als je die paarden op 2,5 jarige leeftijd test, je ze er uit zult pikken! En nog dommer is het om aan te nemen dat alle andere vormen die op wat latere leeftijd te voorschijn komen, wat het grootste aantal dieren omvat, dan maar voor het gemak niet erfelijk zijn.

Inderdaad voor Quarters geld prestatie fok als graadmeter. Op zich een goed manier van selekteren, maar dan moet je als fokker daar ook echt voor kiezen. En alleen presterende lijn kruisen. Dat is geen heilige methode maar niks minder effectief als al die half bakke keuringen. Want dat blijkt gewoon kei hard uit de cijfers. De afwijkingen komen nog steeds in Warmbloeden, Volbloeden en Quarters meer voor dan in andere soorten.

Ik begrijp niet dat er telkens van die halfbakke maatregelen worden genomen die eigenlijk totaal niks toevoegen . En dat dan weer meteen de prestatie fok wordt afgeschoten. Terwijl die gewoon in de pas mee blijft lopen het worden net als bij de keurings stamboeken er niet minder maar ook niet meer.

Waarom is het zo moeilijk om te testen zoals ze dat bij bv hondenrassen doen. Daar worden honden, reu en teef, getest op erfelijke aandoeningen zoals staar en heup dysplasie enz enz. Waar op DNA nivo naar gekeken kan worden hoeft maar 1 keer en alle ander afwijkingen worden als er met reu of teef gefokt wordt elk jaar opnieuw geevalueerd .

Ik probeer dus ook niet te zeggen dat men niks moet doen. Maar dat als men iets gaat doen je wel voor iets moet kiezen wat zinvol is en niet zo’n test als dat PROK verzinnen om die dan vervolgens compleet waardeloos te maken door op een onzinnig tijdstip te gaan kijken en die onzin dan ook nog eens levenslang geldig te laten zijn!
Want dan blijf je toch achter de feiten aan lopen erger nog je maakt het probleem nog groter. Iets wat je dus ook zien binnen de fokkerij die deze regels hanteerd. Want HKO en OC(D) zijn alles behalve uitgebannen.

Maar goed het zal wel weer om het al oude geld draaien, kost vast weer te veel om een hengst en merrie voor elk dek seizoen te testen. Misschien moeten we maar gewoon wachten tot de AQHA samen met bv Davis University uit Californie de DNA markers voor dit soort aandoeningen heeft gevonden, als ze er al zijn, zodat er een keer serieus naar kan worden gekeken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:03

Ik heb even geinformeerd bij een KWPN-fokker en die meldt het volgende:

Ook oudere merries kunnen en worden geprokt. Het gaat hier niet alleen om HKO maar ook en vooral om OCD. Het is inmiddels in de KWPN-fokkerij bewezen dat hengsten die bekend staan dat ze veel HK en ODC doorgeven dat nooit doen op PROK-merries. Het moet dus van twee kanten komen. Daarnaast is het op foto's heel goed mogelijk om het verschil tussen aandoening of trauma te zien. Het is wel mogelijk om de gevolgen onzichtbaar te opereren, maar vaak komt het terug. Het is een aandoening in dat geval.

Bovendien komen dit soort aandoeningen wel degelijk voor bij jonge paarden voordat ze belast zijn.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 13:22

Ik denk dat zo lang men niet aanvaard dat de natuur zijn eigen grillen heeft en zolang je niet weet welke mogelijk erfelijke faktor of faktoren een rol spelen bij het ontstaan van HKO. Dat je dan met elke eenmalige test je zelf en anderen gewoon voor de gek houd.

Wat is er tegen om die test gewoon verplicht in te voeren aan het begin van elk dek seizoen. Vooral als je weet dan je dan de boel wel veel beter waterdicht krijgt. Tot die tijd is dat PROK gewoon dwijlen met de kraan open!

Ik heb het hier niet over OC(D) want dat is een afwijking in de bot opbouw dat is een ander verhaal als HKO

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:15

Even op glad ijs misschien maar ik wil jullie deze niet onthouden.. Citaat arts Dr. vet. med. H Strasser "De laatste 3 jaar is het HERSTEL van 53 paarden met hoefkatrolontsteking gedocumenteerd. De ijzers werden verwijderd, de paarden kregen een natuurlijke huisvesting en de vorm van de hoefschoen was door goed te bekappen weer teruggebracht naar zijn natuurlijke vorm. Afhankelijk hoe lang het paard de ziekte had en hoe goed de natuurlijke verzorging was konden de paarden na enkele weken tot negen maanden weer VOLLEDIG worden gebruikt".. Einde citaat. Kijk eens voor meer informatie op edit: link verwijderd, wegens veelvuldig voorkomen van deze link.

Met vr. groeten Renske.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:45

Maar bleven die paarden dan ook na weer een jaar werken nog goed?
Mijn paard met HKO loopt ook goed, met ijzers!

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 22:01

Prima toch!! Naast dit citaat waren er meerdere stukken over bekappen en ijzers en de relatie met hoefkatrolontsteking.. Ik vond het bere intressant omdat het antwoord gaf op heel veel vragen die ik mijzelf al jaren stelde en stel.. En om op jouw vraag terug te komen JA, deze paarden waren VOLLEDIG herstelt!!