[WN] kruising quarter/shetlander, ja echt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

kruising quarter/shetlander, ja echt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 08:43

hallo, ik heb een serieus probleem,

Mijn quarter merrie (van 1.52) heeft in mei een feestje gevierd met een shetlanderhengstje ( van 90 cm!). Je denkt dan al gauw, dat zal wel loslopen.....die kan er toch niet bij.... toch?

Die hengst brak steeds uit naar de wei van de merrie (ook door de sloot heen) dus ik hoef geen preek graag over het feit dat je geen hengsten bij merries moet zetten, dat ben ik me echt wel bewust en ik heb dat hengstje (en zn eigenaar) echt wel niet zulke fijne dingen toegewenst

Gisterenavond toch maar weer eens aan die dikke (gras)buik gevoeld en die schopte terug! (of verbeelde ik me dat nou?)
De merrie heeft al de hele zomer vakantie en dus een aardige grasbuik, maar dr uier is ook aan het groeien en dat kan volgens mij niet van het gras komen....
dus naar alle waarschijnlijkheid is ze drachtig en nu dan ongeveer 4 maanden onderweg, ik heb mn DA al gebeld maar die zei dat ik er nu niks meer aan kan doen, dat kan alleen binnen 30 dagen na de dekking.

Ik moet dus even afwachten of het inderdaad een grasbuik is of niet.
Zoals jullie zullen begrijpen ben ik hier niet echt blij mee want de merrie is dan ook weer maanden uit de roulatie en waar laat ik straks dat veulen en brengt dat veulen uberhaupt nog wat op? Hoe groot wordt ie later?
Kan ik die kleine dan in laten schrijven in het halfquarter stamboek? en waar vind ik dat?

Het wordt wel een hele snelle shetlander (of shetter horse? of quartlander?) met dikke billen en een goede rem! Dat het een vos wordt is ook al zeker
Een reiningshetlander? of een miniquarter?

kortom, wie heeft dit ooit meegemaakt (als dat al kan) en kan me advies geven?

wreckh

Re: kruising quarter/shetlander, ja echt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:49

Jeetje, dat is wel wat> Ik zou sowieso even je merrie laten scannen, dan weet je zeker of ze drachtig is of niet. En als dat zo is is het denk ik maar afwachten wat eruit komt.

Ik moet zeggen dat ik zo een kruising wel grappig vind. Je hoort alleen wel vaak dat bij rare kruisingen je ook paarden krijgt die niet in verhouding zijn. Maar goed, dat weet je van te voren niet. Ik zou gewoon maar afwachten.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:53

Oooohhh hoe vaak ik niet met die gedachte gelopen heb....... Meid vervelend voor je als het echt zo is, maar ik moet zeggen dat ik reuze nieuwsgierig ben naar wat daar uit komt... Kan je je merrie niet laten scannen om zeker te zijn? Voor het zelfde geld waren het alleen darmbewegingen die je voelde, want met 4 maanden voel je meestal nog niets.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:55

Ja laat haar eerst scannen voordat je jezelf helemaal gek maakt.
Dan heb je pas zekerheid.

Maar sorrie ik vind de kruising ook leuk. Shettie met dikke spierbillen gaaf man. Ben errug benieuwd. Hou je ons op de hoogte?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:57

Aparte combi zal dat worden. Zelf zou ik me denk ik alleen nog maar zorgen of het dier uberhaupt een makkelijk leven zal hebben, afgaande op de lichaamsverhoudingen.

Even laten scannen, dan ben je er snel achter.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:01

Jeetje, daar zit je inderdaad niet echt op te wachten. Ik zou ook de merrie eerst laten scannen en dan je lekker gaan verdiepen in het "hoe en wat" van een drachtige merrie, bevallingen enzovoorts, want het belangrijkste is natuurlijk dat merrie en veulen gezond blijven.

Of het veulen wat opbrengt... nee, ik denk niet veel, maar dat is neem ik aan niet je hoofdzorg? Ook ik moet zeggen dat ik heel nieuwsgierig ben naar deze combie, maar ik hoop vooral dat beide gezond zullen zijn en blijven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 09:14

Ik weet het verschil tussen darmbewegingen en schoppen van een veulen, ik heb 5 minuten met mn hand onder enige druk tegen de buik staan voelen en heb toch echt voelen schoppen, of er zat net een kluit gras onder mn vingers? Volgens de DA is het veulen nu zo groot als een kat dus in theorie moet je het best kunnen voelen.

volgens mn da poept ze m er zo uit omdat ie waarschijnlijk minder dikke billen heeft dan een normaal quarterveulen. Ze heeft vorig jaar ook een veulen gehad dus dat scheelt, ze beviel toen heel makkelijk.

Scannen heeft niet zoveel zin, kost me weer een berg geld en het enige wat er dan uit komt is wel/niet drachtig en dat weet ik over een maand ook wel. Ik heb niet zoveel centjes.... of iemand moet me sponsoren?

Ik wil wel graag weten of ik dat veulen dan in het half quarter stamboek kan krijgen en hoe dat werkt, beter nu al weten dan straks te laat zijn.... Bij de AQHA moet de dekking ook al aangemeld zijn van te voren door de hengsteneigenaar bijvoorbeeld.

Ik zit echt niet te wachten op een veulentje, al ben ik wel benieuwd naar het resultaat van deze vreemde combi. Alleen kan ik m niet houden om te zien hoe het uitgroeit en zal ie dus met 4 maanden weg moeten. Zou wel fijn zijn als er dan een 'papier' bij zou zitten, dat scheelt misschien weer met verkopen.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:17

Een 4 maanden dracht voel je nog niet trappen en de merrie wordt er ook nog niet dik van meestal en de kans dat zo'n klein hengstje het lukt bij zo'n grote merrie is ook erg klein.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:17

Tja dat was ook waar ik heel bang voor was toen ik mijn Shetlander erbij kreeg. Ze krijgen het beslist voor elkaar, dus hop hop daar gingen de balletjes van mijn Shet.

Ik kan niet anders dan me bij alle vorigen aansluiten. Ook ik zou een scan laten maken. Dan weet je tenminste zeker of ze drachtig is of niet.
Daarna zou ik me gaan verdiepen in het wel en wee van het veulen. Eens op internet rondspitten of er ergens soortgelijke combinaties op de wereld gekomen zijn en wat dan de nadelen voor het veulen zouden kunnen zijn.
In de hondenwereld worden ook wel eens hele grote honden door piepkleintjes gedekt en meestal ondervinden de pups daar geen hinder van.

Ik denk niet dat het veulen erg veel op zal brengen. Maar het belangrijkste is volgens mij dat zowel moeder als veulen gezond zijn en blijven.

Ook ik ben erg benieuwd wat er uit deze combinatie, als je merrie inderdaad drachtig blijkt te zijn, gaat komen.
Sucses!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:21

Ze "poept" hem er vast zo uit, maar dat heeft niks te maken met de billen, Quarter veulens worden namelijk niet met dikke billen geboren, dan komt pas na de geboorte. Natuurlijk ga je er ook van uit dat het allemala goed gaat, maar toch zou ik wel wat gaan lezen over de dracht en bevalling, want ook al zou het een klein veulen zijn, dan nog kan er van alles mis gaan en is het wel handig als je op de hoogte bent en ook correct kan reageren.

Zo groot als een kat is het met 4 maanden zeker nog niet, maar hier is een goede link die je laat zien hoe ver het is: http://equineestates.com/development.html

Ik snap dat je er niet op zit te wachten en dat het allemaal geld kost, en dat is natuurlijk balen omdat het niet geplaned is.

Wat betreft een half quarter stamboek, daar kan ik je niet mee helpen. Misschien zou het veulen bij de NRPS geregistreerd kunnen worden? Die nemen wel meer Quarter en Paint kruisingen. www.nrps.nl

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:23

Jeetje, dat is idd niet zo mooi. Wel een grappige combi denk ik, ben erg nieuwschierig wat eruit zal gaan komen.

Sterkte en succes, haha!

Steaming schreef:
Een 4 maanden dracht voel je nog niet trappen en de merrie wordt er ook nog niet dik van meestal en de kans dat zo'n klein hengstje het lukt bij zo'n grote merrie is ook erg klein.

Het kan best. Wij hebben dus ook een fokkerij, en je kan bij ons na vier maanden echt wel het verschil zien tussen de drachtige en niet drachtige merries!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:25

Bij sommige merries zie je wel wat, maar dat is puur hormonaal, met 4 maanden weegt het veulen een pond. Das niks in zo'n grote merrie lijf.

Steaming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:32

Eén merrie bij ons wordt na een maand of 5 al een beetje rond, bij de anderen is er tot een maand of 9 niks van te zien dat ze rond worden, in deze tijd van het jaar krijgen ze wel een ronde buik van het natte en minder voedzame gras.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 09:33

denk wel dat de dekking indertijd gelukt is met dat hengstje, ze was indertijd heel erg kreupel en kon bijna niet lopen.
Bleek dat dr billen helemaal schraal waren van dr kling tot dr uier vanwege de hengstigheidssappen die langs dr billen naar beneden waren gelopen. Met als gevolg dat dr huid een soort verbrand was door de zon.
Ben drie weken aan het smeren geweest met uierzalf om de boel zacht te houden, ik heb wat afgevloekt.... en mn stalgenoten wat afgelachen....
Als ik toen had geweten wat ik nu weet dan had ik dr wel binnen die 30 dagen guist laten spuiten maar dat is altijd achteraf makkelijk zeggen...

Ik vind het ook heel belangrijk dat mn merrie gezond blijft en dat alles goed gaat, daar maak ik me eigenlijk niet zoveel zorgen over want ik ken dr al wat langer dan vandaag en kan aardig inschatten of ze zich goed voelt of niet, ze is nl heel gevoelig en laat snel merken 'hoe dr pet staat'
Ze gaat vanacht weer op stal en blijft daar ook en die grasbuik zal dus behoorlijk gaan slinken de komende weken en dan zie ik vanzelf meer. Volgens de DA kan die uier ook wel enigszins vet zijn maar ik zie wel heel duidelijk dat ie groter is dan in mei.

Ik hoef me niet meer te gaan verdiepen in het krijen van een veulen, heb er al eentje lopen van een jaar.... die fase ken ik gelukkig al
heb me toen al helemaal ingelezen en suf gezocht naar info, nee gelukkig ben ik wat dat betreft wel voorbereid... maar echt blij ben ik niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:36

wat er uit komt lijkt me een idiale kinderpony voor de westernsport!
met een beetje geluk wordt het een mooi maatje er tussen in

wie had er laatst niet al 2 mini haflingers uit frankrijk gehaald voor kinderlessen?

denk dat je het wel aan de merrie kan zien maar nog niet kan voelen
maar misschien heeft hij al eerder gedekt zonder dat je het door had en is ze verder in de dracht

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:44

haha sorry. vind het wel een grappige combi. maar je doet zo ja hoe moet ik zeggen. Alsof het veulen een stuk vuil is. Van ja over 4 maanden naar de geboorte moet hij toch weg. Is dat niet een beetje vroeg????

maar heel erg veel succs.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:51

shirley23 schreef:
maar je doet zo ja hoe moet ik zeggen. Alsof het veulen een stuk vuil is. Van ja over 4 maanden naar de geboorte moet hij toch weg. Is dat niet een beetje vroeg????

Tja ik kan me voorstellen dat als je andere plannen hebt met je paard (de training weer op te pakken) dat je dan niet echt zit te wachten op deze ongewenste dekking!
Een drachtige merrie is een grote verantwoording en als je daar zelf voor kiest vind je dat niet erg. Nu wordt het Cissy in de schoot geworpen en is er niets meer aan te doen.

Moet er ook niet aan denken dat het mij zou overkomen, want ook ik zou er beslist niet vrolijk van worden!! Kan me Cissy's gevoel dus wel een beetje voorstellen.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 09:52

nee, eerder gedekt kan niet, ze is half mei pas in die wei gekomen en was toen niet hengstig want ze heeft m, toen hij weer eens over de sloot en onder het schrikdraadje door was, alle hoeken van de wei laten zien. Ze is een alfa en dat liet ze hem goed merken! ik had toen eventjes medelijden met hem....

Alleen ook alfa's worden een keer hengstig en die schrale billen waren eind mei dus ergens tussen half en eind mei is de daad geschied.

Ideale kinderpony voor de westernsport? ik hoop het!

Citaat:
maar je doet zo ja hoe moet ik zeggen. Alsof het veulen een stuk vuil is.

nee dat is het niet, ik zal er ook best goed voor zorgen, maar ik heb geen geldboompje in de tuin staan en na 4 maanden moet ik stalgeld voor dat veulen gaan betalen dus moet ie weg zo simpel is dat. Er gaan wel meer veulens met 4 maanden weg dus ik zie het probleem niet zo. Ik heb dit veulen niet bewust gepland en zal er dus ook geen band mee (proberen) te krijgen omdat ik weet dat ie weer weg gaat.
Maar een stuk vuil, nee, ik heb wel gevoel maar ben ook nuchter en zeker geen pennymeisje. Loop al bijna 30 jaar mee in de paardenwereld dus misschien dat ik er iets anders tegenaan kijk dan jij?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:05

Een veulen van 4 maanden kun je nu nog niet voelen schoppen en het feit dat de uier nu al dikker wordt is eigenlijk ook wel erg vroeg. Maar omdat ze al eerder een veulen gehad heeft zou het kunnen.
Wat net zo makkelijk kan is dat ze een baarmoederontsteking heeft en dat daardoor de uier dikker is.
Mede door het feit dat ze zo 'hengstig' was kan ook duiden op een ontsteking in de baarmoeder.

Ik wil niet doomdenken, maar gezien het verschil in grootte zou er wel een probleem met de bevalling kunnen ontstaan.
Juist omdat het veulen waarschijnlijk een stuk kleiner zal blijven kan de bevalling uitgesteld worden omdat het 'belletje niet ingedrukt kan worden'.
Wat bedoel ik daarmee:
In de baarmoeder zit een punt wat door een veulen beroerd wordt als het groot genoeg is om geboren te worden. Logischerwijs is dit na 11 maanden.
Blijft het te klein wordt dat punt niet op het juiste moment beroerd en wordt het te laat geboren. Doordat het veulen dan al wel geboorterijp is kan er vuil in de baarmoeder komen, met alle gevolgen van dien.
Ook bij te grote veulens is het probleem dat het dus te vroeg geboren kan worden.

Ik zou zeker laten scannen en de kosten op de eigenaar van de hengst verhalen.
Als je geen toekomst in het veulen zit zou ik zelfs een abortus met de DA doorspreken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:05

Tja...banketstaaf! maar ik vind idd ook dat je nogal 'hard' klinkt. het is toch een (half)product va jouw merrie waar je zo gek op bent. Kun je niet met die buurman iets regelen, hij is tenslotte verantwoordelijk voor deze ingewenste vrijpartij. Kun je niet met hem bespreken dat jullie allebei de helft betalen ofzo?
Wat het veulen op zal brengen, maar net wat een gek ervoor geeft denk ik. Misschien een leuke manege/kinderpony? Duizenden euro's kun je er niet voor vragen nee...iig heel veel succes. Joh en wie weet wordt het wel zo'n leuk veulen dat als je een foto op marktplaats en bokt zet, dat er veel animo is. laat je ons het resultaat van dit 'slippertje' wel zien?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:07

eh...ONgewenst

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:11

Onze manege heeft altijd arabieren gekruist met van alles, ook met shetlanders. Komen gewone normale pony's uit hoor !! Alle soorten en maten, dus daar zou ik me niet druk over maken. Ben ook erg benieuwd wat er uit komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:11

Stond er een trappetje in de wei?
Anders kan het zo'n klein hengstje toch nooit gelukt zijn

Persoonlijk zou ik op kosten van de eigenaar van de hengst laten scannen. En indien 'raak' hem ook onmiddellijk schriftelijk aansprakelijk stellen voor alle eventuele gevolgen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:16

@Sonja; je wilt niet weten wat een hengstige merrie kan doen om het voor elkaar te krijgen. Al moeten ze gaan liggen

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:17

Cissy, Passende handtekening Ben benieuwd.....