[WN] Juiste manier van stoppen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjord_brucht

Juiste manier van stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 17:37

Wat is nu de juiste manier van stoppen?
Ik ben bezig met mijn welsh pony western om te scholen hierbij heb ik hulp.Maar nu stoppen lukt bijna niet.Onze manier:Whoa handen ligt optillen en de handen naar voren iets dieper gaan zitten.Dit begrijpt hij dus niet.Aan de hand stopt hij wel als ik Whoa zeg.Neemt hij me nu gewoon in de zeik of begrijpt hij het echt niet?

EmmaK

Re: Juiste manier van stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 17:45

je zal hem ook eerst duidelijk moeten vertellen dat hij moet stoppen en achterwaarts zetten als hij door de stop heen loopt, ik til mijn handen niet op maar iedereen doet het weer anders je kan misschien ook eerst proberen vanuit de draf licht rijden en als je dan staat whoa zeggen duidelijk gaan zitten en als het nodig is de teugels gebruiken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 19:01

je begint met stoppen vanuit stap
ik rijd het liefst op een hoog hek af, zeg een paar meter ervoor who(kort en duidelijk) blijf van mijn teugels af en zorg dat hij niet naar links of rechts kan door benen te gebruiken

als hij dit snapt probeer ik het gewoon in de bak
pas als hij het in stap kan , ga ik verder vanuit draf

als hij het snapt maar niet wil kun je hem met teugel stop zetten en gelijk achterwaarts vragen

bij loopgrage paardjes kun je ook stoppen en gelijk een halve spin doen en verder stappen
zo hoeft hij voor zijn gevoel niet te stoppen maar van richting te veranderen

Yuma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 00:48

Een manier is: hand opnemen en je paard dus tegen het bit aan laten lopen. Vasthouden totdat hij achterwaarts is gegaan. Dan loslaten. Loslaten op het moment dat hij echt probeert achteruit te lopen. Het duurt echt wel even voordat ze het kennen. Maar wil je een paard op de achterhand laten stoppen, dan zul je hem moeten leren dat whoa eigenlijk betekent, achteruit lopen. Daarmee begin je dus in eerste instantie in stap, dan pas draf en dan pas galop natuurlijk.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:34

Stoppen gaat bij mij in 3 fases, eerst ga ik diep zitten en span mijn buikspieren aan, krijg ik geen reactie dan zeg ik whoa en span ik nog meer aan. Nog geen reactie, teugels erbij. En elke keer dat hij stopt, gelijk achteruit. Nou heb ik nogal een sloom paard, dus die stopt heel makkelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:40

Boghy schreef:
Ik ben bezig met mijn welsh pony western om te scholen hierbij heb ik hulp.Maar nu stoppen lukt bijna niet.

***Kom ik weer met m'n 100 tegenvragen....
(alvast voor wie denkt dat dat weer negatief is: NEE dat is niet negatief bedoeld maar juist om eerst eens meer info te krijgen voordat er goedbedoelde adviezen het internet over geslingerd worden)

Kun je wat specifieker zijn met 'het lukt niet'?
Oftewel: WAT lukt niet? Gaat hij niet stilstaan, of pas na 100 meter? Of bedoel je dat hij niet RECHT stopt? Of ben je al zo ver met je omscholing dat je het al hebt over stoppen en glijden; dat hij dus wel stil gaat staan maar niet met een dusdanige techniek dat je daar een slidingstop van zou kunnen gaan maken?

Onze manier:Whoa handen ligt optillen en de handen naar voren iets dieper gaan zitten.

*** Aangezien je het hier al hebt over handen optillen in de Whoa, krijg ik het vermoeden dat je al echt met 'technisch' stoppen bezig bent. Oftewel je bent de schouder aan het liften tijdens je stop, om zo ruimte te maken de rug rond te trekken en de achterhand sterk tot extreem onder te laten treden en straks glijden.
Kijk hier eens heel kritisch naar? Is je voortraject hiervoor echt al dusdanig bevestigd dat je hier al mee bezig moet zijn, of komt het probleem JUIST uit het voortraject en zouden we dus een stapje terug moeten? Dus eerst weer die basis van het stoppen onder de loep nemen en verbeteren, en daarna weer verder richting het 'technische' verhaal van de voorbereiding tot slidingstop?

Dit begrijpt hij dus niet.

*** Hier refereer ik weer even naar mijn eerste vraag. WAT begrijpt hij niet? Hebben we het heel basaal over commando Whoa, of begrijpt hij het liften van je handen niet? Of treedt de achterhand niet genoeg onder op commando van jouw kantelende bekken?

Aan de hand stopt hij wel als ik Whoa zeg.

*** En dit doet me dan weer vermoeden dat het echt basaal om stilstaan gaat. Oftewel zoals ik het meestal heel oneerbiedig zeg: gewoon vier poten tot op de grond laten hangen en verder helemaal niks :S

Neemt hij me nu gewoon in de zeik of begrijpt hij het echt niet?

*** Meestal (!) het tweede.

Geef maar even wat meer info als je wilt, dan zijn hier vast wel mensen die je verder willen en kunnen helpen.

EN waar ik ook nog nieuwsgierig naar ben: hoe lang ben je met dit paard bezig, wat is jullie achtergrond, hoe vaak krijg je les, van wat voor instructeur, waarop gericht, en hoe lang ben je daar al mee bezig?
(ben verder niet nieuwsgierig hoor )

Groet,Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:55

Boghy, ik heb even de vrijheid genomen om je overige geplaatste berichten te checken.
Ik zie dat het om een 3 of 3.5-jarige, vrij kleine pony met vrij grote ruiter gaat, waarvan 2 weken geleden nog foto's geplaatst zijn waarop 'dressuur' met het dier gereden wordt.
Wat op deze foto's meteen opvalt, is dat het dier de helft van de fotoreportage met weggedrukte rug en hoofd in de lucht loopt. De tweede helft van de reportage loopt het dier 'in de krul' (ik gebruik deze term niet voor niets, want ik bedoel nadrukkelijk niet 'aan de teugel') doordat de ruiter de hand dwingend vastzet en neerwaarts drukt waardoor het paard geen andere keuze heeft dan het hoofd lager te gaan houden. Je eigen commentaar op een opmerking die een ander Bokker daar al over geeft, is dat jullie wel eens een communicatieprobleem hebben.
Ik zou het rijtechnisch benoemen als een probleem in houding en zit van de ruiter, probleem in de aanleuning, en wat lastige combinatie van klein paard/grote ruiter (niet onmogelijk maar wel iets moeilijker)

Hieruit concluderend ga ik er van uit dat we het dus echt over het beginstadium van Whoa hebben; dus de vier pootjes tot aan de grond enzovoort
Grondwerken! Hartstikke leuk en leerzaam. Maak Whoa maar heilig!
Laat je paard maar rustig tegen het halster/de neusriem aanlopen in je commando whoa, en neem bij goed resultaat ook ONMIDDELLIJK de druk weg als beloning. Ook stem gebruiken in zowel commando als beloning.
Leer je paard wijken voor druk, en zet dit systeem (commando, druk, en onmiddellijk druk eraf bij goed resultaat) door onder het zadel. Dan komt het echt vanzelf goed.

Persoonlijk zou ik dingen als handen liften bij Whoa nog absoluut niet doen bij een jong dier, maar ik ben een behoorlijk eigenwijze piepersnijder Ik zie er het nut niet van in, en gebruik dit liever pas als het WEL nut gaat hebben. Dus als ik daadwerkelijk die schouder wil gaan optillen.
De zithulpen natuurlijk wel al introduceren.

Ben benieuwd naar je eigen antwoorden en visie op het probleem.

Groet,
Sonja

Edit: suffe typo

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:27

nou sonja , ik heb in een andere topic een keer in de clinge gelegen met jou over ik meen galopwissels

maar hoe je het hier neer schrijft vind ik toppie!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:40

Ik bedoel het over het algemeen niet zo beroerd Spatter maar I-net komt vaak harder over dan Face tot Face...

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 13:26

We zijn al langer bezig met het western heel af en toe wordt hij dressuur matig gereden.Maar western vind ik fijner.Over het stoppen bedoel ik gewoon stil staan op 4 beentjes.

Mijn instructrice komt 2 keer in de week we zijn nu echt bezig met de basis.Waarom we stoppen zo als we nu doen is om het later makkelijker te makken met de slidingstop.Achterwaarts gaan is geen probleem.

De pony is trouwens al 4.En ja ik ben wat groot maar ik vind het een heerlijk maatje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:53

Weer wat tegenvragen: Beheerst het paard de achterwaarts?

In mijn ogen ben je nog niet toe aan het subtiel handen optillen en bekken kantelen, maar moet je meer contact met de teugel nemen op het moment dat je het woordje Whoa gebruikt. Dendert hij daar doorheen, moet je hem back uppen, terwijl je het woord whoa blijft zeggen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 15:57

nou, jij kan lekker lezen !
in het antwoord vlak boven jou geeft ze al aan dat achterwaarts geen probleem is

en de manier hoe jij het doet zou ik dus nooit gebruiken!

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 16:11

De Back up is totaal geen probleem.Dat had ik hem al aan de hand geleerd dat zit er goed in gebakken bij hem.

Het probleem is echt gewoon stilstaan onder het zadel.Aan de hand beheerst hij het redelijk.Dendert hij aan de hand erdoor heen zet ik hem achteruit.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:15

En zet je hem ook achteruit als hij er doorheen dendert als je er op zit?

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 16:18

Ja als hij doorheen dendert wel.Het stilzetten is gewoon heel moeilijk.Als het wel een keer lukt beloon ik hem uitbundig maar hij legt de link niet zo goed.En om nu iedere keer aan de teugels te gaan hangen om hem stil te zetten vind ik geen optie

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:23

als hij wel op je stem stopt aan de hand en niet onder het zadel dan is er denk ik meer aan de hand
zit of jij niet rustig genoeg of hij heeft misschien last van het zadel
of hij is niet genoeg los gereden en nog te veel voorwaarts
welshes zijn nogal loperig(heb er zelf 2)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:48

Boghy schreef:
De pony is trouwens al 4.

Kan niet.
Je schrijft op 12-01-2005 dat hij 2.5 jaar is
Op 06-04 dat hij 3 jaar is
en nu op 30-09 dat hij 4 is.

Die wordt wel verrekte snel oud, of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:51

Boghy schreef:
We zijn al langer bezig met het western

Strookt ook niet met wat je hier schrijft:
viewtopic.php?f=4&t=352812&p=7016434&hilit=#7016434

Of jij moet heeeeeel weinig geduld hebben?
Van 'omscholen' lijkt mij ook geen enkele sprake te zijn. Diertje moest toch ingereden worden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 16:54

Boghy schreef:
En om nu iedere keer aan de teugels te gaan hangen om hem stil te zetten vind ik geen optie

Ik krijg zomaar de indruk dat je te zacht voor hem bent. Soms moet je een keertje in de teugels "gaan hangen" om reactie te krijgen. En dat hoeft dan echt niet iedere keer. Maar helemaal bij het inrijden van een pony moet je DUIDELIJK zijn, en niet subtiel gaan beginnen met kantelen van bekken en optillen van handen. Dat snapt zo'n dier nog niet.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:01

Cassidy schreef:

Ik krijg zomaar de indruk dat je te zacht voor hem bent. Soms moet je een keertje in de teugels "gaan hangen" om reactie te krijgen. En dat hoeft dan echt niet iedere keer. Maar helemaal bij het inrijden van een pony moet je DUIDELIJK zijn, en niet subtiel gaan beginnen met kantelen van bekken en optillen van handen. Dat snapt zo'n dier nog niet.

ik weet niet waar jij op rijdt maar zo moet je niet met een welsh-pony omgaan!!!
ook niet om in te rijden
om hem te stoppen moet je nooit in de teugels gaan hangen( tenzij je tegen een boom aan gaat knallen)
en inderdaad moet je duidelijk zijn maar wel rijtechnisch en niet gewoon lomp

dat beestje wordt inderdaad snel oud!
ik denk dat je te veel wild in te korte tijd

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 17:07

Oke om wat dingen recht te zetten de pony was al een jaar ouder dan ik dacht.We hebben hem engels ingereden en dat gaat goed we willen hem nu omscholen naar western.Ik wil helemaal niet veel van hem ik wil hem nu gewoon goed laten stoppen stil zetten dus daar zijn we nu mee bezig.Ik heb wel foto`s waar we aan het rijden zijn western.
http://www.cavaletti.nl/viewtopic.php?t=36764

Ik weet niet of ik wel een link hier naar toe mag plaatsen
Maar dit zijn foto`s van ons

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:16

Kies nou eerst maar een stabiele basis voor een beestje wat je inrijdt, de style komt later wel.

Grondwerk gewoon doorvoeren naar onder het zadel.
Geen gedoe met handen optillen; ben je nog lang niet aan toe.
Gewoon rustig en consequent zijn, en een beetje geduld kan geen kwaad. Hij is dan misschien ouder dan je in eerste instantie dacht, maar onder het zadel nog lang geen geroutineerd rijpaard. Dus EVEN stilstaan is bv al heel knap. Niet 'plagen' met te lang etc.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 17:22

ik heb even gekeken en ook de reacties!

ik vind het een mooi paardje, precies ook wat ik in mijn hoofd had
ik vind dat jij er prima oppast
er zijn ook mannen van 1.90m die op een quarter van 1.45 zitten

ik hoop alleen dat je er ondertussen een pad onder hebt liggen
ook is het zadel voor jou te klein en dat kan niet lekker zitten en zo kun je ook de hulpen niet goed geven
er kan best een groter zadel op hem, je hebt nog wel wat ruimte over achter

probeer voor het stoppen zijn hoofd eerst naar beneden te rijden(benen en ligt teugeldruk) dan stopt hij met ruggebruik

fjord_brucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 17:26

Ik heb een ander zadel gekocht een grotere roundskirt daar pas ik wat beter in.En ik heb nu ook een pad.Het zadel waar ik op die foto`s op reed is eigenlijk van mijn zoontje.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:18

Hallo,

Om even terug te komen op de vraag over het stoppen.
Bij ons leren ze de paarden stoppen door ze in een rustig drafje de hoek in te rijden. ze laten dan de teugels los en wachten tot het paard vanzelf gaat stoppen. Als het paard dit goed doet gaan ze beginnen met het zitten en whoa zeggen. Als het paard hier goed op reageert gaan ze hem een paar meter voor de hoek stoppen. Reageert het paard niet, dan moet ie toch stoppen in de hoek. Als het paard dit door heeft gaan ze stoppen in galop. Beginnen ze eerst weer rustig in de hoek en daarna een stuk ervoor. Pas als het paard dat helemaal doorheeft gaan ze hem leren om te zitten en te glijden in zijn stops.

Groetjes Lucka