[WN] Waar op te letten bij een Paint Horse kopen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

black_light

Waar op te letten bij een Paint Horse kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 20:41

Heej,
Mijn vader is sinds een tijd geinterseerd in Paint horses en we zijn van plan om er een aan te schaffen..
Wij zelf hebben dus geen ervaring met western rijden, mijn vader een lange tijd al niet meer gereden en wil de draad dus weer op pakken..
Waar zal je Speciaal op moeten letten met een Paint horse kopen?
We hadden al wel wat in gedachte;
Een paardje waar hij van kan leren
en een merrie waar we eventueel een veulen van willen,
wat ook heel belangrijk voor ons is dat ze toch wel de basis van dressuur kan en eventueel een sprongetje kan maken .
Hebben jullie tips?
Gr.

Cassidy

Re: Waar op te letten bij een Paint Horse kopen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:59

Ga er maar van uit dat het niet makkelijk gaat zijn om een Paint te vinden die dressuurmatig beleerd is en waar mee gesprongen wordt. Ik zou me bij het kopen van een Paint niet blind staren op aftekeningen. Bij Paints zijn ook breeding stocks (solids) te koop die voor een paard met aftekeningen niet onder doen en waar ook een fokker heel veel aan heeft. Ik zou kijken naar afstamming, als er Impressive in het pedigree voorkomt laten testen op HYPP, verder klinische en roentgenologische testen laten doen. Bij Paints komt een erfelijke aandoening voor die OLWS heet, en die niet schadelijk is voor een drager, maar wel heel belangrijk is als je voor de keuze van het vaderdier, omdat je twee dragers beter niet met elkaar kunt combineren (kans op een niet levensvatbaar veulen). Maar dit treedt pas in werking als je gaat fokken, is voor de aanschaf niet zo belangrijk.

Voor iemand die er al langere tijd uit is geweest zou ik een paard kiezen dat al wat ouder is. In dat geval kun je proefrijden en kijken of het character ook bij je past, bij een jong paard wat nog beleerd moet worden kon het weleens zijn dat het botst en jullie helemaal niet bij elkaar passen, en bij een jong paard heb je heel veel begeleiding nodig. Daar staat weer tegenover dat je een jong paard helemaal naar je hand kunt zetten, mocht je toch willen dressuren. Alleen, mocht je willen dressuren moet je er wel rekening mee houden dat je - afhankelijk van het paard - tegen lichamelijke beperkingen aanloopt. Mochten jullie dressuurambities ver gaan, kun je beter een gevlekte warmbloed kopen, doorgaans scheel dat toch wat in prijs.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 00:09

Waarom is dressuur voor jullie belangrijk Black_light
En springen kan vrijwel elk paard.

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 00:11

MSQuincyTE schreef:

Zeker niet elk paard kan springen hoor!!!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 00:16

Elk paard kan springen als hij maar wil.
Mijn paard kan ook springen maar wil het niet

lotttttttt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 00:25

Tjah, wat versta je onder kunnen haha
ach ja kunnen we wel een stom off topic discussie over gaan voeren maare jah elk paard kan zich wel op 1 of andere manier over een hindernis krijgen..
Ik heb wel eens een dressuur paard over een heeeeel laag hindernisje zien gaan, echt met gestrekte voorbenen haha zag er echt niet uit die kwam inderdaad wel levend aan de andere kant van die hindernis, maare ik kan van dat paard echt niet zeggen dat ze kon springen hoor hihi

black_light

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 09:55

Cassidy schreef:
Ga er maar van uit dat het niet makkelijk gaat zijn om een Paint te vinden die dressuurmatig beleerd is en waar mee gesprongen wordt. Ik zou me bij het kopen van een Paint niet blind staren op aftekeningen. Bij Paints zijn ook breeding stocks (solids) te koop die voor een paard met aftekeningen niet onder doen en waar ook een fokker heel veel aan heeft. Ik zou kijken naar afstamming, als er Impressive in het pedigree voorkomt laten testen op HYPP, verder klinische en roentgenologische testen laten doen. Bij Paints komt een erfelijke aandoening voor die OLWS heet, en die niet schadelijk is voor een drager, maar wel heel belangrijk is als je voor de keuze van het vaderdier, omdat je twee dragers beter niet met elkaar kunt combineren (kans op een niet levensvatbaar veulen). Maar dit treedt pas in werking als je gaat fokken, is voor de aanschaf niet zo belangrijk.

Voor iemand die er al langere tijd uit is geweest zou ik een paard kiezen dat al wat ouder is. In dat geval kun je proefrijden en kijken of het character ook bij je past, bij een jong paard wat nog beleerd moet worden kon het weleens zijn dat het botst en jullie helemaal niet bij elkaar passen, en bij een jong paard heb je heel veel begeleiding nodig. Daar staat weer tegenover dat je een jong paard helemaal naar je hand kunt zetten, mocht je toch willen dressuren. Alleen, mocht je willen dressuren moet je er wel rekening mee houden dat je - afhankelijk van het paard - tegen lichamelijke beperkingen aanloopt. Mochten jullie dressuurambities ver gaan, kun je beter een gevlekte warmbloed kopen, doorgaans scheel dat toch wat in prijs.

Het hoeft niet helemaal dressuur matig aangereden zijn maar het liefst wel wat om mee te beginnen én natuurlijk ook western want dat wil mijn vader. En wij hadden zelf ook een wat ouder paardje in gedachten..

Iemand nog meer tips? (zonder offtopic te gaan)

black_light

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 10:49

MSQuincyTE schreef:

Nou ja dressuur niet speciaal!
Vooral western, toch wel voor mijn vader die wil gaan western rijden..
En zo nu en dan me zus en ik een beetje dressuur kunnen rijden..
Maar ja hier heb ik niet veel aan .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:58

Nog een tip (en misschien wel de belangrijkste): als je vader western wil gaan rijden zou ik kijken waar in de omgeving westernlessen gegeven worden, en de instructie vragen om mee te helpen bij het zoeken naar een voor jullie passend paard.

black_light

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 11:37

Ja we hebben wel al geinformeerd in de buurt hij gaat dan met iemand samen rijden die al meer van western rijden af weet en die het zelf natuurlijk ook rijd..

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:44

Een van mijn tips is je toekomstige paint klinisch te laten keuren. Bij Quarters en Paints komt vaak hoefkatrol voor. En dat is met een uitgebreide keuring (foto's laten maken) vaak te achterhalen. Ik ken een Quarter waar ik af en toe op rij die ook hoefkatrol heeft. Gelukkig wel iets van punt 1 en of 2 maar leuk is het niet.

black_light

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 18:58

Yank schreef:
Een van mijn tips is je toekomstige paint klinisch te laten keuren. Bij Quarters en Paints komt vaak hoefkatrol voor. En dat is met een uitgebreide keuring (foto's laten maken) vaak te achterhalen. Ik ken een Quarter waar ik af en toe op rij die ook hoefkatrol heeft. Gelukkig wel iets van punt 1 en of 2 maar leuk is het niet.

Ok.
Bedankt voor de info.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:04

Ik wil nog even toevoegen dat het mij persoonlijk niet zo'n goed idee lijkt om een paard voor engels én western te gebruiken. Omschakelen kan wel, zolang je maar duidelijk aan het paard laat weten dat het voortaan anders moet. Maar allebei lijkt me erg verwarrend voor het paard.

Het lijkt me voor je vader ook niet zo goed om western te leren op een paard dat ook engels gereden wordt. Vooral als je, zoals je vader, eerder engels gereden hebt. Ik merk bij mezelf dat ik snel terugval in oude 'engelse' gewoonten. Gelukkig heb ik nu een paard die die dingen gewoon niet snapt en er dus niet op reageert. Maar als je paard ook dressuurmatig wordt gereden reageert hij dus wel op dressuurhulpen en daar leer je geen western van.

Ik heb vroeger op de manege ook western gereden op paarden die ook engels gereden werden, maar dat was niet echt ideaal. Het kan dus wel, begrijp me niet verkeerd, maar het is verre van ideaal.

Misschien zouden jullie samen je eens moeten verdiepen in wat de verschillen zijn. Dan weet je ook wat je toekomstige paard zou moeten kunnen.

Bijvoorbeeld: Als jij altijd met teugelcontact rijdt, zal het voor je vader heel moeilijk worden om het paard ooit achterwaarts te krijgen, en dan ben je nergens in de western.

Het gaat dus niet om hogeschool dressuur ofzo. Ook de basis kan een paard al in de war brengen.