Cassidy schreef:Ga er maar van uit dat het niet makkelijk gaat zijn om een Paint te vinden die dressuurmatig beleerd is en waar mee gesprongen wordt. Ik zou me bij het kopen van een Paint niet blind staren op aftekeningen. Bij Paints zijn ook breeding stocks (solids) te koop die voor een paard met aftekeningen niet onder doen en waar ook een fokker heel veel aan heeft. Ik zou kijken naar afstamming, als er Impressive in het pedigree voorkomt laten testen op HYPP, verder klinische en roentgenologische testen laten doen. Bij Paints komt een erfelijke aandoening voor die OLWS heet, en die niet schadelijk is voor een drager, maar wel heel belangrijk is als je voor de keuze van het vaderdier, omdat je twee dragers beter niet met elkaar kunt combineren (kans op een niet levensvatbaar veulen). Maar dit treedt pas in werking als je gaat fokken, is voor de aanschaf niet zo belangrijk.
Voor iemand die er al langere tijd uit is geweest zou ik een paard kiezen dat al wat ouder is. In dat geval kun je proefrijden en kijken of het character ook bij je past, bij een jong paard wat nog beleerd moet worden kon het weleens zijn dat het botst en jullie helemaal niet bij elkaar passen, en bij een jong paard heb je heel veel begeleiding nodig. Daar staat weer tegenover dat je een jong paard helemaal naar je hand kunt zetten, mocht je toch willen dressuren. Alleen, mocht je willen dressuren moet je er wel rekening mee houden dat je - afhankelijk van het paard - tegen lichamelijke beperkingen aanloopt. Mochten jullie dressuurambities ver gaan, kun je beter een gevlekte warmbloed kopen, doorgaans scheel dat toch wat in prijs.
Het hoeft niet helemaal dressuur matig aangereden zijn maar het liefst wel wat om mee te beginnen én natuurlijk ook western want dat wil mijn vader. En wij hadden zelf ook een wat ouder paardje in gedachten..
Iemand nog meer tips? (zonder offtopic te gaan)