[WN] Deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 10:36

Vraagje aan de Westernruiters. Voor zover ik het heb begrepen is een Quarterhorse dus ook veel anders gebouwd dan een KWPN, klopt het dat ze voor echt veel breder zijn?

Ik ben namelijk op zoek naar een deken voor mijn brede fries, ze past werkelijk geen enkele deken en nu zag ik op de westernshop.nl een deken die wat verder terug gesneden is op de schoft.

Hebben jullie ook deze problemen met jullie paarden? En hebben jullie mss nog tips voor me?

Bedankt!

cornelie

Re: Deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:05

Tegenwoordig niet meer eigenlijk. Zeker als je een deken hebt die wat hoger is opgesneden. En ik heb zelf dekens met een Quick-Snap systeem, deze zijn bij de borst zeer ruim verstelbaar. 'Vroeger' was er zo ongeveer maar 1 type deken en kwam ik nog weleens problemen tegen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:13

Big D is een merk wat teruggesneden dekens heeft.
Maar ik gebruik ook 'normale' dekens van een goed merk (liefst Irish Horseware) en heb nooit last van kale schouders oid.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 11:54

Ik herken het probleem wel. Hoog opgesneden hals, eventueel met teruggesneden schoft wil wel eens helpen. Bepaalde merken hebben een goede pasvorm, Big D, sommige lamicells, sommige wheaterbeeta (nieuwe modellen met leg arches en ingestikt bij de hals).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 12:12

Waar kan ik dat Big D krijgen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:16

Klopt dat quarters brede schouders kunnen hebben, maar niet allemaal hoor...
zo'n Big D zou wel kunnen maar hoe lang is de rug van je Fries? Sommige hebben wel een enorme borst maar zijn verder vrij kort dan hou je weer zo'n end deken aan de achterkant over...

Big D kun je bij een western store krijgen of bestellen via internet, maar dan wordt passen een beetje onhandig. Als je bij de sticky's kijkt zie je dat A uit Vorstenbosch wel dicht bij jou in de buurt zit...
Ik heb voor mijn heel breed geschouderde quarter een Weather Beeta deken met loopsplitten en dat bevalt prima.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:19

In Nederland zijn niet zoveel adressen waar ze te koop zijn en dan vaak slechts 1 of 2 modellen (ik meen dat Storm in Egmond ze verkoopt en de Western Import Company in Den Haag) . Het zijn overigens prijzige dekens. Ik heb ze in het verleden in de VS besteld en op laten sturen, dat scheelt heel veel geld.

Hier zijn veel Big D modellen te zien (en te bestellen):
http://www.blanketbarn.com/big_d/Big%20D%20Special%20Order%20Blankets%20and%20Products.htm

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 12:34

Tnx allemaal voor de reacties. Vorstenbosch is dichtbij voor mij maar ik weet niet of ze daar Big D hebben. Ik zou het liefst een waterdichte deken willen hebben.

***Heb net gebeld en ik ga daar van de week eens even kijken wat het precies is

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 12:47

In Vostenbosch hebben ze lamicell dekens (in 'gewone' en waterafstotende uitvoering) met een prima pasvorm voor bredere paarden. Wellicht hebben ze ook waterdichte dekens. Ik zou daar zeker een kijkje nemen en je pasvorm-probleempje uitleggen!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 13:27

Jep, ik zou maat 80 moeten hebben zei Arthur. Mijn fries is 1.63 hoog en meet onder 195cm. Maar de reguliere dekens passen haar niet eens meer in maat 205

De pijl geeft aan waar mn bucas smartex all in one blijft steken, dit heeft vorig jaar echt een wond op de manenkam veroorzaakt

Afbeelding

ze is inmiddels wel iets afgevallen (ze heeft 8 maanden stil gestaan) maar ze blijft gewoon breed aan de voorkant.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 13:31

Tenfold schreef:
In Vostenbosch hebben ze lamicell dekens (in 'gewone' en waterafstotende uitvoering) met een prima pasvorm voor bredere paarden. Wellicht hebben ze ook waterdichte dekens. Ik zou daar zeker een kijkje nemen en je pasvorm-probleempje uitleggen!

Dat waterafstotende, is dat voldoende om een regenbuitje te weren zodat het deken niet drijfnat wordt?
Ze komt als het plenst niet buiten maarja, buitje kan gebeuren..

carmella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:35

bij de Hazelhof in H.I.Ambacht verkopen ze de juiste dekens, de prijs is ook zeer aantrekkelijk.
078 - 6822365

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 14:36

en een gewone rambo deken (ook verkrijgbaar in waterafstotend)
? die hebben ook een goede pasvorm

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 14:41

Sassy77 schreef:
en een gewone rambo deken (ook verkrijgbaar in waterafstotend)
? die hebben ook een goede pasvorm

Past niet...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:49

Ik denk dat het eerder aan de halshouding ligt. Jou Fries (prachtig dier overigens!) is heel opgericht. Quarters zijn ook breed, maar hun hals komt er heel horizontaal uit.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 22:37

jeddah schreef:
Ik denk dat het eerder aan de halshouding ligt. Jou Fries (prachtig dier overigens!) is heel opgericht. Quarters zijn ook breed, maar hun hals komt er heel horizontaal uit.

Tnx

Ze heeft echt een hele dikke speknek en zo te zien heeft die deken veel ruimte, die hengst is behoorlijk breed (heb andere foto's gezien van zijn voorkantje.. wat een bodybuilder!) ik weet het anders ook niet.. heb op het moment niks en dat is niet veel. Er zijn trouwens meer mensen met friezen die een Big D of Zenith deken hebben aangeschaft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:52

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:38

Starbreeze schreef:
Vraagje aan de Westernruiters. Voor zover ik het heb begrepen is een Quarterhorse dus ook veel anders gebouwd dan een KWPN, klopt het dat ze voor echt veel breder zijn?

Ik ben namelijk op zoek naar een deken voor mijn brede fries, ze past werkelijk geen enkele deken en nu zag ik op de westernshop.nl een deken die wat verder terug gesneden is op de schoft.

Hebben jullie ook deze problemen met jullie paarden? En hebben jullie mss nog tips voor me?

Bedankt!

Quarters zijn idd over het algemeen steviger gebouwd.

Ik heb zelf een prachtige brede Quarter. Als hij echt getraind werd dan zou hij echt heel mooi zijn geweest. Hij heeft namelijk een perfecte bouw van een Quarter. Maar hij past gewoon een normale deken. Hij heeft alleen een beetje last van schuren bij de schouders. Vorige jaar had hij dat, maar toen was het niet zo heel erg en heb ik er dus ook niks aangedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:07

Tegen schuurplekken op de schouders helpt een "paarden BH" of een shoulder guard/hempje.

Afbeelding

Is van lycra en voorkomt het afbreken van de haren/schuurplekken op de schoft.

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 00:02

ik heb ookeen mega brede quarter grof gebouwd past ook een normale deken heb er 1 met terug gesneden schoft, maat 76 past goed...

linda_lekuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:09

Hai,

Ik heb ook het probleem met schuurplekken, o.a. op schouders, maar ook het laatste stuk manenkam! (zonde! )
Ik wil nu dus erg graag een deken met terug gesneden schoft, maar waar kan ik deze vinden?!
Ik heb er (geloof ik) al eens wat gezien van Lamicell, maar waar kan ik deze bestellen, kopen?

Starbreeze, als jij naar Arthur gaat, wil je eens voor mij kijken/ informeren naar deze Lamicell dekens?!

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:18

jeddah schreef:

Ik ben het met Jeddah eens. Voor mijn paint heb ik ook een deken voor quarters, weet het merk niet meer. Gewone dekens vielen niet goed om zijn hals, deze is erg laag aangezet en fors. De deken die hij nu draagt past hem perfect. Hij is verder niet extreem gespierd, maar het lag bij hem puur aan zijn halsaanzet.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 15:09

ik heb een weatherbeeta (type freestyle) gekocht want mijn andere deken schuurde op de schouders. Het deken dat ik nou heb is heel geschikt voor quarters en friezen omdat ze een andere insnijding heeft bij de schouders