[WN] wetsernvraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EveliNero

wetsernvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:28

Hoi,

Volgend jaar wordt mijn paard 3 jaar en wil ik, mits hij er klaar voor is, hem na het weideseizoen (als hij dus ong. 3,5 is) inrijden.
Nu ben ik van plan hem (zeker de eerste aantal jaren) recreactie te rijden en de wedstrijden te laten voor wat ze zijn.

Omdat het me voor zowel hem als voor mij lekkerder om met een westernzadel te rijden. Aangezien we, als hij een paar jaar ouder is, misschien wel eens wat verder weg willen gaan. Ik zal alleen het westerntuig voor hem kopen en verdere westernoefeningen zal ik niet doen.

Ik heb op verschillende sites gekeken maar ik kon niet vinden hoe je meet welke maat zadel je paard nodig heeft. Op bokt zelf vond ik een maattabel voor de zit van de ruiter (i.v.m. bovenbeen enzo) en heb dit opgemeten. Ikzelf heb een zadel met een zit van ongeveer 15 inch nodig, maar hoe reken je dit uit voor je paard? Nero (NRPS) is nu ong. 1.50 en zal nog wel een stukje groeien neem ik aan. Ik zal een foto bijvoegen van hem zodat jullie zijn bouw ong. kunnen zien > hoewel dit misschien nog wel wat zal veranderen. (beetje rare foto maar was de enige waarop zijn bouw een beetje was te zien )

En wat voor een zadel raden jullie aan? Kan je een paard meteen inrijden met een leren westernzadel? Want, zou dit niet een beetje zwaar zijn? En is er nog een merk, of misschien een speciaal zadel wat jullie mij aanraden?

ALVAST BEDANKT VOOR DE ANTWOORDEN! _/-o_ groetjes Eveline

Afbeelding

appie_rulez

Re: wetsernvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:31

ik denk niet dat je de maat van het zadel voor je paard zo vanachter de pc kunt beslissen.

mijn advies, laat een mal maken van de rug van je paard en ga dan kijken welk zadel daarbij past.
koop alsjeblieft geen zadel vanachter de computer, de kans is erg groot dat het dan toch niet helemaal lekker ligt.

niet is zo belangrijk als een goed passen zadel, zowel voor jou als voor je paard.
want als jij lekker zit, maar je paard niet dan werkt het niet
en andersom werkt ook niet.

EveliNero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:38

ok, en heb je dan misschien een adres of misschien een link van iemand die zo'n mal kan maken? Was zowieso wel van plan om een 'zadelmaker' te laten komen tegen die tijd, maar waar vind je er een die westernzadels verkoopt?

ps zie nu die fout in de topicnaam weet iemand of je dat kan veranderen?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:45

Eurohorse, arthurs westernstore, oregon trail tack store, Lone star.
Zij komen allemaal aan huis passen. Kijk even in de stickys voor hun adressen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 15:46

Bij een jong paard moet je er altijd rekening mee houden dan de rug nog breder wordt en een goed passend zadel later niet meer past. Daarom zou ik willen adviseren om geen nieuw zadel te kopen, maar een goede tweedehands, omdat je paard er waarschijnlijk toch snel uitgroeit. Veel verkopers die langs komen om te passen doen dat alleen met nieuwe zadels, ook al hebben ze tweedehands liggen . Als je de mogelijkheid hebt om met je paard naar een dergelijke persoon toe te gaan kan het zadel daar gepast worden.

Een zadel op maat te laten maken zou ik dan pas laten doen als hij al wat ouder is. Ik zal je per PB de namen van twee zadelmakers doorgeven die een zadel op maakt voor je kunnen maken.

Een mal om de rug op te meten is overigens heel makkelijk zelf te maken, met behulp van een metalen klerenhanger. Kijk even hier:

http://www.saddle-fitting.com/source/

De handleiding is voor engelse zadels, maar het maken van de mal en de plaatsen waar je moet meten werkt voor western net zo.

Je paard inrijden kan ook met een westernzadel, die paar kilo's meer maken ook niets uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:27

Idd westernzadels zijn heel moeilijk te passen, heb ik ook laatst pas gehoord. Hier heb ik wel een site voor je van een winkel net boven Amsterdam, de zadels zijn er best duur maar wel van superkwaliteit!

www.d-starwesternruitershop.com

fabienne_Uny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 16:38

Ik zou ook nu ook nog wachten met een zadel kopen in het aan komende jaar kan hij nog flink groeien.
Niet alleen in de lengte wat denk ik niet eens het grootste punt is maar in de breedte.
Ik ziebij paarden van 2 altijd dat ze een groei spurt krijgen waardoor ze erg dun lijken dat komt er daarna ook weer aan(gelukkig) dus wees verstandig en koop je zadel volgend jaar pas.
Ik heb toevallig eergister een zadel gekocht bij Eurohorse en dat beviel me goed ze komt met een vrachwagen vol.
En maakt ook inderdaad een mal.
Hoop dat je het vind.
PS ik heb niet alle verstand vanmerken maar ik heb nu een Continental zadel.
Wie weet is het wat voor jou paardje mijn paard is ook niet bepaald doorsnee western.
Gr fab

EveliNero

Re: westernvraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 20:19

heel erg bedankt voor jullie reacties zover. ik ga nu dus op jullie aanraden eerst een tweedehandszadel kopen en op zijn 5de ong. een nieuwe (heb ik ook nog even tijd om te sparen )

weten jullie trouwens nog winkels waar ze westernartikelen verkopen in de buurt van Haarlem of Roosendaal(woont mn vriendje dus ben ik ook vaak )

het gewicht zou dus niet uitmaken als je het op een jong paard legt?

m.v.g. Eveline en Nero

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:58

Nee hoor, ik rijd Bo momenteel met een oude Simco roper. Dat ding is loodzwaar, maar ligt als een huis. Ze heeft er geen probleem mee.