[WN] opleiding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hallow

opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 15:27

Hoi,
ik had een vraagje over een opleiding zoeken...
ik zoek een opleiding waar je een westernmanege mee kan openen...
ik had over deurne gehoord maar dat schijnt gewoon een cursus western instructrice te zijn.. of zou je dan persee eerst paardenhouderij doen(op z getraint worden in dressuur en springen) en daarna die cursus..
heeft misschien iemand ervaring met dit of tips.. of gewoon antwoord

Cassidy

Re: opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 07:00

Ik geloof dat je je algemene ondernemersvaardigheden moet hebben, en als er een kantine bijzit ook horecapapieren. Een manege mag iedereen beginnen, je moet de locatie weten te vinden, het bestemmingsplan moet kloppen en je moet over de nodige financiele middelen beschikken. Of je het dan ook gaat redden met de klanten die je gaat krijgen is dan plan twee, helemaal als je zelf les gaat geven. Dan moet je namelijk laten zien dat je wat gepresteerd hebt, en je klanten kunnen begeleiden naar een bepaald niveau, anders komen ze niet bij je staan. En daar is dan die cursus western instructie wel handig voor, en het rijden van wedstrijden om naamsbekendheid te krijgen. Als die cursus westerninstructie je niets lijkt kun je ook wat tijd op verschillende stallen in Nederland, Europa of in Amerika gaan doorbrengen, op verschillende stallen gaan kijken en proberen daar zo veel mogelijk op te steken.
Of wil je gewoon een western pensionstal beginnen?

Kortom, vertel eens wat uitgebreider wat je plannen zijn, dan kan daar specifiek op ingegaan worden. Een opleiding pure paardenhouderij gaat overigens niet in op het rijden, alles gaat om de verzorging van paarden, omgang ermee, voer, vruchtbaarheid, verzorging van de stallen, weilanden enz. Ongeacht de discipline, of je nu dravers of shetlanders wilt fokken, een paardenmelkerij of die westernstal wilt beginnen, het lijkt me een goede basis.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 10:04

hallow schreef:
heeft misschien iemand ervaring met dit of tips.. of gewoon antwoord

Ga altijd uit van je eigen kracht, en geef daar een goede uitstraling aan, dmv je passie en beleving te delen met je gasten in het te bereiken doel.
Een manege bedrijf beginnen, in wat voor een vorm dan ook, kan je op twee manieren doen.

-1 Op basis van je opgedane ervaringen, en deze door geven aan je gasten.
-2 Op basis van zakelijk inzicht, inkoop en verkoop zoals een goed ondernemer betaamd..

Wat is nou het verschil.

Punt 1. (gebonden structuur)
Opgedane ervaringen door geven, vergt veel tijd om het goed te doen, daar je vaak zelf de ontwikkelingen die er zijn, niet meer kan bijhouden. Dus vaak verval je dan na een tijdje, dat je bent uit te tekenen wat erbij jou te halen is.
Punt 2. (ongebonden structuur)
Luisteren naar de ontwikkelingen in de markt, waar vraag naar is, dat inkopen en door verkopen aan je gasten. Dan kan je zelf je bezig houden met eventuele andere ontplooiingen, en ontwikkelingen van de gekozen en vaak door je zelf uit gestippelde bedrijfsvoering.

Voor beide punten is er markt in Nederland, om een manege bedrijf te beginnen.
Maar aangezien ik iemand ben, die er een broertje aan dood heeft om te laten zien wat ik gepresteerd heb, omdat ik weet dat ik nooit zal kunnen blijven presteren, zijn wij jongst leden een manege bedrijf begonnen, met een ongebonden structuur, die niet persoonsgebonden is.

Deze formule was al vaak te zien in het dressuur en de springwereld, en werkt in mijn beleving verfrissend, verrassend, dus kort om, de markt bepaald en betaald.

De tip die ik je wil mee geven, is om goed te kijken naar je zelf waar je goed in bent, en dat dan ook te laten zien. Maak er geen geheim van waar je niet om het zomaar te zeggen geen ster in bent, maar vertel hoe je dit gaat oplossen, en regel dat dan ook.

Eigelijk heb je helemaal geen opleiding nodig om een westernstal te beginnen, en daar bedoel ik mee, niet een specifiek gerichte opleiding als instructie. Ten grond slag ligt wel hieraan, het hebben van een goede dosis ondernemerseigenschappen, wat je normaliter bij elke onderneming nodig hebt om uit te voeren, dus zal het hebben van een opleiding in de paardenhouderij in de breedste zin van het woord, wel op zijn plaats zijn.

Zo een opleiding houd vaak in dat je kennis hebt van de volgende zaken,
Bouw- en uitbatingvergunning- Mineralenbehoefte- Verbetering van voertechnieken
Nieuwe technieken in de paardenfokkerij -Belangrijkste ziektes & preventie
Verzekering en aansprakelijkheid met paarden.-Kostprijsanalyse en steunmaatregelen
Bedrijfsfinanciering -Rantsoenberekening en voeding
Vruchtbaarheid en selectie -Geboorte en opfok veulen
Mestdecreet : rechten en plichten
Handelswetgeving bij aankoop en verkoop van paarden
Toiletteren en scheren en gebitsverzorging -Standafwijking en hoefgebreken
Huisvesting en stallenbouw -Kostprijsanalyse en socio-economische betekenis
Fokdoel, exterieur, bouw van het paard -Veiligheid en verzekering voor paard & gebruiker
Stamboekwerking & selectiecriteria -Exterieurbeoordeling
Promotie -Juridische aspecten -Diergeneeskundige begeleiding
Hoefkatrol -Enkele noodzakelijke begrippen uit de anatomie

Vele opleidingen op dit gebied kun je volgen in Nederland, en hebt daarbij verschillende soorten en maten in. Een beetje opleiding duurt twee jaar, waarna je daarna weer vervolg certificaten kan halen.

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn info, en wens jou veel wijsheid toe aan de vorm die je eventueel aan je bedrijf wilt geven.

Vriendelijke Groeten Peter Vet

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 20:13

zo dan ik geloof dat ik daar nog niet zo heel veel verstand van dat alles heb
ik wist dat er veel kwam kijken bij een manege maar zo veel?!
ik vraag me af of dat allemaal wel gaat lukken met mijn VMBO hersentjes

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 20:21

Ja, Pe,.....je laat wel een heleboel mensen schrikken zo!
Ik heb het vanmiddag al een keer gelezen,maaruh,,.....wat staat er eigenlijk?
kan het niet in Jip-en-Janneke-taal?

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 17:09

ja dan snap ik er ook wat meer van..lol

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 18:45

Tja ik snap de tekst van Peter helemaal. Als je een eigen bedrijf wilt beginnen zal je je toch bezig moeten houden met marketing en alles wat daarom heen hangt + een goed plan van aanpak. Anders kan je de lening bij de bank al vergeten Want behalve kennis en het heel graag willen heb je ook een behoorlijke zak geld nodig.

Ik heb 2 jaar paardenhouderij gevolgd en ben ermee gestopt omdat ik vond dat ik met die opleiding niet genoeg klaargestoomd werd voor het bedrijfsleven (een een manege beginnen is een bedrijf starten) maar eerder werd ik klaargestoomd om stallen uit te mesten. Wel heb ik ook veel geleerd, zoals mileuwetgeving (wat overigens wel constant veranderd) over gezondheid en ziektes, weidebeheer etc.

Ik wil ooit in de toekomst ook nog steeds mijn eigen paardenbedrijf starten, maar ik ga nu eerst een HBO opleiding doen waardoor ik een goed startkapitaal op kan bouwen. En dan ook nog op ondernemersschap gebaseerd (zit zelf nu aan makelaardij te denken)
Er zijn ook avondcursussen voor paardenhouderij, waarin je in korte tijd de belangrijkste aspecten leert (hierboven al genoemd door Peter)

Ook is het wel een tip, om als je hier serieuze plannen in hebt, bij de KVK een brochure aan te vragen. Je hebt geloof ik ook een CD-rom waarin helemaal staat waar je allemaal aan moet voldoen om je bedrijf te starten.

Denk goed na over je keuze en bedenk ook dat een eigen bedrijf heel hard werken en weinig verdienen is (in de paardensector dan) en het gaat 7 dagen per week door...

Veel succes!

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 21:20

Ja ik heb nog een aardig tijdje om erover na te denken van hoe en wat..
maar wat ik me nu afvroeg is of iemand misschien ervaring heeft met de westernopleiding van deurne... tenminste ze zeggen dat daar een westernopleiding is maar ik zie er weinig over in de folder staan..
Alleen dat er een 10 dagen durende cursus van westerninstructrice is verder kan ik er niets over vinden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 21:34

Misschien moet je voor meer informatie eens Deurne bellen? Die kunnen je precies zeggen wat de opleiding allemaal inhoudt.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:02

Instituut Larenstein biedt ook een opleiding in de paardensektor (Management, theorie en praktijk) aan. Zoals ik het las is dit wel op MBO/HBO niveau. De studie duurt 4 jaar en wordt gezien het internationale karakter in de Engelse taal gegeven. Studie vindt plaats in Deventer en Wageningen.
Het einddiploma wordt ook internationaal erkend. Meer informatie kun je krijgen onder info@larenstein.nl

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 12:24

hebben die geen site ofzo? en is dat wel een westernopleiding?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:53

@hallow: géén idee. Het is een opleiding Paarden Management en Paardensport en Recreatie. Met vakken als Anatomie, physiologie, genetiek, fokkerij, voeding en gezondheid alsook bedrijfskunde met de vakken Marketing, marktgerichte paardenhouderij en bedrijfseconomisch paardenmanagement. Theorie en praktijk.

Specifiek western zal het dus niet zijn. Maar wel heel belangrijke aspecten voor het beginnen van een eigen bedrijf. Daar is de studie op gericht. Het maakt dus niet uit met welk ras paard je uiteindelijk te maken krijgt of op welk ras je je wilt gaan richten. Het enige onderdeeltje wat je dan mist is het westernrijden zelf, maar daar kun je dan ook naast de studie wat aan doen.

Naar wat ik gelezen heb ervan is het helemaal internationaal (er zijn dus ook studenten uit andere landen) en je kunt met dit Masterdiploma overal in Europa aan de slag indien je dat wilt.

Gewoon even een mailtje sturen en om de infomap vragen, lijkt me handig. Misschien kom je dan ook te weten of ze een site hebben.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:03

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:27

Bedankt Laika, dat is het inderdaad. Deze studierichting staat er nog niet op. Het is dit jaar geheel nieuw, aangepast aan de grote vraag naar deze richting.