[WN] Reactie pensionstal op [discipline]?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Reactie pensionstal op western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 15:12

Een paar jaar geleden werd de dressuur-gerichte pensionstal waar mijn vriendin haar paard stalde gedeeltelijk overgenomen door een westernruiter die daar haar paarden stalde en westernlessen gaf. Hoewel er nooit slaande ruzie is geweest, merkte ik tijdens mijn bezoekjes toch wel dat er wat onenigheidjes waren tussen de dresuur & westernrijders. Als het paard van een dressuuramazone schrok, vertelden de westernruiters onderling tegen elkaar dat die ook veel te hoog in het voer stond/met teveel druk werd gereden enz en als de westernruiters hun paarden in galop tussen de verzamelende dressuupaarden lieten gaan en driejarigen al aan een spin begonnen, was het commentaar van de dressuurruiters ook niet van de lucht. Het was in elk geval niet ideaal...

Wat ik me nu afvraag is hoe jullie westernruiters op stal geaccepteerd worden? Hebben jullie dit soort 'cultuurshocks' ook of meegemaakt en hoe reageren andere ruiters en stalgenoten op de westernpaarden & rijstijl?

Papaya

Re: Reactie pensionstal op western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 17:58

Grappig. Onze pensionstal was van origine ook meer dressuurgericht. Inmiddels is het een stal met verschillende disciplines (springen, mennen, engelse dressuur, western, spaans) van beginners tot profs en ik ben erg blij dat de sfeer geweldig is en we als gemeenschappelijke interesse hebben: paarden en een gezellige sfeer (wel een verradelijk voor je overige sociale contacten trouwens zo'n gezellige stal.......).
We gaan soms naar elkaars wedstrijden en wisselen veel uit. Bijv. twee weken geleden hebben we onderling van stijl gewisseld. De westernruiters hebben geoefend op een engelse dressuurproef en geheel in chique kostuum opgetreden en engels rijdende ruiters en springerruiters hebben de cowboy/girl-laarzen aangetrokken en een reiningproef gereden.
Het was erg leuk en heel leerzaam en minder gemakkelijk dan je wel eens op het eerste oog denkt van elkaar.
Ik heb bij andere stallen andere stallen wel eens een andere sfeer meegemaakt en vond die roddelsfeer en de kift hebben op andere rijstijlen straalvervelend en ook saai. Ik ben reuzeblij dat hier op deze stal een supersfeer heerst met veel respect over en weer en iedereen in zijn eigen stijl zich op z'n/haar gemak lijkt te voelen. Ik denk ook dat het per paard en ruiter verschilt wat je het beste ligt en in welke stijl dan ook kan je goede gangen hebben en veel plezier. En ik geloof dat onplezierige uitwassen meer te maken hebben met het type ruiter dan met de rijstijl. Dus kortom, ik ben reuzeblij dat het blijkbaar leuker kan en we ervaringen uitwisselen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 18:31

Ik sta op een dressuurstal, ben er de enige westernruiter, en heb er nooit maar dan ook nooit gezeur mee.
Tuurlijk hadden ze zo hun vragen in het begin. Waarom zo'n scharenbit, waarom bepaalde oefeningen etc etc maar dat is kwestie van rustig de tijd voor nemen, zelfs misschien wat aanmoedigen om vragen te stellen en je niet aangevallen voelen op het moment dat iets bespreekbaar gesteld wordt.

Inmiddels krijg ik alleen nog positieve reacties, zijn ze hartstikke enthousiast over zowel de manier van trainen als de wedstrijdresultaten en is het respect zeker gegroeid.

Nou moet ik wel zeggen dat ik geen ruiter ben die contine stops en rollbacks en dergelijke maakt. Ik rij mijn paarden nog altijd 'dressuurmatig' maar dan op een westernmanier en ondanks enkele verschillen denk ik dat die voor een dressuurruiter heel goed te volgen en logisch zijn.
Overigens wordt er ook vaak genoeg rijtechnisch gesproken aan de koffietafel, waarbij prima ideeen en trainingsmethoden uitgewisseld worden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 20:56

Ik sta samen met mijn westernrijdende vriendin op een recreatiestal waar vooral engels gereden wordt. Nooit problemen. Eerder belangstelling. Maar ook ik ben geen spin/stop-monster.

Wel problemen gehad op de dressuurgerichte wedstrijdgerichte stal waar ik eerder heb gestaan. Toen ik voor het eerst een westernzadel op mijn dressuurgefokte paard legde, liep de kantine uit om me te vertellen dat ik niet goed bij mijn hoofd was.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 21:02

Toen ik op onze pensionstal kwam staan, was ik de tweede westernruiter. Nu na wat verschuivingen rijdt de helft western en de helft dressuur.
Het gaat heel goed samen en we staan open voor elkaars manier van trainen. Op 1 na staat ook iedereen open om elkaar te helpen.
Op zondag maken we vaak gezamelijk een buitenrit en dan rijden we met western en dressuur ruiters door elkaar.
Ik heb het idee dat wij elkaar meer aanvullen dan afvallen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 06:56

Even vanuit het perspectief van een westernruiter: Western en Dressuur gaat heel goed samen, zolang de eigenaar van de manege open staat voor die discipline en kan bemiddelen in het geval van conflicten, de accomocatie/bodem er ook naar is dat er western gereden kan worden, en er rekening gehouden wordt met de wensen van een westernruiter.

Ik heb vroeger op een gemengde stal gestaan, dresuur, springen, IJslands rijden en western, en dat ging heel goed. Idd werd er van verschillende kanten uitgewisseld, en werden er van de western bepaalde oefeningen overgenomen die bij de dressuurtak ook tot resultaten leidden. Het fencewerk echter werd niet door iedereen even goed gewaardeerd (en dan ongeacht de discipline western en dressuur), en snelle cirkels moet je ook niet oefenen als er dressuurruiters in de bak zijn, en die ineens niet meer weten welke kant ze opmoeten. De verkeersregels bij het westernrijden zijn ook wat anders dan bij de dressuur. ("We rijden op twee handen, moet je elkaar links passeren? Rechts passeren? Moet/mag ik nu uitstappen op de hoefslag? Of moet ik op de binnenhoefslag? Hoezo, klein cirkeltje heeft voorrang? Mag ik daar dan niet doorheen? En waarom mogen de fencers dan wel overal doorheen?")

Wij hebben als westernruiter ook niets te zoeken in een bak waar hindernissen staan op momenten dat er gesprongen wordt. Wat ik daarmee zeggen wil is: als het gebruik van de accomodatie goed is verdeeld, en men de spullen opruimt na gebruik (een compleet opgebouwd springparcours of trailparcours in de rijbak als je wilt rijden is NIET fijn) is het best te doen.

Op de bovengenoemde stal sloeg de situatie als een blad aan een boom om op het moment dat de manege werd verkocht, de nieuwe eigenaren duidelijk aangaven niet open te staan voor de western en het IJslands rijden, en de beoefenaars van deze disciplines vriendelijk doch nadrukkelijk werd geadviseerd ergens anders heen te gaan. Op dat moment werd er gepest waar er gepest kon worden, keken de dressuurruiters de westernruiters niet meer aan en werden we behandeld alsof we een besmettelijke ziekte hadden.

Inmiddels sta ik op een pure westernstal, waar hoofdzakelijk voor een specifieke discipline wordt getraind, maar er paarden rondlopen van verschillende leeftijden en graad van opleiding, en ook daar schrikken de jongere paarden van de oudere paarden die worden gefenced, of als er paarden in het land gaan rennen. Moeten ze ook aan wennen, maar als ruiter ben je niet blij als je er op zo'n moment naast ligt.
Dus ongeacht of je op een gemengde stal staat of puur een discipline: het blijft een kwestie van elkaar de ruimte gunnen. En soms kan dat niet zonder bemiddeling van de eigenaar.

Overigens is het nog steeds zo dat je als westernruiter niet overal welkom bent, ook als je voor andere disciplines traint dan de reining. De westernsport heeft in dat opzicht nog een hele lange weg te gaan.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:49

Citaat:
Overigens is het nog steeds zo dat je als westernruiter niet overal welkom bent, ook als je voor andere disciplines traint dan de reining. De westernsport heeft in dat opzicht nog een hele lange weg te gaan.

Ik ben een aantal jaren geleden op zoek geweest naar een nieuwe stalling en ook gaan kijken bij een 'ponymanege' die ook paarden toeliet (geen flauw idee waarom ze zich zo noemen). Maar goed, we gingen dus voor stalling. Het eerste wat we te horen kregen was: o, een pony, die moet in een stand (toen had ik dus al mijn beslissing gemaakt, die stalling wordt het niet, maar toch maar even verder de rondleiding afmaken). Ik kreeg een heel verhaal over het mogelijk volgen van lessen, maar dat ik dan wel met mijn pony in de kinderlessen moest (terwijl ik op dat moment rond de 30 was), want een pony tussen de paarden kon echt niet! Toen ik aangaf dat ik zowiezo niets had aan die dressuurlessen omdat ik western rij, was ik niet meer welkom, dat soort ruiters wilden ze niet hebben. Maar het geeft weer aan hoe kortzichtig mensen kunnen zijn.

Nu sta ik op een gemengde pensionstal die me prima bevalt, westernruiters worden geaccepteerd, we laten elkaar in zijn/haar waarde en houden rekening met elkaar. Natuurlijk rijden we elkaar wel eens in de weg, dat ik logisch, maar toch niet iets om een drama van te maken! We krijgen zelfs de gelegenheid om maandelijks een clinic te organiseren, echt top!

Wetsernfriek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 08:54

ja das bij ons ook hoor dressuur, springen en wat western nu toch al een handje vol

bij ons komt lrv oefenen enzo en ook wel eens springlessen erbij zoals gisteren dus piste stond weer redelijk vol met van alles en nog wat. dus heb ik mijn arabje wat gepleasured en wat trail gedaan springruiters bekeken me wel effe raar maar jaja ik maak daarvan in sommige maten gebruik en zo leert het paard weer iets nieuws erbij lol soms hindert het wel maar ja. als we met twee westernruiters samen zijn dan weten we iedere een kant maar als dressuurruiters erbij komen die stormen van links naar rechts. maar ja de sfeer valt goed mee hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 10:59

Ik sta ook op een pensionstal met zowel dressuur als westernruiters, gelukkig is het bere gezellig! Altijd wel iemand in voor een praatje en bovenal staat iedereen ook voor elkaar klaar. Ook de stalhouder en de vrouw die er alles doet, zijn super! Bijna alles is in overleg mogelijk.
Wanneer er problemen zijn met rijden of gezondheid van de paarden, is er altijd wel iemand om te helpen.

Op mijn vorige pensionstal heb ik ook een jaar met heel veel plezier gestaan. Het was er ook erg gezellig, maar op het laatst had ik het er niet meer zo naar mijn zin. Bovendien was het een heel stuk verder rijden (zo'n 25km verder...nu kan ik op de fiets!!!) en de stallen lieten qua onderhoud nog wel eens een beetje te wensen over. Verder hebben mijn paarden nu de mogelijkheid 's zomers dag en nacht buiten te staan en 's winters hele dagen buiten en 's nachts op stal. Ook kan [naam] (mijn veulen) er ook in een kleinschalige opfok staan. Dat was daar niet mogelijk.

Mijn huidige pensionstal is ook wat kleiner, dat bevalt goed. Op grote stallen met veel pensionklanten heb je vaak te maken met een volle rijbak en wordt er logischerwijs ook meer onderling gekletst. Bovendien werd er 's avonds altijd les gegeven, bij slecht weer in de binnenbak. Deze bak was erg klein, daardoor kon je er dan moeilijk bij in de bak. Op een gegeven moment was ik deze dingen een beetje zat. Voordeel was echter wel dat er altijd wel iemand te porren was voor een bosritje.

Voor beide stallen geld absoluut dat er geen haat en nijd bestaat tussen de engelse en westernruiters. Iedereen liet elkaar in zijn waarde. En het was en ís er gezellig!

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 11:08

Gelukkig hebben wij dat probleem niet, ik rijd bij een privestalletje waar een aantal paarden van de eigenaar staan en 1 pensionpaard die ik nu doe en iedereen rijd western en het is harstikke gezellig. We hebben eerst ook op een gemengde stal gestaan, was ook gezellig maar we zijn er weg gegaan met een gebrek om de paarden buiten te hebben.

marieken21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:01

ik reed lange tijd in een manege waar engels gereden werdt en ik de enige western ruiter was. tuurlijk zijn er verschillen en roddels, maar mijn ervaring is dat er ook bij alleen engelse stallen/manege veel commentaar en roddels zijn. je kan het wat dat betreft nooit goed doen. Persoonlijk trek ik me er niet zo veel van aan en doe lekker mijn eigen ding. Als mensen er een probleem mee hebben kunnen ze vragen dan kan ik uitleggen over hoe en wat. Jammer genoeg doen ze dat niet altijd. gelukkig ben ik nu op een plek waar ik er geen last meer van heb. Trouwens, ik heb wel ooit van een engelse instructeur die iemand bij mij in de bak les gaf commentaar gehad over mijn sporen dat dat toch echt niet kon. maar dat hou je gewoon denk ik mensen snappen het western niet altijd. jammer

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:19

Ik ben nieuw hier. En rij ook western op een stal waar ruim 80% dressuur en springen is.. Ik heb er niet bepaald last van en zij geloof ik ook niet van ons. Ik voel me persoonlijk wel eens gediscrimineerd (soort van dan) dat de western sport niet overal echt serieus word genomen en dat je op bepaalde plekken ongewenst bent. Want wij rijden ook normaal en de dressuur ruiters ook. En behalve die stops en spins wat is het probleem daarvan dan? Want een dressuur of spring ruiter etc.. Maakt toch ook wel eens een midden galop of een keertwending...? Of een spring ruiter als dat paard weigert dan zitten er toch ook gleuven in de bak?? Jammer.. Gelukkig dat ik er waar ik nu sta geen last van heb en ook niet heb gehad.. Maar heb in het verleden stallen bezocht waar zoals meerdere deze disipline niet was gewenst..

Pintopini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:01

Bij ons op stal is het ook variërend: aangespannen, dressuur, recreatie en western.
Zelf ben ik 1 van de 2 westernruiters. In het begin werd er wel wat minderwaardig over gedaan door sommige wedstrijdruiters (Z niveau). Totdat ik m'n eerste oefenwedstrijdje reed en de halve stal is komen kijken.
Wij hebben 2 buitenbakken en er wordt altijd overlegd voordat er wordt gereden wie er waar gaat en wie er wat gaat oefenen, het is tegenwoordig zelfs zo dat sommige graag met me mee willen oefenen op een trail parcours. Maar zo ook toen er een onderlinge dressur wedstrijd werd georganiseerd dat ik mee heb gedaan.
Het is een wisselwerking, zolang jij zelf ook openstaat voor anderen zullen zij ook openstaan voor jou.
En wat daarbij bij ons heel erg goed meehelpt is dat de eigenaren van stal altijd trots zijn op ons allemaal, willen altijd weten hoe het is gegaan en hoe het gaat en vertellen dat ook altijd rond.
Ik heb het hier getroffen, weet dat er nog een pensionstal vlak bij zit daar zijn westernruiters ook niet welkom.