[WN] sidepull vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saar4

sidepull vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 16:50

Mijn paard kan geen bit meer in en nu ben ik me een beetje aan het oriënteren op bitloze optomingen. Een sidepull sprak me wel aan maar nu kom ik verschillende soorten tegen.

Ik zie sidepulls met een gewone keelriem zoals deze:

Afbeelding

maar ook sidepulls met een lagere keelriem zoals deze:

Afbeelding

Zit daar verschil tussen qua inwerking? Zo ja, wat dan en welke is dan aan te raden?
Weten jullie misschien betrouwbare adressen waar ik me nog kan laten informeren?

DubbelFun

Re: sidepull vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:38

De eerste is de bekende western side-pull, de onderste is een aangepaste engelse variant.

Ovigens heb je ook nog hackemore's, bosal, vosal, gewone rope en crossrope bridles.

Hollybollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 18:09

Zie: viewtopic.php?f=4&t=450291 . Een heel topic vol met bitloze optomingen, voor en nadelen, voor en "tegen"standers.

Groetjes,

Bianca

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 18:59

Sugarmiss schreef:
Citaat:
De eerste is de bekende western side-pull, de onderste is een aangepaste engelse variant.

Zit daar qua inwerking nog verschil tussen?

Citaat:
Ovigens heb je ook nog hackemore's, bosal, vosal, gewone rope en crossrope bridles.

Oh, I know! Er is echt zo veel op de markt! Ik wil niks met een hefboomwerking dus hackamores vallen af. Ik wil niks wat de neus bij elkaar snoert dus merothische optoming en bitless bridle vallen ook af. Daarnaast leek een sidepull mij het duidelijkst qua werking. Links = linkerteugel, rechts= rechterteugel. Zo rij ik nou ook. Ik heb verder niks nodig met een sterke rem o.i.d. want mijn paard is gehoorzaam (lees netjes opgevoed ) Ik kwam zo dus uit bij een sidepull.

Ik ben ook nog aan het kijken of een ongebroken trens misschien gaat passen maar ik ben bang dat ik toch bitloos zal moeten gaan.

Hollybollie schreef:

Citaat:
Zie: viewtopic.php?f=4&t=450291 . Een heel topic vol met bitloze optomingen, voor en nadelen, voor en "tegen"standers.

Bedankt!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:13

Ik denk niet dat er veel verschil in zal zitten. Wat wel verschil maakt of je een neusbrug van enkel sisaltouw hebt (scherp) of een een dubbel rawhide deel (betere drukverdeling).

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:37

Ik rijd ook vaak op een gewoon zacht stalhalster waar ik teugels aan de zijkant vast maak.
Is een stuk goedkoper dan een sidepull.

Een sidepull vind mijn paard niet prettig, zal wel te hard zijn op zijn neus, zelfs met een bontje eromheen blijft hij het niet prettig vinden terwijl hij op een halster wel nageeft.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 11:26

Ik heb vandaag een sidepull geleend van iemand op stal. Ik had niet verwacht dat het zo pittig in zou werken. Ik vroeg haar naar beneden zoals ik dat met een trens ook doe en ze stond abrupt stil. Wat been erbij en ratsj, hoofd naar beneden. Ik heb een heel licht tot geen contact aangehouden en ze liep in stap en draf nageeflijk. Alleen in galop was ze erg zoekerig. Dan dook ze met haar hoofd naar beneden, dan stak ze haar neus ineens in de lucht, dan weer een stukje nageeflijk.

Voor een eerste keer vond ik haar er goed op reageren. De sidepull was daarnaast te groot dus hij was met wat kunst en vliegwerk wel korter gemaakt maar het zat niet ideaal. Desondanks liep ze er best fijn op. Maar wat een inwerking zeg. Je moet er echt enorm zachte handen voor hebben. Een kleine ophouding en ze stond abrupt stil. Het zal ook wel wennen zijn, maar ik had het idee dat ze de druk op haar neus, hoe licht ook, toch niet zo prettig vond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:30

Wat voor een heb je geprobeerd, want er zit veel verschil in de inwerking van het neusgedeelte nl.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:35

Mag ik even nieuwsgierig vragen wat de reden is waarom het paard geen gewoon bit meer in kan?

Als je voor kompleet bitloos wilt, zou ik voor een mechanische hackamore gaan. Maar anders zou ik het gewoon bij een leren bit houden, als metaal, niet gebroken, enkel of dubbelgebroken niet meer kan.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 11:52

Cassidy schreef:
Citaat:
Mag ik even nieuwsgierig vragen wat de reden is waarom het paard geen gewoon bit meer in kan?
Als je voor kompleet bitloos wilt, zou ik voor een mechanische hackamore gaan. Maar anders zou ik het gewoon bij een leren bit houden, als metaal, niet gebroken, enkel of dubbelgebroken niet meer kan.

Haar gehemelte licht direct op de tong. Er zit nog geen millimeter tussen. Een gebroken bit is dan zowiezo geen optie. Ongebroken zou misschien nog kunnen. Aan een leren bit had ik ook al gedacht. Misschien dat dat wat is. Dat is ook vrij plat natuurlijk.
Een hackamore lijkt me door de hefboomwerking gelijk weer zo heftig.

Sugarmiss schreef:

Citaat:
Wat voor een heb je geprobeerd, want er zit veel verschil in de inwerking van het neusgedeelte nl.

Ik heb een sidepull met een neusgedeelte bestaande uit twee harde touwen en daaromheen een bontje geprobeerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:54

Als je paard last heeft van een hangend rooster, zou je idd ongebroken of leer kunnen proberen. Voor de rest is een hangend rooster beslist niet blijvend, vraag maar aan je DA.

Verkijk je niet op de werking van een sidepull, bosal of mechanische hackamore...je merkte zelf al de werking van de sidepull....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 11:59

Een hangend rooster kan idd een vitamine-kwestie zijn.

Als je paard te sterk reageert op een rond iets op de neus, kun je ook eens een brede platte riem proberen, bijv. een neusriem van een engels hoofdstel. Platter verdeeld de druk tenslotte beter als rond.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 12:03

Cassidy schreef:
Citaat:
Voor de rest is een hangend rooster beslist niet blijvend, vraag maar aan je DA.

Volgens de DA kan het wel degelijk blijvend zijn. Hoeft niet, kan wel. Ze heeft het in ieder geval el een hele tijd. Maar ik denk eerlijk gezegd dat zodra die irritatie van het gehemelte af is het best wel terug zou kunnen trekken. Nu irriteert die dubbel gebroken trens de boel steeds weer.

Sugarmiss schreef:

Citaat:
Een hangend rooster kan idd een vitamine-kwestie zijn.

Welke vitamine dan? En hoe kan ze een vitamine gebrek hebben? Ze krijgt kuil en krachtvoer. Daar zou toch allles in moeten zitten wat ze nodig heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 12:32

Op het moment dat ze veel stro eet kan ook het stro irriteren. Staat ze op stro? Eet ze veel stro?

Een vitaminegebrek of mineralengebrek kan heel goed, ook als ze krachtvoer krijgt en kuil. Heeft ze een mineralen liksteen? En een bloedonderzoek kan uitsluitsel geven. Meten is weten!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 13:43

Sommmige paarden hebben een probleem in de darmen waardoor ze bepaalde vitaminen/mineralen niet opnemen.
Dan kan er dus makkelijk een te kort ontstaan.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 16:35

Cassidy schreef:
Citaat:
Op het moment dat ze veel stro eet kan ook het stro irriteren. Staat ze op stro? Eet ze veel stro?

Momenteel staat ze al een aantal maanden 24/7 in de wei en wordt ze bijgevoerd. Ze eet nu helemaal geen stro. Als ze op stal staat eet ze zich wel helemaal scheel aan stro. Ze eet liever vers stro dan kuil of hooi. Ze heeft geen liksteen omdat ze er meestal een paar likken van neemt en hem daarna links laat liggen. Tot de stoflaag erop zo dik is dat ik hem toch maar weer weg moet gooien

Citaat:
Een vitaminegebrek of mineralengebrek kan heel goed, ook als ze krachtvoer krijgt en kuil. Heeft ze een mineralen liksteen? En een bloedonderzoek kan uitsluitsel geven. Meten is weten!

Sugarmiss schreef:

Citaat:
Sommmige paarden hebben een probleem in de darmen waardoor ze bepaalde vitaminen/mineralen niet opnemen.
Dan kan er dus makkelijk een te kort ontstaan.

Hmm, dus toch de moeite waard om de DA er nog maar eens bij te halen. Bedankt voor het meedenken allebei!

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 15:35

Dat vitamine gebrek is voor mij een nieuwe. Een hangend rooster onstaat toch bij sommige paarden die aan het wisselen zijn!
Over het algemeen verdwijnt dit weer als ze door het hele tandenwissel ritueel heen zijn.