[WN] welke zadeldoeken gebruiken jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

welke zadeldoeken gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 14:18

Ik heb sinds kort een westernzadel en momenteel rijd ik nog met twee gewone zadeldoeken eronder, maar dat kan natuurlijk niet zo blijven duren...
Helaas vind ik niet zo goed m'n weg in het grote gamma westernspullen en dus wil ik even jullie raad en tips.
Met wat voor een zadeldoek of deken of dergelijke rijden jullie western en wat zijn jullie ervaringen daarmee en met andere. Welke kunnen jullie me aanraden?

crazycactus

Re: welke zadeldoeken gebruiken jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:11

Je bedoelt pad??? Ik heb dikke toklats.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 15:26

Een doek is idd een pad en dat is een dik kussen van meestal zo'n 2,5 a 3 cm dik. Als je hem samenknijpt tussen duim en wijsvinger moet er minimaal 2 cm overblijven.

Een westerndeken is ongeschikt om als onderlaag te dienen. Ze zijn altijd te dun. Ze worden alleen gebruikt over een andere pad heen en meestal op een wedstrijd.

Persoonlijk gebruik ik alleen pads met schoudervrijheid (cutback) en ruggegraatvrijheid omdat ik met een boomloos zadel rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:11

Mijn favoriete is een Toklat Coolback pad, ik heb verder ook nog diverse gewone pads met schapenwollen onderkant. Wil je alleen wel aanraden om met een echte te werken, en niet met dat nepfleece, want dat is niet schoon te krijgen.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 17:27

Ik heb een pad met een gewone, dikke onderkant en met schoftvrijheid. Dat lijkt me gewoon fijner voor mijn paardje omdat ie een hele hoge schoft heeft. Ze komen van Midgie hier op het forum.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 10:19

Ja...ik bedoelde dus idd een pad

Ik heb er me een besteld van 13mm dik...kennelijk is dat dus niet genoeg ik kon er ook van 25mm krijgen, maar dat leek me zo immens dik...nouja...
gelukkig heb ik wel nog wat goed gedaan en heb ik er eentje met schapenwollen onderkant besteld en had ik voor mezelf al door dat die dekentjes niet voldoende zijn;
Er waren er ook te krijgen met vulling, maar volledig katoenen buitenkant: wat daarmee?

ik reed tot hiertoe altijd "gewoon" en ben dus nog helemaal niet wegwijs in het westerngebeuren
het eerste woord dat ik hier las (toklats) deed me al meteen van mn stoel donderen
Kennelijk gebruiken jullie wel vaak pads met schoftvrijheid: die waren er ook, maar dat leek me ook al zo gek omdat alle andere volledig waren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:36

Frenia, je moet je wel realiseren dat een westernzadel geen kussens eraan heeft zitten. Daarom is zo’n dikke pad echt nodig. Zit gewoon comfortabeler voor het dier. Vergelijk maar eens de onderkant van een engels zadel met dat van een westernzadel.

Toklat is een merk, hebben ze Coolback fleece-achtige pads van die echt super zijn mbt zweet, comfort. En ook niet onbelangrijk, ze kunnen in de wasmachine en zijn echt zo droog!

Ik gebruik geen pads die uitgesneden zijn, heb een Haflinger met weinig schoft waar het niet lekker op ligt. En een Tinker met wel wat meer schoft, maar daar ligt ie ook gewoon niet stabiel op. Dat is meer beetje persoonlijke smaak

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:42

Even voor de TS. Foto's van de Toklat coolback pad
Afbeelding

En de "gewone" pad van Toklat zoals ik die heb
Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 10:50

Qua pads kun je het zo duur maken als je wilt, maar de vingernageltest behoren ze toch wel te doorstaan (als je een pad tussen duim en wijsvinger neemt, mag je de nagel van je duim niet voelen)

Behalve dikke pads met wollen onderkant (wel of niet echt schapenwol) zijn er ook neopreenpads die makkelijk schoon te houden zijn, en er worden steeds nieuwe materialen en combinaties van materialen gebruikt. Zie ook:

http://www.horsetackreview.com/article-display/36.html

Er is een hele industrie rondom westernpads ontstaan. Voor welke je uiteindelijk gaat kiezen is een kwestie van ervaring, voorkeur en budget.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-05 12:54

Maya schreef:
Toklat is een merk, hebben ze Coolback fleece-achtige pads van die echt super zijn mbt zweet, comfort. En ook niet onbelangrijk, ze kunnen in de wasmachine en zijn echt zo droog!

Ik gebruik geen pads die uitgesneden zijn, heb een Haflinger met weinig schoft waar het niet lekker op ligt. En een Tinker met wel wat meer schoft, maar daar ligt ie ook gewoon niet stabiel op. Dat is meer beetje persoonlijke smaak

Bij mij dient de pad ook voor een tinker, maar dan wel eentje met heel weinig schoft, dus misschien toch beter niet uitgesneden.
bedankt voor de uitleg trouwens! Heb "even" op de web site van Toklat gekeken en wowie wat een keuze!!! (Geen wonder dat ik in het westernaanbod verdrink )
Denk dat ik me dan idd wel eens een dikke toklat ga aanschaffen (ik wil immers wel het beste voor mijn paardenrug). Dat ze makkelijk in de wasmachine kunnen is idd niet onbelangrijk!!!

En dan komt de volgende vraag:
Waar kopen jullie je pad (Toklat of andere)? Bij ons in de buurt zijn er geen winkels die westernspullen verkopen (of toch niet dat ik weet), die hebben daar geen klanten voor...dus das wat problematisch...
Zijn er mensen die al eens zo'n pad via internet besteld hebben? Zo ja: waar en wat zijn de ervaringen daarmee?

Heel erg bedankt voor de reacties trouwens: begin me al een beetje meer thuis te voelen onder western

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 12:55

Op wedstrijden zie je ze veel in standjes en anders idd via i-net.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 13:54

Ik heb sinds een paar maanden een Prof. Choice Air Ride Pad. Ben er echt onwijs tevreden over. Ze kosten best veel, maar dan heb je ook wel wat zeg! Voorheen reed ik altijd met zo'n neopreen geval, maar dat hoeft voor mij dus echt niet meer. Die gebruik ik nu alleen nog maar voor onder mn showpad (tijdens wedstrijden).

Wat een verschil toen ik met die Air Ride Pad ging rijden, het voelt totaal anders. Ik heb 'm gekocht tijdens een wedstrijd in Eersel (bij zo'n standje). Heb er 160 euro voor betaald, terwijl ze bij andere winkels zo'n 225 kosten. Als je wilt weten bij welke winkel ik 'm gekocht heb; pb maar ff.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 14:15

Ik heb ook een toklat coolback pad kleur bordeauxrood

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 18:22

Ik heb mijn Toklat online gekocht --> http://www.oregontrail.nl/shop/nl/dept_14.html Had hem binnen een paar dagen, en gewoon goede service. De rest van mijn pads heb ik of gekregen of tweedehands overgenomen. Ik heb trouwens een Navy-kleurige

Ik zie dat je in België woont, zou je anders even moeten mailen of het erg veel duurder wordt met verzenden...

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 17:53

ik heb hem idd ookw eg bij de oregiantrailtack store en heb een paarse een 2e is in bestelling maar omdat die een speciale vorm heeft moest die besteld worden in amerika duurt dus ietsje langer