[WN] beginners zadeltje of meteen goed zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_mistique_

beginners zadeltje of meteen goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-05 21:28

Hoi Hoi,

Ik had een vraagje.
Mijn moeder vind een zadel 2de hands van 700 of duurder erg duur(ook al betaal ik heb zelf, vind ze zonde)

Zal ik eerst een zadeltje voor 200 a 300 kopen?(wel redelijke kwaliteit dus geen zadelmarkt!)
Waar ik iig een jaartje mee kan rijden en dan kan sparen voor een echt goed zadel die wel 30 jaar meegaat ?

Ik ga hem ong. 3x per week gebruiken voor buitenritten (van max. 3,5 uur per keer)
Door weer en wind.
Ik koop het zadel niet voor een western paardje maar een engels paardje dus western oefeningen zitten er niet in.
Ga hem nu nog puur recreatie gebruiken.(en als ik misschien een westernpaardje vind om te verzorgen om wat kleine oefeningentjes mee te doen niet intensief)

Graag met argumenten/meningen waarom wel en waarom niet.

Alvast bedankt!

Mariëlle

BlackWych

Re: beginners zadeltje of meteen goed zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 06:28

Hoeveel geld je er aan uit wil geven, is aan jou, het enige advies is dat het echt goed moet passen dus neem iemand in de hand die jou daar heel goed in kan adviseren. Zorg ook voor een goede dikke pad omdat de pad de schokdemper is. Een westernzadel heeft geen kussens zoals een engels zadel.

=^.,.^=

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 10:50

Niet doen!
Ik ben begonnen op een goedkoop zadeltje. Ik heb het na twee weken terug gebracht. Het lag niet slecht op mijn paard, maar ik draaide mezelf eruit in galop. Dat zadel zat echt niet. Gelukkig kon ik het inruilen, maar ik heb toen wel gedacht aan de volgende die dit zadel nietsvermoedend zou kopen.

Beter een goede passende tweedehandse!!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:17

zonde van je geld om eerste een goedkoop (en vaak slecht passend etc etc) zadeltje te kopen en later een goede 2e handse. Zie dat goedkope ding maar weer eens kwijt te raken en je moet toch dat geld voor die goede neerleggen.... Beter nu een goede die past, beter voor je rug, beter voor je paard zn rug en uiteindelijk beter voor je portemonee.
3,5 uur 3 x per week is heeeeeeel veel als je zadel niet past!!

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:21

weet niet wat de bedoeling is
maar alshet paars net is ingereden kan je best dat zadel gebruiken(mits het past natuurlijk)
en als hij een jaar of 5 is een goed zadel aan laten meten.
maar goed weet dus niet of dit de kwestie is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:30

_mistique_ schreef:
Ik had een vraagje.
Mijn moeder vind een zadel 2de hands van 700 of duurder erg duur(ook al betaal ik heb zelf, vind ze zonde)

Jammer dat je moeder er zo over denkt. Laat haar eens wat berichten van Bokt lezen. Goedkoop is vaak duurdkoop op de langere termijn (DA-kosten e.d.).

Citaat:
Zal ik eerst een zadeltje voor 200 a 300 kopen?(wel redelijke kwaliteit dus geen zadelmarkt!)
Waar ik iig een jaartje mee kan rijden en dan kan sparen voor een echt goed zadel die wel 30 jaar meegaat ?

Alle zadels van 2 a 300 Euro hebben dezelfde kwaliteit, ook als ze niet bij Zadelmarkt vandaan komen. Voor dit geldt kun je gewoon geen nieuw zadel met enige kwaliteit verwachten.

Citaat:
Ik ga hem ong. 3x per week gebruiken voor buitenritten (van max. 3,5 uur per keer)
Door weer en wind.

3,5 uur met een slechtpassend zadel rondlopen is voor een paard een hele opgave en zal zeker zijn gevolgen hebben op zijn rug, óók als je er dan weer een engels zadel op doet.
Citaat:
Ik koop het zadel niet voor een western paardje maar een engels paardje dus western oefeningen zitten er niet in.

Ook als je gewoon lekker wilt rijden in een westernzadel moet het goed passen. Want hoe kun jij lekker willen rijden als je paard er een zere rug aan over houdt. Hoelang denk je dat hij nog 'lekker' loopt buiten !!
Citaat:
Ga hem nu nog puur recreatie gebruiken.(en als ik misschien een westernpaardje vind om te verzorgen om wat kleine oefeningentjes mee te doen niet intensief)
Het goed passen van een westernzadel luistert erg nauw. Je kunt er dus haast wel vanuit gaan dat het op een andere paard sowieso al niet gaat passen.
Als ik de eigenaar zou zijn van je toekomstige verzorgpaard zou er beslist niet elk zadel op mijn paard komen !!

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 11:33

Moniek schreef:
weet niet wat de bedoeling is
maar alshet paars net is ingereden kan je best dat zadel gebruiken(mits het past natuurlijk)
en als hij een jaar of 5 is een goed zadel aan laten meten.
maar goed weet dus niet of dit de kwestie is

Hij is 6.
maar is ook een engels/dressuur paardje geen western paardje.
dus slidingstops, spinnen etc. daar ga ik het zadel niet voor gebruiken.
Alleen voor zijn gangen en af en toe op de volte rijden.
Het is belangrijk dat het zadel goed zit voor mijn rug(en zijn rug maar dat is weer een ander verhaal) en omdat ik er ook lange ritten mee ga maken.

Groetjes,
Mariëlle

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 11:44

ahhhhh ok dan zal ik gelijk een goedzaddel kopen denk ik

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 12:06

Wat denken jullie hiervan?

aangeboden een western zadel;
# donkerbruin met beige zit
#met 'zilver'beslag
#incl. nylon singel en twee dikke fleece pads

Heeft op een quarter/ arabier gelegen van 1.52 cm, dus is niet geschikt voor brede paarden. Het is een echt western zadel dus niet zo'n goedkope. Nieuwprijs was 1985 gulden bij Joe's Western Store gekocht.Het zadel ziet er gebruikt maar netjes uit en verkeerd in goede staat.Het merk weet ik niet en de zit is 17.5 inch. Bieden vanaf 175 euro, lager heeft geen zin.

Foto's op aanvraag aanwezig.

Ik heb het hoogste bod (190,00) maar zal dit goede kwaliteit zijn?
Er staat wel dat hij zo duur was , maar wie zegt dat het ook zo is.
Je doet toch geen zadel van ruim 1.000 euro (omgerkend even snel ) incl 2 dure pads weg voor 190
Zou ze me gewoon een goedkoop zadel aanwillen smeren?

Groetjes,
Mariëlle

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:12

Hebben ze je bod al geaccepteerd dan??? Op zich heeft Joe's verschillende kwaliteiten zadels... zeker vroeger, nu weet ik het niet want ik heb ze al een tijdje niet meer gezien.
Vraag eens een foto aan dan kunnen we beter oordelen.

_mistique_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 12:14

crazycactus schreef:
Hebben ze je bod al geaccepteerd dan??? Op zich heeft Joe's verschillende kwaliteiten zadels... zeker vroeger, nu weet ik het niet want ik heb ze al een tijdje niet meer gezien.
Vraag eens een foto aan dan kunnen we beter oordelen.

Ja ze heeft het bod geacepteerd.
Ze zei alleen dat de beugels net aan misschien voor mij waren(qua lengte) dus toen zei ik laat maar.
En toen zei ze je mag hem wel passen op mijn paard.
Waarop ik zei kan je niet naar mijn manege komen dan kan ik meteen kijken of die past qua beugels en op de pony.
Zodra ik reactie heb zet ik de foto's hier neer.

Groetjes,
Mariëlle

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 12:27

Wat iemand voor een zadel betaalt heeft is geen graadmeter, er wordt nogal eens teveel betaald nl.
Persoonlijk zie ik liever een merknaam, dat geeft mij meer houvast.

EdelweissBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:38

ik heb hetzelfde als jou met een zadel, voor erbij. Ik heb ook naar veel zadels gekeken en uiteindelijk zijn we voor een kunstof zadel van Norton gegaan. Het zadel ligt perfect (koste iets 500 euro). Ben er ook erg blij mee en rij er ook vaker mee dan gepland, maar blijft mooi.