[WN] Beginnend western

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Beginnend western

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 06:48

Hoi,

Ik ben een beginnend westernrijdster zo mijn pony ook.
Met les zijn we haar aan het omscholen, Ik vraag jullie tips/adviezen omdat ik 1 keer in de 2 weken les heb en dat is as zaterdag weer, ik wil hierbij zo weinig mogelijk dingen fout doen, zodat ik die later niet hoef te herstellen (pony door de war )

Ik vraag haar met haar hoofd naar beneden te gaan met mijn binnenteugel en dit gaat steeds en steeds beter, ze heeft hierbij alleen sterk de neiging van de hoefslag af te gaan, hoe hard ik ook druk met mijn binnenbeen.

Mag ik hierbij licht mijn buitenteugel gebruiken om haar recht te houden?

Anoniem

Re: Beginnend western

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 07:19

Of je nou Engels rijdt, of Western,
Of je nou een Quarter van 20.000 hebt of een Shet van 100,
Of je zelf nou 10 bent of 80
Je paard zal altijd recht en in balans moeten zijn.
En dat wordt 'ie niet door alleen op de binnenteugel te werken.

Ik denk dat het verstandig is om je instructeur nog eens duidelijk te vragen wat nou precies de bedoeling is, want ik vermoed dat hij/zij niet bedoelt dat je op 1 teugel gaat zitten werken.
Overigens is de gewenste houding nog altijd een resultaat, geen doel op zich. Leuk nadenkertje misschien!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 07:57

Om een paard nageeflijk (naar beneden) te rijden, geef je druk met beide teugels tegelijk, niet met een teugel en laat je los als je paard nageeft, al is het in 1e instantie maar een beetje. Als je een teugel licht omhoog tilt betekend dit over het algemeen dat je die kant op wilt dus als je paard dan van de hoefslag af gaat vind ik dat niet vreemd, ze luisterd juist naar de hulp die je dan geeft!
Ik weet niet wie je instructuur is, maar als die je verteld dat je paard moet nageven op een binnenteugel, zet ik mijn vraagtekens bij de instructie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 10:31

Hoi welkom bij de westernruiters.
Je kunt een paard nooit nageeflijk vragen op 1 teugel. Daar hou je een scheef paard aan over en nageven doen ze er ook al niet van. Bovendien is nageven niet iets dat met alleen teugelcontact kan worden 'afgedwongen'.

Ik zou eens overleggen met je instructie of jij het goed begrepen hebt. Anders zou ik eens een proefles bij een ander aanvragen.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 15:54

Ik vraag me nu ook af of ik het goed heb begrepen, ik zal een klein verslag neer zetten van mijn les.

Kleine voltes rijden, vragen met de binnenteugel zodat ze met haar hals naar beneden gaat, een paar keer oppakken (dus zoals in het dressuur wordt gedaan teugels ietsje korter pakken) en weer los laten. Verder moest ik hier veel mee oefenen thuis.

Ik ga het in ieder geval nog eens aan haar vragen, het lijkt me eigenlijk sterk dat ze het verkeerd zou vertellen aangezien dit haar werk is (er zijn bokkers die ook van haar les krijgen en die zijn heel tevreden over haar, ik moet eerlijk zeggen dat de eerste les ook heel leuk en leerzaam was!)
Bedankt voor de reacties!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 20:46

Ik denk dat de kleine voltes die je moet rijden eerder bedoelt zijn om te leren sturen, niet om na te geven. Voor het sturen moet je inderdaad dat doen wat je beschrijft, een teugel oppakken en als je paard reageerd, loslaten en daarna indien nodig weer helpen door op te pakken.
Nageven doe je als volgt: je pakt druk met beide teugels even veel, zorg dat je paard voorwaards blijft, als hij terug valt benen geven, en zodra je paard na geeft (al is het nog zo´n beetje in het begin) dan laat je los. Daarna als je paard weer omhoog komt met zijn hoofd herhaal je het ritueel, tot hij door heeft wat de bedoeling is. Natuurijk net uren achterelkaar oefenen, maar gewoon in korte sessies zodat hij er geen hekel aan krijgt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 07:49

Ik lees in je lesverslag alleen maar over inwerken op de mond, en niets over been. Wat is je daarover verteld?

Het vragen met de binnenhand lijkt mij om stelling en buiging aan te leren OP EEN BINNENBEENHULP, niet om het hoofd laag te krijgen.

Overigens zegt het mij helemaal niks dat het een Bokker is die die les geeft (Open Ruiter dus, neem ik aan?) en dat er meer tevreden klanten zijn. Geeft geen enkele garantie

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 14:41

Nee nee zij is geen bokker

Ik ga het haar in ieder geval a.s. vragen, want ik loop hier nu wel heel erg op vast

Dat herinner ik mij wel Sonja, de volte was ook voor de stelling, maar ik moest haar lager rijden wat toen dus niet lukte, kwam zij naast mijn pony lopen en gaf de hulp (aan de binnenteugel om naar beneden te lopen met haar hals), wel mijn benen eraan houden! Wat ik dus verder moest oefenen was hetgeen wat ik in die les heb geleerd, zij heeft mij alleen vertelt, dat ik elke keer kleine ophoudingen moest geven aan de binnenteugel, zodra ik voelde dat ze met de hals ging zakken laat ik alles los om haar niet tegen te werken, komt ze weer omhoog geef ik de ophoudingen.