[WN] Veulen en halter wedstrijd ???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ieks

Veulen en halter wedstrijd ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 20:29

Wij hebben een breedingstock merrie av 4 maanden (nog niet afgespeend) en zouden erg graag eens met haar willen showen tzt maar hebben absoluut geen idee hoe zulke dingen nou in zijn werk gaan.

Aangezien de zoek functie niet echt goed werkt is er misschien hier iemand die ons op weg kan helpen??

LindyH

Re: Veulen en halter wedstrijd ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:03

Wat wil je precies weten? Hoe halteren in zijn werk gaat of hoe het zit met de Breeding Stocks?

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 09:13

ja hoe gaat dat in zijn werk en hoe oud moet het veulen zijn en moet het afgespeend zijn.

moet je een lidmaatschap van een organisatie buiten de aqha hebben

toileteer je een veulen op een bepaalde wijze?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:00

Je veulen hoeft niet gespeend te worden, maar moet wel even rustig kunnen blijven terwijl moeders uit zicht is. Verder is alleen een lidmaatschap van de AQHA nodig. Ik weet alleen niet of je voor de halterclass ook een amateurkaart aan moet vragen.
Toileteren.... tja bij een veulen zou ik niet te veel doen, hoefjes netjes bekapt en misschien wat zwart erop (vind ik zelf niet echt nodig) , manen uit de klit, staart netjes. Er valt nog niet veel aan te toileteren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:10

Lijkt mij ook, alleen moet je met een Breeding Stock bij de APHA zijn, want zoals je hopelijk weet is een Breeding Stock een Paint. Je kunt dus niet aan AQHA-wedstrijden deelnemen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:38

Je hoeft om een BS Paint te showen geen lid te zijn van de APHA. Wel moet je een startkaart aanvragen bij de Federatie als je in Nederland wil showen.
Inderdaad hoeft het veulen niet gespeend te zijn, maar is het wel handig als het veulen goed aan de hand stap, draaft en leert stilstaan, ook uit zicht van zijn moeder. Wel oefenen dus.

Ik zou zeker het derde oor even weg knippen, dan wordt de hals wat mooier en zit het halster ook op de juiste plek. Verder netjes wassen, poetsen en hoefjes zwart maken. Niks moet, maar de hoefjes, het derde oor en ook de manen in kleine elastiekjes is wel gebruikelijk.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:41

@Jeddah: ook als de manen nog rechtovereind staan??? Ik heb al bij Ace zitten kijken hoe ik dat in vredesnaam moet gaan doen..... Ben al druk aan het oefenen met stilstaan....

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 12:47

Dank jullie voor de tips en hoe zit dat met mijzelf moet ik ook in western tenu (op een spijkerbroek na heb ik dat dus niet)?

En waar vind ik een agenda met te houden shows ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:49

Een overhemdbloes met lange mouwen, en een nette spijkerbroek en een westernhoed is het enige dat je nodig hebt. Daaronder gepoetste laarzen. Voor je veulen een nieuw halster (hoeft geen showhalster te zijn) en halstertouw, en dan kun je gewoon meedoen hoor!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 12:50

Veel shows worden hier wel aangekondigd. 22&23 oktober is er een rassenshow voor de appie's en paints....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:03

Ja, ik zou de manen juist als ze rechtop staan, laten liggen met behulp van de elastiekjes!! Dan wordt zijn haals 100 keer mooier! (zie zien nameijk graag een lange, slanke hals)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:07

Nou ik ga oefenen........ verzwaren misschien een idee hihi heb nog wel wat loodjes voor aan een hengel......
Hmmmm slanke hals he.... Had ik toch Bo moeten inschrijven voor de halter.... aan haar is alles slank.....

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:45

Ik ben vorig jaar met een ongespeend veulen naar de wedstrijd geweest. Thuis wel apart geoefend, dat was geen probleem maar op de wedstrijd zelf...how maar! Uiteindelijk is moeder mee de bak in mogen gaan. Omdat het allemaal zo veel spanning met zich meebracht ga ik dit jaar toch proberen eerst te spenen voor ik het veulen meeneem op wedstrijd. Het enige waar ik me dan zorgen over blijf maken is het veulen alleen vervoeren. Met mama erbij is dat wel weer makkelijk. Alvast succes met jouw veulen en wie weet zien we elkaar wel in oktober!

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 13:49

En wat de grooming van je veulen betreft: ik had de manen inderdaad in 'staartjes' gedaan, om deze plat te maken had ik de avond ervoor zo'n 'kapje' op (hoe noemt dat ook weer??? Een sleezy? kan dat?) opgedaan, hoefjes zwart en overtollige haren weggeknipt. Het 'winterhaar' kwam wel al wat tevoorschijn maar ik wil zo'n veulen liever nog niet scheren of hele winter een dekentje op.Om de haren plat te maken had ik wel de nacht ervoor een dekentje opgedaan.

Zelf draag ik een zwarte geklede broek en een zwart jasje met een slinky onder. Maar wat nu echt MOET(buiten laarzen en een hoed)...weet ik niet precies. Het valt me wel op dat in de halterklassen (die ik gezien heb) de meesten een jasje aan hebben en bv. geen hemd of slinky alleen. (maar het mag inderdaad wel hoor!!!)

Maar volgens mij is het het belangrijkste dat alles er verzorgd uitziet.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-05 15:00

hmm lange slanke hals ? die van mij ziet er uit als een een hengst maar is een merrie en met een ronde lange hals maar absoluut dus niet dun

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-05 15:32

Dat geeft niet, maar daarom des te belangrijker dat je de manen mooi plat maakt, met behulp van elastiekjes, en gel en inderdaad de nacht (of 2) van te voren een sleazy om, meestal is dat voldoende.

Je veulen wordt natuurlijk in haar geheel gejureerd. Misschien heeft ze niet de slankste hals, maar wel andere hele goede punten! Dan is het aan de jury om te bepalen wat hij/zij het belangrijkst vind en welk veulen hij/zij het mooist vindt! Het leuke aan het NK is dat er 2 juries zijn en dat ze dus ook nog van mening kunnen verschillen. De ene vind de hals heel belangrijk, de andere bijvoorbeeld de topline of de bespiering of de beenstanden. Het geheel gaat natuurlijk ook zwaar tellen!

Halter is een jury sport en daardoor juist heel leuk, nieuwe rondes, nieuwe kansen!

Maar het belangrijkste is dat je veulen en jij eruit komen, plezier hebben samen en dat jij haar blijkbaar zelf mooi genoeg vind om met haar te komen pronken op een show! Of je dan eerste of laatste wordt is bijzaak .

Pigino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 05:48

kom zaterdag naar western stable prettypaints daar hebben we een halter en toileteerclinic
dan krijg je iniedergeval alle fijne kneepjes te horen en kun je ze uitvoeren, mocht je niet in de gelegenheid zijn een eigen paard meetenemen dan kun je er eentje van ons gebruiken
www.prettypaints.homestead.com

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 08:36

Voor het 'elastieken' van dunne veulenmaantjes kun je heel goed kleurloze beugel-elastiekjes gebruiken (schijn je bij de drogist te kunnen kopen, ik heb ze destijds aan een orthodontist gevraagd, omdat je dus wel kleurloze moet hebben, niet de leuke felle kleurtjes die je veel ziet). Die zijn klein maar stevig zodat je niet zo'n enorme prop elastiek om een inimini-plukje krijgt zoals met gewone elastiekjes.

Verder is het wel handig om je veulen te leren langere tijd bij z'n moeder weg te zijn. Ik ben daar zelf al op de leeftijd van één week mee begonnen (eerst apart naar de wei/paddock brengen en dat langzaam aan uitbouwen) en kon tijdens het showen van het veulen (vanaf 3 maanden oud) de merrie gewoon op stal laten (moest ook wel, ik had geen hulp). Dat zul je waarschijnlijk op korte termijn niet meer redden, maar probeer ze zo veel mogelijk daar in te trainen zodat de merrie in ieder geval in de inrijbak kan blijven. Een gillend veulen of gillende merrie is ook voor de andere deelnemers érg vervelend. Andere merries of veulens kunnen door dat gedrag ook erg van slag raken.

Verder zijn de meeste 'groomtips' hier wel gegeven en kan ik me alleen maar bij Jeddah aansluiten:
Jeddah schreef:
Maar het belangrijkste is dat je veulen en jij eruit komen, plezier hebben samen en dat jij haar blijkbaar zelf mooi genoeg vind om met haar te komen pronken op een show! Of je dan eerste of laatste wordt is bijzaak .

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 13:31

het is wel link, om vlak voor de tijd je veulen af te spenen en dan meenemen alleen in de kar...of je moet er een lief ponytje ernaast zetten...ik zal een tip geven zet zn jong veulen niet vast in de kar best gevaarlijk heb ik ook X gehad dat ie te moe werd en achterover is geklapt...gelukkig wel goed afgelopen hoor met je hart zit in je keel...mn vriendin laat het veulen nog altijd bij dr moeder en gaat samen naar de wedstrijd toe even extra groom meenemen...

nickepickje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:32

Misschien moet ik het niet in dit topic vragen maar, ik doe dus mee aan het NK met mijn 2 jarige merrie. maar ik zag dus van de week dat ze de bovenkant van heer staart en stuk korter heeft geschuurd. hebben juliie misschien tips of iets om dit zo min mogelijk op te laten vallen?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 19:42

Ten eerste voorkomen dat ze 't erger maakt dus vandeweek goed insmeren met iets jeukwerends.
Dan straks met showklaar maken goed wassen (vooral bij een witte staart ook goed tot op de huid wassen, vieze huid blijf je zien) en een crêmespoeling er in (góed uitspoelen allemaal, zeepresten zorgen ook voor jeuk). Als de haren mooi zacht zijn zullen ze vanzelf beter liggen.
Dan, de dag van de show doe je 's ochtends voordat je van huis gaat een stevige gel of haarlak in het bovenste deel van de staart en draai je er een stalbandage omheen (niet té strak en ook niet de nacht ervoor i.v.m. afknellen!). Deze bandage laat je op de wedstrijd ook zo lang mogelijk in de staart zitten, pas vlak voor je naar de bak moet haal je'm er af, en dat doe je dan door em naar beneden toe van de staart af te trekken, dus niet afwikkelen, maar in één keer naar beneden. Zo blijven de haren mooi glad liggen.
Tijdens het showen ga je dan als je't paard netjes zet af en toe met je hand over de staartwortel om de haren glad te leggen. Probeer het bovenste deel zo smal mogelijk te houden en mooi strak tussen de billen, dan komt de kont van het paard veel beter uit.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, veel succes!

nickepickje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 20:00

Hier kan ik zeker wel wat mee! bedankt voor de tips