[WN] Tips gevraagd voor Moeder met Plates en Veulen.!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bandit

Tips gevraagd voor Moeder met Plates en Veulen.!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 23:50

Hallo allemaal,

Heel graag zou ik jullie om een gunst willen vragen..! Om met ons mee te bedenken ofdat er mischien al ervaring bestaat met een Merrie die plates draagt,en nogsteeds een Veulen aan de voet heeft..

Ik vraag geen commetaar van het hoe en waarom onze Merrie de plates heeft,want daar hebben we zelf de keuze voor gemaakt..!Mama mag gewoon haar werk weer oppakken...

We weten 100000% ze er geen gevaarlijke dingen bij haar Veulen er mee zou doen,het is alleen een feit,dat ze samen in een box slapen en het Veulen voor zijn nu 12 weken,flink aan de maat is...

Dus bij het opstaan,of hoe het ook gebeurd...zijn er de laatste dagen wondjes van de plates waarneembaar op zijn benen..

Op zich niet een HEEL groot probleem,maar toch zou ik dit willen vermijden op de een of andere manier..

Ik heb de plates al afgeplakt met tape...maar dit mocht niet baten.

Is er iemand die ervaring hier mee heeft,of een tip..?

Alvast bedankt..!

Ods
Forumcoördinator

Re: Tips gevraagd voor Moeder met Plates en Veulen.!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 00:12

Jij vind het geen probleem, ik vind het niet nodig, waarom zouden die plates onder de merrie moeten?

Het werk is ook best op te pakken zonder die plates, doe er een gewoon ijzer onder of laat het ijzer er voorlopig af.

Bandit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 00:33

Ods schreef:
Jij vind het geen probleem, ik vind het niet nodig, waarom zouden die plates onder de merrie moeten?

Het werk is ook best op te pakken zonder die plates, doe er een gewoon ijzer onder of laat het ijzer er voorlopig af.

Lees mijn bericht eens goed...!! Ik vraag niet wat JIJ er van vind van een beslissing die wij genomen hebben, om plates onder de Merrie te zetten,ik vraag een TIP om beschadegingen van het veulen te voorkomen voor de nacht als ze samen slapen..!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 00:58

Stomme vraag maar mag ik vragen wat in godsnaam plates zijn?

Bandit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 01:07

kimmie1 schreef:
Stomme vraag maar mag ik vragen wat in godsnaam plates zijn?

Sliding ijzers Kim..Ik praat over een Moeder die weer Reining gericht haar vertrouwde werk hervat....!

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 01:20

Haha oke bedankt, dacht het al maar ken het alleen als slidingijzers inderdaad thanks!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 07:12

Een optie is een hele grote box nemen waarin het veulen de ruimte heeft om breeduit te liggen en moeders de ruimte om er met gemak omheen te lopen. Heb je geen stal met uitloop ter beschikking ??
Afhankelijk van de leeftijd van het veulen zou je het misschien 's nachts al kunnen spenen.

Verder zul je altijd het gevaar blijven houden dat de merrie op een beentje gaat staan.
Ze heeft met een ijzer onder nu eenmaal minder gevoel in haar voeten, dus voelt het veulen ook niet zo snel.

Verder deel ik de mening dat deze en/en situatie mijn keuze niet zou zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:34

Als je dan al perse met de moeder aan het werk wilt, zet dan voor het veulen ook de stap om hem helemaal te spenen, of iig de nacht in een aparte box door te laten brengen. Veulen is 12 weken, zeg je? Is naar mijn smaak nog te vroeg, maar ik had de merrie dan ook nog twee maanden met rust gelaten.

"A horse is an accident waiting to happen"

Dus als je geen commentaar wilt, maar advies hoe je kunt voorkomen dat je veulen wondjes krijgt, heb ik alleen een advies voor je: haal die plates er onder vandaan.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:17

Soms moet je keuzes maken,...of het een ,..of het ander,....
Je veulen is waardevoller dan de paar maanden training ,die eerder kan aanvangen.
Wat zijn een paar maanden nu op een paarden en/of mensenleven??

....ooit er aangedacht dat een merrie ook zo nu en dan een corrigerende tik/trap(je) geeft aan haar veulen,vooral als ze wat ouder en lastiger worden?

Maar goed,het is jou merrie,het is jou veulen,....

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 09:44

Mijn merries met veulens (van eind april) die behoorlijk aan de maat zijn, staan, iedere merrie voor zich natuurlijk, in een box van 20 m2. Ook daar is het zelfs niet altijd te vermijden dat er eens wat ongelukjes gebeuren en de veulens wat schrammen oplopen. Ik ga dus mee met de voorgaande berichten.
En wel, met de merrie nog even wachten voor het werk. Wat ze geleerd heeft, pakt ze ook over een tijdje weer goed op. Om haar weer wedstrijdklaar te maken, heb je in eerste instantie geen plates nodig. Plates er dus in ieder geval af. Een merrie met veulen hoort geen ijzers onder te hebben, behalve als zich plotseling een medische oorzaak voordoet die het noodzakelijk maakt.

Maar zoals ook hier opgemerkt, het is jouw veulen en jouw paard. Met dit soort commentaar had je echter gezien je vraag wel kunnen rekenen.

ERIC123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:40

heb maar 1 tip voor jou wat volgens mij werkt, gewoon een paar maanden die ijzers eraf, die paar maanden dat je de moeder minder kan reinen maakt toch ook niet uit, je weet al als je de merrie laat dekken dat ze een tijdje stil komt te staan! als je persee wilt rijden moet je dr niet laten dekken, btw zonder ijzers kun je ook gewoon rijden , je kunt dan alleen een tijdje niet glijden, dan werk je toch even wat meer op de circels, spins e.d.

ERIC123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 18:44

Dance schreef:
Een merrie met veulen hoort geen ijzers onder te hebben, behalve als zich plotseling een medische oorzaak voordoet die het noodzakelijk maakt.

HELEMAAL MEE EENS!!!!!!!

alpenquarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-05 22:47

Een veulen van ons is nu 14 weken en moeders heeft 2 weken terug dr ijzers er weer onder gekregen. Ze lopen bij ons wel altijd buiten, dus ruimte genoeg voor de veulens om herlijk languit te liggen. Ze lopen in een groep en natuurlijk hebben de paarden wel es ruzie en krijgen ze wel es een tik, maar na 12 weken weten ze wel wie de baas is en bij wie ze uit de buurt moeten blijven! Ze voeden elkaar wel op hoor. Het bevalt mij prima: ik kan met de mammas weer konditie opbouwen langs de weg en in het bos, en de training weer oppakken.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 07:13

Onze merrie moet op ijzers, anders loopt ze kreupel. Zeer gevoelige voetjes. Maar we zetten haar wel voor de geboorte en tot het veulen is afgespeend op gewone ijzers. De plates gaan er onderuit. Ik zou namelijk ook niet weten hoe je beschadigingen aan het veulen kunt voorkomen als de merrie plates onder heeft. Denk dat dat heel moeilijk is.

Met gewone ijzers kun je ook rustig de training weer oppakken, doen wij ook. Gewoon de betere stops bewaren tot na het afspenen.

Bandit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 07:57

Goedemorgen allemaal,

Bedankt voor het mee bedenken voor een oplossing voor mijn vraag..

Ik ga verder helemaal niet in op het toch geleverde commetaar,iemand in zijn waarde laten over zijn eigen beslissing over het hoe en waarom schijnt heel moeilijk te zijn..

Verder wil ik jullie laten weten dat er 1 simpelle oplossing is gevonden voor de Merrie...Voor de nacht doen we een paar sokken om de voetjes,en ik kan je vertellen dat het WERKT..! *o/*

Wat mij betrefd mag op deze topic een slotje...

Sassy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 08:29

Ik heb welleens van die soort rubberen schoenen gezien die noemen
ze 'sneakers' ze gebruikten die voor barrel racing paarden met aluminium
ijzers die snel slijten en waar de antislip niet af mocht, dus als we dan
bijv een buitenrit gingen maken dan schoof je die 'sneakers' (lijkt op een
groot rubber ijzer) over de ijzer heen. Schijn je ook mee in de sneeuw
enzo te kunnen rijden iig zou dat evt ook een oplossing zijn als je persee
de plates onder wilt houden

REGINA76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:49

goede oplossing wendy bedankt voor de tip...ik gooi altijd voor de bevalling van mn paard de ijzers er onder weg terwijl die van mij een mega stal heeft, ik kan alleen maar zeggen, je moet het zelf aan voelen wat jij zelf het fijnste vind...