[WN] buitenrijd probleem..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laukjefreak

buitenrijd probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-05 14:02

Oke ik rijd nu bijna 3 jaar western met mijn verzorg fjord.
Vroeger wilde ze buiten niet doorlopen maar nu wil ze niet meer stoppen. Ik rijd op een snaffeltje en in de bak en buiten in de wei etc gaat alles goed maar zo gou ik dus van huis ga trekt ze mijn handen kapot als ze sitil moet staan...
Ik heb geen idee wat ik hier mee kan doen heeft iemand van jullie oefingen oid die ik met haar zou kunnen doen? Ze heeft dus ook de drang om steeds door te lopen tot ze voor op loopt en als ze voor op loopt stopt ze en gaat niet verder??

MSQuincyTE

Re: buitenrijd probleem..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 14:56

Wat een raar paard laukjefreak.
Mijn paard had daar ook last van.
Die wou altijd snel naar huis.
En als ze dan ging draven zette ik haar dus gewoon stil.
En dat herhaalde ik konstand maar weer tot op een dag ze gewoon rustig naar huis ging stappen.
Maar dat het paard zowat je teugels tot je handen uit trekt en niet meer wil stoppen weet ik ook niet precies wat je daar aan kan doen.
Misschien kun je een ander bit proberen een shank snaffel of zo.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:02

Ik zou geen scherper bit nemen, als je dat doet moet je steeds scherper en scherper en.......

Als ze door je hand heen loopt, en er niks meer aan te trekken valt zet jehaar op een kleine circel, ze wil voorwaarts dus dan mag ze dat, maar ze schier er niks mee op omdat je dus een circel draait, als je dit heel consequent volhoud, gaat ze op een gegevenmoment denken als ik trek moet ik op een circel, dat gaat ze vervelend vinden en er mee op houden.
Goed gedrag wel belonen.
Ook veel in de bak trainen, veel overgangen rijden en ook van draf naar ho, en weer stap, ho, draf ho, enz.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:05

In de bak goed op de zit rijden.
Eventueel voor de buitenrit ook een half uurtje in de bak rijden en overgangen maken op de zit. Dit werkt bij mij en mijn hete paardje erg goed...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 17:46

Ik rijd míjn paard altijd buiten met een shank snaffel en in de bak met een gewone snaffel

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:15

Ga even een paar keer lessen bij Sylvia, daar komt Laukje tenslotte ook vandaan! Die weet vast wel raad, Borculo is tenslotte niet zo ver van Ruurlo!

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:27

Lamyra schreef:
Eventueel voor de buitenrit ook een half uurtje in de bak rijden en overgangen maken op de zit. Dit werkt bij mij en mijn hete paardje erg goed...

Heeft dat wel zin??? straks ben je 3 uur aan het rijden in die bak voordat je eens naar buiten kunt, dat is net zoiets als ik longeer hem even voor het rijden, dan kan ie ze energie kwijt, straks ben je na 3 uur nog aan het longeren want hij bouwt zo een conditie op!

Ik denk dat je het probleem het beste gewoon buiten aan kunt pakken.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:31

Ik rij mijn fjord ook met shank shaffle,een dubbel gebroken met koper rolletje, en dat werkt goed. Maar als een fjord wil gaan dan gaan ze gewoon, dat is moeilijk om tegen te houden.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:37

En je trekt ze ook niet zomaar even op een cirkel met die stevige nekkies van ze (per fjord verschillend.... ik weet het.... )

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:57

Maar ja...... klinkt misschien hard, maar als je je paard niet kunt houden, zelfs niet eens op een circel kunt "trekken" is het dan wel verstandig om er mee naar buiten te gaan??

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 20:59

Nee eigenlijk niet..............

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:02

Dat vind ik dus ook. (ik dacht nu krijgen we een discussie en iedereen is tegen mij, maar het valt mee)

Westernfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 21:38

Tsja, fjorden zijn paarden met een 'kop' erop zeg ik maar altijd. Fjorden zijn toch vaak wat eigenzinniger en vragen vaak een iets andere benaderingswijze, zeker als het een merrie is.

(Ik heb zelf al ruim 20 jaar fjorden. Ik heb er ook 1 gehad die altijd voorop wilde lopen. Dit heb ik toch grotendeels haar af kunnen leren.)

Odessa die ik nu western rijd rijd ik op een correctional. Ik rijd in principe met een losse teugel. Maar indien nodig kan ik nu ingrijpen. Door een snaffle loopt ze ook heen. Dit heeft mede te maken door hun bouw. Er zit heel veel kracht in hun hals, door hun bouw en door hun spiermassa. Een sterke fjord kan mede door de hals wel 2200 kg trekken. Ook heeft een fjord door de zware halsmassa meer moeite om op de achterhand te komen. Met een snaffle ga je vaak hangen, waardoor zij weer in je handen duiken, hun achterhand niet gebruiken en dwars door alles heen lopen.
Mijn advies is om je fjord goed op de achterhand te krijgen en misschien toch ook met een dergelijk bit te gaan rijden, maar vraag hier wel hulp bij! Je moet echt leren rijden met een shank! (Je moet niet zomaar rukken en plukken met zo'n bit). Anders doe je meer kwaad dan goed.

Odessa kan ik met de correctional corrigeren als ik wil; door de hefboomwerking lukt het haar niet om de d'r nek er op te zetten en dwars door alles heen te lopen. Het kunnen net tanken zijn, ik weet het. Zeker als ze voorop willen lopen. Maar discipline kan je ze wel goed bijbrengen. Wees heel consequent in je hulpen, laat ze niet uit zichzelf gaan draven e.d., ze nemen dan steeds meer zelf het heft in handen. Na een korte correctie weet Odessa nu dat ze niet mag drammen en geeft ze zich snel weer over. Ze ondervindt dat met een losse teugel lopen toch veel fijner is.

(En inderdaad, op een cirkel zetten lukt niet zo makkelijk met een fjord door hun gedrongen bouw. Zo ver moet je het echt niet laten komen met een fjord. Ze gaan dan dwars door alles heen, ze zijn vele malen sterker dan een 'gewoon' paard. Van de trekkracht van een fjord win je het echt niet!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 22:30

Kom maar een keer een buitenritje maken Laukjefreak, kijken we er samen even naar. Neem ik iets heel braafs mee, zodat we desnoods kunnen ruilen als je dat wilt.
Heb een beetje ervaring met naar doende fjordjes buiten

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-05 23:47

Ik wist dat fjorden sterke paarden waren maar dat ze zo door het bit heen lopen hat ik niet echt verwacht hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 08:26

Deed dat gele monster van mij in het begin ook. Niet te pruimen en ook niet te houden buiten.
Is helemaal goedgekomen, ik rij nu lekker met een bosalletje en een losse teugel door het bos. Is alleen wel wat overtuigingskracht voor nodig geweest.
Klieren buiten (nu nog) betekent a la minute stevig aan het werk. Op een bospad of kruispunt, maakt me niet uit, maar meteen flink aan het werk en niet met de leukste klusjes.
Concentreren en braaf? Dan ook meteen eruit, teugeltje lang, en weer relaxed verder stappen.
Duurt niet zo heel lang voordat dat kwartje valt.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-05 09:35

@MSQuincyTE het probleem is dus dat ik haar tegewoordig dus juist niet meer stil kan laten staan. overgaan op een ander bitje is denk ik niet zo slim want haar mond is al zo `hard` en dat wordt dan alleen maar erger..

@JollyGood op een cirkel trekken lukt wel ik ga het denk ik wel proberen.

@Lamyra ik vraag me af of dit veel verschil gaat maken omdat ze in de bak wel steeds beter loopt het probleem zit echt buiten..

@meikie Bij Sylvia was ze altijd het tegen overgestelde van wat ze nu is. Ook werd er nooit met haar buiten gereden en het klopt dat Eibergen en Ruurlo niet zo ver uit elkaar ligt maar mijn ouders vinden het een beetje extreem om eerst naar Ruurlo te rijden om de trailer te lenen dan naar eibergen dan paard ophalen dan weer naar ruurlo dan weer naar eibergen dan weer naar ruurlo om de trailer weg te brengen en dan weer naar huis... Plus dta ik al een tijdje geen les mere heb van sylvia omdat we dan iedere week dezelfde weg moeten rijden en dat is gewoon niet leuk meer ik heb nu les van iemand anders..

@Sonja ik kom zo gou ik weer kan draven en galoperen meteen langs!! Ik wilde al een keer langs komen omdat ze nu vanuit stap wel iets makkelijker wordt met nageven maar ik weet nog steeds niet of ik het wel goed doe zeg maar... en of ze niet te diep loopt etc etc..

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-05 10:59

Mijn merrie heeft ook noig wel eens de neiging om aan te willen draven (dribbelen) buiten, terwijl ik gewoon wil stappen.
Wat ik dan doe is achterwaarts zetten, en weer stappen, gaat ze weer harder zet ik haar achterwaarts, als ze stapt krijgt ze een losse teugel.
Misschien helpt dit ook bij jou, als ze niet stil wil staan, achterwaarts zetten, staat ze stil belonen, gaat ze weer lopen, weer achteruit.
Ik weet niet of ze zo sterk is dat ze niet meer achterwaarts wil, dat ze gewoon weg blijft staan, daarom kwam ik gelijk al met dat circeltje...